شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
در گفت وگو با همشهري مطرح شد
جزئيات حمله آمريكا
از زبان سركنسول ايران در اربيل
گروه سياسي بامداد پنج شنبه نيروهاي امريكايي توسط دو هلي كوپتر بزرگ ويژه حمل نفر ارتش امريكا با حمايت و حفاظت سه هلي كوپتر جنگي و پشتيباني چند خودرو كه از طريق راههاي زميني كنسولگري ايران در اربيل عراق را به محاصره درآورده بودند، بر بام كنسولگري فرود آمده و 6 تن از ديپلمات هاي ايراني حاضر در اين ساختمان را كه 5 تن از آنها ديپلمات و يك تن ديگر از كارمندان كنسولگري بوده است به اسارت گرفته و از محل خارج ساختند.
عباس حسيني سركنسول ايران در اربيل عراق در تشريح جزييات اين حمله گفت: نيروهاي امريكايي پس از محاصره ساختمان كنسولگري و خلع سلاح نگهبانان بوسيله بلندگوي دستي و با سه زبان فارسي، عربي و كردي به افراد داخل ساختمان كنسولگري ايران هشدار دادند كه خودتان را تسليم كنيد و هيچ عكس العملي نشان ندهيد.
حسيني با يادآوري اين نكته كه در تمام لحظات محاصره و تا پيش از دستگيري كاركنان كنسولگري ارتباط تلفني وجود داشته و هيچ اتفاق  خاصي اعم از درگيري فيزيكي بين نيروهاي امريكايي و ديپلماتهاي ربوده شده رخ نداده است اظهار داشت: دو نفر از افراد ربوده شده متصدي امور رواديد اين كنسولگري بوده اند.
يك نفر هم مسئول تشكيل پرونده و صدور شناسنامه براي تجار ايراني و عراقي بوده است. دو تن ديگر هم از ديپلماتهاي ايراني بوده اند كه به صورت مهمان در كنسولگري اربيل حضور داشته اند. فرد ديگرهم از كارمندان معمولي كنسولگري ايران در اربيل عراق بوده است.
وي با اشاره به احتمال ربوده شدن غيرقانوني برخي اسناد از محل كنسولگري توسط نيروهاي امريكايي تأكيد كرد: نيروهاي امريكايي پس از شكست در تأمين امنيت عراق در تلاش هستند تا كشورهاي ديگر از جمله ايران را به دست داشتن در اقدامات ضد امنيتي و خرابكارانه در اين كشور متهم كنند. لذا اقدامات شتابزده اي از خود نشان مي دهند تا بتوانند با فرافكني مشكل به وجود آمده براي خود را به عهده ديگر كشورها بيندازند.
سركنسول ايران در شهر اربيل عراق ادامه داد: امريكا تلاش مي كند تا با اين اقدامات حضور فيزيكي ايران را در منطقه به حداقل برساند.
وي تصريح كرد: ما اسناد شفاف و محكمي در خصوص دخالت و نقش امريكاييها در ايجاد ناامني ها در عراق داريم اما متأسفانه آنها به جاي پذيرش شكست در سياست خود در عراق و تجديدنظر در اين سياستها، همگي درصدند تا تقصير خود را به ديگران منتسب كنند.
پس از بازداشت نيروهاي ايراني، فرودگاه اين شهر به محاصره نيروهاي بارزاني (حزب كردستان عراق) در آمد تا از انتقال اين افراد به خارج از اربيل جلوگيري نمايند ولي بالاخره نيروهاي امريكايي موفق شدند، اين افراد را پس از ساعاتي به مكان نامعلومي در بغداد منتقل كنند. رايزنيها همچنان ميان مقامات ارشد ايران و عراق به منظور تحويل اين افراد به وزارت خارجه عراق و سپس به ايران در حال جريان است. همچنين به گزارش منابع آگاه يكي از كارمندان كنسولگري در ساعات اوليه، آزاد شده است.
سركنسولگري هاي جمهوري اسلامي ايران در اربيل و سليمانيه عراق بنابه درخواست مقامات عاليه كرد و در هماهنگي با حكومت مركزي، چند ماه پس از سقوط رژيم صدام و با استفاده از پرچم و تابلوي رسمي گشايش يافت. اين دفاتر (در دوره صدام) و بعدها كنسولگري ها (در دولت جديد عراق) بيشترين سهم را در تنظيم روابط دو طرفه و تسهيل  تردد اتباع و تجار، مداواي مجروحين و بيماران و همچنين ارسال كمكهاي انساني به عراق را بر عهده داشته و دارند.

مذاكرات معاون وزير خارجه در نيكاراگوئه
گروه سياسي- معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه پيش از آغاز سفر دوره اي رئيس جمهوري به كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه و اكوادور، در سفر به منطقه آمريكاي لاتين با مقامات كشورهاي نيكاراگوئه، مكزيك و بليز ديدار و گفت وگو كرد.
سعيد جليلي كه به منظور شركت در مراسم تحليف رييس جمهوري نيكاراگوئه به اين كشور سفر كرده بود، با دانيل اورتگا، رييس جمهوري جديد، سانتوس، وزير خارجه، كوروئل، معاون وزير خارجه و راپاكسيولي، وزير انرژي نيكاراگوئه ديدار و گفت وگو كرد.
اورتگا شركت هيات ايراني در اين مراسم و نيز سفر رئيس جمهوري كشورمان به نيكاراگوئه را باعث افتخار كشورش دانست و آن را نقطه عطفي در روابط دو كشور ارزيابي كرد. جليلي هم در ديدار با مقامات دولت جديد نيكاراگوئه با اشاره به اهميتي كه پيروزي اورتگا براي جمهوري اسلامي ايران داشته است آمادگي جمهوري اسلامي را براي توسعه همه جانبه روابط با دولت انقلابي نيكاراگوئه اعلام نمود.
معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه همچنين در نيكاراگوئه با خرونيمو گوتيرز، معاون وزير خارجه مكزيك ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار جليلي با اشاره به اهميت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه و مكزيك در آمريكاي لاتين، استقبال دولت جديد مكزيك از رويكرد جديد سياست خارجي جمهوري اسلامي در توسعه روابط با آمريكاي لاتين براي تعمق و گسترش روابط دوجانبه را مهم ارزيابي كرد و چشم انداز همكاري هاي فيمابين در زمينه انرژي و مبادلات اقتصادي را با توجه به ظرفيت هاي بالاي دو كشور عالي و مثبت خواند.
سعيد جليلي معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه با سعيد ويلبرت موسي، نخست وزير بليز هم ملاقات كرد. در اين ديدار ضمن اشاره به امكان گسترش روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف به ويژه سرمايه گذاري و صدور خدمات فني و مهندسي به بليز مقرر گرديد طرفين زمينه ها و چگونگي همكاري هاي اقتصادي خود را بررسي نمايند. در همين رابطه جمهوري اسلامي ايران از سعيد ويلبرت موسي جهت سفر به ايران دعوت نمود.

بازتاب حمله به كنسولگري ايران در اربيل
سفراي عراق و سوئيس به وزارت خارجه احضار شدند
نمايي از كنسولگري ايران در اربيل عراق
010041.jpg
گروه سياسي- حمله نيروهاي آمريكايي به كنسولگري ايران در اربيل عراق درحالي با محكوميت شديد از جانب ايران مواجه شد كه مقامات آمريكايي آنرا بخشي از استراتژي تازه بوش در عراق توصيف مي كنند.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا پس از آنكه نيروهاي آمريكايي 5 ديپلمات حاضردركنسولگري ايران را به همراه يكي از كارمندان كنسولگري در اربيل عراق ربودند و درپي آن وزارت خارجه ايران سفراي سوئيس و عراق را احضار كرد ،گفت: اگر ايران بكوشد تلاش جديد واشنگتن براي ايجاد ثبات در عراق را مختل كند آمريكا بيكار نخواهد ايستاد.
رايس اين ادعا را پس ازآن مطرح كرد كه جورج بوش رئيس جمهور ايالات متحده در سخنراني خود براي اعلام استراتژي هاي تازه اش در عراق مدعي شده بود از آنچه وي كمك تهران و دمشق به تروريست ها خوانده است، جلوگيري خواهد كرد.  هرچند رايس در موضعگيري خود به موضوع ربودن ديپلمات هاي ايراني در عراق مستقيما اشاره نكرد ،اما يك مقام مسئول در پنتاگون دستگيري اتباع ايراني در جريان حمله  نيروهاي آمريكايي را تأييد كرده است. به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه به نقل از يك مقام مسئول در پنتاگون كه به نامش اشاره اي نكرد، نوشت: 5 نفري كه در جريان حمله  آمريكايي به اربيل دستگير شدند، داراي مليت ايراني هستند. پيشتر يك سخنگوي پنتاگون حمله نيروهاي آمريكايي به كنسولگري ايران را تكذيب كرده بود. كاخ سفيد نيز ضمن خودداري از اظهار نظر درباره  اين عمليات از اين اقدام دفاع كرد.
اين درحالي است كه سناتورهاي دموكرات و جمهوري خواه آمريكايي نسبت به گسترش يافتن جنگ عراق به همسايگي اش در ايران و سوريه ابراز نگراني كرده اند. ژوزف بايدن، رئيس كميته  روابط خارجي سناي آمريكا در جلسه  استماع سخنان كاندوليزا رايس گفت: وي فكر نمي كند كه بوش اجازه داشته باشد حملاتي را براي بر هم زدن آنچه شبكه هاي شبه نظامي در ايران و سوريه خوانده، انجام دهد.
احضار سفراي سوئيس و عراق
در پي حمله به كنسولگري ايران در اربيل ،سفير سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا در ايران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به اين اقدام نيروهايي آمريكايي به وي ابلاغ شد. مديركل خليج فارس وزارت امور خارجه خطاب به سفير سوئيس تاكيد كرد دستگيرشدگان با توافق و درخواست دولت عراق و مسئولين محلي كردستان عراق در آنجا مشغول به فعاليت بوده و اقدام نيروهاي آمريكايي مغاير همه مقررات و قوانين بين المللي است. فارس نيز گزارش داد سفير عراق در تهران نيز به وزارت خارجه فراخوانده و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به اقدام نيروهاي آمريكايي به وي ابلاغ شد.
مسئوليت حمله ،متوجه آمريكاست
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان نيز در گفت وگو با مهر با تأييد خبر حمله نظاميان آمريكايي به دفتر همكاري هاي ايران در اربيل عراق، اظهار داشت: ما آمريكايي ها را مسئول اين مسئله مي دانيم و آنها بايد در اين خصوص پاسخگو باشند؛ ضمن آن كه در اين رابطه پيگيري موضوع از جانب دولت عراق را نيز خواستار شده ايم.
سيدعلي رياض رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و عراق هم با محكوم كردن حمله به كنسولگري ايران در اربيل عراق، خاطرنشان كرد: اتفاقات جديدي كه در منطقه و به خصوص عراق تحت عنوان راهبرد جديد رخ مي دهد و همزماني آن با حملاتي كه ارتش آمريكا به جايگاه هاي ديپلماسي سياسي رسمي كشورما مانند كنسولگري در اربيل انجام مي دهد، نشان از اقدامات جديد آمريكا در جهت افزايش تنش هاي ديپلماتيك و در نتيجه ايجاد نوعي تحريك برضدايران دارد.
موضع وزارت خارجه عراق
هوشيار زيباري ،وزير خارجه عراق گفت: 6 تبعه ايران كه به وسيله  نيروهاي آمريكايي در عراق دستگير شده اند با مجوز رسمي كار مي كردند، اما دفتر كارشان هنوز به كنسولگري تبديل نشده بود. خبرگزاري فرانسه به نقل از هوشيار زيباري، وزير امور خارجه  عراق ادامه داد: اين دفتر از محافظت ديپلماتيك برخوردار نبوده است و عراق با مقامات آمريكايي براي حل اين مسئله كار مي كند.
واكنش روسيه
به گزارش فارس، روسيه نيز حمله آمريكا به كنسولگري ايران در اربيل عراق را غير قابل قبول خواند. وزارت خارجه روسيه روز جمعه در بيانيه اي تاكيد كرد اين حمله در تناقض آشكار با قوانين بين المللي است. ميخاييل كامينين سخنگوي وزارت خارجه روسيه تصريح كرد: حمله آمريكا به دفتر ايران در اربيل، غير قابل قبول و مغاير كنوانسيون وين درخصوص روابط كنسولي است.

خطيب جمعه تهران:
آمريكايي ها هر كاري
دلشان مي خواهد مي كنند
گروه سياسي - خطيب جمعه تهران با اشاره به حمله نيروهاي آمريكايي به كنسولگري ايران در اربيل عراق گفت : اين كار، اقدامي احمقانه بود ، نيروهاي آمريكايي خود را آزاد مي دانند كه هر كاري دلشان مي خواهد، بكنند.
آيت الله احمد جنتي كه ديروز در جمع نمازگزاران تهراني سخن مي گفت، يادآور شد: آمريكا در تلاش است تا با هر حربه اي از جمله ايجاد تفرقه بين شيعه وسني، جهان اسلام را با مشكل روبه رو كند، اگر ما به كشورهاي اسلامي كمك مي كنيم ، به خاطر اسلام است و رنگ تشيع ندارد.
محمد باقر ذوالقدر، معاون امنيتي وزارت كشور هم در سخنان پيش از خطبه  نماز جمعه اين هفته تهران، طرح هاي ضد ايراني آمريكا را شكست خورده و ناكام دانست.

درصورت تعليق غني سازي
رايس: با متكي ديدار خواهم كرد
گروه سياسي- وزير خارجه آمريكا بار ديگر گفت اگر ايران فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد با وزير خارجه ايران ديدار خواهد كرد.
كاندوليزا رايس در نشست خبري مشتركي با رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا ضمن متهم كردن ايران به دخالت درعراق و تهديد منافع ملي آمريكا اعلام كرد كه درصورتي كه ايران به غني سازي خود پايان دهد، آماده است تا در هرزمان و هر مكاني با منوچهر متكي وزير خارجه و همتاي ايراني خود ديدار كند. به گزارش مهر، وي كه پس از شركت در جلسه استماع سنا درباره استراتژي جديد بوش در عراق سخن مي گفت همچنين ايران را متهم كرد كه درعراق، لبنان و فلسطين دست به اغتشاش زده وتلاش مي كند اميد ملت هاي اين منطقه براي دست يابي به آرامش را به ياس تبديل كند.
تلاش اسرائيل براي تأثيرگذاري برچين
درهمين حال، فارس گزارش داد نخست وزير رژيم صهيونيستي در جريان مذاكره با همتاي چيني خود اهميت اتخاذ پاسخ بين المللي قاطع و مؤثردرقبال برنامه هسته اي ايران را به جيابائو نخست وزير چين متذكر شده است،هرچندكه ون جيابائو درديدار با ايهود اولمرت تأكيد كرد استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق ايران است، اما تهران حق ندارد از اين فناوري براي توليد بمب استفاده كند. به گزارش ايسنا، اولمرت پس از ديدار با همتاي چيني خود اعلام كرد كه از مذاكراتش با مقامات چيني و مخالفت آنها با آنچه تسليحات هسته اي ايران خوانده شده، متعجب و درعين حال دلگرم شده است.

اخبار كوتاه
009969.jpg
مجلس شوراي اسلامي: غلامعلي حداد عادل در گردهم آيي بزرگ مبلغان ويژه ماه محرم، اظهار داشت: تا زماني كه كشور بر مسير حقيقت عاشورا حركت مي كند، بايد اميدوار و دلگرم براي آينده باشيم چون آنچه آينده كشور را تعيين مي كند، حركت در اين مسير است و آن اصول گرايي است كه مقام معظم رهبري تبيين مي كند.
رئيس مجلس با تاكيد بر اين كه روح اصول گرايي، اعتقاد به ولايت فقيه و حاكمان صالحانه است، گفت: اعتقاد به ولايت فقيه سرنوشت ما را به حقيقت اسلام نزديك مي كند و ما امروز در شرايطي هستيم كه دولت و مجلس در خط اصول گرايي حركت مي كنند و در پيروي از مقام معظم رهبري قرار دارد.
ارتش: فرمانده نيروي دريايي ارتش با تشريح جزيياتي از برخورد زيردريايي اتمي آمريكا با نفت كش ژاپني از تبعات زيست محيطي و بي توجهي نيروهاي اشغالگر به امنيت عبور و مرور در منطقه خليج فارس اظهار نگراني كرد. امير دريادار سجاد كوچكي در گفتگو با فارس در خصوص برخورد زيردريايي آمريكا با يك كشتي ژاپني گفت: ترديدي نيست كه گوشه اي از تبعات اين سانحه و سوانح كه آمارش هم كم نيست و با بررسي در حوزه زيست محيطي مشخص خواهد شد، تمامي كشورهاي منطقه را فرا خواهد گرفت. همچنان كه اين بي تفاوتي و بي انگيزگي جان مردم منطقه را هم تهديد مي كند.
قوه قضائيه : معاون اول رئيس قوه قضاييه گفت: تاكنون كسي به صورت رسمي از سوي رييس قوه قضاييه براي تصدي پست وزارت دادگستري معرفي نشده است و در حال حاضر همانطور كه قبلا اعلام شده دكتر غلامحسين الهام - رئيس دفتر رئيس جمهور - تا انتخاب وزير جديد، سرپرستي اين وزارت خانه را بر عهده خواهد داشت. سيد ابراهيم رئيسي همچنين تاكيد كرد: من حتما يكي از گزينه ها براي پست وزارت دادگستري نيستم.
حوزه علميه: نايب رئيس جامعه  مدرسين حوزه  علميه قم در مراسم رونمايي از كتاب جامعه  مدرسين از آغاز تاكنون كه از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در كتابخانه ملي برگزار شد، خاطرنشان كرد: اين كتاب در جهت بيان واقعيت هاي تاريخي منتشر شده است. آيت الله محمد يزدي طي سخناني در اين مراسم به نقش روحانيت و نيروهاي مذهبي در انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: هنوز مدت زيادي از انقلاب نگذشته است، اما بعضا شاهديم كه برخي مي خواهند تحريف ها و تغييراتي را در تاريخ انقلاب اسلامي به وجود آورند. برخي قلم هاي آلوده يا مغرض به گونه اي تلاش مي كنند تا نقش روحانيت را در انقلاب اسلامي زير سوال ببرند و اين انقلاب با همه  عظمتش را به گونه اي تحليل مي كنند كه گويي اين انقلاب بر اساس عوامل سياسي، اجتماعي و اقتصادي ايجاد شده است.
وزارت كشور: فرماندار خرمشهر گفت: صداي سه انفجار پيش از ظهر پنج شنبه در خرمشهر ناشي از انهدام مواد منفجره مربوط به جنگ تحميلي در منطقه عمومي شلمچه بوده است. محمد علي شيرآلي در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: اين انفجارها هيچ گونه مشكل امنيتي نداشته است و از قبل نيز به مردم اطلاع رساني شده بود. روابط عمومي فرمانداري خرمشهر روز چهارشنبه در اطلاعيه اي اعلام كرده بود صداي چند انفجار ناشي از انهدام مواد و اشياي انفجاري زمان جنگ تحميلي روز پنج شنبه در منطقه شلمچه در خرمشهر و آبادان شنيده  شد.
قوه قضائيه: محمدنيازي رئيس سازمان بازرسي كل كشور خبر داد كه سازمان متبوعش به شكايت هايي مبني بر استفاده از امكانات دولتي در جريان انتخابات رسيدگي كرده است. وي با اعلام اين خبر اظهارداشت: تعداد اين شكايت ها نسبت به دوره هاي قبل خيلي كم بوده است.
سپاه پاسداران : فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه هيچ اتحاد شومي عليه كشور و ملت ايران اسلامي دوام نخواهد آورد. سردار سرلشكر رحيم صفوي كه در بزرگداشت سالگرد سردار شهيد كاظمي و ديگر شهداي عرفه در حسينيه گلستان شهداي اصفهان سخن مي گفت، برخي كشورها را به عبرت گيري از سرنوشت صدام
فرا خواند و از افتادن در دامان فتنه كشورهاي غربي به ويژه آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي برحذر داشت.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي:
ريشه  رفتارهاي اقتصادي
عوامل موهوم نيست
ايسنا: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره وجود رانت خواران اقتصادي اظهار داشت: خيلي موافق نيستم كه ريشه هاي اين طور رفتارهاي اقتصادي را به يكسري عوامل ناشناخته يا موهوم برگردانيم. محمدرضا باهنر در خصوص موروثي بودن ريشه هاي گراني از دولت گذشته با بيان اين كه اقتصاد پديده و مجموعه اي است كه ريشه هاي زيادي مي تواند داشته باشد، گفت: طبيعي است كه ممكن است برخي از اين ريشه ها به گذشته برگردد اما حتما علت تامه آن نيست، و براي مهار گراني بيشتر بايد سعي كنيم نقدينگي و هزينه هاي دولت را كنترل كنيم. وي با بيان اين كه به نظر مي رسد بحث عمده تورم و گراني هاي اخير، اقتصادي است، گفت: بالا رفتن هزينه دولت كه البته بيشتر در جهت كارهاي عمراني بوده و نيز افزايش نقدينگي به دليل تبديل ارزي كه به ريال انجام داديم، مي تواند ريشه  اساسي تورم باشد.

يادداشت
تجاوز به حريم ديپلماتيك
حسين اميرعبداللهيان
۱ نظاميان آمريكايي بامداد پنج شنبه، با چند فروند بالگرد وارد فضاي شهر اربيل كردستان عراق شده و با رفتاري خشن، ساختمان سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل را محاصره، نگهبانان كرد آن را خلع سلاح و ديپلمات هاي در حال استراحت در اقامتگاه سركنسولگري را به همراه امكانات موجود با خود به بغداد منتقل نمودند.
۲ جهانيان در هفته هاي اخير شاهد 2 رخداد مهم در ايالات متحده آمريكا بوده اند، اول اين كه -گروه مطالعه عراق موسوم به بيكر هميلتون در گزارش مفصلي، عملكرد كاخ سفيد و نومحافظه كاران را در عراق ناموفق ارزيابي نمود و دوم اين كه همزمان با انتشار اخبار اوليه اين گزارش، در انتخابات پارلماني آمريكا جمهوريخواهان مغلوب گرديدند.
۳ گزارش گروه مطالعه عراق موسوم به بيكر هميلتون در ارزيابي وضعيت ايالات متحده در عراق مي نويسد: ضمانتي براي موفقيت در عراق وجود ندارد، چشم انداز روشني فراروي ما نيست و سياست افزايش نيروي نظامي و يا تداوم حضور گسترده در عراق محكوم به شكست است، ضمن اين كه به دليل جاذبه و ثقل شرايط عراق و اهميت حياتي اين كشور، آمريكا يكي از مشكل ترين و مهم ترين چالش هاي خود را در دهه هاي اخير در عراق تجربه مي كند.
۴ گزارش مذكور در بخش مربوط به ارزيابي عملكرد جمهوري اسلامي ايران در عراق مي نويسد: در ميان تمامي همسايگان، ايران بيشترين اهرم را در عراق داراست. ايران روابط بلند مدتي با بسياري از سياستمداران شيعه و كرد عراق داشته است و اغلب آنها در دوران حكومت صدام به ايران تبعيد شده اند.
۵ جرج دبليو بوش، رئيس جمهور آمريكا چهارشنبه و پيش از تجاوز نظاميان آمريكايي به حريم اربيل عراق و محاصره سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نطق تلويزيوني خود تحت عنوان راهبرد جديد آمريكا در عراق ادعا مي كند: موفقيت در عراق نيازمند دفاع از تماميت ارضي و تثبيت منطقه در رابطه با چالش هاي تندروهاست، اين با رسيدگي به ايران و سوريه آغاز مي شود. اين دو رژيم به تروريست ها اجازه مي دهند تا از سرزمين آنها براي خروج و ورود به عراق استفاده كنند.
ارزيابي
۱ هر دو جناح جمهوريخواه و دمكرات و افكار عمومي بر شكست سياست هاي آمريكا در عراق و منطقه اذعان دارند، در عين حال هر دو جناح باور دارند كه شكست در عراق به منزله فاجعه براي آمريكاست.
۲ نومحافظه كاران مسلط بر كاخ سفيد كه 6 ماه پس از اشغال عراق با سخنراني رسمي بوش پايان وضعيت جنگي را اعلام كردند اكنون پس از چهار سال و اندي معتقدند كه در هر سه فاز روند سياسي (به دليل روي كار آمدن دولتي مسلمان و داراي گرايش هاي عميق ملي و مذهبي)، ثبات و امنيت (به دليل تبديل شدن عراق به مأمن تروريست ها) و بازسازي ناموفق بوده اند، در نتيجه سياست فرافكني را اتخاذ كرده اند.
۳ دستگيري 5 ديپلمات ايراني در اوايل ماه جاري در بغداد، هياهوي فراوان آمريكا و عدم يافتن هيچ گونه سندي براي وارد ساختن اتهام دست داشتن جمهوري اسلامي ايران در ناامني هاي عراق، اولين گام در سياست ديپلماسي تهاجمي ايالات متحده بود.
۴ گام دوم يورش به سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل [يكي از شهرهاي نسبتا امن عراق جديد] مي باشد كه در راستاي ديپلماسي تهاجمي جديد آمريكا قابل بررسي است.
۵ حقيقت اين است كه سركنسولگري هاي جمهوري اسلامي ايران در اربيل و سليمانيه عراق، بنابر درخواست مقامات عاليه كرد و در هماهنگي با حكومت مركزي، چند ماه پس از سقوط رژيم صدام با استفاده از پرچم و تابلوي رسمي گشايش يافت.
قبل از آن دفاتر جمهوري اسلامي ايران از سال 1991 (حمله صدام به كويت) همزمان با اعلام منطقه شمال عراق به عنوان منطقه ممنوعه پروازي (o Fly Zoe) [براساس قطعنامه 687 شوراي امنيت سازمان ملل متحد] و به دليل نياز كردستان عراق براي رفع مشكلات اقتصادي، بازسازي و... در سليمانيه و اربيل فعاليت رسمي خود را در كنار دفاتر چندين كشور اروپايي آغاز نمودند و اين دفاتر (در دوره صدام) و بعدها سركنسولگري ها (در دوره عراق جديد) بيشترين سهم را در تنظيم روابط دوطرف، تسهيل تردد اتباع و تجار، مداواي مجروحين و بيماران عراقي و ارسال كمك هاي انساني به عراق برعهده داشته و دارند.
نتيجه گيري
نومحافظه كاران حاكم در ايالات متحده كه طي چهار سال گذشته به دليل اشتباهات مكرر خود موفق به اجراي سياست خارجي خود در منطقه خاورميانه و خليج فارس و به ويژه عراق نگرديده اند، با فرافكني و وارد ساختن اتهامات بي پايه و اساس به جمهوري اسلامي ايران و ادعاي راهبرد جديد در عراق تلاش دارند بر شكست هاي خود سرپوش گذارند، غافل از اين كه روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق بر پايه هاي محكمي از اعتقادات مذهبي، روابط ديرينه تاريخي و مشتركات فرهنگي، اجتماعي و ديني استوار بوده است و سياست هاي خشن حزب بعث حاكم بر عراق در طول بيش از سه دهه حاكميت و برجاي گذاشتن صدها گور دسته جمعي و قرباني جنگ نيز نتوانست، گسستي در اين پيوند ايجاد نمايد. در دوره جديد علاوه بر پيشينه فوق الاشاره، همان گونه كه در گزارش بيكر هميلتون تصريح گرديده است: ... ايران روابط بلندمدتي با بسياري از سياستمداران عراق داشته و اغلب آنها در دوران حكومت صدام به ايران تبعيد شده اند . اين روابط از سطح مردمي به سطح دولت عراق نيز تسري يافته است. نتيجه اين كه امروز در پديده ديپلماسي تهاجمي جديد آمريكا، فرافكني و يورش به محافل رسمي ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران در بغداد و اربيل، شاهد آن هستيم كه رهبران و دولتمردان عراقي، به سرعت وارد عمل شده و براي آزادي ديپلمات هاي كشورمان از دست نظاميان آمريكايي تلاش مي نمايند و با نگاهي مثبت به عملكرد جمهوري اسلامي ايران در عراق جديد، ايجاد هرگونه خدشه در روابط ديرينه دو ملت را مغاير منافع و امنيت ملي دو كشور مي دانند.
*كارشناس مسائل خاورميانه

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |