گروه اقتصادی: با پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی‌سرنوشت بنزین به رغم تصویب افزایش قیمت به 150 تومان در این کمیسیون به طرح لایحه در صحن علنی مجلس و رای اکثریت نمایندگان موکول شد.

با حسن مرادی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی گفتگو کرده‌ایم.

***

  • مشکل قیمت گذاری و چگونگی عرضه بنزین درکمیسیون تلفیق چیست؟

متاسفانه به ظاهر قیمت بنزین به یک تابو تبدیل و تصمیم گیری در مورد آن به یک امر محال تبدیل شده است. در حالیکه دولت براساس لایحه‌ای که ارائه داده قیمت بنزین را چه رسمی‌و چه غیر رسمی‌افزایش داده است بطور علنی اعلام می‌کند که موافق با افزایش قیمت نیست.

این موضع یعنی اینکه دولت با لایحه‌ای که داده است موافق نیست. در لایحه بر‌سهمیه‌بندی بنزین در نیمه نخست‌سال تاکید شده‌است که اگر اجرا شود قیمت بنزین غیر رسمی‌افزایش می یابد. در عین حال در این لایحه بر حذف یارانه در مدت پنج‌سال تاکید شده‌است.

اگر امروز قیمت بنزین را براساس فوب خلیج فارس 500 تومان برای هر لیتر در نظر بگیریم این یعنی هر‌سال حد‌اقل 84 تومان افزایش قیمت.البته  اگر در جهان قیمت بنزین تا پنج سال آینده ثابت بماند و هیچ تغییر قیمتی رخ ندهد. 

  • باوجودموافقت شما و تعدادی دیگر از نمایندگان ولی برخی هنوز با افزایش قیمت بنزین به 150 تومان موافق نیستند؟

از هنگام تصویب این پیشنهاد مخالفت‌ها با آن آغاز شده است ولی در کمیسیون سه بار در این زمینه رای گیری شد ولی کمیسیون رای به مصوبه قبلی داد. متاسفانه برخی نمی‌خواهند بپذیرند که تثبیت قیمت‌ها طرحی شکست خورده است.

در این مدت که قیمت‌ها ثابت بود نرخ حمل و نقل تا 5 برابر افزایش یافت و این نشان‌دهنده شکست در تثبیت قیمت بنزین و عدم نظارت و کنترل دولت است. من به قیمت وارد شدن خسارت به اقتصاد کشور نمی‌خواهم آرای مردم را جذب کنم. هیچ نماینده‌ای نباید چنین بخواهد. هدف ما باید اصلاح اقتصاد باشد.

متاسفانه به‌ظاهر برخی بدنبال کسب وجهه هستند و مواضعی که به زیان اقتصاد است اتخاذ می‌کنند. این گروه در بهترین شرایط مانند مادری هستند که از ترس با جراحی فرزند مخالفت می‌کند و به مرگ تدریجی فرزند رضایت می‌دهد.

افزایش 70 تومانی قیمت بنزین اگر ماهی ده هزار‌تومان برای خانوارهای شهری هزینه داشته باشد تاثیر فراوانی در زندگی آنان نخواهد گذاشت با توجه به اینکه باری بزرگ از دوش دولت بر‌خواهد داشت.

  • با توجه به این امر به اعتقاد شما بنزین در صحن علنی چه سرنوشتی خواهد داشت؟

برخی افراد به شکل فعالی تلاش می‌کنند که تثبیت قیمت‌ها را ادامه دهند و من در این مورد احساس خطر می‌کنم. اگر برای بخش انرژی اقدامی‌نشود آینده بسیار نگران کننده خواهد بود.

در مورد برق اگر منابع لازم تهیه نشود این بخش در آینده با مشکلات مختلف از جمله خاموشی‌های گسترده مواجه می‌شود.

هر‌سال پرداخت 43 میلیارد دلار یارانه روند مخربی است. حدود 5/10 میلیارد دلار‌برای برق، 5/14 میلیارد دلار برای بنزین، 5/10 میلیارد دلار برای گاز، برای نفت کوره و نفت سفید هریک 5/3 میلیارد دلار و برای گاز مایع نیز حدود 1 میلیارد دلار این میزان یارانه در بخش انرژی غیر قابل تحمل است.

برچسب‌ها