پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
به بهانه توليد جديدترين آنتي بيوتيك تزريقي در ايران
سفالوسپورين،ببر خفته، اژدهاي پنهان
دكتر بابك هوشمند
012579.jpg
نيروي مقاومت
قديمي ها مي گويند فلفل نبين چه ريزه ... اين ضرب المثل در مورد باكتري ها كاملاً مصداق دارد. برخلاف تصور عمومي، باكتريها زياد هم كم هوش نيستند و با گذشت زمان توانسته اند راههايي براي مقابله با آنتي بيوتيك ها پيدا كنند. معرفي سفالوسپورين ها به عنوان يك اسلحه مرگبار عليه باكتريها موجب شد تا بسياري از باكتريها در ابتدا غافلگير شوند و بسياري از آنها يا كشته شده يا عقب نشيني كنند، اما ستاد فرماندهي باكتريها يعني همان كروموزوم و ژنتيك آنها در نهايت موفق شد تا چندين راه براي مقابله با سفالوسپورين ها پيدا كند. يكي از اين راهها جلوگيري از ورود و نفوذ آنتي بيوتيك به داخل باكتري با ايجاد تغييراتي در ساختمان خارجي باكتري است. راه ديگر ترشح يك سري آنزيم ها توسط باكتريها است كه قادر است تا ساختمان آنتي بيوتيك را دگرگون كرده و از اثرات آن جلوگيري كند. غير از اينها، برخي از باكتريها ياد گرفته اند تا با تغيير ساختمان داخلي شان محل اثر آنتي بيوتيك را تغيير داده و بدين ترتيب موجب بي اثر شدن آنتي بيوتيك شوند.
بدون ترديد مصرف بي رويه آنتي  بيوتيك ها يكي از مهمترين عواملي است كه موجب شده است تا باكتريها راههاي مقابله با آن را پيدا كنند. اگر ديديد كه مصرف آنتي بيوتيك تجويز شده توسط پزشك برخلاف دفعات قبل تأثير چنداني در شما نكرد، شايد يكي از علل آن بروز مقاومت در باكتري مهاجم بوده باشد.

هفته گذشته، خبر توليد جديدترين آنتي ژبيوتيك تزريقي در كشور كه تنها سفالوسپورين نسل چهارم موجود در ايران به شمار مي ژرود، منتشر شد. اين آنتي بيوتيك اكسي ژپيم نام دارد و به صورت ويال ژهاي تزريقي 500 ميلي گرمي، 1 و 2 گرمي به توليد رسيده است.
اين دارو تنها سفالوسپورين نسل چهارم مورد تأييد FDA (سازمان غذا و داروي آمريكا) براي درمان كودكان دو ماه به بالا و همچنين تنها آنتي بيوتيك مورد تأييد اين سازمان براي درمان تك دارويي و تجربي بيماران نوتروپنيك تب دار شناخته شده است. مديرعامل شركت سازنده اين دارو مي گويد، اكسي ژپيم ايراني، از كيفيتي معادل با مشابه خارجي خود برخوردار و در مقايسه با آن 50 درصد ارزان تر است و توليد اين دارو سالانه حداقل سه ميليون يورو صرفه جويي ارزي در كشور به همراه دارد.اما اگر مي خواهيد بدانيد توليد اين دارو در كشور چه قدر اهميت دارد و اساساً سفالوسپورين ها چه جور آنتي بيوتيك هايي هستند و چه طور نسل  اندر نسل در جنگ با باكتري ها به كمك انسان ها آمده اند، اين مقاله به پرسش هاي شما پاسخ مي دهد.
***
در طول تاريخ همواره يك جنگ دائمي بين علم و عفونت وجود داشته است. از يك طرف دانشمندان سعي كرده اند تا با معرفي آنتي بيوتيك هاي جديدتر و قوي تر همانند يك بمب اتمي به سرزمين ميكروب ها حمله كنند و از سوي ديگر ميكروب ها همواره به كمك هوش بالقوه شان سعي در فرار از اين حملات و يا ايجاد سپرهايي عليه آنها كرده اند.
پس از موفقيت اوليه پني سيلين در نابودي انواع عفونت ها، ميكروب ها كم كم راه هاي مقاوم شدن در برابر آن را ياد گرفتند. اين بود كه دانشمندان به فكر ابداع دسته ديگري از آنتي بيوتيك ها افتادند كه از پني سيلين ها قوي تر بوده و بتواند با قدرت بيشتري ميكروب ها را مورد حمله قرار دهد و بدين ترتيب بود كه سفالوسپورين ها به دنياي پزشكي معرفي شدند.
شما حتماً نام بسياري از داروهاي اين خانواده مثل سفالكسين يا سفترياكسون يا سفيكسيم را شنيده ايد. آنها همانند يك ببر خفته بسياري از ميكروب ها را كه به پني سيلين و خيلي از آنتي بيوتيك هاي ديگر مقاوم هستند از بين مي برند. خوشبختانه امروزه بسياري از سفالوسپورين هاي مهم با كيفيت عالي در كشور توليد شده و نياز به مصرف ارز و خريد گران از كشورهاي خارجي را از بين برده اند.
از كجا آمده اند؟
براي آگاهي از داستان سفالوسپورين ها بايد كمي به عقب برگرديم. ماجرا از آنجا آغاز شد كه الكساندر فلمينگ در سال 1928 به طور تصادفي موفق شد داروي پني سيلين را كشف كند. وي كه مشغول كار بر روي گونه اي از باكتريها بود، متوجه شد مقداري كپك پني سيلين كه به طور اتفاقي بر روي باكتريها قرار گرفته بود، توانسته باكتريها را از بين ببرد. اين كشف چندين سال بعد جايزه نوبل را براي فلمينگ به همراه داشت و موجب شد تا دريچه جديد و وسيعي به سوي يك علم نو يعني عالم آنتي  بيوتيك باز شود. پني سيلين در خلال جنگ جهاني دوم كاري درحد معجزه انجام داد و زندگي ميليون ها تن را كه ممكن بود در اثر يك عفونت ساده جان خود را از دست دهند نجات داد. واقعاً معلوم نيست كه تلفات جنگ جهاني دوم در صورت عدم كشف پني سيلين به چه حد مي رسيد.
اما با گذشت زمان دانشمندان كم كم متوجه شدند برخي عفونت ها ديگر مثل سابق به پني سيلين ها جواب نمي دهند. در ادامه، بررسي هاي دانشمندان نشان داد باكتريها توانسته اند تغييراتي در ساختمان خود يا پني سيلين ايجاد و از اثرات آن فرار كنند. به  همين دليل پژوهشگران به فكر پيدا كردن آنتي بيوتيك هاي جديدتر و مؤثرتر افتادند.
پس از اتمام جنگ جهاني دوم و در سال 1948، يك دانشمند ايتاليايي به نام جوزپه بروتزو (1976-1895) كه استاد بهداشت در دانشگاه پزشكي كالياري بود، وقتي به منظور ريشه كني مالاريا به ساردني ايتاليا رفت به مورد جديدي برخورد كرد. وي متوجه شد قارچي به نام سفالوسپورين اكرمونيوم كه آن را از يكي از مجراهاي فاضلاب ساردني جدا كرده بود، مي تواند موادي را توليد كند كه عليه باكتري مولد حصبه و نيز عامل بيماري تب مالت مؤثر باشد. دكتر بروتزو بلافاصله دريافت كه كشف خيلي مهمي كرده اما به دليل كمبود امكانات و حمايت هاي مالي نتوانست تحقيقات جامع تري در اين زمينه انجام دهد. به همين دليل هم، پس از چاپ نتايج تحقيقاتش در مجله بهداشت دانشگاه كالياري نمونة قارچ را براي بررسي هاي بيشتر به آزمايشگاه پاتولوژي دانشگاه آكسفورد فرستاد.
در اين آزمايشگاه دانشمندان برجسته اي همچون سر ويليام دان و دكتر ادوارد آبراهام كه قبلاً تحقيقات زيادي در زمينه پني سيلين كرده بودند فعاليت مي كردند و امكانات وسيعي داشتند. در آكسفورد حدود 5 سال طول كشيد تا دانشمندان بتوانند محتويات نمونة دكتر بروتزو را خالص سازي كنند. آنها پس از انجام اين كار ماده به دست آمده را سفالوسپورين - C ناميدند.
سفالوسپورين C ماده اي بود كه به راحتي عليه باكتري هايي كه به پني سيلين مقاوم شده بودند عمل مي كرد. بنابراين يك كشف بزرگ صورت گرفته بود و خانوادة پرجمعيت سفالوسپورين ها كم كم جاي خود را در علم پزشكي و داروسازي باز كردند.
چگونه عمل مي كند؟
طرز عمل سفالوسپورين ها از هرچه فكر كنيد ساده تر است. در واقع انواع آنتي بيوتيك هاي مختلف با شيوه هاي گوناگوني باكتري ها را مورد حمله قرار مي دهند. برخي از آنتي بيوتيك ها از رشد باكتري جلوگيري مي كنند در حالي كه ساير آنتي بيوتيك ها موجب كشته شدن و مرگ باكتريها مي شوند. سفالوسپورين ها جزو آن دسته از آنتي بيوتيك ها هستند كه با كشتن باكتريها به مقابله با آنها مي پردازند.
آنها همانند پني سيلين ها از ساخته شدن ديواره سلولي باكتريها كه از جنس قند و پروتئين است جلوگيري كرده و بدين ترتيب موجب مرگ باكتريها مي شوند. حفظ يكنواختي ديواره سلولي در همه حال براي باكتريها حياتي است و اختلال در ساخت آن موجب نابودي باكتري مي شود.
سفالوسپورين ها، از پدر بزرگ تا نتيجه
كشف سفالوسپورين ها پيشگيري و درمان بسياري از عفونت ها را راحت تر كرده است. اگر - خداي نكرده - در طول عمر خود مجبور به انجام عمل جراحي شده  باشيد، حتماً ديده ايد كه بسياري از جراحان دوست دارند تا قبل و بعد از انجام عمل هاي جراحي خاص از سفالوسپورين ها براي جلوگيري از عفونت استفاده كنند. علاوه بر اين، بسياري از عفونت هاي ناجور نظير مننژيت، عفونت هاي پوستي، بسياري از انواع ذات الريه ها و عفونت هاي ادراري تناسلي كه شايد به خيلي از آنتي بيوتيك ها جواب ندهند به راحتي توسط سفالوسپورين ها درمان مي شوند.
با توجه به تعداد نسبتاً زياد سفالوسپورين ها، دانشمندان به فكر ابداع مبنايي براي طبقه بندي آنها افتادند و پس از انجام تحقيقات فراوان، راه آن را پيدا كردند. آنها سفالوسپورين ها را با توجه به طيف عملكردشان به 4 نسل طبقه بندي كردند و رنگ آميزي گرم را مبناي طبقه بندي خود قرار دادند.
رنگ آميزي گرم روشي آزمايشگاهي است كه كار تشخيص و طبقه بندي انواع ميكرب ها را براي متخصصين راحت تر كرده است. بر اساس رنگ آميزي گرم كه مراحل خاص خودش را دارد، باكتريها به دو دسته گرم مثبت و گرم منفي تقسيم مي شوند. در رنگ آميزي گرم، آن دسته از باكتريها كه رنگ آبي به خود مي گيرند به نام باكتريهاي گرم مثبت و آنها كه رنگ قرمز صورتي به خود مي گيرند به عنوان باكتريهاي گرم منفي شناخته مي شوند. اين نوع تقسيم بندي كمك زيادي به دانشمندان در طبقه بندي باكتريها كرده است.
بر اين اساس، باكتريهايي نظير استافيلوكوك و استرپتوكوك (عامل بسياري از بيماريهاي پوستي تنفسي) و عامل بيماري كزاز در گروه گرم مثبت ها و بسياري از عوامل ايجاد كننده عفونت هاي ادراري تناسلي، مننژيت و باكتريهايي كه به طور طبيعي در روده وجود دارند در گروه گرم منفي ها قرار مي گيرند.
دانشمندان به نوعي از اين تكنولوژي براي طبقه بندي آنتي بيوتيك هاي سفالوسپورين استفاده كرده اند. در طبقه بندي آنها، آنتي بيوتيك هاي نسل اول آنهايي هستند كه بيشتر بر عفونت هاي گرم مثبت مؤثرند و اثر كمي بر گرم منفي ها دارند، اما هرچه به سمت نسل چهارم مي رويم، اثرات آنها بر گرم منفي ها بيشتر و بر گرم مثبت ها كمتر مي شود.

هرچه مي كشيم، از استرس نيست!
دكتر بابك زماني
012582.jpg
- آقاي دكتر سال گذشته مشكلات زيادي داشت. ورشكست شد چند ميليون تومان سرش كلاه گذاشتند.
- خوب چه مشكلي پيدا كردند؟
- فشار استرس روي اعصابش تأثير گذاشته ...
- يعني چي؟
- خوب اعصابش ناراحت شده، مرض اعصاب گرفته.
- يعني در حال حاضر چه مشكلي داره؟
- راه رفتنش كند شده، فراموشي پيدا كرده، ادرارش را كنترل نمي كنه ...
بيمار مبتلا به هيدروسفالي يا افزايش ميزان مايع مغزي است؟
***
- آقاي دكتر، همه اينها از وقتي شروع شد كه ازدواج كردم. اين شوهر و اين خانواده شوهر پدر من را درآوردند...
- يعني چي شده؟
- چي مي خواهيد بشه؟ سوءظن كه داره عصباني و بداخلاق كه هست ...
- منظورم اينه كه شما الآن چه مشكلي داريد؟
_ عصبي ام، سردرد دارم، سرم گيج مي ره...
- ديگه؟
- بعضي وقت ها براي چند ثانيه به جايي خيره مي شم و ديگه هيچي نمي فهمم.
بيمار مبتلا به اپي لپسي-صرع- لوب تامپورال است.
***
- آقاي دكتر من خودم روش كار مي كنم. من خودم روان شناسي بلدم. مي گم بايد اراده ات را قوي كني. خودت بايد استرست را كم كني تا مشكلاتت حل بشه. همه اينها از استرس و از عصبانيت زياده.
بيمار مبتلا به ام اس است و قادر به حركت پاها نيست.
***
استرس شرايطي است كه در آن، سيستم خودكار بدن در جهت تحريك و تهييج به كار مي افتد. ترشح مونوآمين ها افزايش مي يابد و در نتيجه باعث افزايش ضربانات قلب، افزايش فشار خون و تعريق فراوان مي شود. البته اين تغييرات روي سيستم قلب و عروق تأثير منفي دارد و به علاوه افزايش اين مواد در خون باعث حساسيت بيشتر گيرنده هاي حسي و افزايش درد در هر بيماري اي مي شود. اما سواي اين واقعيات علمي انكارناپذير، استرس در عمل معاني و كاربردهاي ديگري هم دارد!
قبل از هر چيز، استرس شده توجيه گر تمامي امراض؛ ابزاري در دست طبيب كه وقتي از علتي درمي ماند بدان دست مي يازد. پاسخي است كه طبيب در جواب سؤال از چيه؟ اذهان ساده طلب در آستين خود آماده دارد؟ گويي علت ساير پديده هاي جهان وجود به پاسخ قطعي رسيده، كه حالا بيمار از تو در يك كلام مي پرسد از چيه؟ آن هم در مورد بيماري اي كه هنوز معلوم نيست چيست و تازه وقتي معلوم شد هم حداكثر نامي است كه ما به يك سري پديده ها داده ايم.
سكته از قند است، قند از كم كاري لوزالمعده است، كم كاري لوزالمعده از چيست؟ نمي دانيم! خونريزي مغزي از فشار خون است، فشارخون از چيست؟ نمي دانيم! وقتي كه جواب هاي بيشتر ابهامات بيشتري مي آفرينند و از چيه؟ را كه حتي در بطن خود اشاره فقط به يك چيز دارد، جواب نمي دهند، استرس راه حلي دلگشاست و البته مدرن!
... وقتي كه پيچيدگي جهان وجود كه تن انسان يكي از پيچيده ترين ابعاد آن است، با تمامي ابهامات آن، امكان به تصور درآمدن ندارد، توجيهات ساده اي چون استرس يا نوع غذا جاي خود را باز مي كنند! پس اين تنها پزشكان نيستند كه به اين توجيه ساده دست مي يازند، بلكه تصورات پزشكي زمانه چنين اقتضا مي كند و خريدار دارد!
واقعيت اين است كه در بسياري از بيماري ها استرس اساساً هيچ نقشي ندارد و در بسياري ديگر تنها يك نقش غيراختصاصي در برابر عوامل ديگر دارد. تأكيد بر استرس به عنوان يك عامل بيماري زا علل ديگري نيز دارد و آن رسانه ها هستند. جنبه هاي دراماتيك ارتباط استرس و بيماري هميشه براي نويسندگان و تهيه كنندگان يك اثر داستاني، به خصوص آنها كه مخاطب عام و ميليوني دارند، شبيه سينما و تلويزيون فريبنده بوده است. نمايش پرهيجان چنين ارتباطي كه قطعاً يا غيرواقعي و يا اغراق آميز است بر ذهنيت عمومي و تصورات عمومي درباره بيماري ها تأثير مي گذارد و آن را شكل مي دهد.
وقتي كه نويسندگان و برنامه سازان از ايجاد كشش و هيجان با ابزارهاي منطقي داستاني كه برگرفته از واقعيت زندگي هستند درمي مانند، حادثه را به بيماري پيوند مي زنند و تأثير و تأثر را برعهده مرگ يا مرضي مي گذارند كه بر اثر ناملايمتي استرس زا پديد آمده. اين يعني كاربرد دراماتيك استرس! و از آنجا كه جنبه هاي دراماتيك زندگي ما كم نيستند، اين كابرد دراماتيك بسيار دست مي دهد. مثل وقتي كه در بحث از منطق كم مي آوريم و غش مي كنيم، يا وقتي كه در برابر برخي مشكلات تصور مي كنيم ديگر بايد سكته كنيم و اين تصور برگرفته از عموم بر عموم مؤثر مي افتد.
اما استرس كاربرد ديگري هم دارد: كاربرد به عنوان حلال مشكلات عاطفي! اگر دوستي يا عزيزي پدري يا مادري از دردي مي نالد و شما مايليد كمكي كرده باشيد و همدردي اي، به خصوص اگر وقت كافي هم براي عيادت و همدردي نداشته ايد، مي توانيد از معلومات علمي خود كمك بگيريد و توصيه كنيد عزيزم بايد استرست را كم كني! هزار بار گفتم راهش فقط كم كردن كار و استرسه!
اما چرا اين تلقي عمومي و دراماتيك از استرس آن قدر علمي و مدرن و مقبول به نظر مي رسد؟
در دوران پيشامدرن، توجيه بيماري ها عمدتاً به واسطه عوامل دروني بدن صورت مي گرفت؛ عواملي كه به هيچ رو خارج از مقدرات جهان وجود نبودند. با پيدايش مدرنيسم و روشنگري، اين مركز ثقل توجيه بيماري ها به بيرون بدن منتقل گرديد. جايي كه نه تنها از دسترس اخلاط چهارگانه به دور بود بلكه در فراچنگ اراده انسان قرار داشت. جايي كه كاملاً قابل شناخت است و مي توان بر روند آن تأثير قاطع برجا گذاشت!
اما در بسياري از موارد اين استرس، استرس كاري است. بسياري از مردم بر اين عقيده اند كه استرس كار آنان، سر و كله زدن با ارباب رجوع، چك و سفته، سر و كله زدن با رؤساي سخت گير، مسئوليت زياد، ساعات كار طولاني و ... آنها را بيمار كرده است.
البته بايد گفت در برخي موارد كار يا عدم رعايت بهداشت كار باعث بيماري مي شود، اما در اكثريت موارد اين عقيده نادرست يا حداقل اغراق آميز است. بايد دانست كه اساساً كار، فعلي است كه با استرس آميخته است و آن فعلي كه با استرس همراه نيست و انسان را خسته نمي كند تفريح نام دارد. واقعيت اين است كه همين كار با استرس هاي فراوانش، نسبت به بيكاري براي سلامت بهتر است. مقايسه كساني تا سال هاي پاياني عمر همچنان شاغلند مثل پزشكان، روحانيون و تجار با كساني كه در سنين ميانه به معناي واقعي كلمه بازنشسته مي شوند، نشان مي دهد كه گروه اول از سلامت جسمي و روحي بيشتري برخوردارند. واقعيت اين است كه مبارزه براي شرايط كار بهتر ضروري است، اما اين موضوع مربوط مي شود به كيفيت حيات  بخش قابل توجهي از مردم و نه مربوط به بحث سلامت و بيماري.
در خاتمه بياييد بپذيريم يا فرض كنيم كه استرس هم باعث بيماري مي شود. استرس اگر هم اثر داشته باشد، با توجه به تنوع بيماري ها بايد يك عامل غيراختصاصي باشد. بهتر نيست به عامل اختصاصي هر بيماري بپردازيم؟

محققان مي گويند
دندان صاف شده
اعتماد به نفس نمي دهد
012588.jpg
گروه سلامت- اگر فكر كرده ايد فرزند كمرو و منزوي تان، با فرستادن به مطب ارتودنسي و سيم بستن به دندان هايش درمان مي شود، كمي تامل كنيد.
محققان دانشگاه منچستر در انگلستان مي گويند اين كار نتوانسته براي بچه هاي ولزي مؤثر باشد و احساس اعتماد به نفس و شادي برايشان به همراه داشته باشد. ممكن است اين بچه ها حالا كه دندان هاي مرتبي دارند، بتوانند با خيال راحت تري بخندند، اما اين باعث نشود آنها واقعاً بيشتر بخندند. در اين تحقيق، 300 كودك ارتودنسي شده، به مدت 20 سال پيگيري شدند تا بعد از اين مدت از آنها بپرسند آيا از قيافه جديدشان احساس رضايت مي كنند و آيا اين كار باعث بهتر شدن وضع روحي آنها شده يا نه، كه مجموع جواب هاي آنها نشان مي داد اين اتفاق نيفتاده است.
خبرگزاري رويترز گزارش داده اين يافته ها سبب شده كارشناسان توصيه كنند اگر دندان هاي فرزندتان مشكل جدي ندارد و نامرتبي آن تهديدي براي پوسيدگي محسوب نمي شود، دست از سر بچه بيچاره برداريد و مجبورش نكنيد ارتودنسي كند.
منيزيم استخوان را محكم مي كند
گروه سلامت-  آنقدر تحقيق مي كنند تا بالاخره همه رازهاي مبارزه با پوكي استخوان زنان را كشف كنند. يكي از جديدترين اين تحقيق ها، كه كار محققان دانشگاه ييل آمريكاست، راه تازه اي براي استحكام استخوان ها پيشنهاد داده است ، اين كه به آنها مكمل منيزيم داده شود.
خبرگزاري رويترز اين مطالعه را چنين گزارش كرده كه محققان 44 دختر 8 تا 11 ساله را انتخاب كردند و به يك گروه روزي 300 ميلي گرم منيزيم دادند و به گروه ديگر يك دارونما، يعني يك چيز بي اثر. بررسي وضعيت تراكم استخواني دو گروه، بعد از يك سال، نشان داد وضع آنها كه منيزيم استفاده كرده بودند، اندكي بهتر از گروه ديگر است.
البته خود اين محققان، با آن كه مقاله شان در نشريه آندوكرينولوژي و متابوليسم چاپ شده، مي گويند هنوز براي نتيجه گيري نهايي زود است و براي اين كه بتوانيم اين توصيه را به همه دختران نوجوان بكنيم، بايد تحقيقات بيشتري انجام شود.
مطالعه آنها نشان داده منيزيم به صورت مكمل دارويي عوارض مهمي نداشته، به غير از مواردي از اسهال كه با كم كردن دوز دارو رفع شده، اما تا قبل از انجام تحقيقات تكميلي، مي توان از منابع غذايي اين ماده معدني استفاده كرد. اين منابع عبارتند از: بادام، كره بادام زميني، صدف هاي خوراكي و سبزيجات با برگ سبز.
چه ورزش، چه رژيم
لاغرتان مي كند
012585.jpg
گروه سلامت- بعضي از كساني كه اضافه وزن دارند، بهانه ورزش را مي گيرند، بعضي ها هم ترجيح مي دهند با رژيم حساب شده وزنشان را پايين بياورند. هر كدام هم براي خودشان دليل هايي دارند. به تازگي خبرگزاري رويترز خبري را گزارش كرده از محققان دانشگاه لوئيزياناي آمريكا كه گفته اند اين دو تا هيچ فرقي باهم ندارند. كالري، كالري است؛ چه كم وارد بدن شود و چه بيشتر سوزانده شود، باعث كم كردن وزن شما مي شود.
آنها دو گروه از افراد را باهم مقايسه كردند كه يك گروه 25 درصد از كالري غذايشان را كم كرده بودند و گروه ديگر نصف اين مقدار كالري را با ورزش سوزانده بودند و نصف ديگر را با رژيم محدود كرده بودند. هر دو گروه به يك اندازه وزن كم كرده بودند و ميزان چربي متوسط بدن هر دو گروه هم به يك اندازه كم شده بود.
اين مطالعه كه در نشريه آندوكرينولوژي و متابوليسم چاپ شده يك نتيجه ديگر هم داشته و آن اين كه كاهش وزن، از هر راهي كه به دست آمده باشد، احتمالاً طول عمر انسان را زياد مي كند. در هر دو گروهي كه در اين مطالعه وزنشان را كم كرده بودند، برخي شاخص هاي پيري پايين آمده بود، يعني روند پير شدن كندتر شده بود. شاخص هايي مثل دماي مركزي بدن و انسولين خون.

برخورد سفالوسپوريني از نوع اول
سفالوسپورين هاي نسل اول، بر روي باكتريهاي گرم مثبت (همانند استافيلوكوك و استرپتوكوك) به ويژه برخي از آنها كه مقاوم به پني سيلين هستند مؤثرند. البته آنها فعاليت مختصري هم عليه برخي باكتريهاي گرم منفي و بي هوازي دارند.
سفالوسپورين هاي نسل اول آنهايي هستند كه غالباً با پيشوند Ceph شروع مي شوند و خوشبختانه بسياري از آنها در نظام داروسازي ما وجود داشته و توسط كارخانه هاي داخلي ساخته مي شوند.
از اين دسته آنتي بيوتيك ها در حال حاضر داروهاي معروفي همچون سفالكسين، سفازولين، سفالوتين در ايران توليد مي شوند. آنتي بيوتيك هاي سفالوسپورين نسل اول عليه بسياري از عفونت هاي پوستي، استخواني، ريوي و بسياري عفونت هاي ديگر مؤثر هستند.

برخورد سفالوسپوريني از نوع دوم
نسل دوم سفالوسپورين ها فعاليت بيشتري عليه باكتريهاي گرم منفي دارند ولي در مقابل فعاليت آنها عليه گرم مثبت ها كاهش يافته است.
بسياري از انواع ذات الريه ها، برخي سينوزيت ها، عفونت هاي شكمي و عفونت هاي خوني توسط نسل دوم سفالوسپورين ها درمان مي شوند. از اين دسته آنتي بيوتيك ها در حال حاضر داروهاي مهمي نظير سفوروكسيم، در ايران توليد مي شوند.

برخورد سفالوسپوريني از نوع سوم
نسل سوم سفالوسپورين ها داروهايي قوي  هستند. آنها داراي يك طيف وسيع با فعاليت افزايش يافته عليه بسياري از باكتريهاي گرم منفي و برخي گرم مثبت ها هستند.
بسياري از عفونت ها نظير عفونت هاي بيمارستاني، عفونت خون و عفونت هاي دستگاه ادراري تناسلي مقاوم به چند دارو توسط اين آنتي بيوتيك ها كنترل مي شوند. از طرف ديگر، نفوذپذيري خوب آنها به داخل مغز باعث شده است تا به عنوان يك درمان مؤثر عليه بسياري از انواع مننژيت مد نظر پزشكان قرار گيرند.
پزشكان بيشتر داروهاي اين دسته را به عنوان يك سلاح سري عليه عفونت هاي شديد نگه مي دارند. از اين دسته آنتي بيوتيك ها در حال حاضر داروهايي نظير سفتري اكسون، سفيكسيم، سفوتاكسيم، سفتازيديم و سفتي زوكيسم در ايران توليد مي شوند.

برخورد سفالوسپوريني از نوع چهارم
اما نسل چهارم سفالوسپورين ها آخرين و جديدترين نسل هستند. يك فرق مهم نسل چهارم سفالوسپورين ها با 3 نسل ديگر، دارا بودن يك طيف فعاليتي وسيع عليه باكتري هاي گرم مثبت (همانند نسل اول) علاوه بر فعاليت قوي آن عليه باكتري هاي گرم منفي است.
بسياري از داروهاي نسل چهارم نفوذ مغزي خوبي دارند و مي توانند عليه مننژيت مؤثر باشند. دانشمندان غالباً داروهاي نسل چهارم را براي عفونت هاي خيلي شديد كه به ساير درمانها جواب نداده اند نگه  مي دارند.
ساخت و توليد سفالوسپورين هاي نسل چهارم كار بسيار سختي است و كشورهاي كمي در دنيا تكنولوژي ساخت آن را دارند، اما متخصصين داخلي موفق شده اند آن را در كشور توليد كنند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |