گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با تعیین نرخ 713 تومانی شیرخام در کارگروه قیمت‌گذاری، افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات که از هفته پیش اعلام شده بود، مورد تایید قرار گرفت.

روز گذشته کارگروه قیمت‌گذاری شیرخام با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران برگزار و بعد از بررسی و لحاظ تمامی نهاده‌ها و قیمت‌های جدید علوفه، قیمت تمام شده شیرخام دامداران در تهران کیلویی 713 تومان تعیین شد.براساس این مصوبه مقرر شده تا این قیمت برای بررسی در ستاد تنظیم بازار و تعیین قیمت خرید شیرخام از دامدار و قیمت مصرف‌کننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود. همچنین قیمت مصوب شیر در سایر استان‌ها طی هفته آینده مشخص خواهد شد.

با این مصوبه، تعیین مهلت 10روزه‌ سازمان حمایت برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های گذشته در سایر استان‌ها و پایان یافتن مهلت سه روزه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به شرکت‌های لبنی این استان، فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود و قیمت شیرخام و لبنیات همچنان بالا خواهد ماند.

بازگشت قیمت‌ها مقدور نیست

پس از تصویب افزایش نرخ شیرخام به 713 تومان، رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور تعیین مهلت 10روزه برای کاهش نرخ شیرخام و بازگشت قیمت فراورده‌های لبنی به نرخ‌های گذشته را فاقد ضمانت اجرایی دانست و به خبرنگار ما گفت: به‌رغم تعیین ضرب‌الاجل، دامداری‌ها به تعهد خود برای عرضه شیرخام به نرخ مصوب عمل نکرده‌اند به‌نحوی که برخی تولید‌کنندگان دولتی شیرخام مانند آستان قدس رضوی این محصول را به نرخ 650 تا 700 تومان عرضه می‌کنند.

مجید علیداد با بیان اینکه مهلت سه روزه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های گذشته با توجه به واقعیت‌های بخش تولید و ضعف نظارت اجراشدنی نیست، اظهار داشت: با وجود این مصوبه درخواست بازگشت قیمت‌ها را از کارخانه‌های لبنی داشته‌ایم اما با نرخ کنونی شیرخام، کارخانه‌های لبنی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

منبع: همشهری آنلاین