شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
بزرگداشت پرويز مشكاتيان و
زنده ياد ايرج بسطامي برگزار شد
عكس: ايسنا
009972.jpg
گروه ادب و هنر - مراسم بزرگداشت پرويز مشكاتيان، آهنگساز و زنده ياد ايرج بسطامي، در حالي در حوزه هنري برگزار شدكه مجيد انتظامي در حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره توليدات استاني حوزه هنري در اصفهان گفت: وقتي عده اي از آهنگسازان و خوانندگان آثار نازل و مبتذل توليد مي كنند و از شرايط معيشتي خوبي برخوردارند، آهنگسازان حرفه اي بيكارند و ناگزير به مشاغل متفرقه اي چون رانندگي آژانس روي مي آورند.
انتظامي معتقد است، موسيقي يكي از مظلوم ترين هنرهاي كشور است و اضافه مي كند: متاسفانه سياستگذاري عرصه موسيقي ما به گونه اي نبوده كه گوش مردم را به آثار فاخر و خوب عادت دهيم و گوش موسيقايي مردم بيشتر به آثار سطحي كه صرفا براي وقت گذراني توليد مي شوند عادت كرده است.
در همين حال آخر هفته گذشته براي زنده ياد ايرج بسطامي كه در حادثه زلزله بم از دست رفت مراسمي برپاشد.
در اين مراسم ابتدا فيلمي به نمايش درآمد، در اين فيلم محمد رضا شجريان استاد آواز بسطامي درباره بسطامي مي گويد: صداي بسطامي جزو صداهاي استثنايي بود و از لحاظ وسعت و تكنيك در جايگاه عالي قرار داشت.
در ادامه حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي ايران در سخناني با ابزار تاسف از فقدان وجود ايرج بسطامي گفت: ايرج بسطامي صدايي منحصر به فرد و ماندگار داشت همان گونه كه استاد وي، محمدرضا شجريان و همه هنرمندان ديگر چنين نظري درباره او دارند.
گرچه تا زماني كه بسطامي زنده بود از او تجليل نشد اما اين مراسم بهانه ديگري نيز داشت و آن بزرگداشت پرويز مشكاتيان بود.
دربخشي از اين مراسم عليرضا مقدمي، شاعر بمي، پس از دكلمه دو بيتي و تقديم آن به پرويز مشكاتيان شعري در روايت ويراني هاي بم، و در آخر مرثيه اي براي از دست رفتن ايرج بسطامي خواند.
سپس فيلمي از زندگي و آثار پرويز مشكاتيان به نمايش درآمد و در ادامه سيد عباس سجادي مدير امور موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سخناني با بيان اينكه به دليل بي كفايتي گذشتگان بسياري از دانشمندان و موسيقيدانان بزرگ ايران به عنوان، عرب، ترك و غير ايراني در طول تاريخ قلمداد شده اند.
وي افزود: چرا ما در حفظ و معرفي ميراث فرهنگي و هنري خود آن قدر نسنجيده عمل مي كنيم كه ديگران آن را به مصالح خود مصادره مي كنند.
در پايان اين مراسم پرويز مشكاتيان با ابراز اميدواري از مورد پسند قرار گرفتن برنامه هاي اجرا شده و تشكر از حاضرين در مراسم اظهار كرد: اميدوارم واقعا در جايگاهي كه به من داديد قرار گرفته باشم و بتوانم باز هم عشق، نفرت، غم و شادي هاي شما را در آثارم ارائه كنم.
گرچه مشكاتيان در عرصه موسيقي آن چنان بزرگ هست كه درخور بزرگداشت باشد اما اي كاش به فكر آنها هم بود كه به قول مجيد انتظامي سراغ رانندگي آژانس رفته اند.
آيا از آنها در زمان حيات تجليل مي كنيم يا پس از آن؟

جشنواره توليدات مراكز استاني حوزه هنري
در اصفهان پايان يافت
گروه ادب و هنر    اصفهان هفته گذشته ميزبان حوزه هنري بود تا آثار و توليدات مراكز استاني را در 5 بخش موسيقي، نمايش ، ادبيات، هنرهاي تصويري و پژوهش هنر به نمايش بگذارد.
حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري در افتتاحيه اين جشنواره با اشاره به وضع و شرايط هنر امروز، فاصله ميان عالمان ديني و هنرمندان را به عنوان يكي از دلايل اصلي افت كيفي آثار هنري و كم رونقي آن دانست و افزود: اگر قرار است تمدن اسلامي احيا شود بايد ميان مديران اجرايي، دانشگاهيان و عالمان ديني پيوند محكم تري برقرار شود، چرا كه امروز نسل جديدي از هنرمندان جوان وجود دارد كه كار آنها بيش از آن كه در خدمت فرهنگ باشد، مسبب تخريب آن است.
بنيانيان ضمن اظهار تاسف از تشخيص ندادن نمونه لايه هاي پنهان در آثار هنري معاصر، گفت: ما هنوز نمي توانيم اين لايه هاي پنهان را تشخيص دهيم و تنها بخشي از اين هجوم فرهنگي را درمي يابيم كه در لايه هاي پيدا و سطحي آثار هنري و فيلم ها وجود دارد.
حميد عجمي، مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري نيز با بيان اينكه سطح توقعات ما بايد به اندازه قامت و ذات جشنواره باشد و نمي توان انتظار حضور هنرمندان تراز اول را به ويژه در بخش مسابقه داشت، گفت: در عين اين كه كارهاي نسبتاً مناسبي انجام شده، نمي توان نقص هايي را كه وجود دارد ناديده گرفت. وي افزود: يكي ديگر از معضلات نمايشگاه، برگزاري به صورت غيرمنسجم و در مكاني بود كه قابليت كار نمايشگاهي وجود نداشت و اين فضا بايد به شكل اصولي تري تعيين و طراحي مي شد. عجمي يكي از دلايل كم استقبالي جشنواره را تلاقي زماني آن با ساير جشنواره هايي كه به مناسبت دهه فجر برگزار مي شود دانست و گفت: مديران جشنواره بايد در زمان برگزاري جشنواره بازنگري كنند تا شاهد افزايش و ارتقاي سطح كيفي آثار در جشنواره دوم باشيم.

كنفرانس رسانه هاي گروهي و ايدز
فارس: اولين كنفرانس رسانه هاي گروهي با موضوع ايدز، از 15 الي 17 اسفند ماه در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اولين كنفرانس رسانه هاي گروهي در زمينه ايدز، دبير اين كنفرانس ضمن اعلام اين خبر افزود: با توجه به گسترش بيماري ايدز در جهان حاضر و بخصوص اينكه در كشور ما تعداد مبتلايان از مرز 14 هزار نفر نيز گذشته است و نزديكتر شدن تغيير اپيدمي بيماري از تزريق مشترك مواد مخدر به روابط جنسي پرخطر، مي توان از داروي پيشگيري كننده اي به نام رسانه هاي گروهي نام برد كه مي تواند تاثير بسزايي در بين جوانان و خانواده ها داشته باشد.
محمد علي چنگيزپور گفت: با توجه به برنامه هاي سال گذشته و اجراي چندين كار آموزش رسانه اي بيماري ايدز در بين جوانان و مردم، همگي نشان از تاثير دقيق اين رسانه هاي گروهي دارد. وي در ادامه با اشاره به برگزاري سه كارگاه آموزش، خاطرنشان كرد: كارگاه توليدات راديويي، كارگاه توليدات سينما و تلويزيون و كارگاه مطبوعات، خبرگزاري ها و سايتهاي اينترنتي برگزار خواهد شد تا بتوانيم هم اطلاعات صحيح و درست بيماري ايدز را انتقال دهيم و هم تشويق به توليد برنامه هاي رسانه اي بكنيم.

معاون پارلماني وزير علوم:
تحقيقات در كشورهاي پيشرفته 220 برابر
كشورهاي در حال توسعه است
ايسنا: معاون پارلماني وزير علوم، تحقيقات و فناوري، مهمترين چالش در حوزه پژوهش را مسايل مالي خواند و اظهار داشت: بر اساس قانون مصوب برنامه چهارم توسعه كشور سهم بودجه تحقيقات كشور بايد تا پايان برنامه به
۳ درصد توليد ناخالص ملي برسد در حالي كه سهم اين بخش تاكنون تنها 64 صدم درصد بوده است. وي با اشاره به اين كه در 20 سال گذشته پيشرفت علمي جهان برابر 200 سال گذشته بوده است، تصريح كرد: براي جا نماندن از اين حركت علمي نياز به يك مجاهدت علمي وجود دارد كه شروع آن مي تواند ترسيم نقشه جامع علمي كشور باشد. وي افزود: بر اساس قانون مصوب برنامه چهارم توسعه كشور ميزان بودجه تحقيقات بايد سه درصد توليد ناخالص ملي باشد اما اين ميزان تاكنون تنها 64 صدم درصد بوده است.

ورزش در دقيقه 90
بگوويچ سرمربي جديد فولاد خوزستان
همشهري ورزشي- وينگو بگوويچ طي قراردادي رسمي براي دور برگشت رقابت هاي ليگ برتر به تيم فوتبال فولاد خوزستان پيوست.وينگو بگوويچ كه پيش از اين نيز سابقه همكاري با باشگاه فولاد را داشته است طبق قرارداد جديد تا پايان فصل جاري هدايت تيم قعرنشين فولاد را در اختيار خواهد داشت. مسعود رضاييان مديرعامل فولاد كه پنجشنبه جهت مذاكره با وينگوبگوويچ راهي تهران شد در گفت وگو با همشهري ورزشي ضمن تأييد مطلب فوق اظهار داشت: وينگو بگوويچ ظهر ديروز از قطر مستقيماً به تهران آمد تا مذاكرات نهايي را براي به خدمت گرفتن وي انجام دهيم. خوشبختانه در مذاكرات رودررويي كه با اين مربي داشتيم رسماً با وينگو براي مربيگري فولاد به توافق دست يافتيم.
وي تصريح كرد: طي صحبت هاي انجام شده با اين مربي كروات براي مدت شش ماه به توافق رسيده ايم و او رسماً از اول بهمن ماه كار خود را با ما آغاز خواهد كرد.

ابهامات تعطيلي تمرين تيم اميد
همشهري ورزشي - مربي تيم اميد گفت: به دليل اينكه در هتل المپيك اتاق خالي وجود نداشت اردو را تعطيل كرديم. ابتدا قرار بود اردوي تيم اميد تا چهارشنبه هفته آينده ادامه پيدا كند اما به دليل آنكه اعضاي تيم اميد امكان اسكان در هتل المپيك را نيافتند اردوي تيم اميد به طور موقت تعطيل شد. محمد پنجعلي ضمن بيان اين مطلب گفت: ظاهراً اتاق هاي هتل المپيك همگي رزرو شده است و اتاق خالي در هتل وجود ندارد. به همين دليل، مجبور شديم تمرينات را تا روز يكشنبه تعطيل كنيم. وي ادامه داد: مجبوريم اردوي تيم ملي را در يكي از هتل هاي بيرون از مجموعه ورزشگاه آزادي ادامه دهيم. اما در مقابل مسئولان هتل المپيك ضمن رد اين خبر گفتند: تيم اميد تا ظهر جمعه هم در اينجا حضور داشت و هيچ مشكلي درخصوص اسكان و اقامت اين تيم وجود ندارد، نمي دانيم چرا آنها چنين صحبتي را مطرح كرده اند؟


رأي پرونده اكبرپور تغيير نكرده است
فارس: رئيس كميته انضباطي درخصوص كاهش محروميت اكبرپور بازيكن خاطي استقلال گفت: راي من تغييري نكرده و در پرونده اين بازيكن اتفاق جديدي رخ نداده است. اگر چه مسئولان باشگاه استقلال بعد از شركت در جلسه شوراي عالي استيناف ابراز اميدواري كردند كه محروميت 10 جلسه اي سياوش اكبرپور به چهار جلسه كاهش پيدا كند، اما عبدالرحمان شاه حسيني، رئيس كميته انضباطي درخصوص اين پرونده گفت: تاكنون كه من با شما صحبت مي كنم هيچ اتفاقي جديدي درخصوص اين پرونده رخ نداده و راي ما همان است كه صادر كرده ايم. شايان ذكر است كه روز چهارشنبه مسئولان باشگاه استقلال در جلسه شوراي عالي استيناف حاضر شدند و پس از آن گفتند كه به احتمال زياد محروميت اكبرپور به 4 تا 6 جلسه كاهش مي يابد.

بارسلونا خواهان كريستيانو رونالدو
خبرگزاري فرانسه: بارسلونا هم به جمع باشگاه هاي خواهان كريستيانو رونالدو اضافه شد و ظاهرا هافبك پرتغالي هدف اول لاپورتا براي فصل آينده است. از سوي ديگر، منچستريونايتد نيز خواهان ژاوي است و ممكن است اين بازيكن به عنوان بخشي از مبلغ قرارداد به جزيره برود. لاپورتا پس از شكست در انتقال تيري آنري، حالا مصمم است رونالدو را به نوكمپ ببرد؛ هرچند رايكارد علاقه چنداني به اين بازيكن ندارد. يكي از نزديكان بارسلونا مي گويد: به عقيده رايكارد خريد رونالدو اولويت چنداني ندارد و مطمئن نيست كه ارزش 40 ميليون پوند را داشته باشد. ولي لاپورتا اصرار به خريد رونالدو دارد. بدين ترتيب، كارسر الكس فرگوسن براي حفظ ستاره پرتغالي اش دشوارتر خواهد شد.

نتايج عمليات نجات بخشي در تنگه بلاغي بررسي مي شود
گروه علمي فرهنگي- همايش يك روزه بررسي نتايج عمليات نجات بخشي محوطه تاريخي تنگه بلاغي، 30 دي ماه برگزار مي شود.
دكتر حسن فاصلي نشلي ، رئيس پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اين همايش كه در سالن اجتماعات دانشگاه تربيت  مدرس برگزار مي شود، سرپرستان هيأت هاي باستان شناسي ايراني و خارجي به ارائه عملكرد عمليات نجات بخشي و تحقيقات و پژوهش هاي خود در اين زمينه مي پردازند.

بيماران رواني مسابقه مي دهند
فارس: مسابقات ورزشي بيماران رواني مزمن هفته آينده در مازندران با حضور 230 شركت كننده در 4 رشته برگزار مي شود. فريد براتي سده، رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن با اعلام اين خبر گفت: اين مسابقات از 24 تا 28 دي ماه در استان مازندران در چهار رشته فوتسال، دو و ميداني، شطرنج و تنيس روي ميز برگزار مي شود.
وي اضافه كرد: اين جشنواره براي اولين بار برگزار مي شود و امسال فقط مردان در آن شركت مي كنند اما از سال آينده با برنامه ريزي مناسب تر و تعيين زمان بهتر، زنان دچار بيماري هاي رواني مزمن نيز در اين مسابقات شركت مي كنند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |