همشهری آنلاین: مراسم نمادین روز بین المللی صلح روز پنج شنبه با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد و جمعی از سفیران کشورهای عضو برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیرکل سازمان ملل متحد در این مراسم که روز پنج شنبه برگزار شد، عدالت اجتماعی، آزادی های مدنی ، حاکمیت قانون و محیط زیست مناسب را خواسته های اصلی بشر امروز خواند.

بان کی مون همچنین به خیزش های مردمی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: شور و خلاقیت مردم خاورمیانه و شمال آفریقا، آنها را در رسیدن به حقوق مدنی خود موفق کرده است و سازمان ملل نیز از این تحولات حمایت می کند.

در این مراسم که با آزادسازی چند کبوتر سفید به نشانه صلح دوستی جهانیان ادامه یافت، ناصر عبدالعزیز الناصر، سفیر قطر و رئیس دوره ای مجمع عمومی نیز، خواست جوانان خاورمیانه را صلح توام با عدالت خواند و گفت: در جهان عرب، تحولی تاریخی در حال وقوع است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز گفت: این مراسم پیام بزرگی به جهان است، جهانی که این روزها شرایط دشواری را می گذراند و ما معتقدیم صلح و امنیت بین المللی فقط با همکاری همه کشورها محقق می شود.

مراسم روز بین المللی صلح از سال 1981 میلادی تاکنون ، با سابقه ای 30 ساله ، تلاش دارد کشورهای جهان را به همدلی بیشتر ، پایان جنگ ها و همزیستی مسالمت آمیز تشویق کند.

با این حال سازوکار کنونی سازمان ملل متحد و نگاه قدرتهای صاحب حق وتو در این سازمان جهانی، مانع از تحقق اهداف صلح جویانه منشور ملل متحد شده و سطح سازمان ملل متحد را تا حد میانجی گری مناقشات تنزل داده است.

منبع: همشهری آنلاین