شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
ستاره اي با 4 قطب مغناطيسي
009933.jpg
بي بي سي: ستارگان و سيارات شناخته شده، يك قطب شمال و يك قطب جنوب مغناطيسي دارند، اما يك ستاره نوتروني كشف شده كه چهار قطب مغناطيسي مجزا دارد.
ستاره هاي نوتروني بقاياي ستاره هاي عظيمي اند كه در انفجارهاي موسوم به سوپرنوا به پايان عمر خود رسيده اند. برخي از ستاره هاي نوتروني در قطب هاي مغناطيسي خود، پالس هاي راديويي قدرتمندي منتشر مي كنند و به همين دليل به آن ها تپ اختر گفته مي شود.
محققان رصدخانه آرسيبو در پورتوريكو ستاره نوتروني كشف كرده اند كه پالس هاي راديويي منتشر شده از آن نشان مي دهد ميدان مغناطيسي اين ستاره احتمالاً متاثر از چهار قطب مغناطيسي است كه اگر اين مطلب ثابت شود، اين ستاره نخستين جسم آسماني شناسايي شده در جهان با چهار قطب مجزا است. اين ستاره نوتروني در سحابي خرچنگ است.
به طور معمول با توجه به چرخش وضعي ستاره هاي نوتروني، بسته به اينكه در هر لحظه يك يا دو قطب آنها به سوي زمين قرار گرفته باشند، ستاره شناسان مي توانند يك و يا هر دو پالس منتشر شده از ستاره را مشاهده كنند. اما پالس هاي رسيده از اين ستاره دو نوع مختلف اند. يعني اين دو پالس به قطب هاي شمال و جنوب ستاره تعلق ندارند و چون قطب هاي مغناطيسي همواره زوج هستند، بنابراين دريافت دو پالس متفاوت از يك ستاره نشان مي دهد دو قطب ديگر نيز در طرف ديگر ستاره كه رو به زمين نيست، وجود دارد و درنتيجه ستاره در مجموع چهار قطب مغناطيسي مجزا دارد و از ميدان مغناطيسي پيچيده اي برخوردار است.

لپ تاپ با حافظه فلش
در راه است
زي دي نت: شركت اسكن ديسك اعلام كرد قصد دارد نوع جديدي لپ تاپ روانه بازار كند كه در آن حافظه فلش، جايگزين ديسك سخت خواهد شد. مقامات اين شركت معتقدند اين تغيير سبب خواهد شد لپ تاپها سريعتر و مطمئن تر شود. البته چنين تحولي به معناي افزايش بهاي لپ تاپ است.
اسكن ديسك اخيراً يك درايو 32 گيگا بايتي براي لپ تاپ توليد كرد كه اطلاعات را به جاي صفحات مغناطيسي،  روي تراشه هاي حافظه فلش ذخيره مي كند. اين درايو فعلا در اختيار سازندگان لپ تاپ قرار گرفته است و اطلاعاتي در مورد قيمت آن يا لپ تاپي كه قرار است از آن استفاده كند، موجود نيست. اما شركت اسكن ديسك مي گويد كامپيوتر مجهز به اين نوع حافظه در نيمه اول سال 2007 به بازار خواهد آمد.
درايوهاي حافظه فلش بر خلاف ديسك سخت قطعات متحرك ندارد. در نتيجه، احتمال شكستن حافظه فلش كمتر است. به علاوه، فلش انرژي كمتري مصرف مي كند. درايو فلش اسكن ديسك مي تواند مصرف انرژي را تا 10 درصد كاهش دهد.
فلش مي تواند اطلاعات را سريع تر بازيابي كند. كارشناسان اسكن ديسك مي گويند در آزمايشهايي كه با فلش انجام داده اند،  ويندوز ويستا ظرف 35 ثانيه فعال شده است. اين زمان براي ديگر درايوها 55 ثانيه است.

هاوكينگ در آرزوي سفر به مدار زمين
009930.jpg
مكس نيوز: استيفن  هاوكينگ دانشمند نامدار مي گويد قصد دارد امسال براي آمادگي به منظور سفر به فضا، به پروازي با جاذبه صفر با هواپيما در سال جاري دست بزند. روزنامه ديلي تلگراف به نقل از هاوكينگ نوشت در سال ميلادي جاري، وي قصد پرواز در جاذبه صفر را دارد تا سال 2009 به فضا برود.
هاوكينگ كه 65 ساله است، اميدوار است با سرويس گلاكتيك ويرجين متعلق به ريچارد برانسون ميلياردر معروف انگليسي به مدار زمين برود.
قرار است اين سرويس از سال 2009 آغاز شود. هزينه دو ساعت گردش در مدار زمين در ارتفاع 140 كيلومتري، 200 هزار دلار تعيين شده است. به گفته سخنگوي گلاكتيك ويرجين، برانسون علاقه مند است به تحقق رؤياي اين دانشمند كمك كند. استيفن اتن بورو افزود هنوز اين شركت موضوع هزينه را با هاوكينگ مطرح نكرده است.
هاوكينگ يكي از مشهورترين فيزيكدانان نظري است كه با انتشار كتاب تاريخ مختصر زمان به شهرت رسيد. وي به نوعي بيماري عصبي مبتلا است و از اين رو، صرفاً با كمك صندلي چرخدار حركت مي كند و با كمك كامپيوتر ارتباط برقرار مي كند. وي تحقيقات مهمي درباره سياهچاله ها و منشأ كيهان انجام داده است. هاوكينگ معتقد است فضا و زمان آغاز و پايان ندارد.
اين دانشمند خاطرنشان مي كند بقاي نسل انسان به توانايي وي براي يافتن مأمن جديد در كيهان بستگي دارد، چون خطر فزاينده اي زمين را به نابودي تهديد مي كند.

محققان خبر دادند:
كشتار موجودات مريخي با فناوري هاي زميني
009939.jpg
ساينس: مريخ نوردان ناسا احتمالاً به هنگام گشتزني روي اين سياره در 30 سال پيش موجودات ميكروارگانيسم زنده آن را سهواً از بين برده اند.
2 كاوشگر وايكينگ با هدف جستجوي حياتي شبيه به حيات زميني در مريخ در سال 1976 به اين سياره فرستاده شدند. نمونه هايي از خاك مريخ به وسيله بازوي روباتيك دو فضاپيما جمع آوري شد. در يكي از آزمايشات آب غني از مواد مغذي به نمونه خاكي افزوده شد تا مشخص شود كه آيا ارگانيسم ها قادر به پرورش و غذا دادن به خود هستند يا نه؟ همچنين در آزمايشي ديگر نمونه هاي خاك حرارت داده شد تا امكان بقاي آن مورد بررسي قرار گيرد.
اما به گفته درك شولز ماكوچ از دانشگاه ايالتي واشنگتن و جوپ هات كوپر از دانشگاه جاستاس لي بيگ آلمان، ميكروارگانيسم هاي مريخي تفاوت آشكاري با نمونه هاي حياتي زمين دارند. مايع موجود درون سلول هاي اين ميكروارگانيسم ها احتمالا آب نبوده بلكه تركيبي از آب و آب اكسيژنه بوده است. بنا به گزارش ساينس، چنانچه اين موجودات در مريخ مي زيسته اند از آزمايشات كاوشگر وايكينگ جان سالم به در نبرده اند. اين موجودات غرق شده و مرده اند، زيرا توان زنده ماندن در مقدار زيادي آب را نداشته اند.

ميراث فرهنگي و گردشگري
آثار تاريخي و گردشگري ايران
در شبكه هاي ماهواره اي خارجي 
009936.jpg
ايرنا: رئيس تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: آثار تاريخي ايران كه در دنيا كم نظير است، در انتظار معرفي در شبكه هاي ماهواره اي جهان است.
محمد حسين برزين، شمار آثار تاريخي ايران را افزون بر يك ميليون و 200 هزار اثر تخمين زد و گفت: تبليغات در شبكه الجزيره از اول دي ماه شروع شده و به زودي شبكه هاي يورونيوز ، MBC1 و MBC 1 نيز تيزرهاي تبليغاتي  اماكن گردشگري ايران را پخش مي كنند. تيزرهاي تبليغاتي به هفت زبان درشبكه هاي ماهواره اي به همراه  موسيقي ايراني پخش خواهد شد. شش تيزر اصلي تبليغات گردشگري كه جايگزين تيزرهاي قبلي خواهد شد ، جاذبه هاي گردشگري ايران را به صورت بسيار زيبا در قطعات پازل معرفي خواهد كرد. اميدواريم سال  آينده  با تبليغات گردشگري در شبكه هاي ماهواره اي شاهد افزايش 15 الي 20 درصدي گردشگر خارجي در كشورمان باشيم.
وي بااشاره به اينكه افق درخشاني براي توسعه گردشگري كشور ديده مي شود، افزود: هزار و 200گونه جانوري بي نظير در بخش اكوتوريسم، توليد بيش از 300 نوع رشته صنايع دستي، وجود چهار فصل با جاذبه هاي آب و هوايي مختلف، اقوام گوناگون، معماري شگرف اسلامي ايراني  و سرزمين اديان الهي از جمله جاذبه هاي گردشگري كشور ما است.

۴ هزار نيروي حفاظت از ميراث فرهنگي
ايرنا: 4 هزار نفر از ميراث فرهنگي كشور پاسداري مي كنند.
سردار سرتيپ دوم پاسدار عباسعلي روحي، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور در آيين معارفه فرمانده جديد يگان حفاظت ميراث فرهنگي خوزستان در اهواز افزود: مجوز جذب چهار هزار نيروي جديد را نيز براي چهار سال آينده داريم كه اميدواريم با افزايش تدريجي اين نيروها، كارآيي يگان حفاظت در حفظ ميراث فرهنگي كشور و مقابله با تجاوزگران به حريم فرهنگ باستاني و تاريخ كشور افزايش يابد.
وي اعتبار يگان ميراث فرهنگي كشور در امسال را 60ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: براي سال آينده برآورد 400ميليارد ريال به سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شده كه بايد صرف تأمين اسلحه و مهمات، خودرو، موتور، امكانات و تجهيزات اداري،مخابراتي، فضاسازي اماكن، امكانات آمادي و پرداخت حقوق كاركنان شود.
هم اكنون 207 پايگاه حفاظت در نقاط مختلف كشور فعال هستند كه كار حفاظت و صيانت از موزه ها، سايتهاي فرهنگي، تپه ها، مقابله با باندهاي قاچاق اموال فرهنگي، و جلوگيري از تخريب و حفاري هاي غيرمجاز را بر عهده دارند كه از اين تعداد 16 پايگاه در خوزستان مستقر هستند.

بزرگداشت پژوهشگران برتر حوزه ميراث فرهنگي
گروه علمي فرهنگي- همزمان با برگزاري مراسم گشايش هفته پژوهش امروز(شنبه 23 دي) از پژوهشگران برتر در تالار اجتماعات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اهداي جوايز و لوح تقدير قدرداني مي شود.
در اين مراسم، رحيم مشايي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، طه هاشمي معاون سازمان و رئيس پژوهشگاه و موسوي معاون پژوهشي و جمعي از پژوهشگران و كارشناسان ميراث فرهنگي حضور دارند.

علمي فرهنگي
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي:
حركت از كتاب محوري به برنامه محوري
برنامه اصلي آموزش و پرورش است
گروه علمي فرهنگي- وظيفه آموزش و پرورش، تربيت انسان هاي امروز براي زندگي در فرداست و آموزش و پرورش بايد سازوكار نوآورانه براي همراهي با تغييرات را در درون خود داشته باشد.
مهدي نويد ادهم، معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اعلام اين مطلب در اولين همايش ملي نوآوري هاي آموزشي و با اشاره به اينكه با روش هاي ديروز، نمي توان فرزندان امروز را براي فردا آماده كرد، گفت: امروز بايد تمهيدي بينديشيم كه معلم خلاق، دانش آموز خلاق و كارشناس و مدير خلاق مورد حمايت قرار گيرد و به همين منظور آئين نامه اي تدوين شده كه پس از تصميم گيري در وزارت آموزش و پرورش، براي اجرا ابلاغ خواهد شد.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، با اشاره به مشكلات فراروي آموزش و پرورش در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و جمعيت فراوان دانش آموزي و مدرسه هاي چند نوبته و نيز مشكلات ناشي از جنگ تحميلي گفت: اكنون كه اين مشكلات مديريت شده و زمان حركت به سوي فعاليت هاي كيفي فرا رسيده است، طرح مسائل مرتبط با نوآوري در مسائل آموزش و پرورش ضروري است. وي گفت: نوآوري در آموزش و پرورش، بايد از سطح خرد يعني از كلاس هاي درس و معلمان نوآور آغاز شود و به سطوح كلان يعني نهادهاي سياستگذار و وزارتي برسد و آموزش و پرورش در سطح كلان، به شدت به اين تحولات نيازمند است.
نويد در پايان گفت: انعطاف پذيري در برنامه درسي از اهداف اصلي آموزش و پرورش است و سياست اصلي ما، حركت از كتاب محوري به برنامه محوري است. در همايش ملي نوآوري هاي آموزشي از بين 720 مقاله و 714 طرح نوآورانه ارائه شده به ستاد علمي، 16 مقاله در همايش ارائه و تعدادي از طرح هاي نوآورانه برگزيده نيز به صورت پوستر در نمايشگاه جنبي همايش عرضه شد.

برگزاري اولين اجلاس شوراي بين المللي علم
مهر: معاون پژوهشي دانشگاه تهران از برگزاري اولين نشست منطقه اي شوراي بين المللي علم در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: اجلاس شوراي بين المللي علم كه شوراي هدايت علم در جهان محسوب مي شود، اسفند ماه در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
دكتر علي اكبر موسوي موحدي با بيان اين مطلب افزود : دانشگاه تهران از سال 1343 به عنوان نماينده ايران در اين شورا حضور دارد. كليه كشورهاي آسيايي و اقيانوسيه عضو شوراي آسيايي شوراي بين المللي علم هستند. 9 كشور آسيايي هندوستان، ژاپن، چين، ايران، استراليا، تايلند، آذربايجان، بنگلادش و كره جنوبي عضو هيئت علمي و اجرايي شوراي بين المللي علم هستند.

اطلس تاريخي خليج فارس منتشر شد
گروه علمي فرهنگي اطلس تاريخي خليج فارس به 3 زبان فارسي، انگليسي و فرانسه براساس نقشه هاي تاريخي قرن 16 تا نيمه اول قرن 18 منتشر شد.
اطلس تاريخي خليج فارس حاوي اسناد اروپاييان است كه از سوي دانشگاه تهران، دانشسراي عالي كاربردي، دانشگاه سوربن (EPHE) و مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تهيه شده و كارشناسان دانشگاه تهران، فرانسه، پرتغال، هلند، انگليس و آمريكا همكاري داشته اند.
اين اطلس از سوي ناشر بلژيكي BREPOLS به صورت رنگي در قطع رحلي و با كاغذ گلاسه چاپ شده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |