همشهری آنلاین: هشدار وزارت خارجه به رفتار‌های اخیر انگلیس، رایزنی با 1+5 برای تعیین زمان مذاکرات استانبول و ادعای حضور القاعده در ایران از جمله موضوعاتی بود که سخنگوی وزارت خارجه در نشست با خبرنگاران به آنها پرداخت.

  به گزارش مهر ،سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با رسانه‌ها  در رابطه با تصویب طرح قطع رابطه با انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: بحث قطع رابطه با انگلیس در مجلس نشانگر حساسیت مردم ما و نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات مداخله جویانه و نسنجیده مقامات این کشور است.

 رامین مهمانپرست تاکید کرد: کاری که سفیر انگلیس در ایران دنبال می‌کند خلاف عرف دیپلماتیک در تقویت روابط دو کشور و پرداختن به مسائلی خارج از حیطه مسئولیت دیپلماتیک است.

 وی گفت: اگر انگلیس به این حساسیت ما توجه نکند عکس العمل ملت و نمایندگان ما نسبت به آنها ممکن است متفاوت از گذشته باشد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: وظایف کادر دیپلماتیک انگلیس باید یافتن راههای همکاری و جبران خطاهای گذشته باشد.

 مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در خصوص استرداد عبدالرئوف ریگی از سرگردگان گروهک تروریستی شرق کشور از پاکستان اظهار داشت: اخباری که در رابطه با این فرد مطرح شده از منابع پاکستانی دریافت شده و مقامات مذکور با مقامات پاکستان در تماسند تا در صورت صحت بازداشت این فرد موضوع استرداد در دستور کار قرار گیرد.

 رایزنی با 1+5 برای تعیین زمان مذاکرات استانبول

 مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در خصوص زمان و دستور کار مذاکرات ایران با گروه 1+5 تصریح کرد: همانطور که قبلا در خصوص مکان این مذاکرات توافق شده بود در رابطه با تعیین زمان مذاکرات رایزنی ادامه دارد.

 وی یادآور شد: محدوده زمانی که برای انجام مذاکرات قبلا تعیین شده بود اواخر ژانویه یا اوایل بهمن ماه است اما زمان دقیق هنوز قطعی نشده است و رایزنی ها در این زمینه صورت می‌گیرد.

 مهمانپرست تاکید کرد: در خصوص دستور کار مذاکرات نیز همانطور که قبلا توافق شده بود گفتگو برای همکاری در جهت یافتن زمینه‌های مشترک دستور کار نشست خواهد بود.

 عربستان و ترکیه همچنان اولویت سیاست خارجی ایران‌اند

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی پیرامون اظهارات سرپرست وزارت امور خارجه مبنی بر جایگاه ویژه عربستان و ترکیه در اولویت‌های سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: اولویت‌هایی که از طرف سرپرست وزارت امور خارجه مبنی بر توجه به کشورهای همسایه و کشورهای متعلق به جهان اسلام در گذشته نیز پیگیری می‌شد و به همان شکل همچنان در اولویت کار دستگاه سیاست خارجی است.

 وی یادآور شد: نقش برخی کشورها در این زمینه برجسته‌تر است که تعامل کشور ما با آن می تواند به همکاری‌های گسترده منجر می‌شود.

مهمانپرست ترکیه و عربستان را از جمله این کشورها عنوان کرد و گفت: این دو کشور جزء کشورهای موثر منطقه هستند.

 2 تبعه آلمانی با خانواده شان ملاقات کردند

خبرنگاری در رابطه با زمان انجام ملاقات خانواده دو آلمانی بازداشت شده در ایران با آنان سئوال کرد که مهمانپرست عنوان کرد: این دو تبعه‌ای که در ایران در بازداشت به سر می‌برند با تماس‌های مکرر وزیر خارجه آلمان با دکتر صالحی و درخواست برای فراهم شدن امکان ملاقات این دو با خانواده شان در ایام سال نو میلادی با پیگیری‌های سرپرست وزارت امور خارجه و هماهنگی با سایر دستگاهها و برخورد مثبت مقامات قضایی شب گذشته با خانواده شان دیدار کردند.

 وی افزود: خانواده این دو نفر پیشتر وارد ایران شدند و دیروز ملاقاتی با آقای صالحی داشتند و با توجه به نگاه انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته تهران را به مقصد تبریز ترک کردند و دیشب این دیدار انجام شد و خانواده این دو آلمانی شب گذشته را با این دو سپری کردند.

 سفیر ایران در آلمان احضار نشده بود

 خبرنگاری در خصوص احضار سفیر ایران در آلمان درباره دیدار دو تبعه آلمانی با خانواده شان سئوال کرد چرا بعد از لحن تند مقامات آلمان ایران بلافاصله با این ملاقات موافقت کرده است که مهمانپرست در پاسخ خاطر نشان کرد: نوع انعکاس خبر صحیح نبوده و اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آلمان یا معاون وی به خوبی منعکس نشده. ملاقات سفیر ما با مقامات آلمانی در طول روزهای گذشته در خصوص موضوعات مختلف از جمله امکان ملاقات این دو تبعه آلمانی با خانواده شان در دستور کار بوده و دیروز نیز یکی از این ملاقاتها صورت گرفت.

 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: باید توجه داشت نگاه انسان دوستانه از سوی ایران مورد توجه بوده و مسائل قضایی روال خود را طی می کند.

 غربی‌ها حقوق اتباع ایرانی را رعایت کنند

 مهمانپرست ادامه داد: انتظار ما از کشورهای غربی که مدعی حقوق بشر هستند این است برای اتباع سایر کشورها از جمله اتباع ایرانی که در بازداشت به سر می‌برند امکانات لازم را فراهم کنند و دسترسی کنسولی و دیدار با خانواده را برای آنان مهیا نمایند همچنین انتظار تعیین تکلیف آنها بر اساس مسائل حقوقی را داریم.

 اقدام کلینتون نسنجیده و دخالت در امور داخلی است

 خبرنگاری در رابطه با دخالت‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت وی از فتنه گران سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: مقامات کشورهای ما بارها نسبت به مداخلات مقامات غربی در مسائل کشورمان تذکر داده اند.

 وی یادآور شد: اقدام اخیر و نسنجیده وزیر امور خارجه آمریکا در دخالت در مسئله داخلی نمی تواند مشکل آنها را در خصوص مسائلی که با آن در داخل کشورشان روبرو هستند حل کند.

 مهمانپرست در ادامه گفت: به مقامات آمریکایی توصیه می کنیم به مسائل حقوق بشری کشور خود رسیدگی کنند هنوز چیزی از برگزاری اجلاس یو.پی. آر در خصوص نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا نگذشته و آنها باید به پاسخگویی به 238 مورد نقض حقوق بشر که توسط کشورهای مختلف مورد اشاره قرار گرفته بپردازند و مسائل کشورهای دیگر را از دستور کار خارج کنند.

 مهمانپرست افزود: مسائل داخلی ما به آنها ارتباطی ندارد ملت ما مقتدرانه مسائل خود را پیش خواهد برد.

 علت افزایش تردد مقامات ایران و قطر

 مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با تردد مقامات ایران و قطر به دو کشور و اینکه آیا قطر واسطه توسعه روابط با کشور ثالث است، گفت: تماس و رایزنی کشورهای منطقه همواره باید دنبال شود و مجموعه کشورهای منطقه با ارتقای سطح همکاری خود می‌توانند مشکلات منطقه را حل کنند.

 وی با بیان اینکه ما روابط خوبی با قطر داریم، تصریح کرد: اولویت ما ارتقای همکاری با کشورهای منطقه است.

 درخواست آلمان‌ها ملاقات خانواده دو تبعه بازداشت شده است

 خبرنگاری پرسید در دیدار صالحی با خانواده دو تبعه آلمانی چه گذشته است و آیا امکان دارد این دو نفر به زودی آزاد شوند؟ که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ تاکید کرد: درخواست مقامات آلمانی این بوده که ایران از نگاهی انسانی امکان ملاقات خانواده این دو را با آنان به مناسبت کریسمس فراهم کند و این موضوع با تماس مکرر مقامات وزارت خارجه آلمان پیگیری شد دیروز نیز تماس دیگری برقرار شد و همچنین سفارت آلمان در تهران نیز پیگیری‌هایی در این زمینه داشت و روز گذشته این درخواست در ملاقات خانواده دو تبعه با آقای صالحی مطرح شد.

 مهمانپرست ادامه داد: اینکه وضعیت این دو تبعه به کجا ختم می‌شود بستگی به مقامات قضایی و رسیدگی به پرونده آنان و سیر این پرونده دارد اگر بیگناه باشند آزاد می‌شوند و اگر مرتکب جرمی شده باشند به آنان رسیدگی می‌شود.

 رد ادعای واسطه گری مقام افغان بین ایران و امریکا

 خبرنگاری مدعی شد معاون اول رئیس جمهور افغانستان در سفر به تهران حامل پیامی از طرف آمریکایی‌ها بوده است که مهمانپرست در پاسخ اظهار داشت: سفر معاون اول افغانستان در راستای ادامه رایزنی‌ها و بررسی همکاری دو جانبه بود و یکی از موضوعات مطرح شده تامین نیازهای مردم افغانستان از جمله در زمینه سوخت بود که بررسی و برای آن راهکاری مشخص شد.

صالحی نشست خبری برگزار می‌کند

 این خبرنگار در خصوص برگزاری نشست خبری سرپرست وزارت خارجه نیز سئوال کرد که مهمانپرست در این باره هم پاسخ داد آقای صالحی در اولین فرصت نشستی با خبرنگاران خواهد داشت. هم اکنون درگیر مسائل کاری و موضوعات سیاست خارجی است و در فرصت مناسب این اقدام صورت می‌گیرد.

 اظهارات کلینتون کمکی به نتیجه بخش بودن مذاکرات 5+1 نمی‌کند

 خبرنگاری با اشاره به اظهارات کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم فشار به ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که مهمانپرست در این باره بیان داشت: درباره اظهاراتی که به صورت متفرقه ممکن است در موضوع ایران و 1+5 صورت بگیرد باید اشاره کرد چارچوب این مذاکرات مشخص است و شرایطی که می‌تواند کمک کند تا مذاکرات به نتیجه برسد نیز قبلا مورد اشاره قرار گرفته. رویکرد همکاری و یافتن زمینه‌های مشترک و استفاده از نظرات کشورهای مستقل می‌تواند نفع همه کشورها را در پی داشته باشد هر کسی خلاف این چارچوب صحبت کند کمکی به نتیجه بخش بودن مذاکرات نمی‌کند.

 نشست‌های هم اندیشی ادامه خواهد داشت

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری اجلاس هم اندیشی اخیر میان دستگاههای فعال در خارج از کشور این اجلاس را در راستای هماهنگی بیشتر میان دستگاهها توصیف کرد و گفت: با توجه به لزوم همکاری نزدیک دستگاههای مختلف فعال در خارج از کشور این همایش برگزار شد چرا که مسئولیت تنظیم فعالیتها در خارج از کشور با دستگاههای سیاست خارجی است. در این زمینه نشست بسیار خوبی برگزار شد که در آن رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون نیروی انسانی رئیس جمهور و برخی مقامات سایر دستگاهها حضور داشتند و کارگروههای اداری مالی، کنسولی، تشریفات و آموزش در حاشیه اجلاس برگزار شد تا طی آن مسائل همکاری وزارت خارجه با این دستگاهها بررسی شود که این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.

 حیرت و تحسین خارجی‌ها از همراهی مردم در هدفمندی یارانه‌ها

 خبرنگاری در خصوص بازتاب خارجی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مهمانپرست سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: آنچه در این مدت کوتاه از هدفمندی یارانه‌ها می گذرد نشانگر حیرت سازمان‌ها و دستگاههای بین‌المللی از میزان همکاری مردم ما در اجرای این طرح اساسی است.

 وی با بیان اینکه این طرح با کمترین تبعات در حال اجرا شدن است، گفت: در موقعیتی که بحران‌های بین‌المللی و فشارها و تحریم‌ها وجود دارد خیلی‌ها فکر نمی‌کردند که این طرح در این مقطع انجام شود اما طرح به بهترین شکل اجرا شد و تحسین همه را به دنبال داشته است.

 موضع ایران در قبال دادگاه محاکمه قذافی

 یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص محاکمه قذافی رهبر لیبی در لبنان به دلیل ناپدید شدن امام موسی صدر چیست که مهمانپرست در پاسخ گفت: ناپدید شدن امام موسی صدر و پیگیری‌های آن همچنان از موضوعاتی است که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم روش‌های مختلفی که می‌تواند کمک کند از خبر پیدا شدن ایشان و بازگشتشان به جمع دوستانشان مطلع شویم دنبال شود و ما از هر حرکتی که به این روند کمک کند استقبال می‌کنیم.

 خبرنگاری سئوال کرد آیا بعد از دیدارهای اخیر با مقامات اردن موانع توسعه روابط ایران با این کشور برداشته شده است که مهمانپرست در این باره نیز گفت: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری با کشورهای همسایه و جهان عرب است و باید از این ظرفیتها استفاده کرد تا بحرانهای منطقه‌ای حل و فصل شود و این ظرفیت می‌تواند موثر باشد. امیدوار شاهد بهترین روابط با کشورهای منطقه باشیم.

 سئوال خبرنگار خارجی درباره موضوع داخلی و پاسخ سخنگو

 خبرنگار شبکه الرشید عراق از مهمانپرست در خصوص برکناری وزیر امور خارجه و روایات مختلف در این باره سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تعلق این شبکه به کشور عراق به این خبرنگار یادآور شد: تحولاتی که در دستگاه سیاست خارجی ایران انجام شد مسئله داخلی است و موضوع جذابی برای مردم عراق نیست مردم عراق هم اکنون درگیر تشکیل دولت هستند که ما آن را یک پیروزی برای مردم عراق می دانیم و بهتر است در این زمینه فعالیت داشته باشید.

 حضور القاعده در ایران سناریوی تکراری و کاذب است

 مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص ادعای رسانه‌های خارجی مبنی بر حضور عناصر القاعده در ایران گفت: این ادعا یک سناریوی تکراری کاذب است که هر چند وقت یکبار توسط کسانی دنبال می‌شود که خواهان اختلاف بین کشورهای اسلامی، ترویج ایران هراسی و اتهام به ایران هستند.

 سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران اضافه کرد: ایران قربانی تروریسم است و به هیچ وجه با گروههای تروریستی حاضر به سازش نیست و اجازه استفاده از خاک خود را به هیچ گروه تروریستی نمی‌دهیم و معتقدیم باید ریشه افراط گرایی با همکاری کشورها شناسایی و خشکانده و از منطقه دور شود.

 آمادگی ایران برای نقش آفرینی در بحران‌های منطقه‌ای

 خبرنگاری در خصوص ناآرامی‌های سومالی و ارتباط آن با سفر رئیس پارلمان کشور به ایران را مورد پرسش قرار داد که مهمانپرست در این زمینه گفت: بحران‌های مختلفی در کشورهای اسلامی و منطقه ممکن است وجود داشته باشد که کشورهای منطقه که نقش موثری دارند می‌توانند در این زمینه‌ها رایزنی و همفکری برای حل این موضوعات در چارچوب مسالمت آمیز و گفتگو می‌تواند گام مثبتی باشد.

 مهمانپرست در خاتمه گفت: ایران با توجه به اقتدار و نقش تاثیرگذار در منطقه آمادگی دارد در همه زمینه‌ها که درخواست یا آمادگی برای ایفای نقشش در رفع بحرانها ایجاد شود نقش خود را ایفا نماید.

منبع: همشهری آنلاین