پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
در 100 روز گذشته
سهامداران 80 شركت به سود رسيدند
012504.jpg
گروه بورس- سهامداران 80شركت فعال در بورس تهران در طول 100 روز سپري شده از نيمه دوم سال 85، از سرمايه گذاري در بازار سهام، سود به دست آورده اند.
در اين دوره به جز قند شيروان كه ارزش سهامش در بازاري كم عمق 442 درصد رشد كرده، بالاترين سود نصيب سهامداران بانك اقتصاد نوين شده است. در نيمه دوم سال جاري، 188نفر براي خريد نيم ميليون سهم قند شيروان 2/3 ميليارد ريال پرداخته اند كه اين ارقام حتي در مقياس هاي بورس تهران نيز اندك به حساب مي آيد.
طبق آمار دريافتي در طول 100 روز گذشته، يك هزار و 600 نفر در صف خريد 52ميليون سهم بانك اقتصاد نوين ايستادند. ارزش كل داد  و ستدهاي انجام شده بر سهام اين بانك در اين مدت به 157 ميليارد ريال رسيده است.
پس از بانك اقتصاد نوين مس باهنر با توجه به صعود 138درصدي ارزش سهامش در طول 100 روز اخير، سومين سهام پرسود بورس تهران لقب گرفته است. از مهرماه امسال به اين سو 2هزار و 300 نفر براي خريد 2/16 ميليون سهم مس باهنر 5/73 ميليارد ريال از نقدينگي شان را پرداخته اند.
نكته جالب توجه در جدول سهام پرسود بورس در 100روز گذشته آنكه در بين 7 سهم اول در جمع شركت هاي سود آور بورس به جز بانك اقتصاد نوين نام يك بانك ديگر نيز ديده مي شود. در اين مدت قيمت سهام بانك كارآفرين هم 88درصد رشد كرده است.
۵۰ درصدي ها
براساس اين آمار، در 100روز سپري شده از پاييز و زمستان جاري، ارزش سهام 15 شركت بورس تهران رشدهاي فراتر از 50 درصد را تجربه كرده است.
ضمن اينكه سهامداران 30شركت بورس هم شاهد رشد 20 درصدي ارزش دارايي هايشان بوده اند. از طرف ديگر تعداد شركت هايي كه ارزش سهام آنها بيش از 10درصد افزايش يافته نيز به 50 شركت مي رسد.
سهام پرطرفدار
عنوان پرطرفدارترين سهام بورس در 100 روز گذشته به يك بانك اختصاص يافته، سهام بانك پارسيان در اين مدت توجه 18 هزار متقاضي سرمايه گذاري را به خود جلب كرده است. اين تعداد سرمايه گذار، در 100 روز اخير، در مجموع 432 ميليون سهم بانك پارسيان را به ارزش 613 ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزوده اند. اما از طرف ديگر آمار موجود نشان مي دهد، توجه سهامداران بزرگ بورس و انجام داد و ستدهاي عمده، موجب شده بيشترين حجم نقدينگي بازار به سوي سهام شركت هاي بين المللي ساختمان، چادرملو و پتروشيمي خارك سرازير شود. ارزش كل مبادلات انجام شده برسهام اين 3شركت به مرز 6 هزار ميليارد ريال نزديك شده است.
عملكرد
در طول 100 روز گذشته سهام 260 شركت پذيرفته شده در بورس تهران بين متقاضيان سرمايه گذاري دست به دست شده است. در اين ميان 260 هزار نفر در صف خريد 4/4 ميليارد برگه سهم عرضه شده در بورس ايستاده اند. ارزش كل مبادلات انجام شده در بورس اوراق بهادار ظرف 100 روز اخير معادل 20 هزار ميليارد ريال تخمين زده مي شود.

اعلام روش عرضه سهام شركت مس
آخرين اطلاعات سهام شركت مس در آستانه عرضه در بورس منتشر شد
012531.jpg
گروه بورس- مسئولان سازمان خصوصي سازي در آستانه عرضه سهام شركت مس، تأكيد كردند قيمت اين سهام بر پايه عرضه و تقاضاي بازار، تعيين مي شود.
قرار است 5 درصد سهام شركت مس روز يكشنبه، 15 بهمن ماه، در تالارهاي بورس تهران عرضه شود. اسماعيل غلامي، معاون سازمان خصوصي سازي در اين باره به ايسنا گفت: بعد از جلسه اي كه در روز شنبه (14 بهمن ماه) تشكيل مي شود، روز يك شنبه نماد فملي سهام شركت ملي مس كه جزو اولين شركت هاي مشمول صدر اصل 44 قانون اساسي براي واگذاري است در بورس باز مي شود. وي خاطرنشان كرد: بر اساس قوانين خصوصي سازي و بورس اوراق بهادار، قيمت اوليه سهام ملي مس از طريق مكانيزم عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.
غلامي ادامه داد: روال اين مكانيزم به اين صورت است كه خريداران درخواست هاي خود را با مبالغ مورد نظر ارائه مي دهند و سپس از بالاترين قيمت، عرضه سهام آغاز مي شود.
معاون امور سهام سازمان خصوصي سازي در ادامه به عرضه سهام فولاد مباركه پس از عرضه سهام مس در بورس اشاره كرد و افزود: يكسري كسري اطلاعات وجود دارد كه پس از تكميل آن مشكلي نبوده و اين سهم وارد بورس خواهد شد.
غلامي  با اشاره به اين كه جلسه عرضه سهام ايرالكو به زودي برگزار مي شود، گفت: احتمالا بر روي قيمت سهام اين شركت نيز بررسي صورت خواهد گرفت؛ ايرالكو جزو شركت هاي صدر اصل 44 قانون اساسي است كه اميدواريم تا پيش از پايان سال آن را در بورس عرضه كنيم. وي درباره وضعيت معامله عمده هپكو گفت: بعد از ابطال معامله هپكو، آگهي عرضه 7/60 درصد از سهام اين شركت منتشر شده كه ظرف چند روز آينده سهام اين شركت براي دومين مرتبه در بورس عرضه خواهد شد. معاون امور آماده سازي سهام و شركت هاي دولتي سازمان خصوصي سازي درباره سهام شركت هپكو و اين كه با قيمت 350 تومان آگهي شده است، گفت: پس از انتشار آگهي اين سهام دوباره در بورس عرضه خواهد شد تا خريدار آن مشخص شود.
آخرين اطلاعات شركت مس
از طرف ديگر در آستانه عرضه سهام شركت ملي صنايع مس ايران، سازمان بورس و اوراق بهادار آخرين گزارش هاي مالي اين شركت را منتشر كرد. اين شركت همچنين با صدور اطلاعيه اي در دي ماه آخرين وضعيت خود را در خصوص افزايش سرمايه و تعديل پيش بيني درآمد به اطلاع سازمان بورس رسانده بود.
براساس آخرين اطلاعيه شركت مس سرمايه اين شركت در سال جاري از 370 ميليارد تومان به 578 ميليارد تومان افزايش يافته و به اين ترتيب اين شركت در حال حاضر بزرگترين شركت بورس به لحاظ ميزان سرمايه محسوب مي شود. اين شركت در گزارش خود پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي سال جاري 922 ريال اعلام كرده است.
موضوع فعاليت شركت
موضوع فعاليت شركت مس اكتشاف، استخراج و بهره برداري از معادن مس ايران، توليد محصولات پرعيار شده سنگ مس و فلز مس، توزيع و فروش محصولات پرعيار شده مس اعم از داخلي و خارجي، مشاركت و جلب مشاركت در طرح هاي سرمايه گذاري مربوط به صنايع مس است. بهره برداري از كارخانه هاي شركت مس از سال 62 آغاز شده و در حال حاضر ظرفيت اسمي معادن اين شركت معادل 8/26 ميليون تن سنگ سولفيدي مس در سال ارزيابي مي شود. همچنين ظرفيت ذوب و ريخته گري آن 225 هزار تن و ظرفيت واحد تغليظ نيز 690 هزار تن كنسانتره مس و موليبدن در سال برآورد شده است. در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) با دارا بودن 100 درصد سهام اين شركت مالك اصلي شركت ملي صنايع مس ايران تلقي مي شود.
پروژه هاي شركت
در حال حاضر شركت ملي مس پروژه هاي مختلفي را در دست انجام دارد كه برخي از اين پروژه ها عبارتند از: طرح مس سونگون، طرح مس ميدوك، طرح توسعه موليبدن، طرح كارخانه ذوب مس خاتون آباد، پروژه طرح توسعه سد رسوب گير، پروژه بيوليچينگ و طرح توسعه معدن اين شركت. براساس آخرين گزارش شركت مس به بورس طرح سونگون اهر (فازيك) با سرمايه گذاري به مبلغ 5 هزار و 53 ميليارد ريال در آبان ماه امسال تكميل شده و تا انتهاي سال به بهره برداري مي رسد. همچنين شركت، پروژه  كارخانه اسيد سولفوريك سرچشمه كرمان با برآورد سرمايه گذاري 520 ميليارد ريال را در دست اجرا دارد و اين طرح در سال 86 به بهره برداري مي رسد.
سرمايه گذاري ها
شركت ملي  صنايع مس ايران در حال حاضر در حدود 5 درصد از سهام شركت ملي سرب و روي ايران و 33 درصد از سهام شركت  سهامي ميناكان را در اختيار دارد. همچنين ساير دارايي هاي شركت در نزد حساب ارزي بانك مركزي و سپرده هاي بلند مدت بانكي اين شركت تا پايان سال گذشته معادل 43 ميليارد و 130 ميليون ريال برآورد شده است.

۳۶ ميليون سهم در تالارهاي مبادلات جابه جا شد
گروه بورس - در معاملات روز گذشته بورس تهران 36 ميليون سهام داد و ستد شد.
بر اساس اين گزارش، سهامداران بورس تهران در معاملات ديروز 36 ميليون و 814 هزار سهم را به ارزش 118 هزار ميليون ريال خريداري كردند كه از اين ميزان بانك پارسيان بيشترين ميزان حجم معاملات را از آن خود كرد. ديرو 295 سهامدار تعداد 3 ميليون سهم بانك پارسيان را به ارزش 34 هزار ميليون ريال خريداري كردند و اين بانك بار ديگر به لحاظ تعداد خريداران و حجم معاملات در صدر بورس ايستاد.
پس از بانك پارسيان سيمان صوفيان در رده دوم جدول بورس به لحاظ حجم معاملات ايستاد. ديروز فقط 2 نفر 9 ميليون سهم سيمان صوفيان را خريداري كردند. اين دو شركت در مجموع بيشترين ميزان معاملات روز گذشته را از آن خود كردند.
اين گزارش حاكي است، شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات نيز در معاملات ديروز با 73 خريدار پس از بانك پارسيان در رده جدول پرطرفدارهاي بورس ايستاد. اين تعداد سهامدار 900 هزار سهم اين شركت را داد و ستد كردند. تراكتورسازي ايران سايپا و ايران خودرو از ديگر شركت هاي پرطرفدار ديروز بودند.
بالانشين ها
معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه شركت گسترش صنايع و خدمات كشاورزي ايران با 98/1 درصد افزايش، بيشترين ميزان افزايش قيمت را از آن خود كرد. قيمت هر سهم اين شركت اكنون به 4165 ريال رسيده است.
فولاد كاويان، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات و سيمان اروميه از ديگر شركت هاي پراقبال در بازار روز گذشته بودند و پس از شركت گسترش صنايع و خدمات كشاورزي در رده هاي بعدي ايستادند.
ته جدولي ها
از طرف ديگر شركت هاي توليد فروموليبدن كرمان، شير پاستوريزه پگاه خراسان و قند هگمتان و سرمايه گذاري پارس توشه از شركت هايي بودند كه با بيشترين كاهش قيمت مواجه شدند و در ته جدول معاملات بورس قرار گرفتند.

صعود دوباره شاخص
گروه بورس- نمودار شاخص كل بورس تهران پس از دو هفته نزول روز گذشته بار ديگر روند صعودي به خود گرفت.
براساس اين گزارش، شاخص كل بورس تهران كه پس از تعطيلات ايام محرم به كار خود ادامه مي داد در معاملات ديروز با دو واحد افزايش به 9 هزار و 986 رسيد. ديروز شاخص هاي بازده بازار، صنعت و واسطه گري هاي مالي نيز با افزايش به كار خود پايان دادند و هر كدام به ترتيب 7، 5/1 و 8 واحد رشد كردند. براساس اين گزارش در مبادلات ديروز شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات بر خلاف روزهاي گذشته بيشترين نقش را صعود شاخص داشت. اين شركت درطول يك ماه گذشته همواره از عاملان نزول شاخص بود در حالي كه افزايش ارزش سهام اين شركت منجر به صعود 2 واحدي شاخص كل بورس تهران شد.
پس از سرمايه گذاري معادن و فلزات بار ديگر بانك پارسيان با يك واحد تأثير مثبت بر شاخص در جايگاه دوم ايستاد. سايپا، ايران خودرو، سيمان اروميه و ملي سرب و روي از ديگر شركت هاي تأثيرگذار در صعود شاخص بودند. اين گزارش حاكيست، ديروز بانك كارآفرين و هپكو دو شركتي بودند كه در مجموع يك واحد شاخص بورس را كاهش دادند. شركت هاي سرمايه گذاري ساختمان ايران، توس گستر و كيميدارو از ديگر شركت هايي بودند كه منجر به نزول شاخص شدند.

روندها
وقايع اتفاقيه
در هفته دوم بهمن
شنبه 7 بهمن :سازمان بورس در اين روز رسما عمليات اجرايي بازار را به شركت بورس واگذار كرد. با اين وصف سازمان بورس روز شنبه هفتم بهمن ماه آخرين روز عمليات اجرايي خود در بازار سرمايه را با افت 9/16 واحدي شاخص كل سپري كرد. واگذاري عمليات اجرايي بازار به شركت بورس از آن جهت بااهميت است كه با اين اتفاق به نظر مي رسد كه در مورد نحوه ادامه سياست حجم مبنا، درصد نوسان و... تحولات بزرگي در بورس رخ دهد. در بازار شنيده مي شد كه شركت بورس قرار است از روز يكشنبه با همان كادر قبلي عمليات بازار را اداره كند. در گروه واسطه گري مالي نيز، نزديك به يك ميليون سهم بانك پارسيان با 7 ريال افزايش قيمت مورد معامله قرار گرفت. در اين گروه همچنين نماد سرمايه گذاري ساختمان ايران و سرمايه گذاري توس گستر پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و با توجه به ارائه آخرين اطلاعات مبني بر پيش بيني درآمد هر سهم باز شد. ساختمان ايران در اين روز معامله  نزديك به يك ميليون سهمي را شاهد بود و 288 ريال از قيمت اين نماد طي معاملات مزبور كاسته شد. 300 هزار برگه سهم سرمايه گذاري توس گستر نيز پس از بازگشايي نماد با 36 ريال كاهش قيمت مورد معامله قرار گرفت. اين شركت پس از تقسيم سود پايين تر از حد انتظار در مجمع، ريزش قيمتي را شاهد بود. همچنين در گروه واسطه گري مالي تنها 2 هزار سهم بانك اقتصاد نوين مورد معامله قرار گرفت. سايپا آذين نيز با خبرهايي از تعديل مثبت سود همراه بود. سايپا آذين چندي پيش مواد اوليه اي را شامل فوم به قيمت زير يك دلار خريداري كرده و اكنون بهاي اين مواد به نزديك 6 دلار رسيده است. همين افزايش بي سابقه قيمت مواد اوليه، دليل افزايش 91 درصدي سود شركت در 9 ماه عنوان مي شود. در مجموع ظرف اين روز سهام 126 شركت مورد معامله قرار گرفت كه در پي اين داد و ستدها، ارزش معاملات به بيش از 29 ميليارد ريال رسيد.
يكشنبه 8 بهمن: بازار سهام، يك روز قبل از تاسوعاي حسيني برخلاف انتظار، شاهد ايجاد تعادلي نسبي بود. به اعتقاد تحليل گران دليل ايجاد اين تعادل، سفر برخي از مقامات عالي رتبه روسيه به ايران بود.
در گروه واسطه گري مالي در يك اقدام غيرمنتظره چند تن از سهامداران اصلي بانك پارسيان (احتمالاً زير مجموعه هاي ايران خودرو) اقدام به عرضه بيش از 20ميليون سهم اين شركت كردند. با اين عرضه سنگين، نماد پارسيان همچنان داراي صف خريد بسيار سنگين است. بانك پارسيان از نظر مسئولان بورس ناجي بازار در روزهاي نامطلوب به شمار مي رود. اين شركت در پي معامله بيش از 20ميليون سهمي 31ريال افزايش قيمت داد. در روز يكشنبه همچنين 09/1 درصد از سهام بانك پارسيان به صورت بلوكي توسط نفت طاهرين عرضه و با قيمت 1802 ريال خريداري شد.
در همين گروه ملي سرب و روي معامله 517 هزار سهمي را شاهد بود. از جمله خريداران سرب و روي در روز جاري مي توان به سرمايه گذاري توسعه صنعتي اشاره كرد. در بازار شايعه شده كه با واگذاري ملي سرب و روي به كالسيمين، شركت كالسيمين ديگر روي توليد نخواهد كرد و به دليل سودبالاي توليد نيكل فعاليت خود را برروي توليد اين محصول متمركز خواهد كرد. بر اين اساس ملي سرب و روي به قوي ترين شركت توليد روي در مجموعه توسعه معادن روي تبديل خواهد شد.
در اين روز فارسيت دورود هم مجمع عادي ساليانه برگزار و در آن 44تومان به ازاي هر سهم سود تقسيم كرد. در مجموع ارزش معاملات روز يكشنبه به بيش از 221 ميليارد ريال رسيد كه نتيجه معامله سهام 118شركت بورس بود.
چهارشنبه 11 بهمن: در آخرين روز هفته نيمه تعطيل بهمن ماه، مهمترين اتفاق بازار سرمايه، عرضه سنگين بانك پارسيان و منفي شدن سهم پس از چند روز يكه تازي در بازار منفي بود. از ابتداي ساعت شروع معاملات، عرضه پي درپي سهام بانك پارسيان با پرشدن مجدد صف خريد سهم همراه بود. در مجموع بيش از 20 ميليون سهم بانك پارسيان مورد دادوستد قرار گرفت. حدود 33 ميليارد ريال از حجم معاملات 115 ميلياردريالي بورس اوراق بهادار در اين روز متعلق به همين شركت بوده است. همچنين شركتهاي تراكتورسازي و سرمايه گذاري معادن و فلزات نيز از ديگر شركتهاي مورد توجه بازار در روز چهارشنبه بودند. حجم بالاي معاملات بر روي سهام بزرگ بازار، رشد بيش از 2 واحدي شاخص كل را سبب شد كه تاثير شركت هاي سرمايه گذاري معادن و فلزات، سايپا، بانك پارسيان، سيمان اروميه و ايران خودرو در اين رشد بيش از بقيه بود.
iratahlil.com

مبادلات 5 ميليارد دلاري در بازار سهام تهران
012537.jpg
گروه بورس- ارزش كل دادوستدهاي انجام شده در بورس تهران، طي سال 2006 ميلادي به مرز 5 ميليارد دلار رسيد.
به گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار، در طول سال گذشته ميلادي در مجموع 9/4 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بورس تهران انجام گرفت، كه اين رقم نسبت به عملكرد سال 2005 ميلادي 38 درصد كاهش داشته است. طبق اين گزارش، دسامبر 2006 (آذر و دي 85) پررونق ترين دوره بورس در طول سال گذشته ميلادي به حساب مي آيد. در اين ماه ارزش كل داد و ستدها در بورس اوراق بهادار تهران به 928 ميليون دلار رسيد.
نمايش جهاني
طبق آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار، بازارهاي سهام در كل جهان ظرف ماه هاي اخير روزهاي پررونقي را پشت سر گذاشته اند. براساس اين گزارش در نوامبر 2006 ميلادي ارزش كل سرمايه گذاري هاي انجام شده در 50 بورس بزرگ جهان به رقم بي سابقه 6 هزار و 400 ميليارد دلار رسيده است.
اين گزارش حاكي است: طبق روال معمول در طول سال 2006 ميلادي بيشترين حجم نقدينگي در بازار سرمايه جهان به سوي خيابان وال استريت در نيويورك سرازير شده است. دو بورس معتبر فعال در نيويورك در مجموع طي سال گذشته ميلادي 33 هزار ميليارد دلار از سرمايه  هاي جهاني را به خود جذب كرده اند. در اين ميان ارزش كل داد و ستدهاي بورس نيويورك به 22 هزار ميليارد دلار نزديك شده و ارزش داد و ستد ها در بورس نزدك از مرز 11 هزار و 800 ميليارد دلار گذشته است.
اروپا و آسيا
اما دومين قطب جذب سرمايه ها در طول سال 2002 ميلادي بورس لندن بوده است، در اين سال 7 هزار و 500 ميليارد دلار مبادله اوراق بهادار در بورس لندن انجام گرفته است. پس از آن توكيو رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده، ارزش كل مبادلات بورس توكيو در سال 2006 ميلادي از مرز 5 هزار و 800 ميليارد دلار گذشته است.
يورونكست نيز در اين سال 3 هزار و۸۰۰ ميليارد دلار از نقدينگي فعال در بازار سرمايه جهان را جذب كرده و رتبه پنجم جهان را در اختيار گرفته است.

حضور دو باره سهام معادن در جدول تقاضا
012534.jpg
گروه بورس- در مبادلات روز گذشته بازارسهام بار ديگر دو شركت معدني ملي سرب و روي و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات به جدول تقاضاي بورس پيوستند.
براساس اين گزارش، در حالي كه سهامداران در طول هفته هاي گذشته براي فروش سهام شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات صف بسته بودند در دادوستدهاي ديروز 80 تقاضا براي خريد سهام اين شركت به ثبت رسيد. ملي سرب و روي ايران نيز در معاملات ديروز مورد توجه سهامداران قرارگرفت.
اين گزارش حاكيست، در معاملات ديروز از حجم تقاضا براي خريد سهام بانك پارسيان با توجه به عرضه 5/1 درصدي سهام اين شركت در روز يكشنبه كاسته شد و همچنان بر روي 10 ميليون سهم باقي ماند. از طرف ديگر صف هاي خريد سهام شركت نورد و لوله اهواز تداوم يافت و سهامداران براي خريد 5/1 ميليون سهم اين شركت 150 دستور خريد پر كردند.
بازارگرداني سهام بر روي شركت هاي خودروسازي نيز ادامه يافت و بازارگردانان سعي در كنترل قيمت سهام ايران خودرو، سايپا و ايران خودرو ديزل داشتند.
برپايه اين گزارش، ديروز بار ديگر سهامداران براي فروش سهام خود در شركت توسعه معادن روي صف بستند به طوري كه 3 هزار تقاضا براي فروش 16 ميليون سهم اين شركت در كارگزاري ها به ثبت رسيد. صف هاي فروش سنگ آهن گل گهر، باما، كالسيمين و فرآوري مواد معدني نيز همچنان سنگين بود. اين گزارش حاكيست، ديروز همچنين نماد معاملاتي شركت ذغال سنگ نگين طبس پس از افزايش سرمايه و اعلام پيش بيني درآمد هر سهم باز شد.

تغييرات قيمت سهام
012495.jpg
012498.jpg
012501.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |