پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از دولت گزارش دقيق مي خواهد
آمارهاي متناقض درباره ورود گردشگران
011730.jpg
گروه شهري- چند روز پيش رئيس جمهور هنگام ارائه لايحه بودجه 86 در مجلس شوراي اسلامي، موفقيت كشور در عرصه گردشگري را بسيار وسيع عنوان كرد و با استناد به آمار گمرك، تعداد گردشگران در سال جاري را يك ميليون و 400 هزار نفر دانست. طبق گفته احمدي نژاد، ورود گردشگران به ايران تا آذر ماه امسال، 71 درصد رشد داشته است. اما اعلام اين خبر مناقشه برانگيز است. مبناي آمار فوق گزارش گمرك است درباره ورود و خروج اتباع خارجي، كه اغلب آنها اساسا نمي توانند توريست تلقي شوند.
از سوي ديگر، اميررضا خادم در گفت وگو با ميراث خبر، علت تضعيف گردشگري را ناشي از سياست هاي دولت در يك سال گذشته عنوان كرده است. خادم با تأكيد بر اين كه آمار ارائه شده از ميزان گردشگر خلاف واقعيت هاي موجود است، اظهار داشت: گردشگري ايران بيش از آن كه به دليل كمبود بودجه دچار مشكل شود، نبود مديريت قدرتمند و اجراي سياست هاي مصوب دولت و مجلس به آن صدمه زده است .
به گفته اين نماينده مجلس، تا زماني كه دولت در عمل معتقد به توسعه گردشگري نباشد، حتي اختصاص بودجه هاي كلان هم مشكل اين بخش را رفع نمي كند.
خادم كمبود تخت و واحدهاي اقامتي را يكي از مشكلات اساسي حوزه گردشگري دانست، اما تأكيد كرد: تنها با ساخت تخت هاي جديد نمي توان بحران ايجاد شده در گردشگري را رفع كرد.
خادم با اشاره به سخنان رئيس جمهور مبني بر رشد گردشگري، با تأكيد بر اين كه به نظر مي رسد بحران هاي موجود در منطقه ورود گردشگران را به ايران كمتر كرده باشد، گفت: تعداد گردشگران در سال جاري بايد بسيار كمتر از اين عدد باشد.
همچنين رئيس جمهور در ميان بخش ديگري از سخنانش عنوان كرده بود كه تا امروز بيشتر از 450 ميليارد تومان در بخش تسهيلات گردشگري عقد قرار داد شده و از اين ميان، هزار و 200 ميليارد تومان به بانك ها براي دريافت طرح ها، واگذار شده است. اين در حالي است كه سروري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس، با بيان اين كه گزارش هاي ارسالي به كميسيون فرهنگي خلاف اين ارقام است، از احتمال درخواست از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ارائه گزارشي به اين بخش خبر داد.
اين نماينده مجلس، گردشگري كشورهاي اسلامي را مورد توجه قرار داد و گفت: گردشگري كشورهاي اسلامي سال هاست كه مورد غفلت قرار گرفته و هرگونه تلاش براي زنده كردن اين حوزه مغفول، در شرايطي كه چرخ صنعت گردشگري ايران نمي چرخد، مهم است.
سروري درباره بي توجهي كشورهاي اسلامي به صنعت گردشگري عقيده دارد: كشورهاي اسلامي با وجود ظرفيت هاي وسيع در حوزه گردشگري، هيچ گاه به نحو مطلوبي از اين امكانات استفاده نكرده و نتيجه اين بي توجهي فلج شدن صنعت گردشگري در اين حوزه وسيع است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي معتقد است در حالي كه كشورهاي اروپايي ده ها سال است كه با يك نوع اتحاد وسيع، بخش وسيعي از گردشگران را به سمت بازارهاي مشترك خود كشيده اند، در مقابل، كشورهاي اسلامي به انزوا كشيده  شده اند.
سروري سياست  هاي اشتباه كشورهاي اسلامي و بحران هاي منطقه را در شكل دادن وضعيت كنوني بي تأثير ندانست و گفت كه سال هاست ايران مدعي جذب توريست از كشورهاي اسلامي و حتي همسايه است، اما شاهد اين موضوع هستيم كه حتي در مقايسه با كشورهاي همسايه هم نتوانستيم توريست جذب كنيم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عقيده دارد: يكي از ضعف هاي توريسم كشورهاي اسلامي نبود تبليغات وسيع براي جذب بازار هدف است، به گونه اي كه بسياري از گردشگران دنيا از ظرفيت هاي گردشگري كشورهاي اسلامي بي خبرند و تنها ديدگاهي كه از اين كشورها دارند، بحران و جنگ است.
گردشگران كجا هستند؟
در حالي كه مسئولان ذ ي ربط آمارهايي را مبني بر ايده افزايش سفرهاي بين شهري و رونق گردشگري داخلي عنوان مي كنند، در بسياري از استان ها، مردم و هتلداران گردشگران را به چشم نمي بينند. براي نمونه، گفته مي شود كه هتلداران استان مركزي با مشكل نبود گردشگران در اين استان روبه رو هستند. در روزهايي از سال كه بيشتر استان هاي كشور از گردشگران بسياري بهره مندند، ظرفيت اقامتي استان مركزي تا حد صفر پايين مي آيد.
مجتبي صادقي، كارشناس و مسئول نظارت در اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، بيان كرد: با همكاري بخش خصوصي فعال در عرصه گردشگري و متوليان دولتي گردشگري استان مركزي قرار است چندين طرح براي جذب گردشگر بيشتر در استان مركزي تدوين شده و پس از تصويب آنها به مرحله اجرا در بيايد.
وي افزود: در حال حاضر، استان مركزي 9 هتل دارد و با توجه به تعداد كم گردشگران ورودي به اين استان كه قصد اقامت در شهرستان هاي استان مركزي را دارند، هيچ مشكل اقامتي در اين نقطه از كشور وجود ندارد.
وي افزود: همچنين استان مركزي 8 مهمانسرا دارد كه همگي آنها فعال هستند و معمولاً  در روزهايي مانند روزهاي امتحانات كنكور سراسري، هتل هاي استان مسافر دارد.
اين كارشناس با اشاره به اين كه استان مركزي به نسبت ساير استان هاي كشور از نعمت ظرفيت هاي طبيعي بي بهره است، گفت: استان مركزي از لحاظ آثار تاريخي در جايگاه مناسبي قرار دارد، اما نبود مراكز تفريحي طبيعي در استان باعث شده است كه گردشگران كمتري براي مسافرت، شهرستان هاي استان مركزي را انتخاب كنند. علاوه بر آن، نزديكي اراك به تهران نيز از ديگر دلايل اقامت نكردن گردشگران در استان مركزي است.
صادقي افزود: با اين وجود، چند هتل در مناطق مختلف استان در دست احداث است و چندين متقاضي هتل سازي نيز در اين شهرستان ها خود را به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري معرفي كرده اند.
همچنين اين كارشناس اظهار داشت: هم اكنون سه هتل در اراك، يك هتل در خمين، دو هتل در محلات، دو هتل در ساوه و دو هتل در دليجان در دست ساخت است. يك متقاضي هتل سازي نيز در آشتيان و دو متقاضي در تفرش براي هتل سازي در شهرستان هاي ياد شده اعلام آمادگي كرده اند.
چشم انداز
در حالي كه مسئولان از رشد چشمگير ورود گردشگران به ايران مي گويند، كارشناسان ارائه چنين آمارهايي را بي پايه مي دانند و عقيده دارند كه بعضي سياست ها در يك سال گذشته به تضعيف صنعت گردشگري دامن زده است. از سوي ديگر، نداشتن برنامه اي منسجم براي توسعه صنعت توريسم از ديگر دلايل رونق نيافتن اين صنعت است؛ صنعتي كه مي تواند علاوه بر درآمدزا بودن، به ساختن تصويري خوش به جاي منطقه نگراني كمك كند.
عكس: جلال پور ابراهيم

جديدترين گزارش بانك جهاني در خصوص آلودگي هواي شهرهاي بزرگ جهان نشان داد؛
انتشار۲.5برابري ذرات معلق درتهران
نسبت به لندن و نيويورك
011736.jpg
گروه شهري-آلودگي هوا يكي از بزرگترين معضلات جامعه شهرنشيني است و برهمين اساس در بسياري از شهرها و شهرستانها قرار گرفتن در معرض آلودگي هوا تهديد اصلي محيط زيست براي سلامت بشر است.
بانك جهاني در گزارشي با عنوان شاخص هاي توسعه جهاني در سال 2006 با ذكر مطلب فوق در ادامه آورده است كه تماس طولاني مدت با مقادير زيادي از دوده و ذرات ريز در هوا عامل بروز طيف گسترده اي از مشكلات براي سلامتي از جمله بيماريهاي تنفسي، سرطان ريه و بيماريهاي قلبي است.
همچنين آلودگي هاي خاص به تنهايي و يا در تركيب با دي اكسيد سولفور منجر به بروز بيماريهاي زيادي مي شود.
تصاعدات دي اكسيد سولفور و اكسيد نيتروژن منجر به بارش باران هاي اسيدي و ساير تركيبات اسيدي در مناطق گسترده مي شود، بارش هاي اسيدي تعادل شيميايي در خاك را تغيير مي دهد و مي تواند منجر به شسته شدن مواد معدني و مواد مغذي مهم براي درختان و گياهان شود.
به گزارش ايسنا اطلاعات ارائه شده در اين گزارش در زمينه غلظت هاي دي اكسيد سولفور و دي اكسيد نيتروژن بر اساس گزارشاتي از سايت هاي ارزيابي و كنترل كننده روستايي به دست آمده است.
همچنين اطلاعات ارائه شده در خصوص غلظت هاي مواد خاص براي شهرهاي منتخب بر اساس ميانگين سالانه غلظت ها در نواحي مسكوني كه از نقاط اصلي آلودگي هوا به دور هستند، محاسبه مي شود.
دستورالعمل هاي فعلي كيفيت هوا در سازمان جهاني بهداشت براي غلظت هاي سالانه 50 ميكروگرم در متر مكعب براي دي اكسيد سولفور و 40 ميكروگرم در متر مكعب براي دي اكسيد نيتروژن است.
البته اين سازمان هيچ دستورالعملي براي غلظت هاي مواد خاصي كه براي سلامتي تهديد قابل توجهي محسوب نمي شوند ارائه نكرده است.
در اين گزارش در جدولي در خصوص آلودگي هوا در برخي از شهرهاي كشورهاي مختلف ميزان مهمترين آلاينده هاي هوا كه سلامت انسان را تهديد مي كنند آمار و ارقامي ارائه شده كه به قرار زير است: در شهر كوردوباي آرژانتين كه در سال 2005 برابر يك ميليون و 592 هزار نفر جمعيت داشته متوسط ميزان ذرات آلاينده در سال 2002، برابر با 58 ميكروگرم در مترمكعب، دي اكسيد نيتروژن بين سالهاي 1995 تا 2001 برابر 97 ميكروگرم در مترمكعب بوده است و در همين سال ها آلودگي با دي اكسيد سولفور وجود نداشته است.
در شهر ملبورن استراليا با جميعت يك ميليون و 663 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر 13 ميكروگرم در متر مكعب و با دي اكسيد نيتروژن بين سال هاي 1995 تا 2001 برابر 30 ميكروگرم در متر مكعب بوده است.
در شهر وين اتريش با جمعيت 2 ميليون و 190 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر 44 ميكروگرم در متر مكعب، با دي اكسيد سولفور 14 ميكروگرم در متر مكعب و يا دي اكسيد نيتروژن 42 ميكروگرم در متر مكعب بوده است.
در ادامه اين گزارش، همچنين آمده است: در شهر بروكسل در بلژيك با جمعيت يك ميليون و 27 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر 30 ميكروگرم در متر مكعب و با دو گاز دي اكسيد سولفور و دي اكسيد نيتروژن بين سال هاي 1995 تا 2001 به ترتيب 20 و 48 ميكروگرم در متر مكعب بوده است.
در شهر مونترال كانادا با جمعيت سه ميليون و 511 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر با 20 ميكروگرم در متر مكعب و با دو گاز مزبور بين سال هاي 1995 تا 2001 به ترتيب 10 و 42 ميكروگرم در متر مكعب بوده است.
در پكن پايتخت چين با جمعيت 10ميليون و 849 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر 99 ميكروگرم در متر مكعب و با دو گاز نامبرده بين سال هاي 1995 تا 2001 به ترتيب 90 و 122 ميكروگرم در متر مكعب بوده است.
به علاوه در شهر كوپنهاك در دانمارك با جمعيت يك ميليون و 91 هزار نفر در سال 2002 ميزان آلودگي با ذرات آلاينده در سال 2002 برابر 23 ميكروگرم در متر مكعب و با دو گاز مزبور بين سالهاي 1995 تا 2001 به ترتيب 7 و 54 ميكروگرم در متر مكعب بوده است. به همين ترتيب در شهر پاريس در فرانسه با جمعيت 9 ميليون و 854 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات معلق در سال 2002 برابر با 12 ميكروگرم در متر مكعب و با گازهاي دي اكسيد سولفور و دي اكسيد نيتروژن بين سالهاي 1995 تا 2001 به ترتيب 14 و 57 ميكروگرم در مترمكعب بوده است.
در شهر تهران با جمعيت هفت ميليون و 352 نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات معلق در سال 2002 برابر با 68 ميكروگرم در متر مكعب و با گاز دي اكسيدسولفور در سالهاي 1995 تا 2001، 209 ميكروگرم در متر مكعب بوده اما آلودگي با گاز دي اكسيد نيتروژن نداشته است.
در شهر توكيوي ژاپن با جمعيت 35 ميليون و 327 هزار نفر در سال 2005 ميزان آلودگي با ذرات معلق در سال 2002 برابر با 42 ميكروگرم در متر مكعب و با گازهاي نامبرده به ترتيب 18 و 68 ميكروگرم در متر مكعب بين سالهاي 1995 تا 2001 بوده است و بالاخره در شهر نيويورك آمريكا با 18 ميليون و 498هزار نفر جمعيت در سال 2005 ميزان آلودگي با آلاينده ها در سال 2002 برابر 22 ميكروگرم در مترمكعب و در سال هاي 1995 تا 2001 ميزان آلودگي با گازهاي مزبور به ترتيب 26 و 79 ميكروگرم در مترمكعب بوده است.

مخابرات، حريم بيستون را شكست
ميراث خبر: عمليات كابل كشي اداره مخابرات كرمانشاه در عرصه تاريخي بيستون و عرصه پل  خسرو به تخريب آثاري از دوره ساساني و ايلخاني منجر شد. كارشناسان نسبت به وضعيت حفاظتي پل خسرو پيش از اين عمليات نيز هشدار داده و خواستار مرمت اضطراري آن شده  بودند.
كابل كشي اداره مخابرات كرمانشاه در دشت بيستون منجر به تخريب آثاري از دوران ساساني و ايلخاني در حريم پل خسرو شد.
اسدالله بيرانوند، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمانشاه در اين مورد گفت: اداره مخابرات بدون اجازه سازمان ميراث فرهنگي اقدام به كابل كشي در حريم فرهنگي بيستون و حريم درجه يك پل خسرو كرده  است.
وي در عين حال تصريح كرد كه عمليات كابل كشي اداره مخابرات كرمانشاه در حال حاضر متوقف شده است.بيراوند بيان جزئيات بيشتر در اين زمينه را به بعد موكول كرد.
به گفته يكي از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اداره مخابرات بارها خواستار صدور مجوز از سوي اين سازمان براي كانال كشي تلفن شده بود اما كارشناسان به دليل وجود آثار تاريخي از جمله شهري مدفون شده در دل دشت با حفاري در اين مسير مخالفت كرده  بودند.
پل خسرو واقع در دشت بيستون از آثار تخريب شده اين دشت است كه كارشناسان پايگاه بيستون بارها نسبت به وضعيت آن هشدار داده اند و خواستار تامين اعتبار براي مرمت آن شده بودند.
شواهد و مدارك موجود نشان از وجود شهري بزرگ در اطراف اين پل دارد و بر همين اساس سه سال پيش عمليات ژئوفيزيك در دشت بيستون آغاز شد كه به اثبات نظريه وجود يك شهر در دل بيستون انجاميد.
هم اكنون كابل كشي اداره مخابرات كرمانشاه به تخريب سنگ هاي ساساني، آجرهاي ايلخاني و كوره ها از دوران معاصر شده  است. باستان شناسان نمي دانند آجرها و سنگ هاي تخريب شده متعلق به چه بنايي هستند اما احتمال مي دهند اين بناها بخش هاي تأسيساتي پل خسرو باشند.
عمليات ژئوفيزيك پيش از اين از وجود بناها و تأسيسات ناشناخته در دل اين دشت خبر داده بود.
بيستون هشتمين اثر ايراني پس از تخت جمشيد، تخت سليمان، چغازنبيل، نقش جهان، پاسارگاد، بم و منظر فرهنگي آن است كه در سي امين اجلاس كميته ميراث جهاني در ليتواني به ثبت رسيد.
پل خسرو نيز در دو كيلومتري جنوب غربي شهر بيستون بر سر راهي كه از بيستون به تخت شيرين مي رود روي رودخانه گاماسياب قرار گرفته است.

باشگاه طبيعت گردان ايران عضو انجمن جهاني
اكوتوريسم TIES شد
011724.jpg
ايسنا: باشگاه طبيعت گردان كميته  ملي طبيعت گردي به عضويت انجمن بين المللي اكوتوريسم TIES در آمد.
بر اساس اين گزارش، دبير كميته  ملي طبيعت گردي با اعلام اين خبر افزود: عضويت باشگاه طبيعت گردان در اين انجمن اين امكان را فراهم خواهد آورد تا باشگاه بتواند ضمن بهره مندي از تجارب به موجود طبيعت گردي در عرصه هاي جهاني به تبادل اطلاعات اكوتوريستي با ساير ملل نيز بپردازد. آرش كوشا ادامه داد: انجمن بين المللي اكوتوريسم كه از باسابقه ترين انجمن هاي اكوتوريستي دنياست، در سال 1990 ميلادي تاسيس گرديده و بيش از 90 كشور جهان در آن عضويت دارند. به گفته كوشا دانشگاهيان، شاعران، معماران،  متخصصين تورگردانان اماكن اقامتي و مجتمع هاي توريستي،  اعضاي اين انجمن را تشكيل مي دهند. وي نقش انجمن بين المللي اكوتوريسم را به عنوان يك نهاد غير دولتي جهاني در زمينه  تدوين ضوابط و استانداردها برگزاري دوره هاي آموزشي و پشتيباني فني و همچنين تخفيفات و انتشار كتب تخصصي در راستاي توسعه  صنعت اكوتوريسم منحصر به فرد دانست.

آبشار ويكتوريا
در يونسكو ماندگار شد
011727.jpg
ميراث آريا: زيمبابوه و همسايه شمالي آن، زامبيا، به ادامه فعاليت هاي خود در توسعه مراكز تفريحي آبشار ويكتوريا پايان دادند.
بر اساس اين گزارش، سال گذشته تيم كارشناسي از سازمان جهاني يونسكو، پس از بازديد از آبشار ويكتوريا اعلام كرد: در صورتي كه مقامات گردشگري به فعاليت هاي خود در حاشيه آبشار ادامه دهند، احتمالاً نام ويكتوريا از فهرست ميراث يونسكو حذف شود.
از آنجا كه ويكتوريا از مكان هاي مهم گردشگري است، از نظر زيست محيطي آسيب هاي بسياري به خود ديده و بر اين اساس بسياري از امتيازات خود را از دست داده است.
"موريس ام تي سامبيوا" مدير كل پارك هاي ملي و حيات وحش زيمبابوه اظهار داشت: حذف آبشار ويكتوريا از فهرست ميراث يونسكو براي زيمبابوه شرم آور است؛ از اين رو، با توقف فعاليت هاي خود، آن را همچنان در فهرست ميراث يونسكو حفظ مي كنيم.

سفرهاي نوروزي مازندران افزايش مي يابد
ايلنا: ستاد سفرهاي نوروزي در قالب 6 كميته تبليغات و بازاريابي، اسكان ، نظارت ژ، آمار و نظرسنجي، تورهاي گردشگري و كميته فرهنگي و اطلاع ژرساني، تشكيل شد.
رحمت عباس نژاد، رييس ژ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران، با بيان اين مطلب، گفت ژ: ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي سال آينده كه با هدف افزايش سطح درآمد استان و رونق اقتصادي منطقه به سنت هر ساله تشكيل مي ژشود، امسال نيز به منظور افزايش تعداد گردشگران داخلي و خارجي، طولاني كردن مدت اقامت گردشگران و كسب رضايت گردشگران از خدمات ارايه شده در قالب شش كميته آغاز به كار كرد.
وي افزود ژ: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران ژ علاوه بر مسئوليت ژهاي محوله توسط ستاد مركزي نظارت بر سفرهاي نوروزي كشور، مسئوليت دو كميته اطلاع ژرساني و اسكان را نيز از طرف ستاد تسهيلات نوروزي استان بر عهده دارد كه براي پيشبرد امور در قالب شش كميته تقسيم ژبندي خواهد شد.
عباس ژنژاد، در ادامه گفت ژ: چهار كميته فرعي نيز علاوه بر اين شش كميته در شهرهاي بابلسر، آمل، نور و چالوس به همين منظور تشكيل مي ژشود.

نگاه دوم
ضرورت حفظ
منابع طبيعي
عليرضا دايمي
011739.jpg
منابع طبيعي نقش اساسي در رفاه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشور ايفا مي كنند. در عين حال تعداد كثيري از كشورهاي جهان با وجود برخورداري از بهترين منابع طبيعي قادر به بهره برداري از اين منافع نشده و در حالت آشفتگي به سر مي برند و به گونه اي شايسته براي مردم آن كشور نمي توانند ايفاي تعهدات نمايند.
طي قرن ها به واسطه پيماني نانوشته كه در گذشته فيمابين دولتها و مردم جاري شده است، بهره برداري كامل از منابع طبيعي به شرط تضمين منافع همه به دولتها سپرده شده است و در قرن اخير نيز اين موضوع در قوانين اجتماعي و اساسي كشورها مورد تاكيد قرار گرفت و اساسا واژه ثروت ملي و انفال و فرهنگ جوامع توسعه يافته است. اينگونه است كه حكمراني خوب درعرصه هاي بهره برداري از منابع طبيعي از اهميت خاص برخوردار مي شود و اساسا توسعه كشورها را براساس حكمراني خوب در منابع طبيعي رقم مي زنند.
سرزمين پهناور ايران در منطقه اي خشك از جهان واقع شده است و دوسوم پهنه كشور داراي آب و هواي خشك و نيمه خشك مي باشد. بررسي تاريخي نحوه ذخيره سازي و استفاده از آب در ايران بيانگر آن است كه ايرانيان در اين عرصه بر محور دانايي و فناوري عمل مي نمودند. آب انبارهاي واقع در جنوب و نواحي مركزي، قنوات و روشهاي آبياري سازگار با اقليم در مناطق كويري تماما نشانه هايي از خردمندي و مديريت خوب استفاده از منابع طبيعي مي باشد.
آب جزو مهم ترين منابع طبيعي مي باشد و ارزش آب در نواحي خشك و فراخشك جهان بر همه آشكار است. گذشته از تامين آب شرب و مايحتاج زندگي كه اساسا تمدن و سلامت جامعه به آن وابسته است، تامين مواد غذايي مردم نيز به بهره برداري صحيح از منابع آب وابسته است و بخش عمده اي از توليد ناخالص ملي كشور در امور توسعه صنعتي نيز به طور مستقيم به آب وابسته و بدون ترديد سهم آب در توسعه كشاورزي نيز بسيار بااهميت و تعيين كننده است.
جداي از نقش آب در توسعه كشور بايد به اثرات پراهميت آن در حفظ محيط زيست نيز توجه شود. آب عامل زندگي و توسعه پايدار جوامع انساني مي باشد.
ميزان آب قابل دسترس سالانه در ايران 130 ميليارد مترمعكب مي باشد كه با توجه به افزايش جمعيت كشور در نيم قرن اخير به بيش از دو برابر و همچنين بهبود سطح زندگي و توسعه كشاورزي، كفاف تقاضاهاي مصارف مختلف را نمي دهد و اگر به همين روند توسعه و بهره برداري بدون رعايت بهره وري و ظرفيت هاي منابع آبي صورت گيرد مي تواند در آينده نزديك كشور را با چالش هاي جديدي مواجه نمايد. در حال حاضر سالانه حدود شش ميليارد مترمكعب آب از مخازن زيرزميني بيش از توان سفره برداشت مي شود و در عرصه آبهاي سطحي نيز بسياري از تالاب ها و كفه هاي طبيعي كشور با كمبود آب مواجه مي باشند. لذا مديريت تقاضا و تخصيص آب به مصارف با بهره وري بيشتر بايد مدنظر قرار گيرد. اين مباحث در سياست هاي كلان مديريت آب كشور و در قانون برنامه چهارم به درستي مورد تاكيد قرار گرفته است و اميد است كه اين سياست هاي خوب پس از تغييرات مديريتي و سياستگذاران توسط جانشينان آنان برهم زده نشود و به دست فراموشي سپرده نشود. چرا كه منابع طبيعي متعلق به دوره اي خاص از تاريخ نمي باشد و استفاده از اين منابع بايد به گونه اي باشد كه نسل هاي آينده اين مرز و بوم نيز از آن بهره مند شوند.

عجايب ايران
تنگه واشي
011733.jpg
آرش نورآقايي:از تهران مي زنند بيرون. مي روند به فيروزكوه. سراغ روستاي ساواشي را مي گيرند و از آن هم مي گذرند. به جايي مي رسند كه بايد از ماشين ها پياده شد و پياده رفت. اولش شايد مجبور نباشند اما كمي كه مي روند ديگر حتما بايد دل و پا به آب بزنند. چندصدمتري را بايد در آب سرد و از ميان تنگه اي زيبا عبور كنند تا اينكه به جايي مي رسند كه علي رغم سردي آب، بايد بايستند و نگاه كنند.
قاجاري ها در چندين جاي ايران كتيبه دارند. طاق بستان، چشمه علي شهرري، تونل وانه جاده هراز و... يكي از كتيبه هايشان كه نقش شكار دارد همين جاست؛ درون تنگه اطراف روستاي ساواشي.
نگاه مي كنند و عكس مي گيرند و ادامه مي دهند. دو تا تنگه را بايد رد كنند تا به آبشار برسند. به هيجان مي آيند و به سمت آبشار مي روند و هر چه فرياد دارند زير آب اين آبشار مي زنند.
اين زيبايي پنهان طبيعت روزگاري قرق  شاهان و شاهزادگان قاجار بوده تا شكار كنند. آن كتيبه قاجاري هم به دستور فتحعلي شاه روي ديوار تنگه نقش شده و حدود 185 سالي قدمت دارد.
تنگه واشي از لحاظ پوشش گياهي قابل توجه است و در آن حوالي گياهي به نام باريجه مي رويد كه كمياب است و هنوز هم مي توان اميدوار بود كه از آن حيواناتي كه روزگاري شكار شاهان بود، در آن اطراف ديده شوند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |