سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
اعتصاب، اعتراض و تظاهرات در روز جهاني كارگر
000204.jpg
گروه سياسي خارجي: هزاران كارگر آسيايي ديروز از فرارسيدن روز كارگر براي بيان مشكلات سياسي و كاري خود استفاده كردند و در همين حال، فعالان اسپانيايي تبار در آمريكا اعتصابي سراسري در حمايت از حقوق مهاجران غيرقانوني برگزار كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از هنگ كنگ، اعتراض هاي برگزار شده در كشورهاي آسيايي اغلب به طور مسالمت آميز برگزار شد، اما هزاران نيروي پليس و ارتش در سراسر شهرهاي بزرگ مستقر شدند تا از بروز خشونت جلوگيري كنند.
بنا بر اين گزارش، كارگران اخراجي، چپگرايان و هواداران ژوزف استرادا رئيس جمهوري مخلوع فيليپين، در خيابان هاي مانيل تظاهرات كردند و بركناري گلوريا آرويو رئيس جمهوري فعلي كشور را خواستار شدند.
نيروهاي پليس و ارتش مانع از نزديك شدن عمده معترضان به كاخ رياست جمهوري شدند، اما هزاران نفر در مانيل و ساير شهرهاي فيليپين تظاهرات كردند.
تشكل پيكارجو و چپگراي بايان چند هزار نفر از هوادارانش را براي برگزاري تظاهراتي به سمت كاخ رياست جمهوري بسيج كرد و دستور پليس را براي نزديك نشدن به محل ناديده گرفت.
در آمريكا نيز كه ديروز يك روز عادي كاري بود، رهبران معترض با تابعيت آمريكاي جنوبي اعتصابي سراسري برگزار نمودند و در حالي كه قانونگذاران آمريكايي سرگرم بحث و بررسي در زمينه تحديد كارگران مهاجر هستند، آنها قدرت اقتصادي خود را با تحريم كار به نمايش درآوردند.
در سراسر اروپا نيز راهپيمايي ها و اعتراض هايي در دفاع از حقوق كارگران برگزار شد.
در حالي كه از اعتراض ها و اعتصاب هاي صنفي در فرانسه و در پي آن مجبورشدن دومينيك دوويلپن نخست وزير اين كشور به پس گرفتن قانون جديد كار تنها حدود يك ماه مي گذشت كارگران فرانسوي حضوري پرشور در اعتراض هاي خياباني روز كارگر به نمايش گذاشتند.
در همين حال، احزاب سياسي مهم سريلانكا به خاطر نگراني از احتمال بمب گذاري هاي انتحاري در تجمعات، راهپيمايي هاي از پيش برنامه ريزي شده براي ديروز را لغو كردند.
از سويي، چي موني رئيس بزرگترين سازمان كارگري كامبوج توسط پليس بازداشت شد و مقامات پليس اين كشور تجمع كارگران را صرفاً در داخل مقر اتحاديه ها و نه خيابان ها مجاز اعلام كردند. با اين وجود، بيش از يك هزار كارگر با ناديده گرفتن اين دستور،در خيابان هاي پنوم پن راهپيمايي كردند.
در جاكارتا نيز هزاران كارگر كه شمار آنها ۱۰ هزار نفر برآورد مي شود، با به اهتزاز درآوردن پرچم هاي اتحاديه هاي صنفي و حمل پارچه نوشته، عليه تجديدنظر در يك قانون كار كه اتحاديه ها آن را نشانه تضييع حقوق كارگران مي دانند، اعتراض كردند.
از سوي ديگر، در تايپه، حدود ۲۰۰ كارگر ملبس به سربندهاي زرد رنگ در حالي كه شعار مي دادند، با تجمع در خارج از محل برگزاري جلسات كابينه، نسبت به اقدام يك شركت آمريكايي در اخراج آنها، اعتراض كردند.
هزاران كارگر تايلندي نيز با راهپيمايي به سمت مقر دولت، خواستار افزايش ۲۵ درصدي حداقل حقوق شدند.
علاوه بر اين، حدود ۳۰۰ هزار نفر در سراسر ژاپن در مراسم مختلفي كه به مناسبت روز كارگر برگزار شد، شركت كردند و شرايط بهتر كاري را خواستار شدند.
بنا بر اين گزارش، حدود ۴۴ هزار نفر در توكيو هم در يك بوستان تجمع كردند و پس از آن در مركز شهر به راهپيمايي پرداختند و با به اهتزاز درآوردن پارچه نوشته هاي رنگي، نسبت به آنچه كه آن را نابرابري هاي اجتماعي ميان طبقه غني و فقير خواندند، اعتراض كردند.
هزاران كارگر پاكستاني نيز روز اول ماه مه برابر روز كارگر راهپيمايي هايي را در شهرهاي مهم كشور برگزار كردند و خواستار افزايش درآمدهاي خود شدند.
در همين حال، مقامات اتحاديه هاي صنفي عراقي اعلام كردند كه بنا به دلايل امنيتي، برگزاري هرگونه راهپيمايي و تجمع به مناسبت روز كارگر، ملغي شده است.
در مسكو نيز دهها هزار نفر در مركز شهر راهپيمايي كردند و با برپايي تظاهراتي آرام كه اتحاديه هاي صنفي هوادار دولت و كمونيست ها آن را سازماندهي كرده بودند، روز كارگر را گرامي  داشتند.
در آلمان هم ديروز در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت به ويژه در زمينه كاهش دستمزدها و افزايش ساعت كار تظاهرات كردند و خواستار توجه به وضع بيش از پنج ميليون بيكار در اين كشور شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از برلين، تظاهركنندگان همچنين خواستار لغو سياست هاي تبعيض آميز دولت و كارفرمايان شدند.
اين تظاهرات ها با همكاري اتحاديه هاي كارگري برگزار شد و تظاهركنندگان به تشديد روند اخراج كاركنان كارخانه هاي بزرگ در آلمان اعتراض كردند.
واحد مركزي خبر از وين هم خبر داد كه در تظاهرات روز جهاني كارگر در اين شهر هم بيش از ۱۲۰ هزار نفر شركت كردند.
حزب سوسيال دمكرات اتريش كه برگزاركننده اين تظاهرات بود از مراسم روز جهاني كارگر به عنوان فرصتي براي تبليغ سياست هاي خود در آستانه انتخابات پارلماني در پاييز امسال استفاده كرد.
همچنين مراسم روز جهاني كارگر در اتريش امسال تحت الشعاع رسوايي بزرگ ترين اتحاديه سنديكاهاي كارگري اين كشور قرار گرفت اما حزب سوسيال دمكرات و اتحاديه سنديكاهاي كارگري تلاش كردند با استفاده از مراسم روز اول ماه مه وجهه از دست رفته خود را بازيابند.

تايوان به جمع صادركنندگان سلاح مي پيوندد
ايسنا: معاون وزير دفاع تايوان ديروز اعلام كرد، تايوان كه به ساخت سلاح هاي با كيفيت و ارزان مشهور است، در نظر دارد فروش اين گونه سلاح ها را به كشورهاي خارجي آغاز كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، معاون وزير دفاع تايوان در جلسه  پارلمان در خصوص بازبيني بودجه  دفاعي اعلام كرد، بسياري از هيات ها و مقامات خارجي بازديدكننده از تايوان، مجذوب سلاح هاي ساخت تايوان شده اند.
بنابراين وزارت دفاع در نظر دارد شركتي را براي فروش سلاح هاي ساخت تايوان به كشورهايي كه با تايوان روابط دوستانه دارند، بنيان نهد.
وي هيچ اشاره ا ي به سلاح هايي كه تايوان در نظر دارد صادر كند نكرد؛ اما خبرگزاري اين كشور اعلام كرد، اين سلاح ها، سلاح هاي سبك متعارف هستند.
مطبوعات تايوان نوشتند، تايوان به صورت محرمانه سلاح هاي سبك را به كشورهاي آسياي جنوب شرقي و خاورميانه فروخته است.

محمود عباس:
سال ۲۰۰۹ از قدرت كنار مي روم
گروه سياسي خارجي: محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه با پايان يافتن دوران رياست خود در سال ۲۰۰۹ از قدرت كنار مي رود و قصد تمديد آن را ندارد.
به  گزارش  ايرنا به نقل از شبكه  خبري  بي بي سي ، محمود عباس  ديروز  در جمع  خبرنگاران  تأكيد كرد كه  وي  قصد ندارد براي  دوره  آتي  رياست  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  نامزد شود.
عباس  با بيان  اين  مطلب  كه  اين  بار نوبت  فرزندان  و نوادگان  ماست  كه  وارد عرصه  سياست  شوند در عين  حال  اظهار داشت  كه  هرگز فرزندان  خود را به  رياست  حكومت  خودگردان  فلسطين  برنخواهد گزيد.
وي  تأكيد كرد: ما انتخابات  دمكراتيك  داريم  و اين  امري  تثبيت  شده  است .
اختلاف تازه ميان حماس و فتح
دفتر سازمان  آزاديبخش  فلسطين  ساف  كه  قرار است  در آينده  نزديك  در بيروت  بازگشايي  شود به  عامل  اختلاف  تازه  ميان  جنبش  هاي  حماس  و جهاد اسلامي  فلسطين  با جنبش  فتح  تبديل  شده  است .
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، مسئولان  حماس  اعلام  كرده  اند كه  ساف  نمي تواند نماينده  همه  آوارگان  فلسطيني  باشد زيرا حماس  و جهاد اسلامي  در آن عضويت  ندارند.
اين  در حالي  است  كه  جنبش  فتح  مي كوشد در گفت وگو با دولت  لبنان  و بازگشايي  دفتر ساف  در بيروت ، در عمل  نمايندگي  آوارگان  فلسطيني  را در لبنان  در دست  بگيرد.
دولت  كنوني  لبنان  نيز به  رياست  فؤاد سنيوره  نخست  وزير وابسته  به  جريان  حريري، بيش  از حماس  متمايل  به  گفت وگو و تفاهم  با فتح  به  ويژه  در مورد سلاح  فلسطينيان  در لبنان  است .
هاآرتص: محبوبيت حماس رو به افزايش است
روزنامه   هاآرتص  در شماره  ديروز نوشت  به  رغم  مشكلاتي  كه  دولت  فلسطين  با آنها روبه رو است  محبوبيت  جنبش  حماس  در بين  فلسطينيان  همچنان  رو به  افزايش  است .
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه  تلويزيوني  الجزيره   هاآرتص  در تازه  ترين  نظرسنجي  خود درباره  جنبش  حماس  افزود: محبوبيت  اين  جنبش  در مقايسه  با ۳۰  درصد محبوبيت  جنبش  فتح  به  سي  و هشت  درصد افزايش  يافته  است .
هاآرتص  نوشت:  پنجاه  و سه  درصد از كساني  كه  در نظرسنجي  اين  روزنامه  شركت  كرده  اند رضايت  خود را از نتايج  انتخابات  اخير فلسطين  اعلام  داشته اند.
به  نوشته   هاآرتص ، به  رغم  اين كه  برخي  از شركت  كنندگان  در نظرسنجي  اعلام  كرده اند  اگر انتخابات  جديدي  در فلسطين  برگزار شود به  حماس  رأي  نخواهند داد اما محبوبيت  جنبش  حماس  در مقايسه  با جنبش  فتح  همچنان  رو به  افزايش  است .

گزارش سيا:
صدام مطمئن بود آمريكا جرأت حمله به عراق را ندارد
000198.jpg
گروه سياسي خارجي: براساس آخرين گزارش منتشرشده از سوي سازمان سيا درباره عراق، صدام مطمئن بود كه آمريكا هرگز جرأت حمله به كشورش را ندارد و اگر هم زماني دست به چنين اقدامي بزند، حتما با شكست مواجه خواهد شد.
در اين گزارش به نقل از طارق عزيز آمده است: يكي از دلايلي كه به صدام اطمينان مي داد آمريكا هرگز به اين كشور حمله نمي كند اين بود كه گمان مي كرد روسيه و فرانسه مانع از آن خواهند شد چراكه منافع اقتصادي زيادي در عراق دارند.
ابراهيم احمد عبدالستار فرمانده برجسته ارتش عراق نيز در اين خصوص اظهار داشته است كه صدام معتقد بود اگر آمريكا بخواهد بدون حمايت بين المللي به عراق حمله كند تحت فشار كشورهاي ديگر قرار خواهد گرفت.بنا بر اين گزارش حتي پس از حمله انگليس و آمريكا به عراق صدام گمان مي كرد اين حمله موقتي بوده و دستاورد اندكي براي آمريكا خواهد داشت و آنها قصد براندازي نظام بعثي را ندارند.

مخالفت مقتدا صدر با انحلال شبه نظاميان
000195.jpg
گروه سياسي خارجي: درحالي كه جلال طالباني رئيس جمهور عراق علي رغم مخالفت هاي گذشته اش درخصوص خلع سلاح شبه نظاميان وابسته به گروه هاي سياسي عراق ديروز تلويحاً با اين موضوع موافقت كرد، مقتدا صدر مخالفت خود را با اين موضوع اعلام داشت.
رئيس جمهور عراق كه پيش تر گفته بود به هيچ وجه پيشمرگان كرد عراق اسلحه زمين نخواهند گذاشت، با تأييد اخبار مذاكره با نمايندگان گروه هاي مسلح اين كشور از احتمال رسيدن به توافق براي خلع سلاح اين گروه ها خبر داد.
طالباني ديروز اعلام كرد، وي با نمايندگان هفت گروه مسلح در اين كشور ديدار كرده و به احتمال قوي آنها براي زمين گذاشتن اسلحه موافقت خواهند كرد.
همزمان با انتشار اين خبر يكي از نمايندگان گروه مقتدا صدر ضمن مخالفت با اين طرح گفت: ارتش المهدي (وابسته به مقتدا صدر) هيچ ارتباطي با هيچ سازمان حزبي نداشته و خط مشي مردمي  دارد و شكل گيري آن واكنش پليس به حضور اشغالگران است.
فرار زرقاوي از دست نيروهاي آمريكايي
به نوشته روزنامه سعودي الوطن، منابع نظامي آمريكايي اعلام كردند كه دو هفته پيش در جريان حمله به منزلي در يوسفيه بغداد، نزديك بود زرقاوي رئيس القاعده عراق دستگير شود.
به گفته اين منابع، افراد مسلحي كه در جريان اين عمليات دستگير شدند، گفتند زرقاوي هنگام حمله در منزل مجاور بوده است.

نيكسون سياست ابهام هسته اي اسرائيل را پذيرفته بود
فارس: يك سايت اينترنتي نوشت: يافته هاي جديد نشان مي دهد دولت ريچارد نيكسون، رئيس جمهوري اسبق آمريكا درباره سياست «ابهام هسته اي» اسرائيل با مقامات اين رژيم به توافق رسيده بودند.
اين اسناد كه در سايت «بولتن دانشمندان اتمي آمريكا» آمده، توسط «انور كوهن» ، تاريخ نويس اسرائيلي كه كتاب «اسرائيل و بمب» را نوشته و «ويليام بر»، كارشناس سياست تسليحات هسته اي آمريكا منتشر شده است.
«كوهن» و «بر» اسناد داخلي دولت نيكسون درباره ارتباطات با اسرائيل درباره مسئله هسته اي از جمله اعلام رسمي اسرائيل به آمريكا مبني بر عدم امضاي پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي را منتشر كرده اند.
تفاهم نامه هسته اي در سال ۱۹۶۹ بين «گلدا ماير» ، نخست وزير وقت اسرائيل در آن زمان و «ريچارد نيكسون» ، به يك دهه فشار آمريكا بر اسرائيل براي خاتمه برنامه هسته اي اش پايان داد.
در دهه ۱۹۶۰ آمريكاييها بازرساني را به راكتور هسته اي ديمونا اعزام كردند و مقامات دولت جانسون رئيس جمهوري وقت اعلام كردند به اين شرط سوخت هسته اي اين رآكتور را فراهم مي كنند كه اسرائيل موشك توليد نكند.
كوهن و بر مي گويند مشخص نيست آيا نيكسون تلاش كرد چنين كاري را انجام دهد اما اقدامات بعدي نشان مي دهد كه وي اين كار را نكرد.

اعضاي  كابينه  اسرائيل پنجشنبه 
به  پارلمان  معرفي  مي شوند
ايرنا: كابينه  جديد اسرائيل روز پنجشنبه  براي  گرفتن  راي  اعتماد به پارلمان  اين  رژيم  (كنيست ) معرفي  مي شود.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، ايهود اولمرت  رهبر حزب  كاديما و نخست  وزير اسرائيل  توانست  با احزاب  كار و شاس  دو توافق جداگانه  را با هدف  تشكيل  دولت  ائتلافي  امضا كند.
به  گفته  الجزيره  از آنجا كه اختلاف  نظرها بين  دوحزب  شاس  و كار ازبين  نرفته است  ، اولمرت  دو توافق  جداگانه  با رهبران  اين  دو حزب  منعقد كرده است .
براساس  اين  گزارش  يك  بند موجود درتوافق  كاديما و حزب  كار كه  در توافق با شاس ، وجود ندارد به  طرح هاي  ايهود اولمرت  معروف  به  تجميع  شهرك ها و ترسيم  يك جانبه  خط مرزي  اسرائيل  با فلسطين  مربوط است .

قتل ۲۲ هندو در كشمير
000210.jpg
دهلي نو _ ايرنا: خبرگزاري «پي  تي  آي» هند به  نقل  از منابع  رسمي  درشهر جامو گزارش  داد: بامداد ديروز حداقل  ۲۲ نفر از هندوها در روستاهاي  دورافتاده  در ناحيه  دودا كشمير تحت  كنترل  هند براثر حمله  افراد مسلح  كشته  شدند.
رئيس  پليس  بخش  جامو اعلام  كرد، افراد مسلح  از گروه  لشكر طيبه  روستاييان  پنجدوبي  و تاوا را از اماكن شان  بيرون  كشيدند و سپس به  روي  آنان  آتش  گشودند.
در نتيجه  اين  اقدام  كه  در حدود ۳۵۰ كيلومتري  شهر جامو صورت  گرفت  پنج نفر بشدت  زخمي  شدند.
افراد مسلح  لشكر طيبه  روز يكشنبه  گذشته  نيز چهارنفر از هندوها را درناحيه  اودام  پور ربوده  و سپس  به  قتل  رساندند.
گروه هاي  تندروي  كشميري  از جمله  حزب  المجاهدين  و لشكر طيبه  معتقدهستند تنها مبارزه  مسلحانه  مي تواند منجر به  استقلال  كشمير از دولت  هند شود.
اين  درحالي  است  كه  گروه هاي  ميانه روي كشميري  از جمله  كنفرانس  حريت  با نفي  مبارزه  مسلحانه ، خواستار گفت  وگو با دولت  مركزي  و كسب  خودگرداني  از دولت  هند هستند.

تمديد مهلت گفتگوهاي صلح دارفور
000207.jpg
گروه سياسي خارجي: آمريكا از احزاب درگير در مسئله دارفور خواست براي پايان دادن به خشونتها در اين منطقه هرچه زودتر توافق نامه صلح را امضا كنند.
اين در حالي است كه مذاكره كنندگان در آستانه بحران قرار دارند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، رابرت زوليك معاون وزير امور خارجه آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد احزاب مذاكره كننده به پيشرفتهايي دست يافته اند و تصور ما و اتحاديه آفريقا اين است كه آنها مي توانند با هم به توافق برسند.
درخواست آمريكا از مذاكره كنندگان در حالي مطرح شد كه پيش از اين سليم احمد سليم مذاكره كننده ارشد اتحاديه آفريقا در مسئله دارفور زمان مذاكره احزاب سوداني را ۴۸ ساعت تمديد كرده بود.
از سوي ديگر ارتش سودان اعلام كرد، ژنرال جعفر محمدالحسن فرمانده پيشين نيروي هوايي غرب اين كشور كه شوراي امنيت او را به ارتكاب جنايات جنگي متهم كرده است، تحويل نخواهد داد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از خارطوم «عثمان محمدالاغبش» سخنگوي نيروهاي مسلح سودان گفت، در راستاي اجراي تصميم «عمرالبشير» رئيس جمهوري سودان، هيچيك از افراد تحت پيگرد، تحويل هيچ قدرت خارجي نخواهد شد و هر گونه انتقاد از نيروهاي مسلح سودان به مثابه تجاوز به حاكميت ملي اين كشور است.
شوراي امنيت سازمان ملل هفته گذشته قطعنامه اي را درخصوص مجازات چهار تن از متهمين به ارتكاب جنايات جنگي در «دارفور» سودان، تصويب كرد.
علاوه بر ژنرال الحسن، دو تن از رهبران شورشيان دارفور و رهبر شبه نظاميان طرفدار دولت نيز متهم شناخته شدند. اين چهار تن، همگي ممنوع الخروج اعلام شده اند و تمام دارايي هايشان نيز توقيف شده است.
اعتراض مردم آمريكا به كشتار دارفور
هزاران نفر از مردم آمريكا در اعتراض به ناآرامي هاي دارفور و كشتار مردم اين منطقه تظاهرات كردند.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس از واشنگتن، هزاران نفر از مردم آمريكا در تظاهراتي گسترده ناآرامي هاي دارفور سودان و كشتار مردم اين منطقه را محكوم كردند. تعدادي از نمايندگان مجلس و چهره هاي برجسته اين كشور نيز در اين تظاهرات شركت كردند. حسن كوبر، يكي از مهاجران سوداني كه به دليل كشتارهاي منطقه دارفور وادار به ترك خانواده خود و فرار از كشورش شده است، ضمن شركت در اين تظاهرات با درخواست از سازمان ملل براي مداخله براي توقف اين خشونتها گفت: «من هيچ اطلاعي از محل خانواده ام و يا زنده بودن آنها ندارم.»در همين حال سازمان دهندگان اين تظاهرات اعلام كرده اند هفته آينده نيز بين ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر ديگر در اعتراض به اين كشتارها در آمريكا تظاهرات خواهند كرد.
جرج كلوني بازيگر برجسته هاليوود، باراك اوباما نماينده حزب دموكرات در سنا، ننسي پلوسي رئيس دموكرات مجلس نمايندگان و الي ويسل برنده جايزه نوبل نيز در اين تظاهرات شركت داشته اند.

سه هزار نيروي جديد انگليسي وارد افغانستان مي شوند
گروه سياسي خارجي: يك گروه ۳۳۰۰ نفره از نيروهاي تازه نفس انگليس در قالب نيروهاي حافظ صلح ناتو وارد استان هلمند در جنوب افغانستان خواهند شد تا از ماه آينده عمليات خود را آغاز كنند.
ايرنا به نقل از بي.بي.سي، گزارش داد كه قرار است اين نيروها جايگزين نيروهاي آمريكايي در منطقه شوند تا به نيروهاي دولتي در مبارزه با قاچاقچيان موادمخدر و شورشيان كمك كنند.
ارتش انگليس وظيفه اصلي اين نيروها را كمك به بازسازي افغانستان اعلام كرده است.
هم اكنون صدها سرباز انگليسي در استان هلمند مستقر هستند.
بنا به اين گزارش، جنوب افغانستان مركز فعاليت نيروهاي طالبان است و اين منطقه ظرف هفته هاي اخير صحنه حملات متعدد موشكي و نيز بمب گذاري در مسير گشت سربازان انگليسي بوده است.
يكي از فرماندهان طالبان هفته گذشته هشدار داد، سربازان تازه نفس انگليسي درصورت عزيمت به هلمند جانشان در خطر خواهد بود.
در همين  حال در اثر يك حمله انتحاري در ولايت قندهار در جنوب افغانستان دست كم دو سرباز كانادايي زخمي شدند و همزمان تيراندازي گروهي از شورشيان به يك خودروي ملكي در ولايت همجوار هلمند منجر به كشته شدن يك غيرنظامي و جراحت دو نفر ديگر شد.
بي.بي.سي فارسي خبر داد كه مقام هاي امنيتي در قندهار مي گويند يك خودروي حامل نيروهاي كانادايي و سربازان ارتش ملي افغانستان زماني هدف حمله انتحاري قرار گرفت كه از ولايت هلمند به سوي قندهار در حركت بود.
از سوي ديگر معاون والي سرپل در شمال افغانستان اعلام كرد، نيروهاي شورشي دو باب مدرسه را در اين ولايت آتش زدند.
وي به خبرنگاران در ولايت سرپل گفت: افراد ناشناس روز يكشنبه يك واحد آموزشي را در «گل تپه» در مركز اين ولايت و مدرسه ديگري را در منطقه صياد به آتش كشيدند.
به گفته او هيچ  يك از دانش آموزان اين دو واحد آموزشي آسيب نديدند ولي تعداد زيادي كتاب در آتش سوخت.

تظاهرات مهاجران در آمريكا
000201.jpg
ايرنا: در ادامه اعتراضات گسترده جمعيت۱۲ميليوني مهاجران غيرقانوني در آمريكا به لوايح تبعيض آميز كنگره برضد آنها، شهرهاي مختلف آمريكا ديروز صحنه تظاهرات ميليوني گروههاي معترض بود.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، طبق اعلام گروههايي كه تظاهرات ديروز را سازماندهي كرده اند، ميليونها نفر از مهاجران غيرقانوني و شهروندان آمريكايي مخالف با لوايح جديد كنگره اين كشور برضد مهاجران، در اين تظاهرات شركت كرد.
همچنين مهاجران ضمن شركت در تظاهرات ديروز كه آن را يك روز بدون مهاجران ناميده اند، دست به اعتصاب زدند و براي نمايش قدرت و ميزان تاثيرگذاري خود در اقتصاد آمريكا، دست از كار كشيدند و در مدارس، محل كار و مراكز تجاري حضور يافتند.
براساس قانون جديدي كه كنگره آمريكا سعي دارد برضد مهاجران غيرقانوني تصويب كند، اين افراد مجرم تلقي خواهند شد.
براساس اين گزارش چنين مخالفتي بامهاجران درآمريكا تاكنون سابقه نداشته است، زيرا به جزگروه اندكي سرخپوست كه عملا دركشورشان به حاشيه  رانده شده اند، بقيه ساكنان كنوني آمريكا مهاجراني هستند كه از ديگر كشورها خود را به اين سرزمين رسانده اند و اكنون حاضر به پذيرش ميهمان جديد نيستند.
قابل ذكراست حدود ؟؟ميليون مهاجر غيرقانوني در آمريكا زندگي مي كنند كه بيشتر آنان از كشورهاي آمريكاي لاتين ازجمله مكزيك به آمريكا آمده اند و معمولا مشاغلي را دراختيار دارند كه آمريكايي ها كمترحاضر به انجام آن هستند.

مانور مشترك افغانستان، پاكستان و آمريكا
كابل _ واحد مركزي خبر:مانور مشترك  نظامي  افغانستان ، پاكستان  و آمريكا ديروز در مناطق  مرزي  افغانستان  با پاكستان  آغاز شد.
ژنرال  محمدظاهر عظيمي  سخنگوي  وزارت  دفاع  افغانستان  با اعلام  اين  خبرگفت : اگر چه  حضور نيروهاي  ارتش  ملي  در اين  مانور اندك  است  و جنبه نمايشي  دارد اما اين  مانور مشترك  نظامي  باعث  تقويت  همكاري  ها در مبارزه با تروريسم  خواهد شد.
سخنگوي  نظاميان  آمريكايي  در كابل  نيز اين  مانور را در ادامه همكاري  ها ميان  افغانستان  و پاكستان  در زمينه  مبارزه  با تروريسم  مفيد توصيف  كرد.در اين  مانور كه  بيست  روز ادامه  مي  يابد، فقط ۳۷ سرباز و افسر ارتش  افغانستان  در كنار صدها نظامي  پاكستاني  و آمريكايي  حضور مي  يابند.برخي  تحليلگران  حضور نظاميان  افغانستان  را در اين  مانور بي  فايده  مي  دانند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |