شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
دولت تصويب كرد
اجراي سهميه بندي بنزين
در نيمه اول سال آينده
010014.jpg
گروه اقتصادي- هيات وزيران در جلسات صبح و بعد ازظهر پنج شنبه، به رياست دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، بررسي لايحه بودجه 86 كل كشور را ادامه داد و 3 تبصره ديگر از اين لايحه را تصويب كرد كه بر اساس آن، مقرر شد به منظور جلوگيري از مصرف بي رويه بنزين، در نيمه اول سال 86 نظام سهميه بندي بنزين اجرا شود.
به گزارش سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، در جلسات روز پنج شنبه با تصويب هيات وزيران مقرر شد در سال آينده مبلغ 15 هزار ميليارد ريال براي حمايت از اشتغال زايي و توسعه كارآفريني به عنوان يارانه تسهيلات بانكي پرداختي به طرح هاي سرمايه گذاري اشتغال زا در بخش غيردولتي در زمينه هاي كشاورزي، صنعت و معدن، انبوه سازي مسكن، حمل و نقل، بازرگاني، گردشگري و صنايع دستي، خدمات پژوهشي و مشاوره اي، خدمات اجتماعي و خدمات فني- مهندسي اختصاص يابد.
بقيه از صفحه اول
هيات وزيران همچنين به منظور اجراي طرح كارورزي فارغ التحصيلان دانشگا ه ها مقرر كرد 2 تا 5 درصد اعتبارات عمراني و كمك هاي فني و اعتباري دستگا ه هاي اجرايي به منظور پرداخت كمك هزينه ها به بخش هاي تعاوني و خصوصي اختصاص يابد. همچنين با تصويب هيات وزيران در سال آينده به منظور اشتغال زايي بيشتر در بخش غيردولتي به دستگاه هاي اجرايي اجازه داده خواهد شد تا 10 درصد اعتبارات عمراني خود را براي كمك به بخش غيردولتي از طريق پرداخت يارانه مستقيم و يا سود تسهيلات و يا مشاركت به منظور سرعت بخشيدن به تكميل و توسعه پروژه هاي عمراني- اقتصادي و كاهش تصدي گري دولتي اختصاص دهند.
ايجاد زمينه هاي اشتغال سريع از طريق راه اندازي كارگاه هاي ساخته شده، ايجاد و تكميل زيرساخت هاي شهرك و نواحي صنعتي، ارتقاي توانمندي هاي نرم افزاري بنگاه هاي زودبازده و كارآفرين به وسيله اختصاص 5 درصد اعتبارات اشتغال زايي بودجه سال آينده به صورت كمك و يارانه سود و كارمزد تسهيلات، از ديگر مصوبات جلسات هيات وزيران بود.
همچنين به منظور كمك به تامين مسكن اهالي شهرهاي زير دويست و پنجاه هزار نفر جمعيت، هيات وزيران تصويب كرد وزارت مسكن و شهرسازي در سال آينده زمين مناسب براي ساخت واحدهاي مسكوني را به صورت اجاره بلندمدت به اعضاي واجد شرايط تعاوني هاي مسكن واگذار كند. در اين جلسه مقرر شد به منظور حمايت از افزايش كيفيت نان، همه واحدهاي جديد نانوايي كه در سراسر كشور داير مي شوند از پرداخت عوارض معاف شده و حقوق ورودي ماشين آلات وارداتي لازم براي پخت انبوه صنعتي و استاندارد نان صفر محاسبه شود.

سهم تعاوني هاي حمل و نقل هوايي و دريايي
40 درصد تعيين شده است
گروه اقتصادي: با توجه به آمار موجود 75 درصد حمل مسافر و 30 درصد از حمل بار كشور توسط تعاونيژهاي حمل و نقل صورت مي گيرد. اين در حالي است كه اين بخش  از تعاون كشور از نظر امكانات و اعتبارات نسبت به ساير بخشژها كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
وزير تعاون گفت: در حال حاضر به تعاونيژهايي كه در زمينه هاي مختلف حمل بار و مسافر درخواست دريافت تسهيلات داشته باشند، از سوي صندوق تعاون و بانك ها وام اعطا ميژشود.
محمد عباسي، افزود: بر اساس سياستژ هاي اصل 44 قانون اساسي، حضور تعاونيژهاي كالاي حمل و نقل در گستره بسيار وسيعي از جمله ناوگان دريايي و هوايي قابل گسترش است.
وي با اشاره به اين كه براي حضور تعاونيژها در صنعت حمل و نقل هوايي و دريايي در واگذاري شركتژهاي صدر اصل 44 توسط دولت، سهم تعاونيژها 40 درصد در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: براي تحقق اين امر برنامهژريزي هاي لازم انجام ميژشود.
وزير تعاون تاكيد كرد: تمامي مسئولان و سياستژگذاران كشور تقويت رويكرد اقتصاد تعاوني را در بخشژهاي متعدد و مختلف مدنظر دارند.وي گفت: نوگرايي و توسعه منابع انساني و نيز استفاده از تكنولوژي بايد با تخصيص تسهيلات و اعتبارات مناسبي در جهت تقويت بخش تعاون مورد توجه قرار گيرد؛ به طوري كه رويكرد خوبي در بسترسازي بيشتر بخش تعاونيژها ايجاد كند.

افزايش اندك قيمت نفت پس از يك هفته كاهش
010011.jpg
گروه اقتصادي- كاهش قيمت نفت كه هفته گذشته به طور مداوم ادامه داشت ديروز به دليل تأثير تحولات سياسي از جمله انفجار در سفارت آمريكا در آتن متوقف شد و اندكي افزايش يافت.
به گزارش بلومبرگ هر بشكه نفت خام سبك آمريكا در آغاز معاملات ديروز با 94 سنت افزايش به 82/52 دلار رسيد. نفت برنت درياي شمال نيز با بيش از يك دلار افزايش 79/52 دلار دادوستد شد. اگرچه اوپك قصد دارد از اول فوريه بار ديگر توليد خود را كاهش دهد ولي برخي منابع از عدم پايبندي برخي اعضاي اين سازمان به سقف قبلي توليد اين سازمان خبر داده و توليد اين سازمان را تا 380 هزار بشكه بيش از سقف تصويب شده اعلام كرده اند. در هفته گذشته قيمت نفت حدود 7 درصد كاهش داشت.بر اساس گزارش دبيرخانه اوپك سبد قيمت بازده نفت توليدي اعضاي اين سازمان نيز به طور متوسط در هفته مورد بررسي با 43/1 دلار كاهش به 13/49 دلار رسيد. ادامه روند جاري بازار بر اساس پيش بيني كارشناسان نفتي قيمت هاي بالا را برنمي تابد.

تحريم هاي آمريكا مانع فعاليت هاي بين المللي بانك سپه نخواهد شد
گروه اقتصادي- بانك سپه در واكنش به اقدام آمريكا مبني بر تحريم اين بانك به اتهام واهي مشاركت مالي در گسترش سلاح هاي كشتار جمعي اعلام كرد: با وجود اين تحريم هاي يكجانبه، بانك سپه در ارائه كليه خدمات بانكي درون مرزي و فرامرزي بدون اندك خللي كماكان پيشتاز و پيشقدم عمل خواهد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانك سپه، اين بانك در پاسخ به تصميمات اخير غيرقابل توجيه وزارت خزانه داري آمريكا مبني بر اعمال محدوديت در تراكنش هاي دلاري عليه بانك سپه اعلام كرد: اين تصميم هيچ گونه تاثير و محدوديتي در مراودات موجود و هيچ گونه خللي در ماهيت ايفاي تعهدات مالي فعلي و آتي اين بانك در قبال مشتريان و بانك هاي كارگزار نخواهد گذاشت كما اينكه در ماههاي اخير سيستم بانكي كشور و از جمله اين بانك در زمينه كاهش مراودات دلاري راسا اقدامات همه جانبه اي را آغاز نموده بودند.
توقف مبادلات ارزي بانك آلماني با ايران
در همين حال، به گزارش وال استريت ژورنال، به دنبال فشارهاي دولت آمريكا براي متقاعد كردن نهادهاي مالي اروپايي جهت قطع روابط خود با ايران، بانك آلماني كامرز بانك كه دومين بانك بزرگ آلمان است اعلام كرد از 11 بهمن به بعد مبادلات دلاري براي ايران انجام نخواهد داد. كامرز بانك روابط گسترده اي با ايران داشته و بخش عمده اي از مبادلات دلاري ايران توسط اين بانك انجام مي شد.

يادداشت
برخورد منطقي
دكتر علي قنبري*
تحريم هاي آمريكا موقوف به تحريم بانك صادرات و سپه و محدود به امروز و ديروز نيست و از ابتداي انقلاب اسلامي، كشورمان در ابعاد گوناگون اقتصادي، نظامي و تكنولوژي تحت تحريم هاي آمريكا بوده است و از اين رو نسبت به تحريم هاي يك جانبه آمريكا غريبه نيست و آمادگي مقابله با آن را دارد. البته طبيعي است كه تحريم هاي آمريكا به عنوان يك ابرقدرت اقتصادي كه داراي علم و فناوري پيشرفته است و بخش عمده اي از اقتصاد جهان را در اختيار دارد و تجارت بين الملل را مديريت مي كند، محدوديت هايي را براي كشورمان ايجاد كند و تحريم هاي اخير نيز بخشي از فعاليت هاي اقتصادي و مالي بين المللي بانك هاي سپه و صادرات را محدود خواهد كرد و از اين رهگذر مشكلاتي نيز براي نظام بانكي كشور ايجاد خواهد شد.
در اين چارچوب، نكته مهم آن است كه مسئولان جمهوري اسلامي نبايد در برابر تحريم هاي يك طرفه آمريكا كوتاه بيايند و بايد از طرق مختلف و به واسطه سازمان هاي بين المللي اين تحريم ها را پيگيري حقوقي كنند و با اتخاذ اقدامات مناسب، زيان هاي ناشي از تحريم هاي آمريكا را كاهش دهند.
براي كاستن از تحريم هاي آمريكا و پيشگيري اقدامات بعدي آمريكا عليه سيستم بانكي كشور بايد به دنبال راهكارهاي جديدي بود تا اين تحريم ها كمترين تأثير را داشته باشد. در اين راستا بايد از طرق مختلف و اشخاص و مؤسسات ثالث براي انجام مبادلات جديد بهره جست. البته ممكن است برخي از راهكارها، هزينه هايي براي كشور به دنبال داشته باشد، ولي به هر حال بايد با راهكارهايي درست و دقيق كه داراي حداقل هزينه ها باشد، برنامه هاي خود را تحقق بخشيم. يكي از اين راهكارها يافتن دوستان جديدي در دنيا از طريق همكاري هاي اقتصادي است و بايد روابط تجاري و اقتصادي كشور را با اروپا و خاورميانه بيشتر كرده، ارتباطات با روسيه و چين را از طريق معاملات مستحكم ساخته تا بتوان محدوديت هاي آمريكا را دور زد.
مسئولان بانكي كشور نيز نبايد در برابر اين اقدامات آمريكا كوتاه بيايند و در مقابل اين تصميم يك جانبه و غيرعادلانه آمريكا مي توان با تحمل برخي هزينه ها، با حفظ ارتباطات تجاري و مالي، نيازهاي مالي كشور را در قالب همكاري هاي جديد و به طور غيرمستقيم تأمين كرد. يورويي كردن مبادلات ارزي كشور، راهكاري است كه البته هزينه هايي دارد، ولي به هر حال موجب خواهد شد بتوان آسان تر با اقدامات آمريكا مقابله كرد.
در دنياي پيچيده امروزي كه تمامي اقدامات بين المللي به صورت بده-  بستان صورت مي گيرد، اين گونه نيست كه كشوري از يك اقدام يك جانبه به طور كامل نفع ببرد و همين واقعيت در مورد اقدام اخير آمريكا نيز صدق مي كند و آمريكا نيز از اقدام خود ضرر خواهد برد.مديريت كارآمد، روزآمد، حساب شده و علمي سيستم بانكي كشور مي تواند هزينه هاي اقدامات آمريكا را عليه بانك هاي سپه و صادرات كاهش دهد و كارآمدي نظام بانكي كشور را افزايش دهد.
عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس

قيمت بيش از 35 دلاربراي نفت در بودجه
مخاطره آميز است
ايرنا: پيش بيني قيمت هر بشكه نفت بيش از 35 دلار در بودجه سال آينده مخاطره آميزاست.
محمدعلي خطيبي طباطبايي معاون بازاريابي امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با اعلام اين خبرافزود: كسري بودجه آسيب بيشتري از مازاد بودجه دارد و پيش بيني قيمت هاي بالا براي نفت خام در بودجه سال آينده خيلي قابل اطمينان نيست.
خطيبي طباطبايي با اشاره به اينكه قيمت هاي نفت خام در سال هاي اخير متغير بوده است، به طوري كه قيمت هربشكه نفت درسال 2006حدود 10دلار بالاتر از قيمت آن در سال 2005بوده است، افزود : نبايد با اين تصور، قيمت نفت را در بودجه سال آينده در سطح بالا پيش بيني كرد. اين درحالي  است كه وضعيت اقتصادي دنيا در سال 2006 ضعيف تر از سال 2007پيش بيني مي شود.
خطيبي گفت : عربستان سعودي قيمت نفت را دربودجه سالانه خود اعلام نمي كند اما كارشناسان مسايل عربستان با بررسي ارقام بودجه اين كشور به اين نتيجه رسيده اند كه قيمت نفت در بودجه سال 2007اين كشور در سطح هر بشكه 37دلار پيش بيني شده است.

گفت وگوي امروز
راهكارهاي مقابله با تحريم هاي بانكي آمريكا پيش بيني شده است
گروه اقتصادي- وزارت خزانه داري آمريكا در راستاي اقدامات دولت اين كشور در تحت فشار قرار دادن كشورمان در برنامه  هسته اي، روز سه شنبه هفته پيش اعلام كرد كه بانك سپه ايران را همچون بانك صادرات، مورد تحريم قرار داده است و اين بانك از اين پس قادر به استفاده از تراكنش هاي دلاري با نظام بانكي آمريكا نخواهد بود. هرچند كه تجربه تحريم هاي يكجانبه در دنيا نشان دهنده ناكارآمد بودن اين اقدامات است، اما دولت آمريكا در اعمال اينگونه تحريم ها عليه بانك هاي كشورمان و به اتهام هاي واهي اصرار دارد. با دكتر داوود زارع اسكندري مديرعامل بانك تجارت و رئيس شوراي عالي بانك ها درباره تاثيرات تحريم هاي فوق گفت وگو كرده ايم.
***
تحريم هاي اخير وزارت خزانه داري آمريكا عليه بانك هاي صادرات و سپه چه تاثيراتي بر فعاليت هاي بين المللي نظام بانكي كشورمان خواهد گذارد؟
به هر حال كشور ما 20 سال است كه انواع مختلف تحريم هاي آمريكا را تحمل كرده و در اين مدت تجربه و مهارت مقابله با تحريم ها را يافته است و در برابر تحريم هاي اخير آمريكا عليه بانك هاي كشورمان نيز راهكارهاي مورد نظر پيش بيني شده است. همانطور كه بانك صادرات در برابر فشارهاي آمريكا مقاومت كرد و به فعاليت خود در عرصه بين الملل ادامه داد، براي بانك سپه نيز با تحريم اخير، اساسا مشكلي به وجود نخواهد آمد و به نظر من اين اقدامات هيچ تاثير و مانع بزرگي بر فعاليت  نظام بانكي ايران نخواهد گذارد.
دولت و نظام بانكي كشورمان خصوصا بانك سپه چه راهكارهايي براي كاستن از اثرات زيان بار اين تحريم ها مي توانند در پيش گيرند؟
بانك صادرات در برابر تحريم آمريكا راهكارهاي مناسبي برگزيد و بانك سپه نيز از اين تجارب استفاده خواهد كرد. البته تحريم بانك سپه و صادرات، بخشي از برنامه گسترده آمريكاست و انتظار مي رود هر از گاهي اقداماتي اين گونه از سوي دولت آمريكا عليه بانك هاي ايراني صورت خواهد گرفت و احتمالا به مرور ساير بانك هاي كشورمان نيز تحت اين تحريم هاي يكجانبه قرار خواهند گرفت، مهم اين است كه راهكارهاي جبراني براي اين تحريم ها و محدوديت ها را انديشيده ايم و نگراني نداريم. در همين چارچوب ما از 32 ماه قبل با كارگزاري ها و واسطه هاي مالي بين المللي مذاكره كرديم و هم اكنون كارگزاري هاي مختلفي هستند كه با وجود تحريم هاي آمريكا، با نظام بانكي ما مبادله مي كنند و اساسا اين اقدام آمريكا مانع فعاليت هاي ما نمي شود و فقط هزينه هاي مالي و زماني را به ما تحميل مي كند و ما بايد راهكارهاي لازم براي مقابله با اين كار راپيدا كنيم.
محدوديت هاي اخير آمريكا عليه مبادلات دلاري بانك هاي كشورمان چه زيان هايي براي نظام بانكي ما در پي دارد؟
نظام بانكي كشورمان نسبت به اينگونه محدوديت هاي آمريكا، سابقه و علمكرد و تجربه مناسبي دارد و از مدت ها قبل پيش بيني اينگونه تحريم ها را كرده بود و به همين دليل اقدامات اخير نظام بانكي آمريكا تاثيري بر فعاليت هاي ما نگذاشته است. از آنجا كه نظام بانكي بازوي ارتباطي كشورها با خارج است، اصولا نمي توان محدوديت هاي جامعي عليه نظام بانكي يك كشور ايجاد كرد و ادامه روابط ما با كارگزاري هاي بين المللي اين اطمينان را به ما مي دهد كه مشكل فعلي، تاثيرگذار نخواهد بود و وضعيت كنوني روند نگران كننده اي نيست،  هر چند كه مشكل زا است و موجب طولاني شدن تراكنش هاي مالي ما خواهد شد.

مجلس طرح تعديل قيمت مسكن را تا 3 هفته آينده بررسي مي كند
فارس: عضو كميسيون عمران مجلس در طرح تعديل قيمت مسكن از سوي دولت گفت: كميسيون عمران تا 3 هفته آينده بررسي اين طرح را در دستور كار خود قرار خواهد داد.
بهلول حسيني اظهار داشت: افزايش سقف وام مسكن در اين مقطع كه بازار مسكن دچار يك آشفتگي شده به صلاح نبوده و حتي مطرح كردن آن نيز براي اين بازار مضر خواهد بود، اما به هر حال دولت براي جبران كاهش قدرت خريد متقاضيان مسكن نبايد موضوع افزايش سقف وام مسكن را در بازاري كه منتظر جهش قيمت است مطرح كند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |