سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
نشريات دفاع مقدس بايد حمايت شوند
000093.jpg
ايسنا:به اعتقاد مدير دفتر ادبيات انقلاب اسلامي، روزنامه نگاري دفاع مقدس در دهه ۶۰ شكوفا شد، اما از نيمه دوم دهه ۷۰ اكنون با افت كيفيت صفحات دفاع مقدس روزنامه ها روبه رو هستيم.
هدايت الله بهبودي، مي گويد: اين جايگاه و وضعيت در دوره هاي مختلف متفاوت است.
پس از انتشار «اطلاعات جنگ» در اوايل دهه ۶۰ كه از طرف روزنامه اطلاعات صورت گرفت و به دنبال آن، تاسيس صفحه «جبهه و جنگ» در روزنامه جمهوري اسلامي، حركتي در روزنامه ها آغاز شد كه تا حد زيادي به ادب و هنر پايداري،  تربيت خبرنگار، نويسنده و توسعه فرهنگ جبهه كمك كرد. وي افزود: روزنامه نگاري دفاع مقدس در دهه۶۰ شكوفا شد.
شكوفايي آن نه در تاسيس صفحات جنگ در روزنامه ها، بلكه پيدا شدن زبان تازه اي براي گفتن و در واقع، نوشتن از دفاع مقدس بود.
شما مي توانيد اين زبان را در قطعه هاي ادبي كوتاه چاپ شده، شيوه مصاحبه ها، ايجاد ستون هاي جديد و طرح مسائل نو در صفحه جبهه و جنگ روزنامه جمهوري اسلامي  در سال هاي ،۱۳۶۵ ۶۶ و ۶۷ بيابيد.
پس از پايان جنگ و در واقع تا اواسط دهه ،۷۰ تعلق خاطر روزنامه ها به داشتن صفحات مرتبط با دفاع مقدس ادامه داشت و مهم تر از آن، خبرنگاران و نويسندگان مجربي كه در عرصه هشت سال دفاع مقدس آميخته شده بودند، با اين صفحات همكاري مي كردند.
بهبودي مي گويد: اگر پاسخ بالا را به عنوان وضعيت نشريات عمومي  كشور و نسبتي كه با دفاع مقدس داشتند، بپذيريد، بايد بگويم كه از نيمه دوم دهه ۷۰ تاكنون ما با افت كيفيت در صفحات دفاع مقدس روزنامه ها روبه رو هستيم؛ كه علت اصلي آن به نظرم جدا شدن نيروهاي كيفي، جبهه ديده و كار بلد از روزنامه ها بود.
جاي اين نيروها را كساني گرفتند كه از جنگ و همه زشتي ها و خوبي هايش صرفاً به عواقب آن مي نگريستند، به رفتار و گفتار كساني كه خود را سخنگوي جنگ مي پنداشتند.
در واقع آنان با تصويري كه در شهر دستكاري شده بود و عنوان فرهنگ دفاع مقدس پيدا كرده بود، مواجه شدند و از باطن و زلال پديده هايي كه در دفاع هشت ساله رخ داده بود، مطلع نبودند.
طبيعي است كه اداره صفحات روزنامه ها - منظورم صفحه هاي مربوط به دفاع مقدس است - با اين افراد نمي توانست كيفيت گذشته را حفظ كند.
اگر نشريات دفاع مقدس حمايت نشوند، احتمال رويكرد بخش خصوصي به اين موضوع در حد بسيار پايين است.
علت آن هم نبود چرخش اقتصادي، يعني بازنگشتن هزينه هاست.
بخش خصوصي بدون بازگشت هزينه و بلكه بدون سود به سوي انجام كاري قدم برنمي دارد. بنابراين، اين حمايت ها الزامي است،  اما با شرايطي كه معمولاً رعايت نمي شود و آن اجازه ارائه فكر و نظر در اين عرصه است.اگر قلمي  با علاقه و حرمت به اين دفاع مي نگرد، بايد امكان ارائه نگاه متفاوت به او داده شود.
مديران فرهنگي در اين عرصه مي گويند: هر قلم و قدمي  كه مثل من انديشيد مي تواند حضور مشروع در اين حوزه بيايد، حمايت شود و... .

يادواره سنگرسازان بي سنگر برگزار شد
000114.jpg
محسن رضايي طي سخناني در يادواره سنگرسازان بي سنگر گفت: اعتراض غرب و آمريكا به ايران تنها به دليل دستيابي كشورمان به سوخت هسته اي نيست بلكه به دليل نگراني شان از تبديل ايران به عنوان كشوري تعيين كننده در سياست حوزه خليج فارس است.
وي با تأكيد بر اين كه گفتمان تند و تيز و ماجراجويي برخي را تأييد نمي كنم، افزود: امروز هم، جهاد و مبارزه براي سربلندي و پيشرفت است به طوري كه از يك طرف به دنبال منطق گفت وگوييم و از طرفي بر موضع خود در رسيدن به كشوري هسته اي ايستاده ايم.
وي مهمترين دستاورد انقلاب اسلامي  ايران را تربيت جوانان فداكار و مخلص عنوان كرد و افزود: محور انقلاب جوانان بودند و مردم ايران مهمتر از استقلال، آزادي و حتي جمهوري اسلامي  شاهد تربيت انسان هاي بزرگ و شايسته اي بودند كه انقلاب را تثبيت كردند.
وي از جهاد سازندگي به عنوان يكي از نهادهاي فعال انقلابي در خدمت رساني به مردم و استقرار نظم و امنيت ياد كرد و درباره خدمات اين تشكل در طول جنگ تحميلي گفت: اشغال ۵ استان در كمتر از۵ ساعت توسط دشمن بعثي و آوارگي۵/۲ميليون نفر در اين مدت برخي را به فكر تسليم شدن و عقب نشيني انداخت، اما با ورود جهادسازندگي و برخي نهادهاي انقلابي ديگر به جبهه هاي جنگ و ميادين رزم، دوران جديدي كه اتفاق شگفت انگيزي در پي داشت، رقم خورد.
محسن رضايي گفت: با همت و فداكاري هاي شبانه روزي باكري ها، پورشريفي ها و كسايي ها كه ارتباط نيروهاي متخصص فني و پژوهشگران را با جبهه هاي جنگ برقرار كردند، بسياري از مشكلات حل شد و با انجام عمليات هاي غرورآفرين نه تنها پنج استان اشغالي از چنگ دشمن خارج شد بلكه پس از  ۲۰۰ سال شكست متوالي ايرانيان، ملت مسلمان ايران به پيروزي دست يافت.

نسل امروز بايد با حماسه دفاع مقدس بيشتر آشنا شود
يك شاعر دفاع مقدس گفت: نام اصفهان با وجود آثار تاريخي، با نام سردار حسين خرازي و سردار علي قوچاني زيباتر به نظر مي رسد.
نادر بختياري در حاشيه بهره برداري از يادمان شهداي گمنام در پارك كوهستاني صفه افزود: شجاعت و ايثار سرداران رشيد شهر اصفهان در هشت سال دفاع مقدس، ذهنيتي فراتر از آثار فيزيكي براي اين شهر در نزد افكار عمومي  ايجاد كرده است.
وي توضيح داد:  ايثارگري حاج حسين خرازي با داشتن تنها يك دست و حضور فعال در عمليات ها، ذهنيتي حسي براي ما ايجاد كرده كه تاريخ اين شهر آن را فراموش نخواهد كرد.
بختياري خاطرنشان كرد: حسي كه امروز شهداي شهر شهيدپرور اصفهان در اذهان مردم ايران ايجاد كرده، حسي الهي است كه بايد براي نسل امروز بارورتر شود تا آنان با حماسه  اين عزيزان بيشتر آشنا شوند. ايثارگري رزمندگان اسلام در طول دفاع مقدس برگ زريني بر افتخارات كشور افزوده است.

مشهدي ها با شهدا درد دل مي كنند
000117.jpg
همزمان با برگزاري مراسم سومين سالگرد شهداي گمنام جبل النور، مشهدي ها با شركت در مسابقه «نامه اي به شهيد گمنام» ، به درد دل با شهدا مي پردازند.
مسابقه نامه اي به شهيد گمنام در بوستان كوهسنگي مشهد و بر پاي مزار شهيدان برگزار مي شود و شهروندان مشهدي در مسابقه ياد شده براي شهدا نامه نوشته و به درد دل با آنان مي پردازند.برگه هاي شركت در مسابقه همزمان با برگزاري مراسم سالگرد شهداي گمنام توزيع شده و صندوق هاي جمع آوري نامه در بوستان كوهسنگي مشهد مستقر است و علاقه مندان مي توانند نامه هاي خود را در قالب هاي مختلف شعر، دل نوشته و مقاله به سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد واقع در خيابان كفايي- تقاطع كفايي و بهشت ارسال كنند.

جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر برگزار مي شود
000096.jpg
دومين جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر ششم خردادماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
دومين جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر، باهدف توجه دادن افكار عمومي  به توسعه،  آباداني و تكريم مردم خرمشهر برگزار خواهد شد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس، بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، برگزاركنندگان دومين جشن مطبوعات هستند.

كارگاه كتابشناسي توصيفي شهيد مطهري برگزار شد
سلسله كارگاه هاي كتابشناسي توصيفي شهيد مطهري، احياگر راستين در عصر جديد، به منظور گراميداشت سالروز شهادت اين استاد گرانقدر در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار شد.
اين كارگاه ها با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني و آشنايي دانشجويان با آثار و انديشه هاي اين شهيد بزرگ در مجتمع دانشگاهي پرديس كرج برگزار شد.
سيري در سيره نبوي، انسان كامل، پيرامون انقلاب اسلامي، پيرامون جمهوري اسلامي، اصول فلسفه و روش رئاليسم، جاذبه و دافعه امام علي (ع)، حماسه حسيني، خدمات متقابل اسلام و ايران، مسئله حجاب، قيام و انقلاب مهدي (عج)، نبوت، فطرت و فلسفه اخلاق از مهمترين كتابهايي است كه در اين كارگاه به صورت كتابشناسي توصيفي به دانشجويان معرفي شد.
همچنين ۲۲ رساله دكتري و ۲۰ پايان نامه كارشناسي ارشد كه استاد مطهري راهنمايي آنها را در دانشكده ادبيات و معارف اسلامي برعهده داشته است، به صورت مقاله موضوعي در اين كارگاه ارائه شد.
ويژه نامه كامل كتابشناسي توصيفي آثاراستاد شهيد مرتضي مطهري امروز از سوي جهاد دانشگاهي در اختيار علاقه مندان به شركت در اين كارگاه ها قرار مي گيرد.
كانون كتاب و كتابخواني اداره فعاليتهاي ادبي، ديني و هنري جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزاركننده اين كارگاه ها است.

تقويم انقلاب
انقلاب و اسطوره ها
000108.jpg
عباس اسدي
هر انقلابي در درون خود شخصيت  هايي مي پرورد كه اگر نه عمود خيمه آن انقلاب به شمار مي روند كه دست كم نقش انكارناپذيري در بروز انقلاب داشته اند؛ شهيد مطهري از جمله آن افراد است.
اسطوره اي كه با دميدن روح اخلاص و دانش از يك سو و پايمردي و مبارزه از ديگر سو انقلاب را تا پيروزي همراهي كرد.
استاد شهيد آيت الله مطهري در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجري شمسي در فريمان واقع در ۷۵ كيلومتري شهر مقدس مشهد در يك خانواده اصيل روحاني چشم به جهان مي گشايد. پس از طي دوران طفوليت به مكتب خانه رفته و به فراگيري دروس ابتدايي مي پردازد. در سن دوازده سالگي به حوزه علميه مشهد عزيمت نموده و به تحصيل مقدمات علوم اسلامي اشتغال مي ورزد. در سال ۱۳۱۶ به رغم مبارزه شديد رضاخان با روحانيت و به رغم مخالفت دوستان و نزديكان، براي تكميل تحصيلات خود عازم حوزه علميه قم مي شود در حالي كه به تازگي موسس گرانقدر آن، آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي ديده از جهان فرو بسته و رياست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن، آيات عظام سيد حجت، سيد صدرالدين صدر و سيد محمدتقي خوانساري به عهده گرفته اند و در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آيت الله العظمي بروجردي (در فقه و اصول) و حضرت امام خميني (به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سيد محمدحسين طباطبايي (در فلسفه: الهيات شفاي بوعلي و دروس ديگر) بهره مي گيرد. وي در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصيل علم، در امور اجتماعي و سياسي نيز مشاركت داشته و از جمله با فداييان اسلام در ارتباط بوده است. در سال ۱۳۳۱ در حالي كه از مدرسين معروف و از اميدهاي آينده حوزه به شمار مي رود به تهران مهاجرت مي كند. در تهران به تدريس در مدرسه مروي و تأليف و سخنراني هاي تحقيقي مي پردازد.
در سال ۱۳۳۴ اولين جلسه تفسير انجمن اسلامي دانشجويان توسط استاد مطهري تشكيل مي گردد. در همان سال، تدريس خود در دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران را آغاز مي كند. در سالهاي ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ كه انجمن اسلامي پزشكان تشكيل مي شود، استاد مطهري از سخنرانان اصلي اين انجمن است و در طول سال هاي ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصر به فرد اين انجمن مي باشد كه بحث هاي مهمي از ايشان به يادگار مانده است.
وي همچنين در كنار امام بوده است به طوري كه مي توان سازماندهي قيام پانزده خرداد در تهران و هماهنگي آن با رهبري امام را مرهون تلاشهاي او و يارانش دانست. در ساعت ۱ بعد از نيمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد ۱۳۴۲ به دنبال يك سخنراني مهيج عليه شخص شاه به وسيله پليس دستگير شده و به زندان موقت شهرباني منتقل مي شود و به همراه تعدادي از روحانيون تهران زنداني مي گردد. پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علماي شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه ساير روحانيون از زندان آزاد مي شود. به طور كلي استاد شهيد كه به يك نهضت اسلامي معتقد بود نه به هر نهضتي، براي اسلامي كردن محتواي نهضت تلاشهاي ايدئولوژيك بسياري نمود و با كج روي ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد. در سال ۱۳۴۶ به كمك چند تن از دوستان اقدام به تأسيس حسينيه ارشاد نمود به طوري كه مي توان او را بنيانگذار آن موسسه دانست.
وي در سال ۱۳۴۸ به خاطر صدور اعلاميه اي با امضاي ايشان و حضرت علامه طباطبايي و آيت الله حاج سيدابوالفضل مجتهد زنجاني مبني بر جمع اعانه براي كمك به آوارگان فلسطيني و اعلام آن طي يك سخنراني در حسينيه ارشاد دستگير شده و مدت كوتاهي در زندان تك سلولي به سر مي برد. از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۱ برنامه هاي تبليغي مسجد الجواد را زير نظر داشت و غالباً  خود سخنران اصلي بود تا اين كه آن مسجد و به دنبال آن حسينيه ارشاد تعطيل گرديد و بار ديگر استاد مطهري دستگير شده و مدتي در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهيد سخنراني هاي خود را در مسجد جاويد و مسجد ارك و غيره ايراد مي كرد. بعد از مدتي مسجد جاويد نيز تعطيل گرديد. در حدود سال ۱۳۵۳ ممنوع المنبر گرديد و اين ممنوعيت تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داشت.
پس از شهادت آيت الله سيد مصطفي خميني(ره) و آغاز دوره جديد نهضت اسلامي، استاد مطهري به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار مي  گيرد و در تمام مراحل آن نقش اساسي ايفا مي نمايد. در دوران اقامت حضرت امام در پاريس، سفري به آن ديار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ايشان گفت وگو مي كند و در همين سفر امام خميني ايشان را مسئول تشكيل شوراي انقلاب اسلامي مي نمايد. هنگام بازگشت امام خميني به ايران مسئوليت كميته استقبال از امام را شخصاً  به عهده مي گيرد و تا پيروزي انقلاب اسلامي و پس از آن همواره در كنار رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي و مشاوري دلسوز و مورد اعتماد براي ايشان بود تا اين كه در ساعت۲۰:۲۲ سه شنبه يازدهم ارديبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاريكي شب در حالي كه از يكي از جلسات فكري سياسي بيرون آمده بود با گلوله گروه نادان و جنايتكار فرقان كه به مغزش اصابت نمود به شهادت مي رسد و امام و امت اسلامي در حالي كه اميدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمي عظيم فرو مي روند.

تازه هاي انقلاب
غرش توپ ها
000102.jpg
ماه اول، جنگ روزهاي پر فراز و نشيبي داشت.
حوادث مهرماه ۱۳۵۹ از اين زاويه بسيار حائز اهميت است و بدون توجه به اين حوادث نمي توان نتيجه مناسب و صحيحي از روند جنگ هشت ساله گرفت.
بررسي حوادث ماه اول جنگ نشان مي دهد كه ارتش نه چندان آماده، با كمك نيروهاي مردمي، در همان روزهاي اول جنگ، دشمن را از دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده بازداشت و با زمينگير كردن نيروهاي عراق در مواضع نامناسب، مقدمات بيرون راندن دشمن را فراهم آورد.
كتاب «غرش توپ ها» دومين جلد از مجموعه روزشمار دفاع مقدس است و شامل حوادثي است كه از شروع جنگ تحميلي تا پايان مهرماه سال ۱۳۵۹ در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل و مقابله با ضد انقلاب و عوامل مزدور اجنبي در مناطق شمال غرب كشور به وقوع پيوسته است.

تاريخ شفاهي مسجد ارك تهران
000099.jpg
تاريخ شفاهي مسجد ارك تهران با نگاه به تحولات سياسي و كاركردهاي اقتصادي و فرهنگي اين مسجد، به بررسي تاثير آن در بسترسازي انقلاب اسلامي پرداخته است.
اين پژوهش در سه فصل مجزا به سير احداث مسجد در دوره قاجاريه، تخريب آن در دوره پهلوي و تلاش علما براي احياي آن، فعاليت هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي مسجد از دهه ۳۰ تا پيروزي انقلاب اسلامي و موضع گيري رژيم در قبال فعاليت هاي مسجد براي بسيج نيروهاي انقلابي مي پردازد.عناوين فصول اين كتاب عبارتند از: تاريخچه ساخت مسجد ارك، فعاليت هاي سياسي مسجد ارك، فعاليت هاي فرهنگي- اقتصادي مسجد ارك.
منبع:مركز اسناد انقلاب اسلامي

بازديد دانشجويان دانشگاه علمي -كاربردي
از مناطق عملياتي غرب كشور
دانشجويان دانشگاه علمي  -كاربردي وابسته به جهاد دانشگاهي استان كرمانشاه طي اردوي يك روزه، از مناطق عملياتي غرب كشور در دوران دفاع مقدس بازديد كردند.
در اين اردو ۷۰ نفر از دانشجويان دختر ضمن بازديد از نمايشگاه دفاع مقدس تنگه مرصاد واقع در ارتفاعات چهار زبر كرمانشاه، با رشادت هاي دلاورمردان كشورمان در عمليات مرصاد و پس از آن از نزديك با محل شهادت خلبان علي اكبر شيرودي در اطراف سرپل ذهاب آشنا شدند.
سپس دانشجويان با ارتفاعات بازي دراز بين سرپل ذهاب و قصرشيرين و از چگونگي عمليات آزاد سازي اين مناطق حساس آشنا شده و در ادامه، از آثار باقيمانده از دوران جنگ تحميلي در شهرستان هاي سرپل ذهاب، قصرشيرين و خسروي بازديد كردند كه بيمارستان تخريب شده قصرشيرين براي آنان جذابيت و شگفتي فراواني به همراه داشت.

ارزش هاي ديني باعث خلق حماسه آزادسازي خرمشهر شد
جلسه ستاد بزرگداشت سالروز آزاد سازي خرمشهر در استانداري چهارمحال و بختياري برگزار شد.
مهندس رضايي، معاون سياسي و امنيتي استاندار چهارمحال و بختياري گفت: تمسك به ارزش هاي ديني باعث خلق حماسه هايي همچون آزادسازي خرمشهر شده است و با يك مديريت ديني و عزم جدي مي توان در جهت نشر ارزش هاي والاي دفاع مقدس گام برداشت تا نام و ياد شهدا سينه به سينه در خاطره ها باقي بماند.
وي با بيان اين كه ۴۲ نفر شهيد يادگار حماسه فتح خرمشهر در استان چهارمحال و بختياري هستند، خواستار برگزاري و ارائه  برنامه هاي مطلوب و درخور يادآوري حماسه آفريني هاي شهداي حماسه  فتح خرمشهر شد.
حجت الاسلام والمسلمين موسويان، مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان چهارمحال و بختياري نيز در اين جلسه بر توجه به ارزش هاي والاي دفاع مقدس و عقب نشيني نكردن از ارزش هاي ديني و انقلابي تأكيد كرد.

بازديد يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از مناطق جنگي
000105.jpg
ايسنا:به همت سازمان بسيج دانشجويي دانشكده علوم قرآني و كانون فرهنگي و هنري امام علي(ع)، مراسم گراميداشت عمليات بيت المقدس در كرمانشاه برگزار شد.
در اين مراسم كه در تالار شهدا بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس كرمانشاه برگزارشد، حسين يكتا، مسئول ستاد راهيان نور كشور با گراميداشت ياد شهداي هشت سال دفاع مقدس به بيان برخي از اقدامات انجام شده در ستاد راهيان نور سال جاري اشاره كرد و گفت: آشنايي مردم با مناطق جنگي از مهمترين اهدافي است كه در اين ستاد پيگيري مي شود. وي با بيان اين كه در سال جاري بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب كاروان هاي راهيان نور از مناطق غرب و جنوب كشور بازديد كردند، افزود: حفظ دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس وظيفه تك تك آحاد مردم است و هر سال برپايي كاروان هاي راهيان نور سهم بسزايي در گراميداشت و زنده نگه داشتن ياد و خاطره دلاوري و ايثارگري هاي رزمندگان اسلام دارد.

چاووش
تلويزيون پس از انقلاب اسلامي
000111.jpg
مريم جلالي داراي مدرك دكتراي مديريت فرهنگي و از مديران صدا و سيماست. با توجه به گذشت ۲۷ سال از انقلاب اسلامي و نقش و رويكردهاي اين رسانه، خبرگزاري فارس با او گفت وگويي انجام داده كه درپي مي آيد.
***
* در مورد تلويزيون و ورود آن به خانواده هاي ايراني قبل و بعد از انقلاب توضيح دهيد؟
- براساس مطالعاتي كه در اين حوزه انجام داده ام، تلويزيون ابتدا به عنوان پديده اي مدرن پس از متمول شدن خانواده هاي ايراني براساس دلارهاي نفتي وارد جمع آنها شد كه اين رسانه به عنوان نماد مدرنيته خانواده ايراني تلقي مي شد. حتي در هنگام ورود بعضي از خانواده هاي سنتي، به نوعي با آن دچار چالشي شدند تا جايي كه بعضي از خانواده ها با سايرين كه چنين نماد مدرني در خانه آنها بود قطع رابطه كردند. به هر حال تلويزيون از تهران شروع شد و در شهرستانها نيز نفوذ كرد. تلويزيون در آن دوره تنها كاركرد سرگرمي داشت و هنوز كاركردهاي ديگر خود را نيافته بود. تلويزيون به عنوان يك تكنولوژي وارداتي، فرهنگ برنامه سازي را با خود به همراه نياورد. قبل از انقلاب كسي به فكر تأثير تلويزيون روي خانواده هاي ايراني نبود، حتي جامعه شناسان نيز به فكر تأثير برنامه هاي خارجي و يا نوع ادبيات به كار گرفته شده در آن نبودند.
* پيش از انقلاب، تلويزيون چه اندازه با معيارهاي فرهنگي مردم پيش مي رفت؟
- تلويزيون به عنوان يك تكنولوژي وارداتي خيلي مطابق با فرهنگ مردم نبود.اما بعد از انقلاب برنامه سازان به فكر اين هماهنگي افتادند. در كل به اعتقاد ما در رسانه تلويزيون مانند ساير حوزه هاي علوم انساني خيلي دچار گرته برداري ترجمه شده ايم و از تأليف غافل مانده ايم. در حال حاضر هم اين مسئله به عنوان يك آسيب تلقي مي شود.
* متخصصان علوم ارتباطات در ايران به چه اندازه روي تأثيرات و پيامدهاي اين رسانه كار علمي كردند؟
- مشكل ما در اين زمينه اين است كه هميشه كالا وارد مي شود، بعد روي آن بحث صورت مي گيرد. انديشمندان ارتباطي هم در جايگاه توصيف هستند. در كل ما هميشه نسبت به مسائل دورخيز نداشته ايم و نگاه ما عقب تر از جريان هاي اتفاق افتاده است. سواد بصري ارتقاي بصري مي خواهد و ما بدون اينكه اين امر صورت گيرد و فرهنگسازي شود تنها تلويزيون را وارد خانواده هاي ايراني كرديم. تلويزيون كه بعدها به عنوان عضوي از خانواده تلقي شد، ديري نپاييد كه نقش ضد ارتباطي در خانواده را پيدا كرد. افراد خلأ هاي خود را با آن پر مي كردند. ديگر براي گريز از تنهايي كسي به فكر مراوده و نشستن پاي صحبت بزرگان خانواده نبود. ما ديگر آدم هاي مدرني شده بوديم كه شعاع تلويزيون ابعاد زندگي ما را در برگرفته بود. اينها مسائلي بود كه پيش بيني نشده بود و بعدها فقط توصيف شد. در مقاله هاي فعلي نيز فقط نگاه توصيفي به مقولاتي مثل تأثير تلويزيون بر خانواده، نگرش، كودك و... وجود دارد.
* وقوع انقلاب اسلامي چه تغييري را در رويكردها و نگرش مردم به رسانه تلويزيون ايجاد كرد؟
- تلويزيون هميشه ابزار نظام بوده است اما در مقطعي يك حادثه اي به نام انقلاب اتفاق مي افتد و تلويزيون را از حالت غير شرعي و غير پذيرفته بودنش جدا و خود را مطابق با نياز مردم هماهنگ مي كند. تلويزيون به تصوير مردم و صداي مردم تبديل مي شود و در هنگام ورود امام چشم ميليونها انسان به اين صفحه دوخته مي شود.
تلويزيون كاركرد خود را عوض كرده و در اين برهه ديگر ابزار دست نظام نيست تا به سالهاي دفاع مقدس مي رسيم و تلويزيون داراي همان جايگاه است اما در سالهاي اخير تلويزيون كم كم كاركردهاي خود را از دست داده و به يك ابزار سرگرمي تبديل شده و خيلي نيازهاي مخاطب را برآورده نمي كند و بيشتر جنبه سرگرمي بودنش پررنگ مي شود.
* سياست تلويزيون از ۱۲ بهمن ۵۷ تا ۲۲ بهمن چگونه بود؟
- تلويزيون در اين برهه يك بازنگري در خود انجام داد، تلويزيون صداي مردم شد البته بچه هاي تلويزيون هم جزء مردم بودند. در اين دوره تلويزيون به دست بچه هاي انقلاب افتاد و به تبع اين مسئله تبديل به يك مأمن شد و ما در آن برهه بالاترين بيننده را داشتيم.
* در حال حاضر ضريب اعتماد مردم به اين رسانه چگونه است؟
- نمي توانم پاسخ دقيقي به شما بدهم اما ميزان اعتناي مردم به آن خيلي زياد بود، شما يك مقايسه اي بين سريال هاي اوايل انقلاب مثل سلطان و شبان، روزي روزگاري، ابوعلي سينا و... با امروزه بكنيد ما حالا كلي تكنولوژي و تنوع داريم ولي كمتر شاهد يك كار فاخر هستيم.
* نگرش مخاطب بعد از انقلاب با توجه به وجود ماهواره و رسانه هاي ديگر چگونه بوده است؟
- خيلي نوسان و موج داشته است، دوره اي دوره اتكا و كامل بودن است . دوره اي به اعتنا تبديل مي شود و حالا به سمتي مي رويم كه تلويزيون را به عنوان رسانه اي كه فقط وجود دارد مي شناسيم چون تلويزيون كم كم مركزيت خود را از دست داده است.
* آيا در عرصه رقابت، تلويزيون جمهوري اسلامي توانسته مخاطبان خود را حفظ كند؟
- به هر حال تلويزيون جمهوري اسلامي هميشه مخاطبان بالقوه خود را دارد  ما زماني هنر كرده ايم كه بتوانيم مخاطبان بالقوه خود را به مخاطب فعال تبديل كنيم. وقتي هنرمنديم كه مخاطبان فعال خود را حفظ كنيم و نبايد به آنها كار تكراري ارائه داد چون در اين صورت آنها مجدداً به مخاطب غير فعال تبديل مي شوند. معتقدم اقبال مخاطب خيلي براي برنامه سازان ملاك نيست چون اين اقبال ها بسيار پيچيده است.
* براساس پژوهشها چه برنامه هايي مخاطب بيشتري جذب كرده است؟
- در پژوهشها بيشتر كليت بررسي مي شود اما استقبال از سريال ماه مبارك رمضان بسيار زياد است. اقبال مخاطب بسيار متنوع است. نمي توان براي اين رسانه يك اطلس جغرافيايي ترسيم كرد حتي در ماههاي مختلف اين مسئله متفاوت است اگر ما سه ضلع مصلحت، ميل و نياز را براي مخاطب اصلي بدانيم. هر وقت آن را رعايت كنيم مخاطب بيشتري خواهيم داشت در غير اين صورت ما شاهد گريز مخاطب خواهيم بود. هرگاه هر كدام از اين عناصر به تنهايي وزنه بيشتري پيدا كنند ما دچار مشكل خواهيم شد.
* عملكرد تلويزيون در زمان جنگ چگونه بود؟
- تلويزيون در زمان جنگ بسيار موفق عمل كرد. گزارش ها، خبررساني، پشت جبهه و ادبيات به كار گرفته شده بسيار خوب و موفق بود و نوع گفتمان تلويزيون نزديك به جنس جنگ و مردم بود. در اين مرحله حلقه واسط بين سه ضلعي كه به آن اشاره كردم بسيار محكم بود و مخاطب خود را به خوبي جذب مي كرد.
* انتقال پيام هاي ارزشي از اين رسانه چگونه بوده است؟
- همه رسانه ها ايدئولوگ عمل مي كنند ما بايد ظرفي براي جنس حرفهاي خود پيدا كنيم تا ارزشهاي ما از مجراي آن به خوبي انتقال يابد. ما بايد حد و مرز تلويزيون را بشناسيم. شناخت اين ابزار به ما كمك مي كند تا ميزان و نحوه انتقال ارزشهاي خود را از اين مجرا بهتر بدانيم.

انقلاب
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |