همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی طرح درس ملی از هفته آینده در دستورکار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه استان تهران که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار تهران و مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران که در برج میلاد برگزار شد، افزود: تحول اساسی در کتب که پس از طی چهار سال مطالعه از هفته آینده در دستورکار شورا قرار می‌گیرد و علاوه بر کتب، بررسی و مطالعه در زمینه‌ کلاس، نحوه تدریس، شیوه و فنون تدریس، مدیریت در مدارس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: محور کار در آموزش و پرورش تعریف جدیدی است که از مدرسه داده است و در آن مدرسه به کانون محله تبدیل می‌شود و به عنوان یک مرکز با نشاط برای دانش‌آموزان، معلمان و اولیا و همچنین محله تبدیل خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تحول بنیادین از سال 67 تا به حال مورد مطالعه قرار گرفته است و در یک برنامه پیوسته در چهار سال پیش توسط صاحبنظران تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفته است، اکنون برای کارهای نهایی در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم تحول بنیادین در کلاس، کتاب، مدرسه، دانش‌آموز، معلم و مدیریت باید شکل بگیرد و در این راستا این تحول بنیادین را در 100 مولفه تعریف کرده‌ایم که نتیجه آن شکل‌گیری مدرسه جدید خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز هر تحولی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، چون زیرساخت تولید هر کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و تحول بنیادین بدون توجه به جایگاه معلم امکان‌پذیر نیست.
حاجی بابایی عنوان کرد: معلم باید در جایگاه اصلی و رفیع نظام تعلیم و تربیت تعریف شود، هر مولفه‌ای را می‌شود از این نظام حذف کرد، امکانات را کاهش داد و حتی آن را حفظ کرد، اما نظام تعلیم و تربیت بدون معلم امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در طول ماههای گذشته با پشتیبانی دولت و مجلس و فرهنگیان آموزش و پرورش موفق شد به اندازه سه سال گذشته در شورای آموزش و پرورش تشکیل جلسه بدهد و این تحول بنیادین یکی از نتایج مهم و از دستاوردهای ارزشمند این تلاش‌هاست.

وی اضافه کرد: 20 مولفه از یکصد محور تحول بنیادین در طول پنج ماه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است که برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ساختار آموزش و پرورش طی چند سال مصوب شده است و بر اساس این اقدام آموزش و پرورش از یک دستگاه اجرایی به یک دستگاه اجرایی و ارزیابی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: بعضی اوقات نگاه به آموزش و پرورش نگاه آماری است و گفته می‌شود ، مثلا نرم دانش‌آموز و معلم 11 است، در حالی که آموزش و پرورش تکلیفی به عهده گرفته است که به طور شایسته به آن عمل کند.

حاجی بابایی توضیح داد: در آموزش و پرورش استثنایی 70 هزار دانش‌آموز و 17 هزار معلم وجود دارد که تعداد آنها کم است. 

 وی اظهار کرد: باید آمار شفاف و دقیق از هزینه تمام شده دانش‌آموزان در همه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی شکل بگیرد که همه مسوولان در جریان روند کار قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از کارهایی که در تحول بنیادین شکل می‌گیرد و به نوعی نظام تعلیم و تربیت را روی ریل قرار داده است، تشکیل مرکزی به نام «سنجش» است و این مرکز آمادگی دارد علاوه بر این که کار خود را به جایی واگذار نمی‌کند ، بلکه قدرت و توانایی هر آزمونی را در نهایت دقت و سلامت دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگیان خواستار ارتقای شان و جایگاه خودشان هستند و از همه مسوولان می‌خواهند در این جهت اقدام کنند.

همچنین در این مراسم از 11 معلم نمونه کشوری تهرانی تقدیر شد.