شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
تغيير راهبرد در 10 مرحله
گروه بين الملل- جورج بوش در آخرين ساعات شب پنج شنبه در سخنراني  كه رسانه هاي آمريكايي از مدتها قبل درباره آن نقد و نظر منتشر كرده بودند، راهبرد جديد خود را درباره عراق اعلام كرد. نكات مهم اين سخنراني را به طور خلاصه مي خوانيد:
اوضاع عراق نابسامان است
۱ - وضعيت عراق براي مردم آمريكا و براي من غيرقابل قبول است و بدون شك بايد راهبرد را تغيير داد، اما فرمول جادويي هم وجود ندارد. شكست و ناكامي در عراق براي آمريكا فاجعه است.
۲ - ضروري ترين اولويت براي موفقيت در عراق امنيت به ويژه در بغداد است. 80 درصد خشونت هاي قومي عراق در 48 كيلومتري پايتخت روي مي دهد.
برنامه جديد براي عراق
۳ - برنامه و راهبرد جديد عراق چند مرحله دارد: الف) دولت عراق يك فرمانده نظامي و 2 معاون براي پايتخت منصوب مي كند. ب) نيروهاي ارتش و گارد ملي در سراسر مناطق بغداد مستقر مي شوند. ج) براي كمك به عراقي ها 20 هزار نيروي جديد ارتش آمريكا به عراق اعزام مي شوند كه بخش عمده آنها به بغداد خواهند رفت.
4 - استراتژي جديد عراق جنبه غيرنظامي هم دارد كه سهيم كردن مردم عراق در درآمدهاي نفتي اين كشور بخشي از اين راهبرد است. دولت عراق همچنين 10 ميليارد دلار از پول و بودجه خود را صرف بازسازي و اشتغال زايي مي كند.
۵ - انتخابات استاني در سال جاري در عراق برگزار مي شود و قانون بعثي زدايي طوري اصلاح مي شود كه با روندي عادلانه و منصفانه تر به اجرا درآيد.
۶ - آموزش نيروهاي ارتش و پليس عراق شدت گرفته و توصيه هاي گروه تحقيق بيكر- هميلتون در اين باره مورد توجه قرار مي گيرد.
ايران و سوريه
۷ - براي حل مشكل عراق، بايد اول به 2 موضوع ايران و سوريه و دخالت آنها در اوضاع عراق رسيدگي شود. شبكه هاي كمك رساني به حملات به نيروهاي آمريكايي نابود خواهد شد.
۸ - به دولت هاي عراق و تركيه كمك مي كنيم مشكلات مرزي خود را حل كنند.
۹ - با كشورهاي منطقه همكاري مي كنيم تا مانع از دستيابي ايران به سلاح هسته اي شويم.
نبرد تعيين كننده
۱۰ - چالش پيش روي ما ( آمريكا ) در خاورميانه فراتر از نبرد و كشمكش نظامي است و يك نبرد تعيين كننده ايدئولوژيك است (نبردي براي تسخير دلها و مغزها).

اعلام سياست انگليس در قبال تحولات عراق
بكت:بناي افزايش نيرو در عراق را نداريم
009981.jpg
ايرنا: مارگارت بكت وزير خارجه، دز براون وزير دفاع وژنرال جاك استراپ رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح انگليس در جلسه اي با اعضاي كميسيون مشترك دفاعي و خارجي پارلمان، مواضع اين كشور در قبال تحولات عراق را تشريح كردند.
اين نشست مشترك همزمان با اعلام تصميم افزايش نظاميان آمريكايي در عراق و متاثر از اين اقدام هيات حاكمه آمريكا برگزار شد.
بكت در پاسخ به پرسشي درباره اختلاف نظرهاي آمريكا و انگليس در حل مسئله عراق اعلام كرد كه با وجود خودداري انگليس از اعزام نيروهاي جديد به عراق براي افزايش امنيت در آن كشور، لندن اتحاد راهبردي خود با واشنگتن را حفظ مي كند.
وزير خارجه انگليس در اين نشست رسانه هاي جمعي را متهم كرد كه با خبرسازي و جنجال آفريني گزارش هاي دروغ درباره اختلافات لندن و واشنگتن درباره عراق منتشر مي كنند.
وي با اين همه پذيرفت كه اختلاف روشهايي بين نيروهاي آمريكايي و انگليسي در عراق وجود دارد و در شرايط حساس آن كشور، هر دو نيرو مرتبا از يكديگر درس مي گيرند.
بكت اين را هم گفت كه دولت منتخب عراق به صورت فزاينده اي مصمم به افزايش امنيت و در دست گرفتن اوضاع كشور توسط نيروهاي بومي است.
وزير دفاع انگليس نيز با تاييد اين مطلب كه دولت نوري المالكي به شدت خواهان واگذاري كامل امور كشور به عراقي ها است، گفت: اين مسئله محور اصلي ديدار اخير مالكي با بوش بوده است.
در اين نشست رئيس ستاد نيروهاي مسلح انگليس تعداد نظاميان كشورش مستقر در جنوب عراق را حدود هفت هزار نفر اعلام كرد و گفت: اين نيروها در برخي مناطق به تنهايي و در برخي موارد با كمك نيروهاي ديگر كشورها از قبيل استراليا و روماني فعاليت دارند.
بكت در خصوص برنامه اعلام شده اخير بوش درباره عراق گفت: دقيقا نمي دانم كه اين طرح توسط آمريكايي ها، عراقي ها يا هر دو تهيه شده است.تنها چيزي كه مي دانم اين است كه در اين زمينه با ما صحبتي نشد و انگليس در اين زمينه دخالتي نداشته است.
براون نيز اعلام كرد كه نخست وزير عراق اخيرا بر آمادگي كشورش براي مواجهه با خطر و در دست گرفتن همه امور توسط عراقي ها و ورود تدريجي به شرايط پس از خروج نيروهاي نظامي بيگانه تاكيد كرده است.
براون افزود: عراقي ها تاكنون تجربه يك حكومت وحدت ملي و ايجاد دولتي متشكل از همه اقوام و مذاهب را نداشته اند و با توجه به اين مسئله تاريخي و مشكلات موجود، تاكنون به طور نسبي موفق عمل كرده اند.

خشم آنكارا از سياست آمريكا درقبال كردهاي عراق و تركيه
واحد مركزي خبر: بي توجهي جدي آمريكا به مقابله با نيروهاي كرد پ.ك.ك تركيه برخلاف وعده هايي كه داده است از يك سوي و هشدارهاي صريح آمريكا به تركيه مبني بر ممانعت از هرگونه تجاوز به خاك عراق براي رهگيري نيروهاي پ.ك.ك، باعث نارضايتي آنكارا شده است. اما درپي اظهارات زلماي خليل زاد سفير سابق آمريكا در عراق درباره مسئله كركوك در كردستان عراق و هشدار به تركيه مبني بر اين كه نبايد در اين خصوص دخالت كند اين بار خشم تركيه را باعث شد.
تركيه معتقد است سرنوشت كركوك در كردستان عراق نقش بسزايي در وضعيت نيروهاي كرد معارض تركيه دارد از اين روي هميشه از استقلال كردستان عراق و موقعيت ويژه كركوك به عنوان يك منطقه كردنشين بيمناك بوده است.درپي اظهارات اخير زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق كه در واكنش به اظهارات روزهاي اخير نخست وزير تركيه درباره تحولات عراق و مسئله كركوك، آنكارا را متهم به مداخله در امور داخلي عراق كرد و درباره عواقب آن هشدار داده است، واكنش شديد رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه را درپي داشت. اردوغان در مصاحبه با شبكه خبري ان تي وي تركيه با انتقاد شديد از آمريكا و زلماي خليل زاد، گفت آيا حضور نيروهاي آمريكا در عراق كه از هزاران كيلومتر دورتر به منطقه آمده اند مداخله در امور داخلي عراق نيست.

واكنش جهاني به سخنان بوش
009984.jpg
گروه بين الملل- در پي سخنان رئيس جمهوري آمريكا كه راهبرد تازه آمريكا را در عراق به اطلاع مردم آمريكا رساند، روزنامه هاي معتبر جهان ضمن تاكيد بر اين موضوع كه اين راهبرد نمي تواند مشكلات آمريكا را در عراق به گونه اي اساسي حل كند به اين نكته اشاره دارند كه مخالفت با سياست بوش در عراق افكار عمومي آمريكا را عليه وي بسيج كرده است. لس آنجلس تايمز ديروز در مقاله اي نوشت،سخنان اخير بوش درباره اعزام نيروي بيشتر به عراق در واقع پيامي از سوي وي به ميليون ها نفر ازمردم كشورهاي عربي است كه در دام خشونت ها اسير شده اند، اما براي بيشتر آنها سخنان وي نشانه اي از ناهمگوني زياد در گفته و عمل آمريكاست.
فرانس پرس نيز در گزارشي نوشت كه بوش از طرح بيكر- هاميلتون آن گونه كه بايد استقبال نكرده است و راهبرد بوش در حقيقت بي اعتنايي وي را به اين گزارش نشان مي دهد.
همچنين فرانس پرس در ادامه مي نويسد كه بي توجهي بوش به گزارش بيكر-هاميلتون ،رئيس جمهور آمريكا را در كشورش زيادتر تحت فشار قرار خواهد داد و علاوه بر اعضاي حزب دموكرات تني چند از سناتورهاي جمهوريخواه هم مخالفت خود را با راهبرد تازه آمريكا اعلام كرده اند.
در اروپا نيز راهبرد تازه آمريكا در مورد عراق كه در آن بوش اعلام كرده است نيروهاي تازه نفسي بالغ بر 20 هزار نظامي ديگر آمريكا را به عراق اعزام مي كند،با واكنش منفي روبرو شده است.حزب سبزها در آلمان در بيانيه اي ،راهبرد تازه آمريكا در عراق را نشان از به بن بست رسيدن سياست آمريكا در عراق دانست و يورگن ترتين يكي از مقام هاي ارشد اين حزب در همين رابطه گفت كه راهبرد تازه بوش نه فقط طرح تازه اي نيست بلكه بگونه اي سنجيده نيز ارائه نشده است.
در ميان كشورهاي عربي نيز سخنان بوش با واكنش هاي نه چندان مثبت روبرو شد و روزنامه لس آنجلس تايمز ديروز در همين رابطه نوشت كه بسياري از اعراب معتقدند،آمريكا بايد نيروهاي خود را از عراق بيرون ببرد زيرا كه حضور آنها همه روزه باعث زيادترشدن وحشت و ترس است و عمق نفرت اعراب را از آمريكا بيشتر مي كند. از سوي ديگر حتي در صورت مخالفت كنگره آمريكا با اعزام نيروي بيشتر به عراق ،رئيس جمهور آمريكا مي تواند دست به چنين عملي بزند و كنگره فقط در مورد بودجه آن مي تواند در مقابل رئيس جمهور آمريكا جبهه گيري كند.

ايران محور اصلي سفر كاندوليزا رايس به خاورميانه
واحد مركزي خبر: خبرگزاري  فرانسه  در گزارشي  از واشنگتن  نوشت :  كاندوليزا رايس  وزير امور خارجه  آمريكا با هدف  اعمال  فشار بيشتر بر ايران، كه  واشنگتن  آن  را به  ايجاد بي  ثباتي  در عراق  متهم  مي كند، رهسپار منطقه  خاورميانه   شد.
كاندوليزا رايس  امروز در سرزمين هاي  فلسطيني  و اسرائيل  با مقامات  بلندپايه  اسرائيلي  و تشكيلات  خودگردان  فلسطين  ديدار و گفت وگو مي كند. وي  سپس  در ادامه  برنامه  سفر خود رهسپار مصر، اردن ، عربستان  سعودي  و كويت  خواهد شد.
رايس  همچنين  در ادامه  سفر خود پيش  از بازگشت  به  واشنگتن  از برلين  و لندن  نيز ديدن  خواهد كرد.انتظار مي رود تمركز بر موضوع  ايران  ، تلاشها را براي  حل  و فصل  درگيري هاي  فلسطيني ها و اسرائيلي ها تحت  الشعاع  قرار دهد. اين  نخستين  بار نيست  كه  از اولويت  مناقشه  فلسطيني ها و اسرائيلي ها در برنامه  سفر مقامات  دولت  جورج  بوش  به  منطقه  كاسته  شده  است .
يكي  از ديپلمات هاي  بلندپايه  آمريكا ماه  گذشته  اعلام  كرد تلاش ها براي  احياي  روند صلح  خاورميانه  افزايش  خواهد يافت  و ج.رج  بوش  نيز هفته  گذشته  در گفت وگو با آنگلا مركل  صدراعظم  آلمان  همين  موضوع  را يادآور شد، اما كاندوليزا رايس  در آستانه  عزيمت  خود از آمريكا اعلام  كرد هدف  اصلي سفر وي  به  منطقه  مقابله  با نفوذ ايران  و اجراي  راهبرد جديد آمريكا در عراق  است  كه  شامل  استقرار 21500 نيروي  آمريكايي  ديگر، افزايش  كمك ها براي  بازسازي  و ارسال  سامانه هاي  دفاع  موشكي  پاتريوت  به  منطقه  براي  حفاظت  از هم  پيمانان  عرب  ميانه  روست.

كوتاه از جهان سياست
نگروپونته: القاعده و حزب الله
بزرگترين تهديد براي آمريكا هستند
واحد مركزي خبر: جان نگرو پونته كه به عنوان معاون وزير امور خارجه آمريكا برگزيده شده است، القاعده و حزب الله لبنان را بزرگترين تهديدها ي آمريكا توصيف كرد.
جان نگروپونته در جلسه بررسي تهديد هاي فرا روي آمريكا در كميته اطلاعاتي سناي آمريكا گفت، القاعده هنوز بزرگترين تهديد براي آمريكاست.نگروپونته افزود: نگران حزب الله لبنان هم هست. وي حزب  الله را گروهي دانست كه درپي جنگ با اسرائيل به وضع خطرناكي رسيده است.

ورود شماري از نيروهاي آمريكايي به سومالي
واحد مركزي خبر: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، گروه كوچكي از نيروهاي آمريكايي پس از حمله هوايي آمريكا در سومالي وارد اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از واشنگتن به نقل از مقامات بلندپايه آمريكايي كه نام آنها فاش نشده است، نيروهاي آمريكايي براي تحقيق درباره اين موضوع كه چه كساني در حمله هوايي آمريكا در سومالي كشته شده اند وارد مناطق جنوبي اين كشور شدند اما در اين گزارش به اين موضوع كه آيا اين نيروهاي آمريكايي هنوز هم در سومالي به سر مي برند يا خير اشاره اي نشده است.شواهد نشان مي دهد كه در لحظه حمله هوايي رئيس شاخه نظامي جنبش دادگاه هاي اسلامي در منطقه حضور داشته است.
اين روزنامه به نقل از يكي از مقامات آمريكايي نوشت هشت تا ده مظنون به فعاليت هاي تروريستي در اين حمله هوايي كشته شدند. ولي گزارش هاي ديگر از سومالي حاكي است كه در حمله نيروي هوايي آمريكا به جنوب سومالي نزديك به صد غيرنظامي كشته شده اند.

حمله به سفارت آمريكا در آتن
ايرنا: سفارت آمريكا در آتن ساعت 6 صبح روز جمعه هدف يك فروند راكت قرار گرفت. بر اثر اين حمله كه به طبقه سوم ساختمان سفارت اصابت كرد، قسمتي از ساختمان و به خصوص دفتر سفير آسيب ديد. چارلز رايس سفير آمريكا در آتن روز جمعه به خبرنگاران گفت: اين يك مسئله جدي و نگران كننده است.

ريختن خون فلسطيني ها حرام و يك خط قرمز است
ايسنا: رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين بر نپذيرفتن ايجاد كشور فلسطين با مرزهاي موقت و هر گونه سازش در خصوص مسئله آوارگان فلسطيني و كناره گيري از حتي يك وجب از خاك بيت المقدس تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري كويت، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، در سخنراني اش در ميان بسياري از طرفداران فتح گفت: بسياري، ما و اعضاي جنبش فتح را متهم به خيانت كرده اند و به مبارزه با ما پرداخته و ما را هدف قرار داده اند. اما بايد بدانند كه انقلاب ما تا زماني كه آرزوهاي فلسطيني ها را برآورده سازد ادامه خواهد داشت. اين حق جنبش فتح است كه تلاش هايش را ادامه دهد چون نخستين گروه مقاومت است كه تشكيل شده است و سمبل وحدت ملي فلسطين است. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين سر دادن شعارهاي تفرقه برانگيز را رد كرد و گفت: اولويت نخست ما حفظ وحدت ملي و عدم درگيري داخلي است. وي ادامه داد: ريختن خون فلسطيني ها حرام و يك خط قرمز است؛ چرا كه زبان مذاكره تنها راه حل براي حل اختلافات ماست.

تحصن در مقابل وزارت دادگستري دولت لبنان
واحد مركزي خبر: مخالفان دولت لبنان در اعتراض به ناكارآمدي دولت در تأمين امنيت و كشف عاملان ترورهاي اين كشور در برابر كاخ وزارت دادگستري لبنان گرد هم مي آيند. جريان ملي مخالف دولت لبنان با انتشار بيانيه اي اعلام داشت امروز در اعتراض به ناكارآمدي دستگاه امنيتي و قضايي اين كشور در كشف قاتلان پيير جميل وزير ترور شده صنايع لبنان و ديگر ترورها و انفجارها از سال 2004 تا كنون به تحصني نمادين در برابر كاخ دادگستري اين كشور دست خواهند زد. در ادامه اين بيانيه آمده است جريان حاكم تلاش دارد با دادن رنگ سياسي به پرونده ترور حريري از آن براي پيشبرد اهداف خود سوء استفاده كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |