پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
بليت موزه هاي كشور دهه فجر نيم بها مي شود
گروه اجتماعي- همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي بليت موزه ها و كاخ موزه ها و مجموعه هاي فرهنگي و تاريخي سراسر كشور نيم بها مي شود.
مديركل روابط  عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با اعلام اين خبر، ويژه برنامه هاي اين استان به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را تشريح كرد.
محمدرضا مهرانديش با اشاره به اين كه در تهران و سراسر كشور بيش از 300 برنامه فرهنگي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار مي شود اظهار داشت: برگزاري يادواره ها و سوگواره هاي فرهنگي، همايش ها، نمايشگاه هاي متعدد هنري، مسابقات ورزشي، افتتاح موزه هاي تازه تأسيس و مجتمع هاي تفريحي و گردشگري، اجراي مراسم تعزيه و نمايش هاي آييني متعدد ويژه دهه فجر از جمله برنامه هاي تدارك  ديده شده به مناسبت اين ايام است كه در تمامي آنها تأثير و جلوه هاي فرهنگ عاشورا و نهضت حسيني بر انقلاب اسلامي ايران لحاظ شده است.

از سوي شوراي عالي رفاه اعلام شد
سهميه نهادها براي پرداخت تسهيلات
قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد
ايسنا: مديركل دبيرخانه شوراي عالي رفاه گفت: سهميه نهاد هاي مختلف براي پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستاجران  كم درآمد از سوي شوراي عالي رفاه تعيين شد.
سيد عبدالله عمادي با بيان اين كه در طول يك سال گذشته شوراي عالي رفاه 2 مصوبه را بدون تشكيل جلسه به امضاي رئيس جمهوري و اعضاي شورا رسانده است، گفت: از جمله اين مصوبات به ساز و كار اجرايي بند و تبصره 15 قانون بودجه سال 85 است كه بر اين اساس 30 درصد از يارانه كالاهاي اساسي در اختيار اقشار آسيب پذير قرار گرفت و در شوراي عالي رفاه مقرر شد كه 5/7 ميليون نفر از مددجويان كميته امداد امام خميني (ره) و 5/1 ميليون نفر از نيازمندان تحت پوشش سازمان بهزيستي از اين يارانه برخوردار شوند.
وي يادآور شد: همچنين سهميه نهادهاي مشمول آيين نامه نحوه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد در شوراي عالي رفاه، اخيراً، بدون تشكيل جلسه بدليل اضطراري بودن، به امضاي رئيس جمهوري و اعضاي شورا رسيد كه بر اساس آن، سهميه هر يك از دستگاه ها از جمله سازمان بهزيستي، كميته امداد، صندوق هاي بازنشستگي و بيمه اي، بنياد شهيد و امور ايثارگران و بنياد مسكن از 80 ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه مسكن تعيين شد.
مديركل دبيرخانه شوراي عالي رفاه از تشكيل كارگروه ويژه معلولان زير مجموعه شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي خبر داد و گفت: در پي ديدار سازمان هاي غيردولتي مرتبط با امور معلولان با مسئولان سازمان بهزيستي و رياست جمهوري در روز جهاني معلولان مقرر شد اين كارگروه به صورت ويژه اجراي مصوبات مربوط به معلولان را پيگيري مي  كند.
وي افزود: كار گروه ويژه معلولان متشكل از معاونت توانبخشي و پيشگيري سازمان بهزيستي ، اساتيد دانشگاهي و سه سازمان غيردولتي مرتبط با معلولان تاكنون جلساتي را برگزار كرده است و حدود 20 پيشنهاد مربوط به معلولان در جهت اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان تهيه شده است تا در جلسه شوراي عالي رفاه طرح شود.
به گفته عمادي مناسب سازي معابر و اماكن عمومي،  توانمندسازي معلولان و پرداختن به امور حمايتي آنها از جمله اولويت هاي امور معلولان است.
وي گفت: با توجه به اين كه بر اساس قانون نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، خط فقر بر اساس منابع و مصارف هر سال، در سال بعد از آن تعيين شود؛ از جمله مواردي كه در انتظار بررسي در شوراي عالي رفاه قرار دارد، بررسي خط فقر در سال 84 است.
به گفته وي همچنين بر اساس تبصره ماده 16 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، شوراهاي راهبردي و تخصصي بايد زير مجموعه شوراي عالي رفاه تشكيل شود كه بر اين اساس پيشنهاد تشكيل سه شوراي راهبردي در امور حمايتي، بيمه اي و امدادي ارائه شد تا مسايل به صورت كارشناسي بررسي شود.

مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد
تعويق اعزام مشمولان ديپلم متولد
نيمه دوم هر سال تحصيلي
گروه اجتماعي- مديرمشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح تسهيلات ويژه مشمولين ديپلم متولدين نيمه دوم هر سال تحصيلي را اعلام كرد.
به گزارش معاونت فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح، سردار موسي كمالي گفت: با عنايت به اين كه بر اساس ضوابط آموزشي كشور، متولدين نيمه دوم هر سال با يك سال تأخير وارد مدرسه شده و يك سال ديرتر موفق به اخذ ديپلم مي شوند، لذا قبل از اعزام به خدمت سربازي يك بار حق شركت در آزمون ورودي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور را دارند كه اين تفاوت بين متولدين نيمه اول و دوم سال مشكلاتي را براي جوانان و خانواده هاي آنان ايجاد كرده است.
وي گفت: به منظور رفع اين مشكل و مساعدت به جوانان و خانواده هاي آنها، ستاد كل نيروهاي مسلح از محضر مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا استدعا كرد اعزام مشمولين ديپلم متولد نيمه دوم هر سال به مدت 6 تا 8 ماه به تعويق افتاده و بعد از اعلام نتايج آزمون ورودي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور در سال بعد،  جهت انجام خدمت سربازي اعزام شوند كه موضوع،مورد موافقت و تصويب معظم له قرار گرفت.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: در راستاي اجراي اين مصوبه معظم له، اعزام مشمولين متولد نيمه دوم هر سال از جمله متولدين سال 66 به سال بعد و پس از اعلام نتايج آزمون ورودي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور و از مهرماه صورت خواهد گرفت.
وي در پايان گفت: همچنين مشموليني كه به خدمت اعزام شده اند نيز در صورت تمايل  مي توانند جهت برخورداري از اين تسهيلات از خدمت ترخيص شوند.

در 9 ماهه سال جاري
حوادث غيرمترقبه 11 هزار ميليارد ريال خسارت وارد كرد
012555.jpg
گروه اجتماعي - در 9 ماهه سال جاري، 11 هزار و 473 ميليارد و 119 ميليون ريال خسارت ناشي از حوادث غيرمترقبه به كشور وارد شد.
ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور اعلام كرد: در سال جاري، بيشترين ميزان خسارات ناشي از حوادث و سوانح غيرمترقبه، به استان گلستان وارد شده است. بر اساس اين گزارش، ميزان خسارات وارده به استان گلستان چهار هزار و 20 ميليارد ريال برآورد شده است كه به دليل وقوع حوادث غيرمترقبه به تأسيسات زيربنايي، اماكن مسكوني و تجاري و منابع كشاورزي و دامي اين استان خساراتي وارد شد.
همچنين مهم ژترين حوادث استان گلستان در ماه ژهاي فروردين ژ و ارديبهشت ژ اتفاق افتاده است. در 9 ماهه امسال استان چهارمحال و بختياري كمترين ميزان خسارت را از ناحيه حوادث غيرمترقبه متحمل شده است.
حوادث غيرمترقبه در سال جاري، 22 ميليارد ريال خسارت به اين استان وارد كرده است.

حمل سلاح سرد
در بين جوانان
افزايش يافته است
012561.jpg
مهر: دستگاه هاي قضائي و امنيتي كشور بايد تدابيري بينديشند تا مانع فروش و حمل سلاح سرد، توسط افراد به ويژه جوانان شوند.
دكتر مجيد ابهري، متخصص علوم رفتاري و آسيب شناس اجتماعي گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوي نيروي انتظامي، 1760 مورد قتل در 10 ماهه اول امسال رخ داده است كه 45 درصد اين قتل ها با چاقو و سلاح سرد بوده است.
وي تصريح كرد: حمل سلاح سرد توسط برخي از افراد به ويژه جوانان، انگيزه رفتاري و روحي آنان را براي ارتكاب به اعمال خلاف در زمان عصبانيت افزايش مي دهد و اين در حالي است كه نوجوانان امروز مي توانند به آساني سلاح سرد و به خصوص چاقو را از گوشه و كنار خيابان ها خريداري كنند.ابهري گفت: عدم برخورد با حمل كنندگان سلاح سرد، باعث شده كه دارندگان اين سلاح ها با كوچك ترين فشار عصبي از آن استفاده نموده و موجبات ايجاد جراحات سنگين و نقص عضو و حتي قتل را نيز به وجود آورند.
وي معتقد است: تدوين قوانين بازدارنده و مانع شدن از خريد و فروش و تشديد مجازات حمل كنندگان و كاربران اين گونه سلاح ها مي تواند تا حدودي از آثار مخرب سلاح سرد در جامعه بكاهد.وي اظهار داشت: دستگاه هاي امنيتي و قضائي بايد با اقدامات لازم مانع فروش سلاح هاي سرد در جامعه شوند و از آمار رو به افزايش قتل هاي صورت گرفته با سلاح سرد جلوگيري كنند.

واگذاري امور حمايتي از بهزيستي به كميته امداد، مددجويان را دچار مشكل مي  كند
مهر: رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: بايد تمامي خدمات مربوط به پرداخت مستمري، توانبخشي، توانمندسازي و... دريك سازمان حمايتي انجام شود و ارائه خدمات در نظام هاي اجتماعي و حمايتي را نمي توان از يكديگر تفكيك كرد.
محمد جغتايي درخصوص واگذاري امور حمايتي بهزيستي به كميته امداد با اشاره به اينكه واگذاري امور حمايتي از بهزيستي به كميته امداد مبنا و اصول علمي ندارد افزود: چنانچه امور حمايتي از بهزيستي به كميته امداد منتقل شود مددجويان تحت پوشش، معلولان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار در دريافت خدمات دچار مشكل مي شوند.
رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: توانمندسازي يك بعدي نيست و امور مستمري، مشاوره هاي آموزشي، شغلي، توانبخشي و... در بخش حمايتي قرار دارد، اين امور به يكديگر وابسته و مرتبط هستند به همين دليل نبايد ميان ارائه اين خدمات به افراد نيازمند تحت پوشش نهاد حمايتي فاصله ايجاد كرد و امور حمايتي و توانبخشي بايد همانند گذشته توسط بهزيستي انجام شود.وي با اشاره به اينكه پرداخت مستمري نيز بخشي از كار توانبخشي است، ادامه داد: نياز مالي مددجويان را بايد متوليان بخش توانبخشي تشخيص دهند و نمي شود دستگاهي پول به مددجويان دهد و دستگاه ديگري نياز توانبخشي آنها را برطرف كند، بنابراين بايد ارائه خدمات به اين افراد يكپارچه شود و جداسازي آنها به هيچ وجه درست نبوده و با هيچ سازوكار علمي نيز هماهنگ نيست.
رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تأكيد كرد: نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي در بخش هاي بيمه اي، حمايتي و حوادث غير مترقبه و امدادي تشكيل شده است. در كشورهاي ديگر بخش هاي حمايتي و بيمه اي با يكديگر ارتباط مستقيم دارند، اما در كشور ما اينگونه نيست و رابطه اي ميان اين بخشها وجود ندارد.جغتايي خاطرنشان كرد: در دنيا نظامي موفق است كه در آن بخش حمايتي كوچك و بخش بيمه اي گسترده باشد اما در ايران برعكس است و بدليل اينكه نظام بيمه اي ساختار درستي ندارد بخش حمايتي هر روز گسترده تر مي شود و اين امر به هيچ وجه مطلوب نيست.وي اظهار داشت: سازمان تامين اجتماعي به عنوان متولي امور بيمه بايد اقشار مختلف جامعه مانند زنان خانه دار، كشاورزان و... را بيمه كند درصورتيكه اين افراد تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند و پس از ازكارافتادگي مشكلات فراواني گريبان گير آنها مي شود.وي گفت: مشكل اصلي كه باعث شده بخش حمايتي گسترده شود و كار نظام بيمه اي را نيز انجام دهد، قوي نبودن بخش بيمه اي نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي است و اساس اقدامات حمايتي در كشور نگهداري و پرداخت مستمري به افراد نيازمند نيست بلكه بايد با توانمندسازي افراد آنها را وارد چرخه بيمه اي كشور كند.

۸۰۰هزار بازنشسته
150 هزار تومان حقوق مي گيرند
مهر: رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفت: 800هزار نفر از يك ميليون و 250 هزار بازنشسته تامين اجتماعي 150 هزار تومان حقوق مي گيرند و اين ميزان كفاف حتي 10 روز زندگي آنان را نيز نمي دهد.
علي اكبر خبازها گفت: اغلب آنان براي تامين نيازهاي اساسي خود با مشكلات عديده اي مواجه هستند.
وي تصريح كرد: نرخ تورم هر ساله افزايش پيدا مي كند اما افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي مورد توجه مسئولان قرار نمي گيرد و بازنشسته تامين اجتماعي مجبور است با 150 هزار تومان زندگي را سپري كند.
خبازها گفت: فقط 20 درصد بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي بالاي 200 هزار تومان حقوق دريافت مي كنند.
وي اظهار داشت: بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي علاوه بر اينكه مشمول افزايش حقوق به 200 هزار تومان نشده اند از حداقل تسهيلات رفاهي نيز محروم هستند.رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفت: تعداد بسياري در سنين جواني و در راستاي قوانين جديد از كار منفصل و با حقوق بالاي 500 هزار تومان بازنشسته مي شوند اما بازنشسته اي كه بين 35 سال در جامعه خدمت كرده است بايد با حقوق ناچيز زندگي خود را سپري كند.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
مراكز بازپروري زنان معتاد راه اندازي مي شود
012552.jpg
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ايجاد مراكز بازپروري ويژه معتادان زن در اولويت ژهاي برنامه ژهاي ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر، فداحسين مالكي، دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: امسال يك بخش مشاوره ژاي در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه زنان معتاد تشكيل شده كه امور مربوط به معتادان زن را پيگيري مي ژكند.
وي افزود: در حال حاضر در برخي استان ژها كه در حوزه اعتياد زنان با مشكل مواجه هستند، مراكز بازپروري ويژه زنان معتاد تشكيل شده است.
مالكي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در مشهد مركز بازپروري و درمان ويژه زنان معتاد راه ژاندازي شده و اين برنامه به صورت جدي در دستور كار قرار دارد.
وي در خصوص اجراي مرحله دوم طرح جمع ژآوري معتادان پرخطر توسط نيروي انتظامي گفت: براي اجراي مرحله دوم، منتظر اعلام وزارت بهداشت و بهزيستي در خصوص اجراي مرحله اول طرح درمان معتادان پرخطر هستيم.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر يادآور شد: به دليل برخي مشكلات موجود در زمينه عدم اختصاص به موقع اعتبارات، برخي ناهماهنگي ژها و ... موجب بروز مسائلي در مرحله اول شده بود كه در حال حاضر اين مشكلات به حداقل رسيده است.
برگزاري همايش يك روزه اعتياد در اسفند
سعيد براتي ژسده، مديركل دفتر كاهش اعتياد بهزيستي، گفت: همايش يك روزه اعتياد با هدف شناساندن خدمات درماني اعتياد بهزيستي اسفندماه برگزار مي ژشود. به گزارش ايلنا وي افزود: در همايش مذكور، كارشناس حوزه پزشكي، روانشناسي، مددكاري، بازپروري و غيره شركت مي ژكنند.
به گفته براتي، پايش برنامه ژهاي كاهش اعتياد سازمان بهزيستي، آگاه ژسازي و اطلاع ژرساني در اين زمينه از ديگر اهداف برگزاري همايش مذكور است.
مديركل دفتر كاهش اعتياد بهزيستي تصريح كرد: استانداردسازي خدمات به معتادان، خانواده ژها و چالش ژهاي پيش  ژروي سازمان بهزيستي از اهداف ديگري است كه براي برگزاري همايش در نظر گرفته ژايم

بودجه 151 ميليارد توماني بيمه اجتماعي روستاييان
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: در لايحه بودجه سال آينده، 151 ميليارد تومان اعتبار براي بيمه اجتماعي روستاييان پيش بيني شده كه اين ميزان نسبت به سال گذشته 9 ميليارد تومان كاهش يافته است.
موسي الرضا ثروتي گفت: در سال گذشته بودجه بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير 160 ميليارد تومان بود كه اين ميزان در سال 86 به 151 ميليارد تومان كاهش يافته است.وي در خصوص نحوه پرداخت حق بيمه از سوي روستاييان گفت: روستاييان در هر ماه 5 هزار تومان بابت حق بيمه پرداخت مي كنند و دولت نيز مكلف است 10 هزار تومان آن را پرداخت كند بنابراين روستاييان با پرداخت مبلغي اندك مي توانند تا پايان عمر از خدمات بيمه اجتماعي بهره مند شوند، اما متأسفانه روستاييان از تحت پوشش قرار گرفتن در اين بيمه استقبال چنداني نكرده اند.
اين نماينده مجلس افزود: اغلب روستاييان از خدمات و تسهيلات بيمه اجتماعي بي اطلاع هستند و اين امر باعث شده تا اغلب آنان تمايلي براي تحت پوشش قرار گرفتن بيمه اجتماعي نداشته باشند. وي افزود: به طور حتم براي تحت پوشش قرار دادن 23 ميليون روستايي بيش از 150 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

با مردم
پارك ملي لار را حفظ كنيم
پارك ملي لار با مساحتي بيش از 30 هزار هكتار گنجينه ارزشمندي از گياهان و درختان بومي ايران و مجموعه اي كم نظير از حيوانات وحشي و گونه هاي ناياب پرندگان است كه به دليل بر هم خوردن اكوسيستم زيست محيطي تهران بزرگ به اين پارك پناهنده شده اند. نبايد اين پارك به هر دليل در معرض راهسازي و تخريب قرار بگيرد. زيرا دو نيم شدن پارك بر اثر جاده سازي به نابودي كامل آن در درازمدت منجر خواهد شد.
محمد مستعد بروجرد
شرايط دشوار بانكي
شرايطي كه مسئولان اجراي طرح تعويض خودروهاي فرسوده اعلام كرده اند با شرايطي كه بانك ملت براي اين قبيل متقاضيان اعلام كرده، مغايرت دارد. دارا بودن ضامن از ميان كارمندان بانك (از سوي ديگر وجود بخشنامه بانك مبني بر ممنوعيت ضمانت كاركنان براي متقاضيان وام!) از آن جمله است.اميدواريم در اين شرايط تجديدنظر به عمل آيد.
امير شايسته تهران
تاخير در پرداخت حق الزحمه
@ تابستان سال گذشته به عنوان پيمانكار، پروژه اي را در ناحيه۲ كرمانشاه به انجام رساندم، اما هنوز حق الزحمه خود را دريافت نكرده ام. تاخير در اين قبيل پرداخت ها بدون ذكر دليل موجب بي اعتمادي مي شود.
ايرج همتي كرمانشاه
حمل و نقل عمومي، اولويت اول
اختصاص هزينه و تامين نيازهاي شبكه حمل و نقل عمومي شهر تهران براي كاهش بار ترافيك و آلودگي هوا، از اولويت هاي بسيار مهم كلانشهر تهران است كه بايد در صدر برنامه هاي شهرداري قرار بگيرد.
اسماعيل اكرمي تهران
پيشنهاد به برنامه سازان تلويزيون
ساخت فيلم ها و سريال هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از فرهنگ اقوام و گويش هاي متنوع و زيباي سرزمين ما به ويژه در مناطقي مثل آذربايجان، گيلان، سيستان و بلوچستان، كردستان و... موجب تحكيم علائق ملي و آشنايي بيشتر نسل امروز با اين گوناگوني و غناي فرهنگي مي شود كه اميد است مورد توجه مسئولان و برنامه سازان سيما قرار بگيرد.
م.ت- زاهدان
تخلفات موتورسواران
از پليس و راهنمايي و رانندگي تهران تقاضا مي كنم كه موتورسواران را ملزم به رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي كنند و موتورسواران متخلف همانند رانندگان خودروها ملزم به پرداخت جريمه باشند تا شاهد تخلفات روزافزون آنها نباشيم.
س- بديعي
تقاضا از دادگاه
از يك سال پيش گروهي از ساكنان روستاي يان چشمه از توابع شهركرد با شوراي روستا، مسائل حقوقي پيدا كرده ايم و متوقع هستيم دادگاه بن شهركرد به اين مسئله رسيدگي نمايد.
سوراني و جمعي از اهالي روستاي يان چشمه شهركرد
پيشنهاد به بيمارستان سوانح
@ بيمارستان سوانح سوختگي از مراكز مهم و معتبر درماني مورد نياز مردم است، با توجه به مشكلي كه در اين بيمارستان با آن روبه رو بودم، سر بسته پيشنهاد مي كنم كه معاينه بيماران و تجويز دارو، قرباني اختلاف ديدگاه ها و سلايق بعضي از پزشكان نشود.
مهدي رضايي تهران
كميابي دارو
داروي بتامتازون- مورد نياز مبتلايان به بيماري هاي خاص- مدتي است كمياب شده، در حالي كه وزارت بهداشت خبر از واردات اين دارو داده است. لازم است براي رفع كمبود اين دارو و نياز بيماران اقدام شود.
م. محبي- تهران
اراضي كشاورزي و آينده
آيا در آينده به اراضي كشاورزي، باغ هاي چاي و شاليزارهاي گيلان و مازندران نياز نداريم كه اين گونه دستخوش قطعه بندي و خريد و فروش شبكه هاي دلالي زمين شده اند؟ حداقل در رودسر مي توان اين فعاليت هاي زيانبار را ديد.
احمد كلايه دربندي- رودسر
دختران درسخوان را تشويق كنيم
دختران كشور ما به خاطر تلاش براي تحصيل علم و دستيابي به رتبه هاي بالاتر دانشگاهي و تحصيلات عاليه، بايد تشويق شوند، نه آن كه تاوان عقب ماندگي درسي بعضي از پسران را بدهند. لطفاً براي حفظ توازن شمار دانشجويان دختر و پسر، راه حل هاي بهتري كه دربرگيرنده تشويق بيشتر پسرها به پشتكار و تلاش بيشتر در تحصيلات دانشگاهي باشد، به كار گرفته شود، نه آن كه دختران با استعداد و باهوش ميهن ما، از تحصيلات دانشگاهي محروم بمانند. البته تجديد نظر در برخي رشته هاي درسي كه شامل فعاليت هاي سنگين مثل مهندسي معدن و... است، براي دختران، قابل مطالعه است.
فرشته انصاري- شيراز
گره هاي ترافيكي در ميدان رسالت
ميدان رسالت به علت طرح هاي عمراني مدت هاست مسدود است. خيابان شهيد مدني نيز در تقاطع مسيل باختر نيز مدتي است مسدود شده. طرح ترافيكي خيابان گلبرگ غربي نيز كه براي حل مشكل مسدود بودن آنها داده شده بسيار ناكارآمد است. ضمن تشكر از شهرداري تهران براي طرح هاي گسترده عمراني در اين منطقه، پيشنهاد مي كنم به طريق ممكن، مشكل رفت و آمد خودروها در معابر فوق حداقل به طور نسبي برطرف گردد.
حميد بابايي- شرق تهران
براي كاهش حوادث رانندگي
آزاد راه قم، يكي از حادثه خيزترين ها معابر كشور است. اين بر عهده كارشناسان وزارت راه است كه با بررسي هاي دقيق كارشناسي و اقدامات لازم، خطر حوادث رانندگي در اين آزاد راه را كاهش دهند.
ثريا رمضاني- قم
عمليات نيمه كاره
@ ميدان اصلي فاز 2 شهر جديد انديشه بعد از 2 سال هنوز به صورت نيمه كاره رها شده كه باعث وقوع حوادث رانندگي و زيان هاي جدي شده است. اميد است هرچه سريع تر اين مشكل برطرف شود.
صديق لو- شهر جديد انديشه
فاضلاب شهرهاي جديد
@ اقدامات لازم براي ساماندهي فاضلاب شهرهاي جديد از جمله شهر جديد هشتگرد در شرايطي كه هنوز بر تعداد ساختمان ها و جمعيت اين شهرها اضافه نشده، ضروري است تا در آينده شاهد بروز مشكلات پيش بيني نشده در اين شهرها نباشيم.
خسرو زارع زاده- هشتگرد
خدمات گران و انحصاري
@ در منطقه شرق شهر تهران كه تحت پوشش واحد مخابرات (شهري) قرار دارد، تنها يك شركت به صورت انحصاري خدمات (ADSL) را ارايه مي دهد كه اين جوابگوي متقاضيان نيست؛ به ويژه كه خدمات ارايه شده در مقايسه با ديگر مناطق گران تر است.
امين نوري زاد- تهران
چالوس و مشكل تردد خودروها
افزايش تعداد خودروها و سفرهاي درون شهري در شهر چالوس كه از بافت قديمي برخوردار است، مشكلاتي ايجاد كرده. به نظر مي رسد زمان توسعه معابر اين شهر با در نظر گرفتن ملاحظات معماري و زيست محيطي شهر چالوس، فرارسيده است.
نجار كلايي- چالوس
انتظار 5 ماهه براي تحويل كاميون
از طريق يكي از شركت هاي ليزينگ، كاميون كمپرسي خريداري كرده ام، پس از 4 ماه هنوز، خودرو را به من تحويل نداده اند. نظارت بر نحوه فعاليت و انجام تعهدات اين شركت ها بر عهده كدام دستگاه است؟
رزمي- اصفهان
اختلاف سطح در بزرگراه
در بخشي از بزرگراه صدر به علت انجام آسفالت جديد، اختلاف سطح ايجاد شده كه گاهي باعث تصادف خودروها مي شود. ضمن تشكر از شهرداري، در صورت امكان به طريق فني اين اختلاف سطح برطرف شود.
علي اصغر روزبهاني- تهران
گراني ميوه و مشكلات ساختاري اقتصاد
به دليل مشكلات ساختاري در اقتصاد ايران به ويژه در بخش معاملات و عرضه محصولات كشاورزي از جمله ميوه و تره بار، حل گراني برخي از اقلام از جمله گوجه فرنگي و سيب زميني نياز به رفع اين مشكلات ساختاري دارد، در غير اين صورت واردات محصول و شكستن قيمت ها، همواره به صورت يك مسكن عمل خواهد كرد و سير صعودي قيمت ها، ادامه خواهد يافت. با حضور در ماه هاي پاياني سال بايد در اين مورد، راهكارهاي اساسي به اجرا درآيد.
ارسلان- الف- رشت
دست انداز در سراشيبي
در سراشيبي پل روگذر بزرگراه آزادگان- خيابان شهيد رجايي به علت وجود ناهمواري و دست اندازهاي متعدد، رفت و آمد خودروها به سختي انجام مي شود.
عسگري- تهران
تشكر و يادآوري
ضمن قدرداني از تلاش ماموران راهنمايي و رانندگي، پيشنهاد مي كنم، هنگام جريمه خودروهاي متخلف، به گونه اي عمل شود كه با متوقف ساختن خودرو متخلف، راهبندان و ترافيك سنگين به وجود نيايد.
ن.ايزدي- كرج
سؤال درباره خودروي جديد
در سند خودروهاي رواي سري اول كه با مارك RDX توليد و تحويل شده، علامت RDI زده شده است، در صورتي كه خريداران بهاي رواي جديد را پرداخت كرده اند. آيا تغيير علامت براي خريد و فروش اين نوع خودرو در آينده ايجاد مشكل نمي كند؟
محمود كاظمي- قزوين
فاقد روشنايي است
تاكنون 3 بار از طرف شهروندان در ستون با مردم يادآوري شده است كه فضاي سبز واقع در خيابان 64 غربي يوسف آباد- روبه روي پژوهشگاه وزارت علوم فاقد روشنايي است و همين مسأله باعث حضور برخي افراد خلافكار در اين مكان مي شود.
كلهر- تهران
مسأله مشترك ساختمان هاي جديد
در بيشتر ساختمان هاي قديمي كه نوسازي مي شوند، خروجي لوله بخاري يا لوله مربوط به شوفاژخانه، بدون كلاهك در پشت بام ها رها مي گردد. اين بي توجهي موجب اتلاف انرژي و نفوذ آب برف و باران و تخريب زودهنگام ساختمان مي شود. پيشنهاد مي شود سازمان بهينه سازي سوخت و سازمان ملي  بهره وري از طريق رسانه هاي گروهي با اطلاع رساني دقيق، مردم را نسبت به رعايت اين قبيل نكات ايمني آگاه كند.
امير الهياري- تهران
كاهش آب هاي زيرزميني رفسنجان
كاهش شديد منابع زيرزميني آب در رفسنجان يك خطر جدي است كه ظاهراً به دليل حفر بي رويه چاه در دو دهه اخير بروز كرده است. اميد است براي تقويت سفره هاي زيرزميني آب در دشت رفسنجان چاره جويي شود.
ع. حسيني- رفسنجان
مسأله پاركينگ آژانس ها
بعد از چهارراه تفرش در مهرآباد جنوبي، 3 آژانس تاكسي در كنار هم فعاليت مي كنند و چون هيچ كدام از اين آژانس ها پاركينگ اختصاصي ندارند، اتومبيل هاي خود را به صورت مورب در خيابان پارك مي كنند و اين امر موجب مسدود شدن خيابان و ايجاد مشكل براي تردد عابرين پياده مي شود. با توجه به نياز شهروندان و افزايش شديد آژانس ها، لازم است تعريف جديدي براي ضوابط و شرايط فعاليت آنها ارايه شود تا باعث بحراني تر شدن ترافيك شهر تهران نشوند.
محمد كريمي نسب- تهران
بازنشستگي با چه سني؟
به همان نسبت كه بازنشستگي كاركنان با 30 سال خدمت براي جايگزيني نيروهاي جوان و جويندگان كار ضروري است، بايد از بازنشستگي زودهنگام كساني كه در سنين 40 تا 45 سالگي قرار دارند و داراي مهارت شغلي اند جلوگيري شود. اين كار به سود كشور و منافع ملي است.
رضا بختياري- شهرري

اجراي طرح آمارگيري از كارگاه هاي
خدمات مددكاري و مهدهاي كودك
012558.jpg
گروه اجتماعي- طرح آمارگيري از كارگاه ژهاي خدمات مددكاري اجتماعي و مهدهاي كودك در كل كشور اجرا مي ژشود.
به گزارش روابط عمومي مركز آمار ايران اين طرح از 14 بهمن ژ به مدت 20 روز توسط مركز آمار ايران و با همكاري سازمان مديريت و برنامه ژريزي استان ژها به صورت نمونه ژگيري و تمام شماري انجام مي شود.جامعه آماري اين طرح شامل خدمات مددكاري اجتماعي خصوصي به صورت با تامين جا (شبانه ژروزي) و بدون تامين جا (روزانه) و مهدهاي كودك خصوصي است. اين طرح با مراجعه به يك هزار و 133 مهد كودك به عنوان نمونه ژهاي انتخابي و 181 كارگاه خدمات مددكاري اجتماعي با تامين جا و تعداد 944 كارگاه مددكاري اجتماعي بدون تامين جا و با هدف برآورد ارزش مصارف واسطه، ارزش افزوده و تشكيل سرمايه به منظور تهيه حساب ژهاي ملي در جهت برنامه ژريزي ژهاي كلان اقتصادي اجرا خواهد شد. گفتني است؛ اين طرح 2 سال يك بار انجام شده و بر اساس نتايج اجراي اين طرح در سال 83 ، تعداد كل كاركنان در اين بخش برابر 26 هزار و 895 نفر بوده است.

پرداخت تسهيلات ارزان قيمت مسكن و ازدواج
به كارگران تأمين اجتماعي
ايسنا: با موافقت دولت و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، سازمان تأمين اجتماعي به كارگران و مستمري بگيران سازمان ،تسهيلات ارزان قيمت مسكن و ازدواج مي پردازد.
براساس بند م تبصره 14 لايحه بودجه سال 86 كل كشور و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، سازمان تأمين اجتماعي اجازه خواهد يافت در سال آينده براي ارايه تسهيلات ارزان قيمت ساخت مسكن، وديعه مسكن، ازدواج دانشجويان و جوانان و هزينه مربوط به خدمات مشاوره اي در زمينه بهداشت رواني، فردي و اجتماعي، مبلغ 500 ميليارد ريال را از محل درآمد و ذخاير خود با تصويب شوراي عالي سازمان تأمين اجتماعي به كارگران و مستمري بگيران و شركت هاي تعاوني مسكن كارگران مشمول و متقاضيان ايجاد مراكز توانبخشي، مهد كودك و شبانه روزي بخش كارگري، بيمارستان هاي آموزشي و مراكز بهداشتي - درماني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه هاي غيردولتي پرداخت كند.
اصل اين تسهيلات و سود حاصل شده كه از طريق بانك رفاه كارگران پرداخت خواهد شد، از هر نوع كسور بانكي و مالياتي معاف بوده و به صورت كامل به سازمان تأمين اجتماعي در تاريخ سررسيد بازمي گردد.
به موجب همين بند، خانواده هاي معظم شهدا، ايثارگران، آزادگان و جانبازان بيمه شده تأمين اجتماعي در استفاده از تسهيلات يادشده از اولويت ويژه برخوردار خواهند بود.
براساس بند ن تبصره يادشده، در اجراي قانون اصلاح قانون تحويل خودروي مناسب به جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي به بنياد شهيد و امور ايثارگران اجازه داده مي شود براي تأمين خودروي مناسب از منابع بانكي، اعتبارات مورد نياز را دريافت كند و دولت نيز موظف است بازپرداخت اصل و سود تسهيلات دريافتي را تضمين و در قالب بودجه سنواتي اين بنياد، منظور كند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |