همشهری آنلاین: ساخت مساجد، راه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و ... صدقات جاریه شما خواهد بود، خدمات شهرداری تهران در بخش‌های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است، تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته است و... از مهمترین نکاتی است که مراجع تقلید قم درباره شهرداری تهران به آن اشاره کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف شهردار تهران که برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علما به شهر مقدس قم سفر کرد طی روز گذشته و امروز با مراجع عظام تقلید آقایان مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحیدخراسانی، سبحانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و محمد یزدی و مقتدایی دیدار و گفتگو کرد که چکیده این دیدارها را در زیر می‌خوانید:

مراجع تقلید

فرمایشات ایشان






آیت الله العظمی مکارم شیرازی

  • روزانه بالغ بر دوهزار نامه به دست من می‌رسد و در جریان مسائل و مشکلات مردم هستم و اقدام‌هایی که شما در شهر تهران انجام می‌دهید باعث علاقه مندی بیشتر مردم به انقلاب و نظام می‌شود اما باید از اقدامات و فعالیت‌ها اطلاع رسانی بهتر و گسترده‌تری صورت گیرد.
  • شما مرد موفقی هستید، هم خوب فکر می‌کنید و هم مرد عمل هستید. مدیریت نیازمند خلاقیت و ابتکارات است که شما هم از آن برخوردارید.
  • ساخت مساجد، راهها، پلها، تونلها و ... صدقات جاریه شما خواهد بود و خوب است تجربیات مهمی که به دست آورده‌اید را به دیگر شهرها منتقل کنید.












آیت الله محمد یزدی

  • بهترین قاضی عادل مردم هستند، وقتی با مردم رفت و آمد داریم و یا آنها را به دلایل مختلف ملاقات می کنیم، صحبت‌های آنها نشان می‌دهد خدمات شهرداری تهران در بخش‌های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است.
  • به حمدالله شهرداری نشان داده به دور از بازی‌های سیاسی کار خود را در خط و مسیر صحیح و اصیل به خصوص در حوزه فرهنگی انجام می‌دهد و هیچکس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.
  • تهران شهری است که جمعیت متحرک بسیاری دارد، این جمعیت متحرک وقتی تغییرات را می‌بیند و با گذشته قیاس می‌کند متوجه می‌شود که تغییرات بسیار چشمگیر بوده است و نمی‌توان آنها را انکار کرد. این تغییرات به خصوص در جنوب شهر تهران که مسیر تردد اینجانب نیز هست کاملا محسوس بوده و قابل تقدیر است.
  • باید توجه داشت که پایتخت ایران اسلامی همان طور که شهرداری تهران تلاش کرده باید به گونه‌ای باشد که به دور از معماری غربی، ظواهر و ویژگی‌های یک شهر اسلامی را داشته باشد.
  • استعداد و توانایی شما لطف خداییست و باید قدر آن را بدانید. موقعیت سیاسی و اجتماعی و خدماتی که در رابطه با کارهایتان و موضع گیری‌هایتان داشته اید نعمتی بوده که خدا به شما داده است.






آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

  • آنچه که توسط شهرداری اتفاق افتاده باعث افتخار برای ما و برای کسانی است که آن را انجام داده‌اند. آن که برای خدمت به مردم محروم و مظلوم قدم بر دارد اجر آن بیش از آن است که در تصور بیاید ما باید در برخورد با مردم آنان را ولی نعمت خود بدانیم. کارهایی که شما انجام داده‌اید کثیرالجوانب و باعث شوکت است.
  •  در موضوع بانوان توجه به مسائل دینی و ترویج سنت‌ها اهمیت بسیاری دارد. ایجاد بوستان‌های مخصوص برای بانوان اتفاق بسیار مهمی است و سایر دستگاه‌ها هم باید در این راستا قدم بردارند.



آیت الله العظمی سبحانی

  • ‌هر چه نام بزرگان، ‌ائمه معصومین (ع) و حتی شعرای دینی و امثال آن برای خیابان‌ها و اماکن شهری باشد بسیار پسندیده است و به شهردار تهران پیشنهاد می‌کنم خیایان و یا مکان مناسبی را با نام مبارک امام صادق (ع) نامگذاری کنند.



آیت الله العظمی شبیری زنجانی

  • در مورد سیلاب اخیر تهران و حوادثی که پیرامون آن رخ داد از این که مدیریت شهری توانست با اقدام به موقع از این سیلاب جلوگیری کند و حوادث جانی برای شهروندان به وجود نیامد باید گفت که لطف خدا بود و قطعا اجر این کار بزرگ را خداوند خواهد داد.








آیت الله العظمی علوی گرگانی

  • تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت، ‌راه‌ها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود، ‌اما امروز از حسن تدبیر مسئولان شهرداری، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد.
  • موضوعات مربوط به هزینه‌های مساجد؛ تکایا و حسینیه‌ها که امروز به دلیل تورم،‌ تقبل آنها هزینه‌های بسیاری ایجاد کرده از دوش مردم برداشته شود و تدبیری اتخاذ شود تا بودجه‌ای برا ی پرداخت و جبران این مسائل اتخاد شود.
  • بسیاری از کارها که شما در شهرداری انجام دادید وظیفه شما در مسئولیت شما نبوده است اما احساس تکلیف کردید، ‌انجام دادید و شد و امیدوارم الگوی تهران گسترش یابد و در سایر شهرهای کشور نیز شاهد این گونه اقدامات باشیم.




آیت الله مقتدایی
مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمی

  •  وقتی از تهران می‌گذریم تغییرات را در شهر کاملا احساس می‌کنیم. در تهران هم کار فراوان انجام می‌شود و هم کارها با سلیقه و مناسب صورت می‌گیرد، از همین جهت همیشه شهردار تهران را دعا می‌کنیم.
  • شهردار تهران از پیشکسوتان دفاع مقدس است و در هر حوزه‌ای که مدیریت کرده در آنجا کارها با تدبیر و خوش سلیقگی انجام شده است. کارهای شما توام با دیانت و ایمان است و این دیانت و مدیریت صحیح که در کنار یکدیگر قرار گرفته قابل تقدیر است.
آیت الله العظمی وحید خراسانی
  • خوشبختانه از زمانی که شما مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتید تغییرات در شهر کاملا محسوس است و باعث خیر بسیار بودید و این ها به خاطر فطرتی است که دارید.
  • هرکسی هر کاری را که تصدی می‌کند باید اول علیم باشد و بعد حفیظ، ‌همچنین باید قدرت داشته و دارای امانت باشد؛‌ یعنی در هر کاری چهار رکن اساسی وجود دارد،‌ علم، ‌حفظ، ‌قوت و امانت که اگر هرمملکتی بر اساس اینها اداره شود همه چیز در آن تمام می‌شود.
  • اقامه عزای حضرت زهرا (س) با این شمایلی که امسال برگزار شد کمر وهابیت را شکست و اگر شما به قدر وسع خود این گونه عمل کردید در آخرت نیز حسرت نخواهید خورد و آنچه از خدا خواهید گرفت غیر قابل شمارش است.

همچنین شهردار تهران با حضور در منزل آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از استادان برجسته اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم که در بستر بیماری است از وی عیادت کرد.

  • در این دیدارها شهردار تهران مراجع تقلید قم را در جریان اقدامات و فعالیت‌هایی که در شهرداری تهران صورت گرفته را ارائه داد که در ادامه چکیده آنها را می خوانید:
  • در شهرداری تهران در 6 حوزه فعالیت‌های جدی وجود دارد که یکی از آنها حوزه فعالیت‌های عمرانی است که به حمد الله در ساخت پل‌ها و تونل‌ها وضعیت خوبی داریم و پروژه‌های زیر ساختی به لحاظ زمان اجرای کار ، ‌کیفیت و سرعت کار از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند.
  • بزرگراه امام علی (ع)  از دارآباد آغاز و قرار بود تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه یابد که ما طراحی آن را تا حرم حضرت امام (ره) ادامه دادیم و بنا داریم این پروژه مهم و بزرگ را که در شرق تهران قرار دارد تا 13 رجب سال آینده همزمان با میلاد حضرت امیر المومنین(ع) افتتاح کنیم.
  •  از محورهای پر ترافیک تهران اتوبان شهید صدر است که امیدواریم با ساخت 10 کیلومتر تونل و 10 کیلومتر پل دو طبقه که با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی و اجرای آن ایرانی است و به صورت تک پایه باید در مدت 19 ماه اجرا شود که از لحاظ زمان نیز نوعی رکورد است، ‌این ترافیک تسهیل شود.
  • در حال حاضر سالی 30 کیلومتر حفاری مترو می‌شود و اگر تجهیزات و امکانات آن باشد می‌توانیم سالی 30 کیلومتر در سال را به بهره بردار ی برسانیم.
  • در تهران همان قدر که به ساخت پل‌ها و تونل‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی توجه شده به همان میزان و شاید بیشتر به موضوع ساخت مساجد،‌ رویکرد مسجد محوری با تفکر مسجدی و حمایت و تعمیر مساجد پرداخته شده است.
  • ساخت دار القرآن در تپه‌های عباس آباد نیز در دست انجام است و همچنین با پروژه‌هایی که در تپه‌های عباس آباد پیش بینی شده این محدوده تبدیل به بزرگ ترین قطب فرهنگی کشور خواهد شد.
  •  شهربانو ها در 12 منطقه و 5 پارک ویژه بانوان ایجاد شده است که از جمله فعالیت‌های مهم در زمینه عدالت اجتماعی است و هرچند در زمان افتتاح آنها عده ای می‌گفتند موجب تفکیک جنسیتی شده و با آن مخالفت می‌کردند اما زمانی که با استقبال بانوان مواجه شد متوجه شدند و امروز از آن به عنوان یک محیط امن که می‌توانند خدمات مختلف فرهنگی،‌ ورزشی و اجتماعی برای بانوان فراهم کند، می‌دانند.
  •  6200 نفر از زنان سرپرست خانوار سیده را  شناسایی کرده و تحت پوشش قرار داده‌ایم و این از اقداماتی است که شخصا آن را دنبال و بر آن نظارت می‌کنم.

به گزارش همشهری آنلاین، شهردار تهران روز جمعه 22 اردیبهشت ماه به شهر مقدس قم سفر کرده و با علمای حوزه علمیه قم و جمعی از مراجع تقلید دیدار و گفتگو داشت.

منبع: همشهری آنلاین