پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
اهالي تئاتر كشور، ساخت مجموعه  نينوا  را مثبت ارزيابي مي كنند
فقط جاي كلنگ باقي نماند
عكس: گلناز بهشتي
011694.jpg
گروه ادب وهنر- گرچه هنوز تابلوي شمارشگر براي مجموعه فرهنگي نينوا كه پيش از اين مهر نام داشت، نصب نشده اما 4 سال آينده، تئاتر شهر دوم گشايش مي يابد. خبر احداث مجموعه فرهنگي نينوا يكي از مهم ترين خبرهاي حوزه هنر در هفته جاري بود. اين مجموعه علاوه بر كاربري تئاتر، شامل تماشاخانه، سينما، مجموعه ورزشي، آمفي تئاتر روباز، فضاهاي اقامتي، زمين هاي ورزشي و... خواهد بود. هنرمندان عرصه تئاتر معتقدند ساخت مجموعه هاي اين چنين، توسط شهرداري قطعاً باعث تحول و رونق اين هنر مادر مي شود.
خدمت به جامعه و قشر جوان
هادي مرزبان، كارگردان تئاتر در اين باره مي گويد: هر قدم مثبت فرهنگي كه توسط مسئولان برداشته مي شود، خدمتي به جامعه و بخصوص قشر جوان كشور است. اين قبيل اقدامات مانع از رشد ناهنجاري ها مي شود. من وقتي فضاي ساخت مجموعه فرهنگي نينوا را ديدم بي اختيار اشك شوق از چشمانم جاري شد. اميدوارم در اين مركز به تعداد كافي سالن تئاتر احداث شود، البته من هيچ كدام از رشته هاي هنري را نفي نمي كنم ولي بايد پذيرفت كه تئاتر مادر همه هنرهاست. يعني اول بايد مسائل و مشكلات اين حوزه رفع شود و سالن هاي استاندارد تئاتر داشته باشيم. خوب است در تئاتر شهر دو، حداقل معيارهاي تئاتر شهر اصلي رعايت شود و علاوه بر آن، بسياري مشكلاتي كه هنرمندان در مجموعه تئاتر شهر با آن روبه رو هستند، در اين مجموعه جديد وجود نداشته باشد. اگر تعداد سالن هاي تئاتر اين مجموعه در حد تئاتر شهر باشد بسيار عالي است. چندين سال است كه مي گوييم سياستگذاران هنر مملكت بايد تئاتر را به دل مردم ببرند. با توجه به اوضاع اقتصادي موجود بايد سعي كنيم به سراغ مردم برويم و آنها را با تئاتر آشتي دهيم، آنها مي توانند به تئاتر عادت و لزوم آن را در زندگي شان حس كنند. اميدوارم نه تنها در اين نقطه، بلكه در تمام مناطق تهران و در چهار جهت تهران حتي شمال شهر از اين مكان هاي فرهنگي احداث شود. من اميدوارم روزشماري را كه آقاي قاليباف قول دادند در اين مكان نصب شود، به زودي در جاي خود قرار بگيرد تا ما هم با اشتياق بيشتري، منتظر افتتاح اين مجموعه باشيم.
يك حركت جاودانه
كيومرث مرادي، كارگردان نيز مي گويد: اين حركت آقاي قاليباف جزو حركات سازنده اي است كه مطمئنم در تاريخ شهر تهران جاودانه مي شود. تهران به شدت به مجموعه فرهنگي تازه نياز دارد و قطعاً ساخت مجموعه نينوا تأثير بسيار مثبتي در رشد فرهنگي نواحي اطراف به جا مي گذارد. اميدوارم سالن هاي جديد كاملاً استاندارد باشد و در حد و اندازه هاي سالن نمايش باشد نه سالن سمينار. اگر اين كلنگي كه به زمين خورده، حسابي و عميق باشد حتماً اين اتفاق مثبت است.
اميدوارم اين مجموعه به سرنوشت مجموعه هاي ديگري كه قرار بود از سال 79 ساخته شوند و نشدند، دچار نشود. متأسفانه وقتي مديريت تغيير مي كند همه چيز تغيير شكل مي دهد. اما به نظر مي رسد شهرداري مي خواهد اين حركت را نهادينه كند و با يك عزم ملي به راحتي مي توان چنين حركتهاي فرهنگي را پيش برد. گذشته از اينها ساخت مجموعه تئاتر شهر دو، توسط شهرداري اقدام بهينه، سازنده و مثبتي است و شكي در آن نيست اما تا زماني كه مجموعه به بهره برداري نرسد همچنان معضل اصلي تئاتر يعني كمبود سالن پابرجاست. اگر شهرداري در هر منطقه يك فضاي فرهنگي را به يك گروه خاص، اختصاص دهد و مشابه اتفاقي كه در شهرهاي اروپايي مي افتد، را اينجا داشته باشيم قطعاً گروه هاي مختلف هنري در حوزه هاي مختلف همچون تئاتر و موسيقي و... مي توانند كارآفريني و مردم را به لحاظ فرهنگي اقناع كنند. اميدوارم شهردار تهران به اين مسأله هم توجه كند.
ملاك سنجش توسعه يافتگي
حسين پاكدل، ديگر كارگردان نيز معتقد است براي ارتقاء و توسعه در همه ابعاد، هنر تئاتر مورد نياز است، او مي گويد: تئاتر در دنياي امروز ملاك سنجش توسعه يافتگي هر كشور است و اين طبيعي است كه تئاتر همپاي نيازهاي نرم افزاري و فكري، ابزار، لوازم، امكانات، نيروي انساني كارآمد و اعتبارات ويژه خود را طلب مي كند. بسياري طي سال ها آمدند و رفتند و قول توسعه فضاهاي مناسب اجراي نمايش و ساخت مجموعه هاي شماره 2 و 3 و... تئاتر شهر را داده اند ولي هنوز اتفاقي نيفتاده است و حالا هم كه به همت شهرداري كلنگ احداث اين مجموعه به زمين زده شده باز هم تا اين مكان تازه به بهره برداري برسد چند سالي طول مي كشد. اكنون چه بخواهيم و چه نخواهيم تنها مركز معتبر تئاتر ايران و تهران ساختمان شكيل و استوانه اي تئاتر شهر است. اين ساختمان عمري چهل ساله دارد. طي اين سالها مدام و بي وقفه مورد بهره برداري قرار گرفته و هرگز فرصت تنفس، استراحت و بازسازي نداشته است. اين عمارت سالهاست از بنيان تا سقف بيمار است. نا امن است و اشكالات عديده و اساسي دارد. اجرا و تماشاي نمايش در آن همراه با رنج و عذاب است و بسياري از ترس اتفاقات ناگوار، فقر امكانات بهداشتي، نبود تهويه مناسب، نقص امكانات فني در همه ابعاد، عدم ايمني در مقابل حريق و... به آن نزديك نمي شوند. اين ساختمان براي تئاتر كشور حكم يك موجود زنده را دارد كه اكنون لاجرم بيمار و روبه موت است.
به دور از سرنوشت طرح هاي ناكام
ايرج راد نيز معتقد است شهردار تهران ديسيپلين را از نظاميگري، فرهيختگي را از انساني تحصيل كرده و مديريت را به دليل انجام كارهاي بسيار به دست آورده و مي گويم: مطمئنم كه پروژه هاي بسياري اجرا خواهد شد اما در ظرف چند سال گذشته بارها كلنگ هايي زده شده كه تنها جاي كلنگ آنها باقي مانده است. مجموعه شريعتي، تپه هاي عباس آباد و دو سوله باغ هنر از جمله پروژه هاي ناكام است. اگر ما تئاتر خوب نداشته باشيم، سينما و تلويزيون خوب هم نخواهيم داشت. هنر مظلوم تئاتر به عنوان مادر هنرها از سخت ترين و محروم ترين بخش هايي بوده كه تاكنون كمترين توجه به آن شده است.
اقدام برجسته براي ارتقاي هنر تئاتر
نغمه ثميني، نويسنده و كارگردان تئاتر مي گويد: شكي نيست كه يكي از برجسته ترين اقدامات براي ارتقاي هنر تئاتر، ساخت مكان هاي مناسب براي اجراي تئاتر است. تئاتر مقوله اي وابسته به مكان است يعني اگر مكان مناسبي در اختيار هنرمندان تئاتر نباشد اين هنر موجوديت و هويتش را از دست داده است. مكان مناسب بيش از هر عنصر ديگري مي تواند به اين هنر كمك كند. ايجاد يك مكان مناسب در قالب مجموعه نينوا، يعني افزايش دادن ظرفيت تئاتر به دو برابر. ما نيروي خلاق تئاتري نداريم، يعني با خيل عظيم دانشجوي تئاتر ما همچنان مشكل تئاتر داريم و به همين دليل مجبور مي شويم گاهي يك نمايش را در دو يا سه نوبت در يك روز روي صحنه ببريم. تأسيس اين مجموعه كه به مرور مي تواند هويت فرهنگي پيدا كند، تصميم بسيار خوبي است كه اميدواريم در مرحله كلنگ زني باقي نماند و بتوانيم به سرعت شاهد مراحل اجرايي كار باشيم.

اخبار ضد و نقيض رئيس
گروه ادب و هنر- در حالي كه كمتر از ده روز به آغاز جشنواره فيلم فجر باقي است، هنوز شايعاتي در مورد آماده نشدن بعضي فيلم ها، در محافل سينمايي و منابع خبري به گوش مي رسد. روز گذشته خبرگزاري ايلنا عنوان كرد فيلم ژهاي خون بازي ساخته رخشان بني اعتماد و سينه سرخ ساخته پرويز شيخ طادي
به جاي فيلم ژهاي رئيس به كارگرداني مسعود كيميايي و روز سوم به كارگرداني محمد حسين لطيفي در بخش مسابقه سينماي ايران به نمايش درخواهد آمد. اما مسعود كيميايي كارگردان رئيس اعلام كرد: اين خبر شايعه اي بيش نيست و در حال حاضر تدوين فيلم به صورت شبانه روزي انجام مي شود و قطعاً رئيس در جشنواره فيلم فجر حضور خواهد داشت. كيميايي اضافه كرد: تمام تلاشمان را مي كنيم تا رئيس را به جشنواره برسانيم. در حال حاضر، خرقه پوش در حال اتمام تدوين فيلم است.همچنين جهانگير كوثري تهيه كننده خون بازي با ابراز بي اطلاعي از حضور فيلمش در بخش مسابقه سينماي ايران گفت:از ابتدا قراربود فيلم در بخش خارج از مسابقه حضور يابد.ضمن اينكه خون بازي براي شركت در بخش بين الملل انتخاب شده و حضورش در بخش مسابقه سينماي ايران منتفي است.ايلنا اعلام كرده بود دو فيلم
رئيس و روز سوم به دليل آماده نشدن هنوز به دفتر جشنواره نرسيده است.  ژبه همين دليل فيلم ژهاي خون بازي و سينه سرخ كه در بخش خارج از مسابقه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر حاضر هستند در بخش مسابقه سينماي ايران به نمايش درخواهند آمد.همچنين فيلم سينمايي فرش ايراني كار گروهي پانزده كارگردان سينماي ايران هنوز در هيچ كدام از بخش ژهاي جشنواره گنجانده نشده است .

مسابقه ساخت قطعات موسيقي
براي كودكان  برگزار مي شود
گروه ادب وهنر- مسابقه ساخت قطعات موسيقي براي كودكان و نوجوانان از سوي معاونت هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
اين مسابقه براي  بهره گيري از فرهنگ غني موسيقي ايران و ظرفيت هاي گسترده و پنهان آن از سوي دفتر توسعه هنرهاي كودكان و نوجوانان سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
سپهر رفيعيان دبير اين مسابقه گفت: با توجه به نقش حساس و پر اهميت آموزش در هنر به ويژه در مقطع سني كودكان، دفتر توسعه هنرهاي كودكان و نوجوانان وابسته به معاونت هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران از نوازندگان و مدرسان سازهاي مختلف ايراني (سنتور، تار، عود، قانون كمانچه، ني و تمبك) دعوت مي كند براي پيشبرد سطح كيفي و كمي آموزش موسيقي به كودكان، قطعات آموزشي را ويژه كودكان سنين 7 تا 11 سال براي سازهاي تخصصي ساخته و در اين مسابقه شركت كنند. وي در ادامه شرايط شركت در مسابقه را بيان كرد و گفت: شركت كنندگان مي توانند حداكثر 10 قطعه از آثار خود را به همراه نت در مسابقه شركت دهند.
همچنين به دليل كاركرد شعر ترانه و بازي در يادگيري موسيقي و ريتم توسط كودكان اولويت انتخاب با قطعاتي است كه بر اساس شعر بازي هاي كودكانه و شعر بازي هاي محلي در ايران ساخته شده باشد. سازندگان موظفند اطلاعات كامل در مورد منابع شعري خود را براي دبيرخانه مسابقه ارسال كنند. رفيعيان در پايان كليه حقوق و چاپ و اجرا ي مربوط به قطعات برگزيده را متعلق به برگزاركنندگان مسابقه دانست و گفت: قطعات ارسالي برگزيده پس از ارزيابي هيأت داوران به صورت كتاب هاي آموزشي موسيقي ويژه آن مقطع سني براي استفاده مربيان موسيقي مراكز فرهنگي- هنري شهرداري تهران و ديگر مراكز آموزش موسيقي منتشر خواهد شد.
آخرين مهلت ارسال آثار تا 15 ارديبهشت ماه است كه علاقه مندان مي توانند با تكميل فرم كامل شده به خيابان شريعتي، تقاطع بهار شيراز، خيابان كاج، شماره 44 دفتر توسعه هنرهاي كودكان و نوجوانان ارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با 77641222 تماس بگيرند.

اخبار كوتاه
خاله ايران در مولوي: نمايش خاله ايران نوشته مرضيه رشيد بيگي با كارگرداني مشترك پريسا مقتدي و آشا محرابي سال آينده در تالار مولوي به  روي صحنه مي رود. مقتدي گفت: داستان نمايشنامه خاله ايران در گير و دار سال هاي 56 تا 57 و در اوج جريان انقلاب اسلامي مي گذرد و آدم هاي آن روزها را به تصوير مي كشد.
نمايش مستند انقلاب در هلسينكي: جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند داك پوينت هلسينكي از 24 ژانويه (4 بهمن) با نمايش فيلم انقلاب (جوكو آلتونن) در كشور فنلاند آغاز به كار كرد.   اين فستيوال كه امسال برپايي ششمين دوره اش را پشت سر مي گذارد، به مدت 5 روز به نمايش و بررسي مطرح ترين آثار مستند اين كشور و جهان مي پردازد. اين رخداد هنري هر سال به شكل رقابتي و در دو بخش مجزاي داخلي و بين المللي برگزار مي شود.
نمايش اديپ در راه فرانسه: اجراي نمايش اديپ در فرانسه منوط به حضور فابريس نيكو در ايران و درست شدن ويزاي دانشجويان و بازيگران اين نمايش است. سارا اميني، مسئول بخش بين الملل جشنواره تئاتر دانشگاهي گفت: خوشبختانه كارهاي اعزام گروه به خوبي پيش مي رود؛ ولي بازهم همه چيز متكي به درست شدن ويزاي فابريس نيكو براي حضور در ايران است. پيش از اين، براي اجراي نمايش اديپ كه محصول مشترك ايران و فرانسه است و در نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران نيز به صحنه رفته بود، توافقاتي با شوراي تئاتر دانشگاهيان انجام شده بود.
خوشحالي ال گور از نامزدي اسكار: ال گور، نامزد سابق انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه مستند يك حقيقت تلخ تلاش هاي او در مبارزه با خطر گرم شدن جهاني را به تصوير مي كشد، از اين كه اين فيلم در دو رشته بهترين فيلم مستند بلند و بهترين ترانه، نامزد اسكار شده بسيار خوشحال است. با وجود اينكه گور شخصاً  نامزد دريافت جايزه نيست، اما از اين موفقيت خوشحال است. او پس از اعلام نامزدهاي اسكار گفت، به مستند يك حقيقت تلخ افتخار مي كند. او مي گويد: اين فيلم مردم آمريكا و ديگر نقاط جهان از بحران آب وهوا آگاه كرد. خوشحالم آكادمي تلاش سازندگان اين فيلم مستند را ارج نهاده است. يك حقيقت تلخ ثابت كرد فيلم ها مي توانند تأثيرگذار باشند و تغييرات بسياري را رقم بزنند. گويا ال گور قصد دارد در مراسم اهداي جوايز آكادمي كه ماه آينده برگزار مي شود، شركت كند. ديويد گاگنهايم كارگردان كه فيلم او نامزد دريافت جايزه بهترين مستند شده، تصريح كرد، انتظار نامزدي را نداشته است.
دانشجويان تئاتر مهمان آيين هاي عاشورايي:دانشجويان رشته تئاتر با ارائه كارت شناسايي دانشجويي مي توانند به عنوان مهمان از برنامه هاي سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي استفاده كنند. سومين دانشجويان رشته تئاتر از هشتم تا 12 بهمن ماه مي توانند با ارائه كارت شناسايي دانشجويي به گيشه مجموعه تئاتر شهر، بليت مهمان نمايش هاي صحنه اي اين همايش را دريافت كنند.سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از اول تا يازدهم بهمن در بخش تعزيه و از هشتم تا 12 بهمن ماه در بخش صحنه اي و آييني در مجموعه
تئاترشهر برگزار مي شود.
همايش سينما و ادبيات در آوريل: ششمين دوره همايش بين المللي سينما و ادبيات از 12 لغايت 14 آوريل (فروردين ماه 86 ) سال جاري در مونت كارلو فرانسه برگزار مي شود. همايش جهاني سينما و ادبيات هر سال به منظور بررسي جايگاه اقتباس ادبي در سينماي جهان برگزار مي شود.اين همايش در بخش ويژه اي به تأثير آثار سينمايي در آثار ادبي نويسندگاني چون ميلان كوندرا و نوباكوف نيز مي پردازد..

يك هفته با تئاتر
تعزيه خواني در سراسر تهران
گروه ادب و هنر- اين هفته با فرا رسيدن ماه محرم و روزهاي عزاداري امام حسين ع برگزاري مجالس تعزيه خواني در نقاط مختلف شهر گسترش يافت و گذشته از تئاتر شهر و خيمه گاه عاشوراييان فرهنگسراهاي تهران نيز ميزبان تعزيه خوانان شدند.
به گزارش معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين روزها فرهنگسراهاي خاوران، بهمن، اشراق، دانشجو، انقلاب و اقوام با حضور هنرمندان تعزيه خوان از جمله علاءالدين قاسمي، احمد عزيزي و رجبعلي معينيان به اجراي تعزيه مي پردازند. 3 فرهنگسراي خاوران، بهمن و دانشجو از اول تا دهم محرم، فرهنگسراي انقلاب از هفتم تا دهم و فرهنگسراي اقوام از سوم تا دوازدهم اجراي تعزيه دارند و از 13 محرم نيز به مدت سه شب ميزبان برنامه عاشورا و ايرانشهر با حضور پيشكسوتان اين عرصه خواهد بود.
خيمه گاه تئاتر شهر نيز كه در كنار همايش آيين هاي عاشورايي به اجراي 11 مجلس تعزيه اختصاص دارد هفته گذشته در نخستين شب مجلس فضل و فتاح را به اجرا گذاشت. اين مجلس كه با نام اشكبوس و فتاح نيز شناخته مي شود داستان فتاح حبشي را بازگو مي كند كه عاشق دختر عموي خود است اما عموي او اشكبوس كه پادشاه حبشه است مهريه اين ازدواج را سر حضرت علي(ع) تعيين مي كند. فتاح به همراه پسرعموي خود فضل عزم سفر مي كند. در خلال سفر و در يك مزرعه كشاورزي مردي را مشغول كار مي بيند، از او سراغ حضرت را مي گيرد. غافل از اين كه او خود حضرت است. حضرت از فتاح مي پرسد كه چرا به دنبال علي مي گردد و فتاح ماجرا را توضيح مي دهد. حضرت به او مي گويد در آغاز بهتر است با او مبارزه كند كه اگر بتواند او را شكست دهد، علي را نيز مي تواند شكست بدهد. حضرت در اين زورآزمايي فتاح را شكست مي دهد و وقتي فتاح متوجه مي شود كه مرد كشاورز خود حضرت است اسلام آورده، تغيير نام مي دهد و به قنبر غلام علي معروف مي شود.
اجراي اين مجلس تعزيه با مشخصات شناخته شده و آشناي اين گونه نمايشي از كيفيت بالايي برخوردار بود. كيفيت اجراي اسماعيل محمدي در نقش فتاح چشمگير و مثال زدني است. او رگه هايي اززبان امروز را نيز وارد بازي خود مي كند كه مي تواند از مشخصه هاي اجراي او باشد. همچنان لحظه ا ي كه حضرت از لاي دو انگشتان خود صحراي كربلا را به فتاح نشان مي دهد و واقعه عاشورا را براي فتاح پيشگويي مي كند از جذاب ترين لحظات اين مجلس است. بيشتر مخاطبان را مردمان عادي تشكيل مي دهند و آن چنان كه انتظار مي رود در صحنه اي كه حضرت واقعه عاشورا را نقل مي كند، احساسات خود را بروز مي دهند.
از ديگر مجالسي كه براي اجرا در اين همايش انتخاب شده اند مي توان به مجالس بازار شام، متوكل عباسي، حر و حجه الوداع اشاره كرد. اين مجالس با حضور نسخه خواناني همچون اسماعيل محمدي، مظفر قربان زاده، مرتضي صفاريان، مهران فرج اللهي، داودآبايي، رضا حيدري و محمدعلي حسين دوست برگزار شدند.
عظيم موسوي سرپرست گروه درباره انتخاب اين نسخه ها مي گويد: اين ها نسخه هايي است كه معمولاً در ايام محرم و دهه اول محرم خوانده مي شود. در آغاز تعزيه هاي متفاوت خوانده مي شود و با نزديك شدن روزهاي تاسوعا و عاشورا نسخه هايي خوانده مي شود كه به سير شهادت ياران امام حسين(ع) مي پردازد.
در جريان اين همايش قرار است در شب عاشورا مجلس امام حسين(ع) خوانده شود و در ظهر عاشورا مجلس بازار شام برپا خواهد شد.

حضور 2 گروه تجربي
در همايش آيين هاي عاشورايي
گروه ادب و هنر- كارگاه هاي آموزشي كارگاه نمايش به زودي فعاليت هاي خود را از سر خواهد گرفت. محمودرضا رحيمي سرپرست كارگاه نمايش با اعلام اين خبر گفت: كارگاه چندگانه بازيگري گروه تئاتر ويرگول به سرپرستي آروند دشت آراي، كارگاه عمل- باور به سرپرستي رحيمي و كارگاه تجربي- حرفه اي به سرپرستي آتيلا پسياني از جمله برنامه هاي ما در آينده اي نزديك است. همچنين دو اجرا در چارچوب برگزاري سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي در كارگاه نمايش به روي صحنه خواهد رفت. رحيمي افزود: گروه هاي شركت كننده در منتخب فصلي بخش خارج از جشنواره پس از يك استراحت كوتاه به نوبت و طبق زمانبندي و توافق در كارگاه نمايش تا زمان برنامه دوم فصلي كارگاه اجراهاي ادواري خود را ادامه مي دهند.

آلموداوور: ترجيح مي دهم پنه لوپه كروز
نامزد اسكار شود
011691.jpg
ايسنا:پدرو  آلموداوور، كارگردان فيلم اسپانيايي  زبان بازگشت با ابراز تاسف از اينكه فيلم او نتوانست نامزد جوايز اسكار شود، اعلام كرد موجب خوشحالي است كه پنه لوپه كروز توانست نامزد بهترين بازيگر زن اسكار شود. آلمو داوور پس از آنكه نتوانست به جمع نامزدهاي بهترين كارگردان راه يابد و فيلم او در هيچ يك از بخش هاي جوايز اسكار نامزد نشد،  گفت: اگر مجبور بودم بين نامزد شدن بازگشت براي بهترين فيلم خارجي و نامزد شدن لوپه كروز براي بهترين بازيگر زن يكي را انتخاب كنم، قطعا دومي  را ترجيح مي دادم.
به گزارش فرانس پرس، فيلم بازگشت كه جوايز متعددي را در جشنواره هاي بين المللي بدست آورد، حدود 80 ميليون دلار فروش داشته است. آلموداوور اظهار كرد: با وجود آنكه كروز در 35 فيلم بازي كرده، حرفه  او تازه در آمريكا آغاز شده است، حتي اگر در اروپا خودش را ثابت كرده باشد.
كروز اعلام كرد: از نامزد شدن براي بهترين بازيگر زن اسكار بسيار خوشحالم، اما آن را مديون آلموداوور مي دانم. اين نامزدي بيشتر به او تعلق دارد تا من. چراكه همه به لطف زحمات او بوده است. آلموداوور كارگرداني بزرگ است. پنه لوپه كروز براي اولين بار است كه نامزد اسكار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |