سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
خوش خط ها اين خبر را جدي تر بگيرند
اولين آزمون تخصصي خوشنويسي برگزار مي شود
000129.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: براي اولين بار در ايران آزمون تخصصي خوشنويسي برگزار مي شود.
كليه كساني كه در هنر خوشنويسي مهارت دارند مي توانند با شركت در اين آزمون تخصصي و قبولي در آن مدرك رسمي انجمن را كسب نمايند.
همه مي توانند در اين آزمون شركت كنند، نه شرط سني وجود دارد و نه براي مؤسسه داران اولويت قائل خواهند شد. بعد از گذراندن امتحان در انواع خطوط از جمله، نستعليق، شكسته- نستعليق، نثر و ثلث پذيرفته شدگان مي توانند با مدرك انجمن به برگزاري كلاسهاي آموزشي اقدام كنند.
اعتمادي مسئول روابط عمومي انجمن خوشنويسان ايران مي گويد: «هدف از برگزاري اين آزمون بيشتر به اين علت است كه عده اي از هنرمندان خوشنويس كلاس هاي تدريس هنر خوشنويسي را برگزار مي كنند بدون اينكه دوره هاي آموزشي را گذرانده و از تكنيك صحيح آموزش هنر خوشنويسي اطلاعي داشته باشند. متأسفانه اين هنرمندان به لحاظ تئوري هنوز تجربيات كافي را ندارند به همين دليل هنر خوشنويسي به طور بسيار غيراصولي رواج پيدا كرده است. هدف ما اين است كه همه علاقه مندان خوشنويس را گردآوري كرده و با تمركز آنها تحت تسلط يك انجمن تخصصي، سطح كيفي آموزش اين هنر را در كشور بالا ببريم.»
به اين ترتيب انجمن نوپاي خوشنويسان تصميم گرفت با انتخاب شوراي ارزيابي اين انجمن مقدمات اين آزمون را فراهم كند. اعضاي شوراي برگزاري، همه از هنرمندان طراز اول هنر خوشنويسي هستند. كيخسرو خروشي، جهانگير نظام العلما، اكبر ساعتچي، غلامرضا مشعشعي و حميد گرجستاني اعضاي شوراي ارزيابي هستند و اكبر ساعتچي علاوه بر عضويت در اين شورا، رياست هيأت مديره اين انجمن را نيز برعهده دارد.به گفته اعتمادي پس از برگزاري اولين دوره از اين آزمون و ارزشيابي شورا، پذيرفته شدگان مجدداً بايد يك دوره آموزشي را طي كنند و سپس مجوز برگزاري كلاسها به اين افراد داده خواهد شد.
انجمن صنفي خوشنويسان ايران يك سال و نيم قبل توسط عده اي از پيشكسوتان هنر خوشنويسي تأسيس شد. اساسنامه اين انجمن پس از تدوين توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت كار به تصويب رسيد و از آن تاريخ به بعد اين انجمن تصميم گرفت براي اولين بار روند آموزش خوشنويسي در كشور را ساماندهي كند كه در نهايت مقرر شد اولين آزمون روزهاي پنج شنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ خرداد ماه در محل انجمن خوشنويسان ايران برگزار شود. اين انجمن پس از ارائه مدرك معتبر به فارغ التحصيلان امكانات رفاهي و حمايتي را براي اعضاي پذيرفته شده در اين انجمن فراهم مي كند.
هنرمنداني كه مايل به شركت در اين آزمون هستند مي توانند ضمن تماس با شماره ۶۶۷۰۲۷۲۵ به آدرس تهران، خيابان حافظ، خيابان نوفل لوشاتو، روبه روي سفارت فرانسه ،كوچه واعظي، پلاك ۱۰ مراجعه كنند.

رابين ويليامز پرفروش تر از ۱۱ سپتامبر است
000120.jpg
گروه ادب و هنر: نمايش عمومي «پرواز ۹۳» نشان داد كه مردم آمريكا هنوز آمادگي تماشاي فيلم هايي را كه به حادثه يازدهم سپتامبر مي پردازند، ندارند. اين فيلم با فروش پايين ۵/۱۱ ميليون دلاري در رديف دوم جدول هفتگي فروش فيلم ها در آمريكا نشست.
به نوشته آسوشيتدپرس، كمدي جاده اي و خانوادگي رابين ويليامز به نام «آر- وي» با يك فروش ۵/۱۶ ميليون دلاري صدرنشين جدول هفتگي فروش شد. فيلم كه توسط بري سوننفليد ( «مردان سياهپوش» ۱ و ۲ و «خانواده آدامز» ۱ و ۲) كارگرداني شده، ويليامز را در نقش مرد پركاري دارد كه بالاخره تصميم مي گيرد از تعطيلات استفاده كرده و خانواده اش را به يك سفر ببرد، اما در طول اين سفر اتفاقات بامزه اي مي افتد كه باعث مي شود اين خانواده چهار نفره نتوانند به مقصد اصلي خود برسند.نيكي روكو مدير واحد توزيع كمپاني يونيورسال- كه تهيه كننده «پرواز ۹۳» است- فروش ۵/۱۱ ميليون دلاري اين فيلم را يك رقم مقبول مي داند و مي گويد كمپاني از اين رقم فروش راضي است. سومين فيلم جدول هفتگي هم يك كار تازه به نام «به او بچسب» است كه ۱۱ ميليون دلار فروش كرد.

كميك استريپ «آيرن من» فيلم مي شود
000126.jpg
گروه ادب و هنر: دوستداران سينما مي توانند منتظر ديدار با يك ابر قهرمان كميك استريپي جديد روي پرده سينماها باشند. اين بار قصه مصور، «آيرن من» تبديل به فيلم سينمايي مي شود.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، شركت انتشاراتي مارول كه متخصص انتشار كميك استريپ هاي موفق دنياي ادبيات است، قصد دارد روي اين كاراكتر كميك استريپي اش سرمايه گذاري كند و خودش تهيه كننده نسخه سينمايي اين اثر باشد. قصه كميك استريپي «آيرن من» حكايت يك صنعت گر ميلياردر به نام توني استارك را تعريف مي كند كه يك لباس آهني مدل زره اي درست مي كند كه مي تواند با كمك آن در آسمان پرواز كند. وي كه مثل بقيه كاراكترهاي ابرقهرمانانه كميك استريپي داراي هويتي دوگانه است، زماني كه تبديل به يك فوق قهرمان مي شود به مبارزه با عوامل منفي قصه مي رود.
قصه «آيرن من» نخستين بار سال ۱۹۶۶ منتشر شد و خيلي زود به صورت يكي از قصه هاي محبوب كودكان و نوجوانان درآمد. قبل از اين چند انيميشن تلويزيوني براساس اين قصه ساخته شده است. كارگرداني نسخه سينمايي را جاي فاورد به عهده دارد.

هندي ها براي كن دورخيز كرده اند
000123.jpg
گروه ادب و هنر: صنعت سينماي هند براي فتح بخش هاي مختلف جشنواره بين المللي كن دورخيز كرده است. «دوستي جاوداني» سومين محصول جديد سينماي اين كشور آسيايي است كه نمايش ويژه اي در جشنواره كن خواهد داشت.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، «دوستي جاوداني» كه يك كمدي جوان پسند خانوادگي است براي نمايش در بخش «دو هفته كارگردانان» كن انتخاب شده است. قصه اين فيلم درباره جواني است كه در زندگي روزمره با يك سري مشكل روبه رو مي شود. او در آغاز تحت تأثير اين مشكلات دچار افسردگي مي شود، ولي به زودي ياد مي گيرد كه بايد با مشكلات مبارزه كند تا بتواند آينده بهتري داشته باشد.نكته جالب اين فيلم حضور يك ميمون به نام زامپانو است كه در مقام دوست اين دختر جوان به او در حل مشكلاتش كمك مي كند. زامپانو يك كاراكتر خيالي است كه با كمك كامپيوتر ديجيتالي خلق شده است. به جز او كه شخصيتي انيميشني است، بقيه كاراكترها و ماجراهاي فيلم زنده و واقعي هستند. آشميت پاتل، هريشيتابهات، راجپال وايد، زرينه و آنوپا مركر بازيگران اصلي فيلم هستند.

بازي
Condemned : Criminal Origins
سيستم:PC/ Xbox 360
سبك: اكشن اول شخص
000072.jpg
اين بازي از جمله نخستين عناويني بود كه به عنوان بازي نسل بعد معرفي و عكسي از آن منتشر شد. سازندگان بازي معروف F.E.A.R اين بازي را ساختند. در Condemned شما نقش يك مأمور FBI را بازي مي كنيد كه در پي ارسال گزارش يك قتل به منطقه خطرناكي در شهر وارد مي شود اما در اثر يك حادثه در اين منطقه گير افتاده و سلاحش را هم از دست مي دهد.
از اينجا به بعد بازي شما تنها يك هدف داريد: خود را از دست انسان هاي رواني بازي كه به بدترين شكل به شما حمله ور مي شوند نجات دهيد. سلاح هاي شما در واقع عبارتند از: ميله هاي فلزي، تيرآهن و چوب هاي ميخ دار. بازي درجه خشونت بسيار بالايي دارد. درگيري ها بسيار واقعي و جالب، طراحي و ساخته شده اند و شما در هر نبرد خود را كاملاً درگير احساس خواهيد كرد.
سبك بازي گرچه شبيه اكشن اول شخص تيراندازي است اما در واقع شما اسلحه خاصي در اختيار نخواهيد داشت و سبك مبارزات بيشتر به صورت تن به تن و با سلاح سرد است. فضاي خاص اين بازي ۸ الي ۹ ساعت تا پايان داستان شما را درگير خود خواهد كرد.
Genji
سيستم:PS2
سبك: اكشن سوم شخص
000075.jpg
اگر به دنبال يك بازي سامورايي متفاوت مي گرديد، Genji يكي از بهترين گزينه هاست. داستان، ماجراي يوشيتسونه و بيكن دو يار قديمي است كه ماجراي جالبي را در ژاپن باستان دنبال مي كنند. گرافيك Genji يكي از به يادماني ترين كارها در ميان بازي هاي PS2 است.
مراحل اكثراً در جنگلها و مناطق سر سبز ژاپني رخ مي دهند و حال و هواي دلنشين فضاهاي ايجاد شده تا مدتها در ياد شما خواهند ماند. از طرفي موسيقي بازي با ريتم هاي سنتي و ژاپني تكميل كننده اين فضاي جالب و زيباي ايجاد شده در بازي است. كنترل بازي بسيار جالب و روان است. يوشيتسونه يك جنگجوي بسيار سريع است و حركات چند ضرب و پي در پي او بسيار جذاب و هيجان انگيز است. Genjiيك Onimusha ي جالب است به علاوه يك دكمه پرش!
حالت جالب ديگر، دوئل هاي يوشيتسونه با افراد دشمن است. در اين حالت همزمان با حمله هر دو طرف، صحنه آهسته شده و در يك لحظه بايد دكمه اي را كه نشان داده مي شود به موقع فشار دهيد. در اين حالت يوشيتسونه با يك ضربه سريع دشمن را از پا در مي آورد. در ابتداي هر مرحله مي توانيد يكي از دو نفر يعني يوشيتسونه يا بيكن را انتخاب كنيد. بيكن يك جنگجوي قوي هيكل است و حركات و ضربه هايش به رغم قدرت زياد، سرعت ندارد و در برخي درگيري هاي شلوغ چندان به كار نمي آيد.
ICO
سيستم:PS2
سبك: اكشن سوم شخص
000078.jpg
اگر بازي Shadow of the Clossus را تجربه كرده ايد و از آن لذت برده ايد، نسخه اول آن ICO را نيز حتماً گير بياوريد. اين بازي هم با گرافيكي ساده و زيبا، كنترلي روان و ابتدايي و سوژه اي بسيار جالب و جذاب از جمله بهترين هاي PS2 به حساب مي آيد كه در ابتداي كار اين كنسول به بازار آمده بود.
در ICO شما در نقش پسري ظاهر مي شويد كه دو شاخ بر سر دارد. اين پسر طبق يك سنت قديمي نفرين شده به حساب آمده و براي دوري از شر نفرينش او را به يك جزيره دورافتاده برده و در جايي حبس مي كنند. اما پسربچه تصادفاً نجات پيدا مي كند. با گردش در قصر، پسرك دختري را پيدا مي كند كه نمي داند از كجا آمده، از طرفي نيروهاي شيطاني به دنبال دختر هستند و مي خواهند او را با خود ببرند.
پسر در برابر آنها از دختر دفاع مي كند و اينجا سفر اين دو نفر براي فرار از جزيره آغاز مي شود. بازي جَوّي بسيار لطيف و ساده و در عين حال جذاب دارد. در تمام مدت شما دختر را به دنبال خود مي بريد تا از مناطق مختلف قصر عبور نماييد. معماهاي پيش آمده در طول راه را بايد به اتفاق و با كمك دختر حل كنيد. ICO يك شاهكار ماجرايي كنسول PS2 است.
000081.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

نمونه آسان جدول اعداد ۶۹
000084.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

برنامه
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو ‎/ ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)محل اجرا: سالن قشقايي‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
پرده
آتش بس (كارگردان: تهمينه ميلاني) آفريقا، ايران،۱ پارس ،۱ بهمن ،۲ آسيا، قيام، المپيا ،پيروزي
مرباي شيرين (كارگردان: مرضيه برومند) فرهنگ ،۲ ناهيد، شيرين، پيام، سپيده ،۲ فلسطين ،۲ سعدي، اروپا، شاهد، شهر تماشا، جي ،۲ كانون.
ازدواج به سبك ايراني(كارگردان: حسن فتحي) قدس، ايران ،۳ صحرا، شهر قشنگ، فلسطين ،۱ مركزي ،۲ جي،۱ فرهنگ ،۱ ناهيد، كارون، گلريز ،۲ حافظ، رودكي، تهران ،۱ پايتخت، ميلاد
هوو (كارگردان:  عليرضا داودنژاد) عصر جديد ،۱ تهران ،۲ جوان ،۱ فردوسي، سروش،جي ،۳ سعدي، ملت، مركزي ،۳ دهكده المپيك، شيدا، ماندانا، كانون قدس
زير درخت هلو (كارگردان: ايرج طهماسب) استقلال، جوان ،۲ عصر جديد ،۳ گلريز ،۱ مركزي ،۱ بهمن ،۱ بلوار، آستارا، پيوند، ايران ،۲ شقايق

نقشه هاي قديمي ايران در نگارخانه ثروت
گروه ادب و هنر: نگارخانه ثروت به مناسبت روز ملي خليج فارس نمايشگاهي از نقشه هاي كهن ايران را برگزار كرده است.
در اين نمايشگاه كه از ديروز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ براي بازديد عموم برپا شده است، ۴۰ نقشه قديمي و آنتيك، اثر برجسته ترين نقشه نگاران و جغرافيدانان اروپايي قرن ۱۵ تا ۱۹ ميلادي به نمايش درآمده است.
از ۲۳۰۰ نقشه موجود در آرشيو مؤسسه جغرافيايي «سحاب» اين تعداد نقشه انتخاب شده كه در تمام آنها نام خليج پارس (فارس) ديده مي شود.اين نمايشگاه متفاوت، تا ۱۸ ارديبهشت داير است.
نگارخانه ثروت در خيابان آفريقا، بالاتر از ظفر،  خيابان بابك مركزي واقع است.

نقاشي هاي يك آموزگار در موزه امام علي(ع)
گروه ادب وهنر: موزه هنري امام علي(ع) به مناسبت روز معلم(امروز ۱۲ارديبهشت) و تقدير از آموزگار پيشكسوت «توران فرهت» ، نمايشگاهي از آثار نقاشي اين هنرمند را برپا كرده است.
اين نمايشگاه با عنوان «طبيعت؛ آموزگار رنگ ها» ، ۳۰ اثر از تابلوهاي نقاشي فرهت را به نمايش مي گذارد.
افتتاحيه نمايشگاه از ساعت ۱۵تا۱۸امروز در نمايشگاه ادواري موزه امام علي(ع) واقع در خيابان وليعصر(عج)، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵ برگزار مي شود.
نمايشگاه مزبور تا ۲۴ارديبهشت ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا۱۷ برپاست.

دفتر شعر جوان هم جايزه مي دهد
گروه ادب و هنر: پس از آنكه مجامع و گروه هاي رسمي و غيررسمي گوناگون اقدام به برپايي جوايز و انتخاب كتاب سال كرده اند، اكنون دفتر شعر جوان نيز به جمع برپاكنندگان جوايز ادبي پيوست.
محمدرضا عبدالملكيان- مديرعامل دفتر شعر جوان- كه دبيري اين جايزه را برعهده خواهد داشت، در اين باره مي گويد: امسال براي نخستين بار اين انتخاب از بين كتاب هاي سال ۸۳ و ۸۴ صورت مي پذيرد، اما قرار است از سال آينده، هر سال جايزه به بهترين كتاب سال قبل تعلق گيرد.
عبدالملكيان افزود: سن شاعر نبايد در سال چاپ كتاب بيش از ۳۰ سال باشد. همين طور كتاب بايستي مجموعه اي مستقل از شاعر و به خط و زبان فارسي باشد. شاعران يا ناشران متقاضي شركت در اين انتخاب لازم است دو نسخه از كتاب به همراه كپي شناسنامه شاعر را به نشاني تهران، خيابان دكتر علي شريعتي، خيابان شهيد كلاهدوز، نبش شهيد نعمتي، دفتر شعر جوان ارسال كنند.
ضمناً غرفه انجمن شاعران ايران در نمايشگاه بين المللي كتاب نيز فرم درخواست شركت در اين جايزه را توزيع خواهد كرد.

فروش تابلوهاي نقاشي در حمايت از صلح
گروه ادب و هنر: نمايشگاه «در حمايت از صلح جهاني» ، روزهاي ،۱۳ ۱۴ و ۱۵ ارديبهشت، اقدام به فروش تابلوهاي نقاشي مي كند.در اين نمايشگاه كه به همت كانون صلح و انجمن دفاع شهري نوين ايران در فرهنگسراي نياوران برگزار شده، تعداد زيادي از تابلوهاي نقاشي كودكان با موضوع جهان بدون جنگ به نمايش درآمده است.
ظاهراً  در ابتدا، فروش تابلوها جزو برنامه هاي دست اندركاران نمايشگاه نبود، اما استقبال خوب مردم و رسانه هاي داخلي و خارجي، سبب اين تصميم شده است.
قرار است درآمد حاصل از فروش تابلوها نيز به هنرمندان نقاش، انجمن نقاشان ايران و فرهنگسراي بهمن تعلق گيرد.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |