پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
فايننشال تايمز:
گزارش سالانه بوش
تلاشي براي خريد زمان است
گروه بين الملل - سخنراني بوش در برابر كنگره آمريكا بازتاب گسترده اي در جهان داشت و مطبوعات عمده دنيا به تجزيه و تحليل محتواي آن پرداختند. در همين رابطه روزنامه فايننشال تايمز گزارش سالانه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا را تلاشي براي خريد زمان و ملامت ديگران به عنوان مقصر توصيف كرد.
اين روزنامه آمريكايي با اشاره به بخش هايي از سخنان بوش در كنگره نوشت: بوش سعي كرد به كنگره آمريكا بقبولاند كه خطر عقب نشيني از عراق، از خطر كشته شدن تعداد بيشتري از سربازان آمريكايي در اين كشور بسيار بيشتر است.
وي همچنين ادعا كرد كه در اين صورت جنگ بين شيعه و سني از سوي هيچ كشور يا فردي قابل مهار نيست.
اين روزنامه به نقل از بروس ريدل يك تحليلگر امنيتي نوشت: نشانه هاي كمي مبني بر پذيرش موافقت آميز سخنان بوش از سوي كنگره وجود دارد.
به گفته ريدل، هم اكنون دو سوم مردم آمريكا كه در همين انتخابات اخير به دمكراتهاي رقيب بوش رأي دادند، اعتقاد دارند كه بوش ديگر لياقت اين شغل را ندارد و اين يك مشكل اساسي براي بوش است.
فايننشال تايمز همچنين در ادامه، اظهارات ماركوس راسكين مشاور سابق دولت كندي را منعكس كرد.
راسكين اعتقاد دارد: بوش با آتش بازي كرده و برخلاف تمام توصيه هاي دمكراتها و صاحب نظران، ناوهاي ديگري را كه به احتمال زياد به سلاح اتمي مجهز هستند، به سوي آبهاي خليج فارس مي فرستد تا از استمرار جنگ پس از پايان دوره رياست جمهوري خود اطمينان حاصل كند.
يك تحليلگر ديگر سخنراني بوش را تمركز بر خطرات شكست و نه احتمال پيروزي توصيف كرد.

پايان مرحله دوم اعتراضات سياسي
در لبنان
011799.jpg
گروه بين الملل - مخالفان دولت فواد سينيوره كه به گروه معارضان لبنان معروف  هستند با موفقيت  آميز خواندن اعتصاب روز سه شنبه در اين كشور تعليق اين اعتصاب را اعلام كرده و اظهار داشتند در پي اين اعتصاب جهانيان به ميزان حقانيت مخالفان و پايگاه مردمي دولت غيرقانوني لبنان پي بردند.در پي پايان اين اعتصاب نعيم قاسم نماينده  دبير كل حزب الله لبنان اظهار داشت: گروه هاي معارض توانستند موفقيت هاي بسيار درخشنده اي در اين اعتصاب به دست بياورند به طوري كه صداي خود را به تمام جهانيان رساندند.
به گزارش ايسنا قاسم كه در گفت وگو با شبكه  المنار سخن مي گفت، تصريح كرد: اعتصاب عمومي تعبيري از يك انتفاضه ملي بزرگ در رويارويي با دولت عصيانگر لبنان بوده است كه براي خاموش كردن صداي مردم، از نيروهاي خود استفاده مي كند.
در پي اعلام پايان اعتصاب فراگير و عمومي در لبنان گروه معارضان لبنان با صدور بيانيه اي و اعلام به تعليق درآمدن اعتصاب عمومي در اين كشور تأكيد كرد:  اعتصاب روز سه شنبه، اهداف در نظر گرفته شده  گروه هاي معارض لبناني را محقق ساخت.
در پي تعليق اعتصاب ميشل عون رهبر ماروني هاي لبنان با متهم ساختن دولت فواد سينيوره به اتخاذ اقدامات غيرقانوني عليه اعتصاب كنندگان گفت: آنچه را كه روز سه شنبه در بيروت رخ داد بايد آغاز شكست الهه قدرت حاكم در لبنان دانست. وي تأكيد كرد: اگر بخواهيم توصيفي از حكومت فواد سينيوره داشته باشيم هيچ توصيفي بهتر از آن نيست كه اين دولت را يك دولت جنايتكار معرفي كنيم.
از سوي ديگر، سمير جعجع رهبر سابق فالانژهاي لبنان اظهار داشت: جريان گروه هاي معارض لبناني و اعتصاب آن ها در لبنان را بايد يك انتفاضه و انقلاب توصيف كنيم.
وي همچنين برخي از نيروهاي امنيتي را متهم ساخت كه از اعتصاب كنندگان لبناني حمايت كرده اند.
وي تأكيد كرد: بسيار تأسف بار است كه نيروهاي امنيتي جريان اعتصاب كنندگان گروه هاي معارض لبناني را حمايت كرده اند و حتي با آنها همكاري كرده اند و مانع از رفتن برخي از مردم به محل هاي كار خود شده است.
فواد سينيوره نخست وزير فعلي دولت لبنان نيز در اظهاراتي ضمن محكوم كردن اين اعتصاب عمومي اعلام كرد: اين اعتصاب نسبت به اتفاقات بسيار بزرگي در آينده هشدارهاي لازم را مي دهد. در همين حال، اميل لحود رئيس جمهور لبنان با هشدار نسبت به وقوع لبنان در دام فتنه گفت: اينكه برخي از گروه هايي كه قدرت را در دست گرفته اند به حمايت برخي از كشورهاي بزرگ تكيه كنند به سود منافع ملي لبنان نيست بلكه اين امر بيشتر به سود طرح هايي است كه لبنان را هدف قرار مي دهد.
سفر سينيوره به پاريس
به گزارش واحد مركزي خبر فواد سنيوره ديروز از لبنان راهي فرانسه شد تا در نشست كشور هاي كمك كننده به كابينه وي شركت كند. معارضان مخالف اين كنفرانس هستند. در اين خصوص حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان اظهارداشت كه هدف اين كنفرانس تنها حمايت از دولت سينيوره است و مقررات مالياتي و ديگر دستورالعمل  هايي كه در اين كنفرانس براي لبنان صادر مي شود تنها منجر به وابستگي بيشتر اين كشور به غرب و فقر افزون تر مردم لبنان خواهد شد.

همكاري نظامي هند و روسيه گسترش مي يابد
گروه بين الملل سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه ديروز و در آستانه سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهور اين كشور به هند، در دهلي با مقامات دفاعي اين كشور ديدار و گفتگو كرد.
محور گفتگوهاي مقامات دفاعي دو طرف تقويت روابط نظامي دو كشور هند و روسيه و به طور مشخص تحقق پروژه مشترك ساخت جت هاي جنگنده نسل پنجم است. خبرگزاري ريانووستي روسيه ديروز با اعلام اين خبر نوشت، ايوانف در اين سفر و در رأس هياتي دفاعي نظامي به هند درباره اين پروژه به تبادل نظر با مقامات هندي پرداخته و تصميمات نهايي را در اين باره اتخاذ خواهند كرد. دولت هند براي مشاركت در اين پروژه ابراز تمايل كرده و قرار است در سفر 2 روزه پوتين به هند كه از فردا( جمعه) آغاز مي شود اين همكاري به مرحله نهايي برسد.
به گفته ايوانف اين جنگنده هاي مشترك چند منظوره جديد تا پيش از سال 2009 به هوا نمي رود. وزراي دفاع دو كشور در اين سفر توافقنامه اي امضا خواهند كرد كه بر اساس آن توليد موتورهاي جديد نظامي تحت ليسانس روسيه در هند مجاز شمرده مي شود. هند و روسيه سابقه طولاني همكاري نظامي دارند كه به نيم قرن پيش بازمي گردد.

هشدار عبدالعزيز حكيم درباره توطئه عليه شيعيان عراق
011796.jpg
گروه بين الملل - با افزايش فشار بر شيعيان عراق ديروزعبدالعزيز حكيم رهبر ائتلاف يكپارچه عراق نسبت به شكل گيري توطئه اي بزرگ بر ضد شيعيان اين كشور هشدار داد. اين هشدار در شرايطي ابراز مي شود كه از چند روز پيش نيرو هاي آمريكايي راساً و گاه با حمايت ارتش و نيروهاي امنيتي عراق به دستگيري و زندان هواداران مقتدا صدر از رهبران شيعي عراق اقدام كرده اند و بنا به گزارش  ارتش  آمريكا در عراق تاكنون افزون بر 600 نفر از آنان را به اتهام انجام عمليات مسلحانه روانه زندان كرده اند.
به گزارش ايرناعبدالعزيز حكيم ديروز به مناسبت آغاز آيين هاي محرم طي بيانيه اي اعلام داشت كه امروزه كاملا واضح است كه شيعيان عراق در معرض توطئه اي بزرگ قرار گرفته اند. به گفته وي در اين توطئه بسياري از كشور  هاي عربي منطقه و گروه هاي تكفيري و صدامي ها و علماي ديني كه صد ها ميليون از پيروان اهل بيت (ع) را به عنوان خارج شدگان از اسلام تلقي كرده و فتواي قتل آنها را داده اند شريك هستند.وي از مسئولان عراقي خواست كه مواضع تندي نسبت به اين كشور ها كه از اراضي آنها فتوا براي قتل شيعيان صادر مي شود اتخاذ كنند.جلال طالباني رئيس جمهور عراق اخيراً اعلام داشته بود كه بيش از 70 درصد قربانيان خشونت د ر اين كشور از شيعيان هستند.
ازسوي ديگر واحد مركزي خبر به نقل از مقامات امنيتي عراق از درگير هاي شديد در قلب بغداد خبر داد. بر اساس اين گزارش نظاميان آمريكايي با حمله به محله هاي فضل و حيفا در بغداد با شورشيان درگير شدند. در اين حمله بالگرد هاي آمريكايي نيز شركت داشتند.
سقوط بالگرد آمريكايي
به گزارش آسوشيتد پرس ديروز يك بالگرد آمريكايي در بغداد سقوط كرد كه پنج سرنشين آن كشته شدند. اين بالگرد كه متعلق به يك شركت امنيتي آمريكايي در عراق بود با شليك موشك هاي دوش پرتاب در منطقه احمديه بغداد سرنگون شد.چند روز پيش نيز يك بالگرد نظامي آمريكايي هدف موشك هاي شبهه نظاميان قرار گرفت كه بر اثر سقوط آن 13 سرنشين آن كشته شدند.

گفت و گو
اكثريت لبناني ها در صف معارضه قرار دارند
اعتصاب گسترده و فراگير روز سه شنبه در لبنان بازتاب هاي گسترده اي در محافل سياسي و تحليلي داشت. در جستجوي بررسي جنبه هاي مختلف اين واقعه، با محمدعلي مهتدي كارشناس مركز مطالعات استراتژيك خاورميانه در تهران گفتگويي صورت گرفت كه حاصل آن پيش روي شماست.
چرا اين اعتصاب برگزار شد؟
اعتصاب سراسري در لبنان دو جنبه داشت: اول به دليل بحران سياسي داخلي لبنان و اصرار جناح معارض مبني بر مشاركت در دولت به شكل مؤثر و دوم اينكه اعتصاب در واقع اعتراض به طرح اقتصادي دولت سينيوره است كه براي ارائه به كنفرانس پاريس 3 تدوين شده است. در عرصه سياسي، جناح معارض بعد از 55 روز تظاهرات مردمي در خيابانها و ميادين بيروت، نتوانست دولت سينيوره را به تشكيل كابينه ملي با مشاركت مؤثر همه جناح ها و گروه هاي سياسي فعال در صحنه لبنان وادار كند. فرض بر اين بود كه بعد از تظاهراتي كه 5/1 ميليون نفر در آن شركت كردند، دولت سينيوره به خواست اكثريت ملت لبنان احترام بگذارد و با تشكيل چنين حكومتي موافقت كند. اما چنين نشد. لذا جناح معارض ناچار وارد مرحله جديدي شد كه نمونه اش اعتصاب روز سه شنبه بود. در عرصه اقتصادي، اعتصاب روز سه شنبه حاكي از مخالفت عمومي با طرح اقتصادي سينيوره بود. در اين طرح زير فشار خارجي مسائلي گنجانده شده كه باعث بحراني شدن اوضاع اقتصادي و اجتماعي لبنان خواهد شد. براساس اين طرح تأسيسات برق و تلفن به بخش خصوصي واگذار مي شود و ماليات بر ارزش افزوده افزايش خواهد يافت. از نظر لبناني ها طرح سينيوره به ضرر طبقات كم درآمد ملت است، چنانكه در اعتصاب روز سه شنبه نيز اتحاديه كارگري لبنان كه اتحاديه اي گسترده و قدرتمندي است، به اضافه همه سنديكاها و تشكيلات صنفي به عنوان اعتراض به طرح سينيوره به صحنه آمدند.
گرچه رهبران معارض نسبت به تظاهرات و اعتصاب مسالمت آميز اصرار داشتند، اما درگيري هاي پراكنده اي نيز روي داد، علت اين درگيري ها چه بود؟
از زماني كه ارتش سوريه از لبنان خارج شد، صحنه لبنان از نظر امنيتي بدون كنترل و آشفته است و اين شرايط زمينه را براي نفوذ عوامل وابسته به محافل مختلف خارجي مهيا كرده است. در اين اوضاع، جناح معارض تاكيد كرده بود كه تحرك مردمي بايد كاملاً مسالمت جويانه و در چارچوب روشهاي دمكراتيك باشد. با وجود اين، شاهد درگيري هاي مختلف و پراكنده بوديم كه بعضي از اين درگيريها ناشي از رقابت بين جناح هاي مسيحي وابسته به ميشل عون و سمير جعجع بود و برخي ديگر نتيجه اقدام مردم به سوزاندن لاستيك و بستن راه ها بود كه با دخالت ارتش مهار شد.
با توجه به اينكه اين گونه القا مي شود كه حزب الله شيعه قصد سرنگوني دولت سني سينيوره را دارد مشاركت طوايف مختلف لبنان در اعتصاب چگونه بود؟
در جناح معارض يك اكثريت مسيحي (به رهبري ميشل عون) مشاركت مؤثر و گسترده  دارند. در مذاهب اسلامي نيز اكثريت جناح هاي سني همراه با جناح معارض هستند، بخصوص سني هاي شمال و طرفداران رشيد كرامي و سني هاي جنوب در شهر صيدا به طور كامل همراه با مقاومت هستند و حتي بخش مهمي از سني هاي بيروت (طرفداران خانواده هاي سلام و صلح و سليم الحص نخست وزير اسبق) در صف معارضه قرار دارند و جناح مسيحي مؤثر در شمال لبنان (جناح آقاي سليمان فرنجيه) همراه مردم هستند.
در مورد دروزيها هم همه وابسته به وليد جنبلاط نيستند بلكه بخشي از دروزيها به رهبري طلال ارسلان و ديگر شخصيت هاي دروزي در صف معارضه قرار دارند.
با توجه به نفوذ اين جناح ها در جامعه لبنان، در واقع اكثريت لبناني ها در صف جناح معارض هستند. از اين رو، تبليغاتي كه مي شود در جهت مقابله سني و شيعه كاملاً نادرست است.
واكنش دولت سينيوره...
عكس العمل سينيوره دال بر اين است كه وي قصد دارد همچنان در برابر خواست مردم ايستادگي كند و علت آن است كه تصميم در دست او نيست، بلكه قدرت هاي خارجي بخصوص آمريكا و فرانسه با فشار بر دولت سينيوره، مانع تفاهم دولت و جناح معارض مي شوند.

احتمال كنار رفتن دولت سينيوره
گروه بين الملل- هفته گذشته معارضين لبناني اعلام داشتند كه اعتصابي را راه خواهند انداخت كه تا تحقق خواسته هاي خود يعني تغيير تركيب كابينه و انجام انتخابات زودرس ادامه خواهد يافت، اما يك روز پس از برگزاري اعتصاب و به رغم شركت گسترده مردم اعلام داشتند كه اعتصاب را متوقف مي كنند. در اين خصوص يك مقام آگاه در لبنان به همشهري گفت: هدف اصلي اين اعتصاب نشان دادن قدرت واقعي معارضان به دولت لبنان و همپيمانان او به ويژه تعدادي از كشور هاي عربي و غربي ها بود و حضور گسترده مردم نشان داد كه معارضان تا چه حد قوي هستند.
وي كه نخواست نامش فاش شود افزود: از سوي ديگر دولت لبنان پس از حضور چشمگير مردم به معارضان قول داد كه پس از بازگشت سينيوره از كنفرانس پاريس رسماً با درخواست معارضان جهت تغيير تركيب كابينه و تحقق فرمول 1+3 موافقت مي كند. اين فرمول موضوعي است كه معارضان به ويژه حزب الله لبنان بارها خواستار تحقق آن بوده اند. واقعيت اين است كه به رغم حضور نمايندگان گروه هاي ملي لبنان و حزب الله در كابينه سينيوره تركيب عددي كابينه به گونه اي بود كه رأي آنها در تصميم گيري  هاي كابينه هيچ تأثيري نداشت از اين روي وزراي مخالف دولت از كابينه استعفا دادند. معارضان اعلام داشتند كه تا زماني كه تركيب وزراي كابينه به گونه اي نباشد كه آنها بتوانند در رأي گيري ها تأثير داشته باشند حاضر به شركت در جلسات كابينه نيستند. آنها خواهان آن بودند كه تعداد وزراي گرو ه هاي معارض در كابينه يك نفر بيشتر از يك سوم اعضا باشد تا بتوانند بعضي از مصوبات را وتو كنند. اين موضوع به فرمول 1+3 مشهور شد.
اين شخصيت لبناني در خصوص تضمين قول سينيوره گفت كه در اين زمينه به معارضان قول داده شده است.وي در عين حال گفت كه هنوز در خصوص تصويب دادگاه ترور رفيق حريري صحبتي نشده و اين مذاكرات به بازگشت سينيوره از پاريس موكول شده است.وي همچنين در خصوص اينكه اگر سينيوره زير قول خود بزند معارضان چه برنامه اي دارند، گفت: اعتراضات سه مرحله اي بود كه اعتصاب روز سه شنبه مرحله دوم آن بود و اگر دولت به قول خود وفا نكند مرحله سوم و پاياني آغاز خواهد شد كه بسيار جدي تر و اساسي تر از مراحل پيشين خواهد بود. وي حاضر به افشاي مرحله سوم اعتراضات مردمي  در لبنان در صورت خلف وعده دولت نشد.

كوتاه از جهان سياست
آماده شدن تركيه براي حمله به شمال عراق
مهر منابع اطلاعاتي تركيه اعلام كرده اند كه ارتش اين كشور قصد دارد تا پايان ماه فوريه آتي (نيمه اسفند)، عمليات محدودي را براي مقابله با حزب كارگران كردستان در شمال عراق انجام دهد.اين منابع در گفت وگو با روزنامه زمان اعلام كردند: ارتش تركيه براي حمله نظامي به شمال عراق آماده مي شود.به گفته اين منابع، اين حمله با هماهنگي نيروهاي آمريكايي براي از بين بردن عناصر حزب كارگران كردستان در شمال عراق انجام مي شود.به گفته اين منابع، هدف از حمله، تعطيلي كنفرانس عمومي حزب كارگران كردستان است.

احتمال اعدام 12 تن از شيعيان يمن در عربستان سعودي
فارس: روزنامه يمني اخباراليوم از احتمال اعدام 12 تن از شيعيان نجران، در عربستان سعودي خبر داد.اين روزنامه به نقل از منابع نزديك به شيعيان، نوشت: اين 12 تن كه چند روز پيش به اتهام قاچاق سلاح، در مرز يمن با عربستان سعودي دستگير شدند به احتمال زياد با حكم اعدام مواجه مي شوند. بر اساس اين گزارش،  در پي تشديد احتمال اعدام اين 12 نفر، موجي از نگراني در ميان شيعيان منطقه نجران ايجاد شده زيرا بر اساس قوانين عربستان سعودي، حكم قاچاق كنندگان سلاح اعدام است.

خلاصه اي از سخنراني سالانه بوش
گروه بين الملل - جرج بوش در سخنراني سالانه خود در كنگره به موضوعات مختلف داخلي و خارجي اشاره كرد. خلاصه اين سخنان را به تفكيك موضوع مي خوانيد.
از دست دادن كنگره
بعضي در اين كنگره در ميان نمايندگان جديد هستند و من به اكثريت دمكرات تبريك مي گويم. كنگره تغيير كرده اما مسئوليت هاي ما تغيير نكرده است. ما اولين دولتي نيستيم كه با اختلاف و بلاتكليفي روبه روييم. مانند بسياري از پيشينيان، ما هم مي توانيم با وجود اختلافاتمان كار كنيم و به دستاوردهاي بزرگي برسيم. كار ما بهبود زندگي شهروندان است.
جنگ با ترور
براي ما هيچ مسئوليتي بالاتر از حفاظت از مردم كشور در برابر خطرات نيست. براي پيروز شدن در جنگ با ترور بايد با دشمن روبه رو شويم. آمريكا و متحدان ما بايد در موضع تهاجمي باقي بمانند. دشمن مي داند روزهاي رفت و آمد آسان، تأمين منابع مالي و بي دغدغه بودن ارتباطات براي آنها به سر آمده است. ما و فرماندهان نظامي به دقت همه راهها و امكانات را بررسي كرده ايم. در آخر مسيري را انتخاب كرده ايم كه بيشترين شانس موفقيت را دارد و آن اقدام كردن است. آمريكا نبايد در عراق شكست بخورد زيرا تبعات اين شكست بسيار سنگين است. اين جنگ با ترور، نبردي در طول نسل هاست كه تا مدت ها بعد از به پايان رسيدن دوره مسئوليت من و شما ادامه خواهد يافت. به همين دليل است كه بايد در كنار هم باشيم تا اين دوران بگذرد.
سياست خارجي آمريكا
سياست خارجي آمريكا چيزي بيش از موضوعات جنگ و ديپلماسي است. كار ما در اين دنيا مبتني بر اين حقيقت هميشگي است كه هر چه بيشتر به كسي امتياز داده شود بيشتر طلب مي كند. ما بايد به مسائلي چون فقر و بيماري و گرسنگي در جهان بيشتر بپردازيم.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |