گروه بورس: فعالان بورس تهران در «چله اول زمستان» شرایط متفاوتی را در بازار سهام رقم زدند.

در حدود 40 روز سپری شده از زمستان 85 تعداد خریداران سهام از مرز 52 هزار نفر گذشته و حجم نقدینگی سرازیر شده برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار مرز 4100 میلیارد ریال را پشت سر گذاشته است.

در این مدت سهام بانک‌ها بیشترین سود را نصیب متقاضیان سرمایه‌گذاری کرده؛ به‌طوری که در 40 روز گذشته ارزش سهام بانک اقتصاد نوین 110 درصد، قیمت هر سهم بانک کارآفرین 76 درصد و ارزش‌ دارایی‌های سهامداران بانک پارسیان 20 درصد افزایش یافته است.
به این ترتیب از بین 7 شرکت پرسود بورس در «چله بزرگ زمستان» نام 3 بانک خودنمایی می‌کند.

این صعود همزمان  در جدول سهام پرسود و پرطرفدار بورس در حالی روی می‌دهد که بانک‌ها، در طول زمستان 84 و بهار و تابستان 85 به‌طور کل از دایره اقبال بازار سهام دور مانده بودند.

نکته جالب آن‌که صعود سهام بانک‌ها در 40 روز اخیر، بار دیگر نگاه‌ها را به سوی سهام لیزینگ‌ها نیز بازگرداند به‌طوری که در یک هفته اخیر سهام شرکت‌های لیزینگ ایران، غدیر و رایان سایپا دوباره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

دو چهره متفاوت

زمستان 85 با دو چهره متفاوت در بورس تهران سپری شده، ابتدا حجم تقاضاهای سرازیر شده‌ از پاییز، موجب شد، سهام معادن در آغاز دی ماه با تعداد خریداران بسیار مواجه شود، اما پس از آن‌که سهامداران بزرگ و حرفه‌ای‌ها، در اصطلاح بازار «سهام معدنی خود را خالی کردند» و از قطار سهام معادن خارج شدند، پشت سر سهام معادن صف‌های فروش طولانی برجای ماند. از میانه دی‌ماه، چهره دوم بازار با حرکت نقدینگی به سوی سهام بانک‌ها، تولید‌کنندگان پتروشیمی و لیزینگ‌ها آشکار شد.

عملکرد گروه‌ها

فارغ از رکود 20 روز گذشته در سهام معادن، آمار 40 روز نخست زمستان نشان می‌دهد، این گروه در مجموع توجه 9 هزار و 300 سرمایه‌گذار را به خود جلب کرد. ارزش کل مبادلات انجام شده در سهام معادن دو هزار میلیارد ریال برآورد شده است. در این مدت 7 هزار و 800 نفر در صف خرید سهام بانک‌ها ایستاده‌اند و 422 میلیارد ریال از نقدینگی‌شان را برای خرید سهام 3 بانک حاضر در بورس پرداخته‌اند.

بازارگردانی گسترده آغاز شده در سهام خودرو هم موجب شده، بازار سهام این‌دسته از شرکت‌ها به‌طور موقت آرام شود. به این ترتیب در 40 روز نخست زمستان 85 ، تعداد خریداران سهام شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی به 7 هزار نفر رسیده است. این گزارش حاکی است: در 40 روز گذشته سهام دو گروه پتروشیمی و همچنین فلزات رتبه‌های چهارم و پنجم جدول تقاضا را در بورس تهران به خود اختصاص داده‌اند.