پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
براساس مصوبه دولت
فرهنگيان سال آينده با كسري حقوق
پايان سال مواجه نخواهند شد
012603.jpg
گروه اجتماعي- براساس مصوبه دولت، حقوق كاركنان آموزش و پرورش از سال آينده توسط وزارت اقتصاد و دارايي پرداخت مي شود.
معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش  و پرورش با اعلام اين خبر گفت: بر اساس مصوبه دولت مبني بر پرداخت احكام حقوقي توسط وزارت اقتصاد و دارايي، آموزش و پرورش ديگر كسري و افزوده بر بودجه مصوب نخواهد داشت.
محمدرضا محدث خراساني با تاكيد بر اين كه 95 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت به كاركنان اين وزارتخانه مي شود اظهار كرد: تنها 5 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش اختصاص به كيفيت بخشي نظام آموزش و پرورش دارد.
وي با اشاره به مصوبه جديد دولت افزود: بر اساس مصوبه هيات دولت پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان همه دستگاه هاي دولتي بر اساس آنچه در احكام، يعني حكم حقوقي وجود دارد، توسط وزارت اقتصاد و دارايي انجام خواهد شد.
محدث خاطر نشان كرد:يكي از معدود دستگاه هايي كه از اين موضوع استقبال كرد وزارت آموزش و پرورش بود. زيرا با اجرايي شدن مصوبه دولت و تصميم صحيح مجلس بسياري از مشكلات چند ساله، حل خواهد شد.
معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش  و پرورش گفت: اين در حالي است كه سابق بر اين معمولا سازمان مديريت و برنامه ريزي، مبلغي را به طور علي الحساب در اختيار قرار مي داد و در نهايت دستگاهي چون آموزش و پرورش آخر سال با يك يا دو ماه كسري حقوق مواجه مي شد؛ كه امسال نيز حدود يك هزار ميليارد تومان از اين محل كسري بودجه دارد.
وي اين اقدام دولت را حركت عادلانه اي خواند و تاكيد كرد: از اين طريق، مزاياي خارج از حكم،  تحت عنوان اجتناب  پذيرها كه در ماده 40 قانون تلفيق بودجه و ماده 41 قانون استخدام كشوري آمده است، با رفع مشكل پرداخت حقوق نيز در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
محدث خراساني افزود: در حال حاضر حدود يك ميليون و 100 هزار نيروي رسمي، 53 هزار نيروي حق التدريس و بيش از 100 هزار نيروي قرار دادي در وزارت آموزش  و پرورش شاغل اند. با اين وجود، كاركنان حق التدريسي هنوز حكمي دريافت نكرده اند و به علت كمبود نيرو سالهاست كه در خدمت آموزش  و پرورش هستند. وي خاطر نشان كرد: البته بخشي از اين تعداد، يعني حدود 40 هزار نفر، در سال 83 استخدام شدند؛ اما تعدادي از آنها هم، در فصل اول، حق التدريس دريافت مي كنند و حكم ندارند، لذا اين نگراني آموزش و پرورش به دولت اعلام شده است كه اميدواريم حل شود
به گفته وي بودجه پيشنهادي وزارت آموزش  و پرورش در سال 86 با توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي، 8 هزار ميليارد تومان است كه دولت پيشنهاد بودجه را به طور جمعي در اختيار استانها گذاشته كه رقم آن 8 هزار و 900 ميليارد تومان بوده و بودجه آموزش و پرورش نيز در آن ديده شده است.
وي تصريح كرد: چنانچه بودجه اجتناب ناپذيرها نيز كه تحت عنوان كمكهاي دولت است، عادلانه بين دستگاه ها توزيع شود، بخشي از مشكلات مرتفع خواهد شد.
محدث خراساني تاكيد كرد: اگر 5 درصد بودجه آموزش  و پرورش كه صرف كيفيت بخشي اين دستگاه مي شود نيز بدرستي از سوي مجلس ديده شود، قطعا برنامه هاي وسيع و مؤثرتري در حوزه كيفيت بخشي اجرايي خواهد شد.

معاون پارلماني وزارت علوم:
طرح كنكور هفته آينده نهايي مي شود
ايسنا: طرح ساماندهي نظام پذيرش دانشجو ديروز با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. دكتر محمد حسيني، معاون پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين باره گفت: از آنجا كه قرار بود نقطه نظرات وزارت علوم در خصوص طرح كنكور مجلس مطرح و بررسي شود جلسه اي در اين رابطه با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برگزار شد و در اين رابطه بحث و بررسي لازم صورت گرفت. وي با بيان اينكه هنوز به جمع بندي نهايي نرسيده ايم، گفت: در صورت رسيدن به جمع بندي نهايي،  طرح كنكور در هفته آينده جهت ارايه در صحن علني مجلس نهايي خواهد شد. دكتر حسيني با بيان اينكه طي اين جلسه اشكالات و ايرادات طرح كنكور در مجلس مطرح و بررسي شد، گفت: بيشتر اشكالات در خصوص زمان حذف كنكور، تشريحي بودن سئوالات و ضرورت ارايه اختيار به كميته ساماندهي نظام پذيرش دانشجو است.

يادمان استاد فيضي كاشاني
كاشان- خبرنگار همشهري: يادمان استاد فيضي كاشاني با حضور شاعران، اديبان و فرهيختگان و خانواده استاد در خانه هنرمندان كاشان برگزار شد.
استاد زبان و ادبيات فارسي تهران در اين آيين، استاد فيضي را از والاترين شخصيت هاي برجسته زبان و ادبيات فارسي ذكر كرد و گفت: وجود اين گونه شخصيت ها مايه سربلندي و حفظ هويت فرهنگي زبان فارسي است.

سيد مهدي شجاعي:
خرافات نبايد مبنا و معيار آثار عاشورايي باشد
ايسنا : آخرين نشست پژوهشي همايش آيين هاي عاشورايي با حضور سيدمهدي شجاعي و مجيد سرسنگي برگزار شد.
در آغاز اين نشست كه ديروز در تالار كوچك تئاتر شهر برگزار شد، سيد مهدي شجاعي نويسنده به تشريح رابطه ميان تئاتر و حادثه عاشورا پرداخت و گفت: تفاوت عاشورا با ديگر حوادث اين است كه عاشورا ابعاد و لايه هاي گوناگوني دارد كه مي توان به آنها پرداخت و از اين جهت يك معجزه است. وي ادامه داد: عاشورا، ظرفيت فراواني براي دراماتيزه شدن دارد و هنرمندان هيچ منتي ندارند، اگر به اين حادثه مي پردازند چون اين رويداد، ابعاد بسيار متفاوتي دارد.
در ادامه اين نشست، مجيد سرسنگي پژوهشگر تئاتر گفت: بعد از انقلاب، تئاتر ديني به طور جدي مورد بحث بوده و هميشه به حد و مرزها و مؤلفه هاي آن پرداخته ايم. وي يكي از بزرگترين مشكلات تئاتر ديني را عدم كار پژوهشي در اين عرصه دانست و گفت: در كنار كارهاي عملي كه انجام داده ايم به مباحث نظري نپرداخته ايم.
در ادامه شجاعي با تشريح تفاوت پژوهش در قيام عاشورا با ديگر وقايع تاريخي گفت: هنگام پژوهش در زمينه عاشورا نمي توان مانع تاثيرات اين قيام بر پژوهشگر شد، در حالي كه در ديگر پژوهش ها الزاما چنين تاثيرپذيري به وجود نمي آيد. به اعتقاد وي، اصلي ترين و ابتدايي ترين گام براي كار در زمينه عاشورا، پژوهش هاي درست است به طوري كه اثري كه منبعث از عاشوراست، بر مبناي يك خرافه يا تحريف تاريخي، شكل نگرفته باشد. وي در ادامه بر لزوم مشخص  شدن معيارهاي پژوهشي تاكيد كرد و گفت: اشخاص و وقايع عاشورا را با توجه به ابعاد شخصيتي شان بايد بشناسيم، نه اينكه خرافات را مبنا و معيار كارخود قرار دهيم. شجاعي درعين حال خاطرنشان كرد: به معرفت كامل اشخاص قدسي دست نمي يابيم اما با پژوهش مي توانيم نبايدها و خط  قرمزها را مشخص كنيم تا از افتادن در ورطه پرتگاه در امان بمانيم.
وي در پايان متذكر شد: هنگام روايت واقعه اي همانند عاشورا نخست  بايد مشخص كنيم كه كجا، نعل به نعل تاريخ را روايت كرده ايم و كجا به تحليل آن واقعه پرداخته ايم تا مخاطب از ابتدا بداند موضوع را از ديدگاه هنرمند، مي بيند.
مجيد سرسنگي نيز گفت: اشخاص قدسي، علاوه بر بعد قدس بودن خود، وجود تاريخي داشته اند و هنگام پرداختن به آنها، بايد متوجه باشيم به دليل همراهي اين افراد با فرهنگ اعتقادي كلي جامعه ما، فرهنگ فرا دست - اعتقادات كلي جامعه - را نمي توانيم قرباني فرهنگ فرودست - خلق اثر هنري كنيم و اين يكي از موانع توليد آثار هنر ديني است.

نمايش لباس هاي ايراني در ايتاليا
گروه اجتماعي- همزمان با دهه مبارك فجر لباس هاي اقوام و طوايف ايراني در شهر رم پايتخت ايتاليا به نمايش گذاشته مي شود.
در اين نمايشگاه 70 دست لباس زيباي ايراني با طرح ها و رنگ هاي متنوع به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا و همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در معرض ديد قرار مي گيرد.
نمايش لباس هاي ياد شده كه حاكي از پوشش مناسب اقوام و طوايف ايراني و اسلامي دارد، مي تواند گامي مؤثر در شناخت جوامع اروپايي از آداب و رسوم ايرانيان محسوب شود.
اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در صدد است تا با مساعدت ساير رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اروپا نسبت به نمايش لباس هاي ايراني اقدام كند.

مركز آموزش هنرهاي سنتي كاشان
آماده بهره برداري شد
كاشان- خبرنگار همشهري: مركز آموزش صنايع دستي و هنرهاي سنتي در كاشان آماده بهره برداري شد.معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منطقه كاشان و آران و بيدگل، هدف از راه اندازي اين مركز را آماده سازي بستر مناسب براي اشتغال جوانان و نوجوانان و حفظ، اشاعه و ترويج صنايع و هنرهاي بومي و سنتي اين منطقه عنوان كرد و گفت: در راستاي سياست ها و برنامه هاي اشتغالزايي و كارآفريني دولت و با همكاري معاونت صنايع دستي استان اصفهان اين مركز در كاشان راه اندازي مي شود.سرمديان افزود: خانه تاريخي بارفروش در خيابان امام خميني كاشان براي اين منظور در نظر گرفته  شده و استادان مجرب در رشته هاي مينياتور، تذهيب، چاپ، طراحي سنتي، منبت، معرق، قلمزني، فلزكاري، گليم بافي، نساجي سنتي، رودوزي پارچه و سفالگري، به صورت رايگان هنرجويان را آموزش مي دهند.

بررسي تشكيل شوراي عالي مديريت بحران در مجلس
مهر: مدير كل ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران گفت: تصويب لايحه تشكيل سازمان مديريت بحران كشور، موجبات نظارت عالي بر عملكرد دستگاه هاي اجرايي پس از بروز بحران و سازماندهي موثر تمامي دستگاه هاي اجرايي را در امور مرتبط فراهم مي سازد.
محمود باقري، افزود: با توجه به سياست هاي كلي نظام و موارد تنفيذ شده از سوي رهبر معظم انقلاب به منظور دستيابي به هماهنگي همه دستگاه هاي اجرايي در خصوص مديريت بحران و اعمال مديريت واحد همراه با نظارت عالي و موثر با بهره گيري از تجارب گذشته در مديريت حوادث بالاخص حوادث و بلاياي طبيعي در كشور، تشكيل سازمان مديريت بحران در كشورامري ضروري است.
وي يادآور شد: لايحه تشكيل سازمان مديريت بحران كشور توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده كه اين لايحه پس از بررسي و تصويب توسط كميسيون اجتماعي در آينده اي نزديك در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد.
مدير كل ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران از نكات مثبت تشكيل سازمان مديريت بحران را بررسي و مطالعه در خصوص بحران ها و بلاياي طبيعي جهت افزايش سطح ايمني و كاهش خطرپذيري با دستيابي به شناخت مؤثر از حوادث و بلايا برشمرد و افزود: علاوه بر اين، تشكيل اين سازمان مي تواند گام مؤثري در جهت ايجاد وحدت رويه بين كليه مسئولان و ارگان هاي ذيربط و حذف اقدامات موازي دستگاه هاي اجرايي باشد.
باقري ادامه داد: همچنين در راستاي تشكيل سازمان مديريت بحران كليه اقدامات با توجه به 4 اصل پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي و بازتواني همسو شده و تاثير بسزايي بر افزايش آمادگي دستگاه هاي ستادي و اجرايي، نظارت و مديريت يكسان و متمركز و اصلح چرخه تخصيص منابع بودجه و اعتبارات و يكسان سازي آن خواهد داشت.
به گفته وي، شوراي عالي مديريت بحران با حضور رئيس جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي و عضويت تعدادي از وزراي كليدي كابينه، نوابين مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه مي تواند در همسوشدن خدمات در زمان بروز بحران كمك شاياني داشته باشد.
مديركل ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران همچنين يادآور شد: در استان ها نيز استانداران و از شهرستان ها فرمانداران رياست شوراي هماهنگي را به عهده داشته كه اين امر موجب افزايش تعاملات و قدرت اجرايي در راستاي عمل به 4 اصل مديريت بحران خواهد بود.

ورزش در دقيقه 90
شماره 23 براي زياد شعبو
مهاجم تيم ملي سوريه به پرسپوليس پيوست
012600.jpg
همشهري ورزشي- با توجه به جدايي مهرداد اولادي در پايان نيم فصل اول دنيزلي اعلام كرد به مهاجم جديدي نياز دارد و زياد شعبو، مهاجم باشگاه الجيش سوريه جهت برطرف كردن ضعف هاي خط حمله پرسپوليس به اين تيم تهراني پيوست. زياد شعبو متولد سال 1979 است 45 بار در تركيب تيم ملي سوريه قرار داشته و 12 گل براي اين تيم به ثمر رسانده است. وي در پرسپوليس پيراهن شماره 23 را بر تن خواهد كرد. شعبو پس از ورود به تهران و عقد قرارداد نهايي با باشگاه پرسپوليس اظهار داشت: از آمدن به ايران خوشحالم چون فكر مي كنم ايران و مردم اين كشور از نظر فرهنگي و مذهبي شباهت بسياري به هموطنانم دارند. همچنين سال ها است كه پرسپوليس را به خوبي مي شناسم و خوشحالم كه مي توانم پيراهن اين تيم پرطرفدار را بر تن كنم.
مهاجم سوري پرسپوليس در خصوص فوتبال ايران گفت: من فوتبال ايران را خيلي خوب مي شناسم و جالب ترين نكته براي من حضور تماشاگران زياد در بازي هاي ليگ اين كشور است. مهاجم ملي پوش سوريه افزود: تخصص من بازي در خط حمله است و اميدوارم در پرسپوليس روند گلزني خودم در باشگاه الجيش و تيم ملي سوريه را ادامه بدهم اما اگر مربي تيم بخواهد، مي توانم در خط مياني هم بازي كنم. شعبو در خصوص انگيزه اش براي پيوستن به پرسپوليس گفت: انگيزه من به هيچ وجه مالي نبوده ، تنها اميدوارم در اين تيم موفق شوم و انتظارات مربيان و هوادارانش را برآورده كنم. البته پيش از آمدن به ايران با سرمربي تيم ملي سوريه مشورت كردم. مهاجم جديد پرسپوليس كه تا 21 روز نمي تواند براي اين تيم بازي كند در اين خصوص گفت: متاسفم كه نمي توانم 3 هفته در تركيب قرار بگيرم اما از روز پنج شنبه در تمرينات حاضر مي شوم و اميدوارم زودتر با بازيكنان تيم هماهنگ شوم. مي خواهم نمايش خوبي در ليگ برتر داشته باشم.

اسامي بازيكنان تيم اميد اعلام شد
مهر: تيم اميد كشورمان اردويي 2 روزه را در كمپ تيم هاي ملي برگزار خواهد كرد.
۲۹ بازيكن دعوت شده به اين اردو روز شنبه 14/11/85 ساعت 10 صبح بايد خود را به كادر فني معرفي كنند. بازيكنان تيم اميد روزهاي شنبه و يكشنبه 13 و 14 بهمن ماه در اردو به سر مي برند و چهار جلسه تمريني را در اين دو روز(دو نوبت صبح و بعدازظهر) پشت سر خواهند گذاشت. اسامي دعوت  شدگان بدين شرح است: سوشا مكاني، حنيف عمران زاده، ابراهيم كريمي، علي حمودي، ميلاد نوري، ميلاد ميرترابي، نادر احمدي، ميلاد ميداودي، مهرداد اولادي، مهرداد پولادي، حسين ماهيني، محسن فروزان، عليرضا حقيقي، مهدي چمن آرا، ايمان گل عليزاده، رضا نظيف كار، حامد شيري، عادل كلاه كج، اميد روانخواه، عليرضا اميني، شهرام گودرزي، احسان خرسندي، محسن حميدي، اسماعيل نظري، محمد پروين، رضا طاهري، محمد غلامين، سعيد چاه جويي و امين منوچهر.

جدايي خطيبي از شارجه
همشهري ورزشي- رسول خطيبي، مهاجم ايراني تيم شارجه امارات در آستانه جدايي از اين تيم قرار دارد. وي در اين مورد اظهار داشت: من با سرمربي برزيلي تيم مشكل دارم و با ادامه اين روند ديگر نمي خواهم در شارجه بمانم. او پس از هر باخت تقصير را به گردن من و مسعود شجاعي مي اندازد. به همين دليل نمي خواهم به حضورم در اين تيم ادامه دهم. خطيبي تاكيد كرد: در حال حاضر دو پيشنهاد خوب دارم و در خصوص جدايي ام از شارجه با مسئولان اين باشگاه جلسه دارم. آنها حق و حقوق بازيكنان را به موقع نمي دهند و به معناي واقعي حرفه اي نيستند. با اين شرايط مي خواهم از اين تيم جدا شوم. از بين اين دو پيشنهاد، يك پيشنهاد از امارات دارم و يك تيم ديگر هم خواهان جذب من است كه البته اين تيم ايراني نيست. به زودي وضعيتم مشخص خواهد شد.

معاون مركز مديريت وزارت بهداشت:
افزايش موارد آنفلوآنزا در ماه هاي اخير
نگران كننده نيست
گروه سلامت- در شرايطي   كه هنوز هر خبري درباره آنفلوآنزا، نگراني از شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در كشور ما را شعله ور مي كند، رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران، ديروز، از شيوع نوعي جديد و شديد از آنفلوآنزاي انساني كه از عراق و عربستان به ايران آمده است خبر داد و آن را موجب افزايش مرگ و مير ناشي از آنفلوآنزا در كشور و بخصوص در افراد مسن، كودكان و بيماران تنفسي دانست. به گفته خسرونيا، نوع آنفلوآنزاي انساني كه از عراق و كربلا به ايران آمده است شديدتر از نوع عربستاني است چراكه نوع عربستاني آن بين 8 تا 15 روز درمان مي شود اما نوع عراقي آن حتي تا 2 ماه هم درمان نشده است.
اين درحالي است كه طي ماههاي اخير، شايعات زيادي در مورد بروز و مشاهده مواردي از آنفلوآنزاي پرندگان و مرگ و مير ناشي از آن در كشور وجود داشته، اما هنوز خبر تاييد شده اي در مورد بروز اين بيماري در كشور اعلام نشده است.  رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي هم ديروز اذعان كردكه خبرهايي مبني بر تلف شدن تعداد زيادي مرغ در مرغداري هايي در شهرري يا كرج وجود داشته است.
با اين حال، معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت افزايش موارد آنفلوآنزاي انساني در ماههاي اخير را امري طبيعي اعلام و از كساني كه به اين نگراني ها دامن مي زنند، انتقاد كرد.
عبدالرضا استقامتي با بيان اين  كه شيوع اين بيماري با توجه به فصل سرما امري طبيعي است و مسئله نگران كننده اي نيست، گفت: تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در كشور، بعد از سفر حجاج بيشتر شده است و به همين علت ممكن است مردم خودشان اين فرض را داشته باشند كه اين نوع ويروسها از عربستان يا كشورهاي عربي به ايران آمده باشد، ولي ما بررسي اپيدميولوژيك در اين زمينه انجام نداده ايم كه اين مسئله را ثابت كند.
استقامتي افزود: ما در زمان حاضر فقط مي توانيم بگوييم كه موارد آنفلوآنزاي انساني در ماههاي اخير نسبت به ماههاي قبل بالارفته ولي عدد آن را نداريم و درهر صورت، اين مسئله اي غير معمول و نگران كننده نيست.

برگزار ي همايش زن، انقلاب اسلامي وهويت بازيافته
گروه اجتماعي- همايش علمي زن، انقلاب اسلامي و هويت بازيافته به همت سازمان بسيج خواهران نيروي مقاومت بسيج برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، در همايش مذكور كه به مناسبت ايام الله دهه مبارك فجر و در روز يكشنبه روز انقلاب اسلامي، منزلت زن و خانواده برگزار خواهد شد، جمعي از كارشناسان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه نظرات تخصصي خود را ارائه خواهند كرد.يادآور مي شود اين همايش روز يكشنبه 15 بهمن ماه از ساعت 15/8 صبح تا 17 در سالن 5 آذر ستاد نيروي مقاومت بسيج واقع در اتوبان بسيج، درب شمالي ستاد نيروي مقاومت بسيج برگزار مي شود.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |