پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
با دعوت به صبوري نسبت به پ.ك.ك
ژنرال رالستون به مذاكرات خود در آنكارا پايان داد
012615.jpg
گروه بين الملل- ژنرال جوزف رالستون نماينده ويژه آمريكا در امور هماهنگي در مقابله با تحركات نظامي پ.ك.ك در شمال عراق پس از گفت وگو با مقامات سياسي و نظامي تركيه، آنكارا را ترك كرد. رالستون در آنكارا با ژنرال اديب باشار همتاي خود از تركيه، تني چند از نمايندگان پارلمان، وزير امور خارجه و رئيس ستاد ارتش تركيه ديدار و گفت وگو كرد.
ديدار رالستون از تركيه پس از انتقادات شديد رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور صورت گرفت. اردوغان آمريكا و عراق را به انفعال در برابر چريك هاي جدايي طلب كرد تركيه (پ.ك.ك) متهم مي كند. اردوغان ماه گذشته اعلام كرد واشنگتن و بغداد به وعده هاي خود عمل نكرده اند و انتصاب رالستون در تابستان گذشته هيچ نتيجه اي در بر نداشته است. آنكارا از واشنگتن خواسته است تدابيري ملموس و عيني بر ضد شورشيان كرد وابسته به حزب كارگران كردستان تركيه كه در عراق مستقر هستند اتخاذ كند و در غير اين صورت آنكارا رويكردي يك جانبه براي مبارزه با اين شورشيان اتخاذ خواهد كرد.
پايگاه هاي نيروهاي پ.ك.ك در شمال عراق به عنوان پايگاه تداركاتي اين نيروها براي عمليات در تركيه محسوب مي شود.
ژنرال اديب باشر كه مامور هماهنگي با طرف آمريكايي در قضيه پ.ك.ك است در گفت وگو با شبكه خبري ان تي وي گفت: تركيه براي مقابله با شورشيان كرد مستقر در عراق تقويمي زماني را در نظر گرفته است و در صورتي كه با آمريكا در اين زمينه به توافق دست نيابد ديگر دليلي براي از دست دادن زمان وجود نخواهد داشت. روزنامه مليت چاپ تركيه هم نوشته است: ژنرال باشر به همتاي آمريكاي خود گفته است آنكارا در صورتي از تصميم خود مبني بر عمليات برون مرزي در شمال عراق منصرف مي شود كه آمريكا با فشار بر حكومت و گروه هاي كرد عراق موجب برچيده شدن اردوگاه هاي پ.ك.ك در شمال اين كشور شود.
رالستون در آنكارا فقط به اين نكته اكتفا كرده است كه حساسيت تركيه نسبت به فعاليت هاي تروريستي پ.ك.ك  را درك مي كند. اما همچنان با عمليات برون مرزي تركيه عليه پ.ك.ك در شمال عراق مخالف است.
از طرف ديگر، يك مركز پژوهشي آمريكا در گزارشي درباره عراق تاكيد كرد دولت آمريكا بايد موقتاً مانع تشكيل دولت مستقل كردستان در شمال عراق شود.
به نوشته روزنامه مليت چاپ تركيه، اين مركز پژوهشي در گزارش خود تصريح كرد عراق هر روز بيش از گذشته در جنگ داخلي فرو مي رود و بايد براي جلوگيري از گسترش جنگ به كشورهاي همسايه تدابير لازم اتخاذ شود.
در اين گزارش كه به قلم كنت پولاك و دانيل بيمن تهيه شده است، بر ضرورت جلوگيري از مداخله تركيه در عراق تاكيد شده است.
گزارش مذكور همچنين تصريح كرده است آمريكا بايد كردهاي عراق را درباره خودداري از اعلام استقلال قانع كند.
گزارش مذكور تصريح مي كند آمريكا بايد با ادامه حضور نظامي در منطقه به كردها درباره جلوگيري از مداخله نظامي ايران و تركيه در منطقه تضمين دهد.
اين گزارش تصريح كرده است: دولت آمريكا بايد با كمكهاي مالي و نظامي بيشتر به كردهاي عراق آنان را از انديشه استقلال در آينده نزديك منصرف كند.
آمريكا همچنين بايد كردهاي شمال عراق را براي پايان دادن به حضور پ.ك.ك در شمال عراق وادار به همكاري با تركيه كند.

رئيس جمهوري روسيه
از عربستان سعودي، قطر و اردن ديدار مي كند
گروه بين الملل-پوتين رئيس جمهور روسيه هفته آينده به كشورهاي حاشيه خليج فارس سفر مي كند. وي در سفرخود كه از 22بهمن ماه با ديدار از عربستان سعودي آغاز مي شود در كنار عربستان از قطر نيز ديدار مي كند و سپس عازم اردن خواهد شد.
به گزارش دفتر رئيس جمهوري روسيه اين ديدار به دعوت عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي انجام مي گيرد و سران دو كشور موضوعات مختلف مورد علاقه از جمله مسئله خاورميانه را مورد بحث قرار خواهند داد. پوتين ??بهمن ماه نيز به دعوت حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر از اين كشور ديدار مي كند. رئيس جمهوري روسيه همان روز براي انجام ديدار دو روزه عازم اردن خواهد شد.
در جريان سفر رئيس جمهوري روسيه به عربستان چند موافقتنامه در مورد همكاريهاي اقتصادي، فرهنگي و انرژي بين دو كشور به امضا خواهد رسيد.
به گفته منابع خبري، عربستان قصد دارد از روسيه تانك هاي پيشرفته تي۹۰ خريداري كند.عربستان پيشتر تجهيزات نظامي خود را از كشورهاي غربي تهيه مي كرد.
به گفته رئيس شوراي امنيت روسيه، همكاريهاي نظامي، فني و امنيتي بين مسكو و رياض نيز در سفر رئيس جمهوري روسيه به عربستان سعودي موردبررسي قرار مي گيرد. ايگور ايوانف پس از ديدار با بندر بن سلطان همتاي عربستاني خود در مسكو به خبرنگاران گفت: تدارك ديدار پوتين از عربستان مهمترين محور مذاكرات بود.
ولاديمير پوتين نخستين رئيس جمهوري روسيه است كه از عربستان ديدار مي كند.

كمك مالي آمريكا
به نيروهاي وابسته به محمود عباس
واحد مركزي خبر: گوردن جاندرو سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا روز سه شنبه از دستور جرج بوش رئيس  جمهور آمريكا مبني بر تخصيص كمك هشتاد و شش ميليون و چهارصد هزار دلاري براي نيروهاي امنيتي تحت رهبري محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از واشنگتن، جاندرو در همين حال اعلام كرد: از اين كمك مالي به منظور حمايت از تلاشها براي آموزش، تجهيز و اصلاح ساختار نيروهاي امنيتي فلسطين به رهبري عباس جهت كمك به وي براي مبارزه با تروريسم و كمك به برقراري نظم و امنيت در نوار غزه و كرانه باختري استفاده خواهد شد.

فيدل كاسترو در تلويزيون كوبا ظاهر شد
گروه بين الملل- فيدل كاسترو رئيس جمهوري كوبا كه از سه ماه پيش به علت بيماري دستگاه گوارشي در تلويزيون اين كشور ظاهر نشده بود، سه شنبه شب در شبكه هاي مختلف اين كشور و منطقه آمريكاي لاتين ظاهر شد و در حالي كه با هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا گفتگو مي كرد به بسياري از شايعات در مورد مرگش پايان داد.
به گزارش روز چهارشنبه شبكه تلويزيوني سي ان ان، اين تصاوير تلويزيوني از عيادت اخير هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا از كاسترو تهيه شده بود.
فيدل كاسترو حدود 6 ماه قبل به دليل بيماري دستگاه گوارشي تحت عمل جراحي قرار گرفت و از آن زمان تاكنون رائول كاسترو برادرش اداره امور كشور را در دست دارد.
چندي پيش روزنامه اسپانيايي ال پاييس نوشته بود فيدل كاسترو به سرطان معده مبتلا شده و حال وي بسيار وخيم است. شبكه هاي تلويزيوني كوبا و منطقه آمريكاي لاتين با پخش تصاوير ديدار چاوز با فيدل كاسترو، حال عمومي رئيس جمهوري كوبا را مناسب اعلام كردند.

در تداوم طرح امنيتي بغداد
عراق مرزهايش را مسدود مي كند
گروه بين الملل  -  دولت عراق اعلام كرد: در راستاي اجراي طرح جديد امنيتي در اين كشور بزودي مرز هاي خود با همسايگانش را مسدود خواهد كرد.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا مسئولان عراقي معتقدند موفقيت طرح امنيتي بغداد در درجه  اول به كنترل مرزها بستگي دارد.
اين منابع افزودند: كشورهاي همجوار چند ساعت قبل از اجراي طرح امنيتي، در جريان تدابير لازم براي توقف عبور و مرور مسافران و خودروها به عراق قرار خواهند گرفت.
اين مسئولان در ادامه گفتند عراق درحال آماده سازي استقرار حدود هشت هزار پليس در راه هاي ارتباطي عراق با سوريه و اردن است. در همين حال سازمان بين المللي مهاجران اعلام كرد كه خشونت هاي قومي ومذهبي در عراق باعث شده كه روزانه بيش از هزار عراقي از خانه خود آواره شوند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه اين سازمان در گزارش خود آورده است، پيش از حمله به حرمين امامان عسگريين(ع) يك ميليون و 200 هزار آواره در عراق وجود داشت اما از آن زمان به بعد 360 هزار تن ديگر نيز در اثر تشديد خشونت ها وادار به ترك خانه خود شدند بدون اينكه وسيله اي براي ترك كشور در اختيار داشته باشند.
در چنين شرايطي واحد مركزي خبر منابع پليس عراق از حمله خمپاره اي افراد مسلح به منطقه عظيميه در شمال بغداد خبر دادند كه بر اثر آن 17 نفر كشته و 72 تن زخمي شدند كه حال تعدادي از زخمي ها وخيم گزارش شده است.در شهر موصل نيز انفجار يك خودروي بمب گذاري شده منجر به قتل و جراحت پنج نفر شد.ارتش آمريكا نيز از كشته شدن سه سرباز اين كشور در استان الانبار خبر داد.
ارتش آمريكا همچنين در بيانيه اي اعلام كرد: جنگنده هاي آمريكايي با گروهي مسلح در يكي از مناطق شمال بغداد درگير شدند.براساس اين بيانيه جنگنده هاي آمريكايي اين گروه مسلح را كه اقدام به حملات خمپاره اي عليه اماكن مقدس در منطقه  كاظميه در بغداد مي كردند، شناسايي نموده و خودروها و منزلي كه اعضاي اين گروه در آن سكونت داشتند را هدف قرار دادند. ارتش آمريكا در اطلاعيه اي ديگر اعلام كرد: نيروهاي آمريكايي رهبر يك گروه مسلح را كه اقدام به بمب گذاري در غرب بغداد مي كرد، دستگير كردند. فرد دستگير شده مظنون به همدستي با القاعده در عراق است.

وزير خارجه سوريه وارد آنكارا شد
واحد مركزي خبر: وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه براي ديدار و گفتگو با مقامات تركيه در خصوص مسائل مختلف از جمله اوضاع فلسطين، تحولات عراق و ايران و نيز بررسي مناسبات دوجانبه وارد آنكارا شد.
به گزارش آسوشيتدپرس از آنكارا، وليد المعلم در طول اقامت در تركيه با عبدالله گل همتاي ترك خود و نيز رجب طيب اردوغان نخست وزير و احمد نجدت سزر رئيس جمهور اين كشور ديدار و گفتگو خواهد كرد.

كابل خواستار خودمختاري بيشتر
براي اداره افغانستان شد
واحد مركزي خبر: دادفر سپنتا وزير امور خارجه افغانستان اعلام كرد كابل نيازمند قدرت بيشتر براي تصميم گيري در مورد اداره مسايل مربوط به كمك هاي جهاني براي بازسازي اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين،دادفر سپنتا در اولين روز برگزاري كنفرانس بازسازي افغانستان كه در آلمان برقرار است گفت متأسفانه كشورهاي كمك كننده هنوز چندان اهميتي براي افغانستان قايل نيستند و اعتماد به نهادها و تشكيلات افغاني مي تواند گامي مهم براي شكسته شدن اين حلقه محسوب شود.
از طرف ديگر، ژنرال ديويد ريچادز فرمانده انگليسي نيروهاي ناتو در افغانستان كه به زودي جاي خود را به افسر ديگري مي دهد، مي گويد اين نيروها در بهار تهاجم گسترده اي را عليه طالبان ترتيب خواهند داد تا آنها را از استان هلمند بيرون برانند و نقاط نفوذ آنها را در مرز اين استان با كشور پاكستان هم ببندند.
به گزارش روزنامه ايندي پندنت انگليس، اين ژنرال اذعان كرد كه تهاجم فصل بهار براي بازداشتن طالبان از سازماندهي مجدد خود بسيار حايز اهميت است. رمز اين عمليات گسترده هم نوروز است و بخش اعظم سربازان ناتو از جمله هشتصد نظامي انگليسي هم در آن شركت خواهند كرد. جانشين اين افسر انگليسي يك ژنرال آمريكايي به نام دان كي مك  نيل است كه نيروهاي ناتو تحت فرمان وي عمليات بهار را
به اجرا خواهند گذاشت. ژنرال ديويد ريچاردز ابراز تأسف كرد كه در دوران فرماندهي وي آن تعداد نيروي تازه نفس كه وي درخواست كرده بود به افغانستان اعزام نشدند.

كوتاه از جهان سياست
دبيركل ناتو: آماده اعزام نيرو به عراق هستيم
گروه بين الملل - دبيركل ناتو با اشاره به آمادگي اين سازمان براي اعزام نيرو به عراق اعلام كرد: در صورتي كه دولت بغداد چنين درخواستي داشته باشد، ناتو آمادگي اعزام نيرو به عراق را دارد.
ياب دي هوپ شفر، دبير كل ناتو در گفت وگو با خبرگزاري امارات اظهار داشت: ناتو آمادگي اعزام نيرو به عراق را دارد و اين اعزام تنها در صورت درخواست دولت عراق انجام مي گيرد و اين احتمال در صورت عقب نشيني نيروهاي انگليسي يا عقب نشيني غيرمنتظره آمريكا از عراق وجود دارد. دبيركل ناتو ولي تاكيد كرد كه ناتو براي اعزام نيرو به نوار غزه آمادگي ندارد. وي همچنين از سكوت برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه عضو ناتو نيز هستند در زمينه اعزام نيروي بيشتر به افغانستان ابراز نااميدي و ناخشنودي كرد و گفت: در حال حاضر ميان طالبان، القاعده و ناتو گفت وگوهايي در افغانستان در جريان است.

داماد بن لادن كشته شد
ايسنا: شبكه تلويزيوني العربيه از كشته شدن داماد اسامه بن لادن در ماداگاسكار، جزيره اي در اقيانوس هند و جنوب شرقي قاره آفريقا، به دست يك گروه مسلح ناشناس خبر داد.العربيه با اعلام اين خبر گفت: جمال خليفه برادر زن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، توسط يك گروه مسلح ناشناس در مغازه جواهرفروشي اش در ماداگاسكار كشته شد و تمامي جواهرات مغازه وي نيز به سرقت رفت.
مالك برادر جمال خليفه، در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني العربيه اظهار داشت: جمال در خانه  خود در حالي كه خواب بود توسط 20 تن از افراد مسلح كه به منزل وي حمله كردند، كشته شده و تمامي وسايل خانه به همراه اموال شخصي اش توسط اين گروه به سرقت رفته است.مالك خليفه افزود: جمال هيچ ارتباطي با اسامه بن لادن يا هيچ گروه يا سازمان ديگري ندارد و مدت هاست كه قطع رابطه  كامل با اسامه داشته است.
وي تاكيد كرد: قتل جمال توسط اين گروه مسلح كاملاً مغرضانه و هدفمند بوده است.

دستگيري نماينده بلر در خاورميانه
گروه بين الملل مسئول جمع آوري كمك هاي مالي حزب كارگر انگليس و از دستياران ارشد توني بلر نخست وزير اين كشور ديروز به اتهام دخالت در تحقيق پليس درباره رسوايي اين حزب دستگير شد. به نوشته واشنگتن پست مايكل لوي كه از دوستان نزديك بلر و فرستاده ويژه او در امور خاورميانه است، به اين اتهام دستگير شده كه در تحقيق پليس درباره فروختن كرسي هاي مجلس لردها توسط حزب كارگر به نفع اين حزب مداخله كرده است. لوي خود از متهمان اصلي اين تحقيق است و در جولاي گذشته به همين اتهام مدتي دستگير شد. لوي همبازي تنيس بلر بود كه بعد از مدت كوتاهي به ثروت هنگفتي دست يافت و اكنون به خاطر نقش محوري اش در اين رسوايي به شهرت رسيده  است.

كره شمالي: آزمايش دوم هسته اي در راه است
گروه بين الملل يك منبع خبري نزديك به دولت كره شمالي ديروز به خبرگزاري ها گفت، اگر اختلاف مالي ميان پيونگ يانگ و واشنگتن حل نشود، كره شمالي مجبور به انجام آزمايش هسته اي دوم خواهد بود.
اين منبع نزديك به دولت كره شمالي با اشاره به ازسرگيري مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي در روزهاي آينده گفت، مقامات مذاكره كننده كره اي با اين پيام به مذاكرات مي آيند كه اگر آمريكا موضوع تحريم هاي مالي را حل نكند پيونگ يانگ هيچ چاره اي به غير از اعلام برنامه  انجام آزمايش هسته اي دوم ندارد. دانيل گليسر معاون وزير دارايي آمريكا از روز سه شنبه مذاكرات خود را با مقامات كره شمالي در پكن شروع كرد تا راه حلي براي مناقشه مالي ميان دو كشور به دست آيد. آمريكا سال ميلادي گذشته كره شمالي را به پول شويي متهم كرد و تحريم هاي مالي سنگيني عليه اين كشور وضع نمود. اين تحريم ها كه به توقيف 24 ميليون دلار دارايي كره شمالي منجر شد، بخشي از اهرم فشار واشنگتن براي وادار كردن اين كشور به توقف برنامه هسته اي بود.

سناتور جمهوريخواه:
بوش، تنها تصميم گيرنده درمورد عراق نيست
گروه بين الملل- درحالي كه بحث  درمورد قانوني بودن طرح جديد جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا در عراق تشديد مي شود، يك نماينده برجسته جمهوريخواه به بوش هشدار داد كه او تنها تصميم گيرنده درمورد عراق نيست. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، سناتور آرلن اسپكتر اين هشدار را درپاسخ به گفته هاي هفته گذشته بوش مطرح كرد كه باوجود پيش نويس قطعنامه هاي كنگره در نفي طرح وي براي اعزام نيروي بيشتر به عراق، گفته بود او تنها تصميم گيرنده در مورد استقرار نيرو در عراق است.
اسپكتر طي سخناني در سنا در مورد اختيارات جنگي گفت: رئيس جمهوري بارها به اين مسئله اشاره مي كند كه او تنها فرد تصميم گيرنده است ولي بايد به او بگويم كه تنها رئيس جمهوري تصميم گيرنده نيست و اين تصميم گيري يك مسئوليت مشترك است.

آمريكا در عراق، 3 ارتش دارد
گروه بين الملل - 4 سال از شروع جنگ عراق مي گذرد و اين جنگ همچنان ادامه دارد. اين درحاليست كه جورج بوش تصميم به اعزام 21500 نيروي جديد ديگر به عراق گرفته است. اين نيروها به 150 هزار سرباز آمريكايي خواهند پيوست كه اكنون در عراق مستقر هستند. جورج بوش در سخنراني اخير خود در كنگره گفت كه ناكامي در عراق براي آمريكا فاجعه بار خواهد بود. اين جمله ما را به ياد سخنان ليندون جانسون در ماه مارس سال 1967 و در جريان جنگ ويتنام مي اندازد كه گفته  بود: در ميانه اين جنگ صداهاي مخالفي را مي شنويم كه از دولت مي خواهند اين جنگ را ترك كند. اما ما نمي توانيم چنين كاري كنيم چون نيروهاي آشوب طلب به پيروزي مي رسند و سالها درگيري و تهاجم را پيش روي ما قرار مي دهند.
البته شرايط عراق با ويتنام بسيار متفاوت است. آمريكا در عراق تنها يك ارتش ندارد، بلكه 3 ارتش جداگانه دارد كه همزمان با هم در حال نبرد هستند. يكي از اين ارتشها همان نيروهاي نظامي هستند كه اكنون شمار آنها به 170 هزار نفر رسيده است. ارتش ديگر آمريكا در عراق نيروهاي مقاطعه كار غير نظامي هستند كه به نوشته روزنامه  واشنگتن پست در دسامبر سال 2006 شمار اين نيروها در عراق به 100 هزار نفر رسيد. تعداد اين نيروها كه اكثراً مقاطعه كاران دولتي هستند و فقط مقاطعه كاران اصلي را شامل شده اند نه نيروهاي فرعي، امسال رفته رفته به شمار نيروهاي نظامي آمريكا در عراق نزديك مي شود. اين مقاطعه كاران كه بيشترشان را سربازان سابق ارتش آمريكا تشكيل مي دهند، خدمات ويژه اي به ارتش ارائه مي دهند كه از جمله اين خدمات در اختيار گذاشتن مترجماني است كه به همراه ارتش و نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در ميدان جنگ و يا در زندان و براي بازجويي حضور دارند. نگهداري از تجهيزات نظامي، ساخت پايگاههاي نظامي و آشپزي و نظافت براي سربازان از جمله ديگر خدمات اين مقاطعه كاران است. معمولا اين خدمات را سربازان انجام مي دهند. بسياري از اين نيروهاي مقاطعه كار به اصطلاح غير نظامي  در كنار نيروهاي ارتش و در پايگاه هاي نظامي مستقر هستند. در درگيري هاي اخير در شهرهاي مختلف عراق بيش از 540 تن از اين نيروها كشته شده اند. با به شمار آوردن اين نيروها شمار نيروهاي آمريكايي در عراق به 250 هزار تن مي رسد و حتي ممكن است از اين تعداد بيشتر هم باشد. اين نيروها نه شامل قوانين محلي عراق مي شوند و نه قوانين نظامي آمريكا. به همين دليل در جريان محاكمه زندان ابوغريب هيچكدام از اين نيروها و عوامل آمريكايي محاكمه نشدند.
ارتش سوم آمريكا در عراق يك ارتش نامحسوس و غير قابل مشاهده است كه ضرورت وجودي آنها نه وظيفه است و نه طمع پول بلكه نياز است. اين نيروها را مقاطعه كاران جزئي تشكيل مي دهند كه براي انجام كار براي مقاطعه كاران بزرگتر پول دريافت مي كنند. شبكه بين المللي از اين شركت ها تا كنون هزاران كارگر را به عراق آورده است.
روزنامه  آمريكايي شيكاگو تريبيون اخيراً  در گزارشي نوشت: بسياري از اين كارگران به زور و بر خلاف ميل خود به عراق آورده مي شوند و شيوه  به كار گيري آنها توسط شركتهاي مقاطعه كاري نوعي قاچاق انسان است.مجموع نيروهاي 3 ارتش آمريكا در عراق اكنون از يك چهارم ميليون نفر فراتر مي رود. اين ميزان نيرو و پول با منابعي كه آمريكا به ويتنام اختصاص داده بود برابري مي كند، اما اين تعداد هنوز كافي به نظر نمي رسد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |