سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۴ - May 2, 2006
سيارات پالسار
000003.jpg
پارس اسكاي : تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا اخيرا شواهدي دال بر شكل گيري سياراتي پر انرژي در اطراف ستاره هاي پالسار (تب اختر) بدست آورده است. اين ستارگان، در زمان حيات خود اغلب در رده ستاره هاي غول درجه بندي مي شوند. ستارگاني از اين دست كه اندازه اي بين ۱۰ تا ۲۰ برابر خورشيد دارند، پس از۱۰ ميليون سال فعاليت و مصرف تمام سوخت خود با انفجاري بسيار عظيم طي فرايندي ۱۰۰ هزار ساله تبديل به ابر نو اختر مي شوند.
ذرات باقي مانده از اين انفجار پس از مدت كوتاهي دوباره در اثر جاذبه بسيار زياد ستاره پيرامون آن جمع مي شوند و طي فرايندي كه چند ميليارد سال به طول مي انجامد، سياره ها را پديد مي آورند. تاكنون اين گونه تصور مي شد كه سيارات فقط پيرامون ستارگان عادي پديد مي آيند.
پيش از اين هم در سال ۱۹۹۲ دكتر الكساندر والسزن از ايالت پنسيلوانيا براي نخستين بار در خارج از منظومه شمسي، سه سياره را با اندازه اي دو برابر زمين در اطراف يك ستاره پالسار به نام «بي ۱۲+۱۲۵۷» كشف كرده بود.
در گذشته نيز برخي از منجمان شواهدي دال بر وجود سيارات پالسار كشف كرده بودند، اما تاكنون هيچ يك از اين سيارات به صورت مستقيم مشاهده نشده بود. داده هاي بدست آمده از تلسكوپ اسپيتزر، حاكي از آن است كه وجود چنين سياراتي كه پيرامون ستاره هاي پالسار بوجود مي آيند در كهكشان ما كاملا طبيعي است.
بدين ترتيب از مرگ هر ستاره غول چندين سياره بوجود مي آيد. تلسكوپ مادون قرمز اسپيتزر در مشاهداتي كه در اطراف يكي از ستاره هاي پالسار انجام داده است، تعدادي بي شمار، از ذراتي را كه پس از انفجار ستاره در محيط اطراف آن پخش مي شود، كشف كرده است. اين ذرات به طور كلي از خرده سنگ ها تشكيل شده اند و به دور صفحه اي به گستره ۱ ميليون مايل، در ناحيه استواي ستاره در حال گردشند. اينگونه تصور مي شود كه اين ذرات با پيوستن به يكديگر در يك بازه زماني طولاني در نهايت سياره اي به وجود مي آورند. اين براي نخستين بار است كه دانشمندان مراحل بوجود آمدن سياره اي را در اطراف يك ستاره كه مدت ها پيش مرده است مشاهده مي كنند.
دكتر چكرابارتي از انستيتو تكنولوژي كمبريج در اين باره مي گويد: تشكيل سيارات در كل عالم فرايندي طبيعي به نظر مي رسد و نمي توان آن را فقط محدود به منظومه شمسي يا كهكشان راه شيري دانست، اين موضوع براي نخستين بار همه ما را شگفت زده كرد. او افزود ستاره هاي پالسار در هنگام انفجار، انرژي بسيار زيادي توليد مي كنند، با اين حال ما هم اكنون داده هايي پيرامون تشكيل سياراتي در اطراف ستاره هاي پالسار در دست داريم كه شبيه شرايط تشكيل سيارات، پيرامون ستاره هاي جوان است!
ستاره پالسار مذكور كه توسط اسپيتزر مشاهده شده است با نام «۴يو» با فاصله اي در حدود ۱۳ هزار سال نوري در صورت فلكي ذات الكرسي واقع است. ستارگان پالسار از رده ابر نو اخترها، ستاره هاي نوتروني نيز خوانده مي شوند و فوق العاده چگال هستند به طوري كه يك قاشق چاي خوري از آنها به اندازه دو ميليارد تن وزن دارد، همچنين مقدار زيادي اشعه ايكس از خود ساطع مي كنند.
دكتر چارلز بيچمن از آزمايشگاه پيشرانه ناسا در اين باره مي گويد: اين گونه سيارات كه در اطراف چنين ستاره هايي بوجود مي آيند، از آن جا كه به طور پيوسته تحت تاثير تشعشعات امواج مختلف (بويژه اشعه ايكس) از ستاره مادر خود هستند، به احتمال زياد داراي ساختاري متفاوت نسبت به سيارات منظومه شمسي هستند و شايد ميزبان خوبي براي گسترش حيات نباشند. بنا به گفته دكتر والسزن ما با نسل جديدي از سيارات فراخورشيدي روبرو هستيم.

مرد چيني از حراج اينترنتي ،هواپيماي جنگنده خريد
000015.jpg
ايرنا:يك بازرگان چيني از طريق پايگاه اينترنتي حراج آنلاين eBay يك هواپيماي جنگنده ميگ- ۲۱اف را به قيمت ۲۴هزار و ۷۳۰ دلار از يك فروشنده آمريكايي خريداري كرد. او قصد دارد از اين هواپيما براي تزيين فضاي خالي داخل شركت خود استفاده كند. به گزارش آسوشيتدپرس، روزنامه پكن نيوز كه اين خبر را در شماره روز يكشنبه خود منتشر كرده است نام اين خريدار چيني را ژانگ چنگ نوشته است.
ژانگ گفته است به جمع آوري اشياي ارزشمند علاقه دارد. شركت او فضاي خالي دارد كه مي تواند هواپيما را در آنجا نمايش دهد. پايگاه اينترنتي eBay محل اين هواپيما را در حال حاضر لويستون در آيداهو آمريكا اعلام كرده است.
اين هواپيماي جنگنده آخرين بار در سال ۱۹۹۵به پرواز درآمد و يك موزه نيز از آن بازديد كرده است. وضعيت اين هواپيما عالي توصيف شده نام فروشنده تنها با نام كاربري inkgirle ذكر شده است.
روزنامه پكن نيوز به نقل ژانگ نوشت : او از طريق تماس تلفني با پسر فروشنده دريافته است اين جنگنده قبل از بازنشسته شدن در اختيار ارتش كشور چك بوده است. هنوز مشخص نشده است كه آيا امكان وارد كردن اين هواپيما به چين وجود دارد يا خير. ژانگ در انتظار اجازه مقامات دولتي است و گمرك چين اظهار نظري در اين باره نكرده است. ژانگ گفت كه قبلا هم يك شركت چيني يك ناو هواپيمابر را خريداري كرده بود.
منظور ژانگ ظاهرا ناو هواپيمابر مينسك ساخته شوروي است كه يك شركت چيني آن را خريداري و به يك پارك تفريحي شناور در شهر شنژن تبديل كرد. اين شركت اخيرا ورشكسته شده و كشتي را در معرض فروش گذاشته است. سازمان روابط دولتي eBay هنوز اظهار نظري در اين باره نكرده است.

بروز مشكلات حرارتي در پردازنده هاي اي ام دي
000006.jpg
ايرنا: اي ام دي اعلام كرد درصد كوچكي از پردازنده هاي اوپترون فروخته شده اين شركت داراي مشكل حرارتي بوده و در هنگام انجام محاسبات پيچيده داغ شده و قابليت پردازش صحيح را از دست مي دهند. به گزارش تك وب، اي ام دي به زودي يك ابزار نرم افزاري براي شناسايي پردازنده هاي معيوب فروخته شده خود كه تعداد آنها در حدود ۳ هزار عدد تخمين زده مي شود، منتشر خواهد كرد و اين شركت تمامي پردازنده هاي معيوب را بدون دريافت هزينه با نمونه هاي سالم تعويض خواهد نمود. مسئولان اي ام دي اعلام كرده اند مشكل ياد شده در حدود يك درصد از پردازنده هاي تك هسته اي اوپترون اكس ۵۲ و اوپترون اكس ۵۴ اين شركت كه درسال هاي ۲۰۰۵و ۲۰۰۶ توليد شده اند، شناسايي شده است.
شركت اي ام دي هم اكنون خط توليد اين دو مدل از پردازنده هاي اوپترون خود را مورد تجديد نظر قرار داده و سرعت محاسباتي اين پردازنده ها را از۲‎/۸گيگاهرتز به۲‎/۶گيگاهرتز كاهش داده تا احتمال داغ شدن و از كار افتادن آنها را پايين بياورد.
هرچند شركت اي ام دي مدت هاست كه عرضه مدل هاي مختلف از پردازنده هاي دو هسته اي خود را نيز آغاز كرده است، اما تراشه تك هسته اي اوپترون براي اين شركت داراي اهميت زيادي است زيرا اي ام دي موفق شد با معرفي همين محصول كارآمد و قدرتمند در سال ،۲۰۰۴ رقابت خود با شركت اينتل را در زمينه ارائه تراشه هاي مورد استفاده در سرورها وارد مرحله تازه اي كرده و سهم بازار خود را در اين زمينه از حدود ۵درصد در اواخر همان سال به حدود ۱۲درصد در اواخر سال ۲۰۰۵افزايش دهد.

كاربرد چشمگير نانو در اقتصاد ملي
گروه علمي فرهنگي: استفاده وسيع از نانوكامپوزيت ها مي تواند به كاهش مصرف ۵/۱ميليارد ليتر بنزين در مدت يك سال به كارگيري وسايل نقليه منجر شود و از اين طريق، آلودگي هاي مربوط به دي اكسيد كربن را سالانه بيشتر از ۵ميليارد كيلوگرم كاهش دهد.
نتايج پژوهش حسن مرداني- كارشناس محيط زيست انستيتو تحقيقات رازي- و فرناز جغتايي- كارشناس بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- نشان مي دهد كاربرد نانو كامپوزيت ها به توليد مواد اوليه اي بسيار مقاوم و سبك منجر شود كه قادرند جايگزين قطعات فلزي سنگين شده و كاهش چشمگيري در وزن تجهيزات و قطعات خودرو ايجاد كنند. اين مقوله، كاهش قابل توجهي در مصرف انرژي و آلودگي هوا را به دنبال خواهد داشت. بر اساس نتايج اين تحقيق، جلوگيري از انتشار ۲۰۰ ميليون تن تركيبات كربن و صرفه جويي ۱۰۰ ميليارد دلاري در انرژي، از پيامدهاي خوشايند استفاده از تكنولوژي توليد نيمه رساناها با به كارگيري نانو فناوري، در زمينه تأمين روشنايي محسوب مي شود كه كاهش آلودگي هوا را در بر خواهد داشت. به گزارش ايسنا، توليد نانولوله ها، نانوكامپوزيت ها، نانو فيلترها و نانو ذرات، نمونه هايي از استفاده از فناوري نانو است كه براي ساخت سيستم ها و كاربردهاي چشمگير در مسائل زيست محيطي و بهداشتي به كار برده مي شوند.
چندين شركت توليدي شيميايي نيز در حال توسعه مواد پليمري هستند كه با ذرات نانو تقويت شده اند. اين مواد مي تواند جايگزين قطعات فلزي ساختار در صنعت خودرو شود.
اين نتايج همچنين حاكي است پيل هاي سوختي زيستي كه از نانو فناوري در توليد آنها استفاده شده توانايي تبديل مستقيم انرژي بيوشيميايي را به انرژي الكتريكي دارد. خصوصيت ويژه اين پيل ها آن است كه از ضايعاتي مانند دي اكسيد كربن و فاضلاب انساني استفاده مي كنند.
از سوي ديگر، برخي عقيده دارند كه استفاده از فناوري نانو مي تواند به مشكلات جديد زيست محيطي مثل توليد مواد سمي جديد و خطرات زيستي مربوط به آن منجر شود. از اين رو پيش از هر گونه قانونگذاري در زمينه نانو مواد، بايد اطلاعات بسيار زيادي درباره آثار فرآيند ها و محصولات نانو بر سلامتي انسان و همچنين محيط زيست به دست آيد.

تداوم اختلاف مايكروسافت با اتحاديه اروپا
000090.jpg
ايرنا: پس از يك هفته دفاع وكلاي شركت مايكروسافت و نمايندگان اتحاديه اروپا از مواضعشان، دادگاه رسيدگي به دعواي دو طرف بدون آنكه هيچ يك از طرفين بتوانند نتيجه آن را پيش بيني كنند، خاتمه يافت. به گزارش بي بي سي، مايكروسافت عليه تصميم سال ۲۰۰۴ اتحاديه اروپا فرجام خواسته بود كه از اين شركت مي خواست تا نحوه فروش نرم افزار پخش كننده صوتي، تصويري مديا پلير(Media Player) را تغيير دهد. مايكروسافت در آن سال از سوي اتحاديه اروپا بالغ بر ۶۱۳ ميليون دلار جريمه شد. بعيد است راي دادگاه، پيش از پايان سال ۲۰۰۷ اعلام شود.
شكست اتحاديه اروپا در اين دادگاه، مي تواند ضربه بزرگي به وجهه قانونگذاري اين اتحاديه به عنوان تنظيم كننده رقابت در بازار باشد. از طرف ديگر عدم موفقيت مايكروسافت نيز به آينده مدل تجاري اين شركت ضربه خواهد زد. بيشتر وقت دادگاه به شنيدن استدلال وكلاي مايكروسافت اختصاص يافته بود كه خواستار لغو جرايم شده و با توليد نسخه اي از سيستم عامل ويندوز بدون مديا پلير مخالفت مي كردند. آنها همچنين عليه حكم مصوب سال ۲۰۰۴اتحاديه اروپا كه از مايكروسافت مي خواست بخشي از كدهاي سيستم عامل ويندوز خود را در دسترس شركت هاي رايانه اي ديگر قرار دهد، به مخالفت پرداختند.
وكلاي اتحاديه اروپا مي گويند جريمه فوق به عنوان عاملي بازدارنده لازم بوده و اقدام مايكروسافت تلاش شركت هاي رقيب براي فروش نرم افزارهاي مشابه را مختل كرده و مانع رقابت آزاد در بازار نرم افزارهاي رايانه هاي خانگي شده است. دو طرف دعوا بعد از ترك دادگاه گفته اند دفاعيات دو طرف چنان نزديك بودند كه نمي شد به راي قطعي دست يافت. براد اسميت، وكيل مايكروسافت هرگونه پيش بيني نتيجه دادگاه را اشتباه خواند.
همتاي او در كميسيون اروپا نيز گفته است كه در مورد نتيجه نهايي اظهار نظري نمي كند. در صورت اعلام راي دادگاه عليه مايكروسافت، اين شركت همچنان بخت اين را خواهد داشت تا از دادگاه بالاتر فرجام بخواهد. در پي فشار اتحاديه اروپا، مايكروسافت تغييراتي را در برنامه هاي خود به اجرا گذاشته است، اما اتحاديه اروپا مي گويد اين اقدامات كافي نيست و اگر مايكروسافت خواسته هايش را برآورده نكند، اين شركت را روزانه بالغ بر ۲ ميليون يورو جريمه خواهد كرد.

اتصال خطوط پرسرعت اينترنتي اروپا و هند
ايرنا: بر اساس گزارش هاي اعلام شده خطوط پرسرعت اينترنت اروپا و هند از زير دريا به هم وصل مي شوند. به گزارش KATAWEB ،براي پروژه اتصال خطوط پرسرعت اينترنت اروپا و هند از زير دريا حدود ۳۰۰ميليون دلار هزينه پيش بيني شده است. در اين پروژه كابل هاي خطوط پرسرعت اينترنت از غرب هند به مصر كشيده و سپس با گذر از درياي مديترانه به اروپا مي رسد.
تحقيقات نشان مي دهد كه اين طرح ۶هزار و ۲۱۴مايل است. در حال حاضر شبكه هاي خدمات اينترنتي پرسرعت در كشورهاي اروپايي ارتقا يافته است.
به عنوان نمونه در حال حاضر كشور انگليس از پيشتازترين كشورها در سطح جهان و پيشرفته ترين كشور اروپايي در زمينه خدمات اينترنتي است به طوري كه تعداد زيادي از مردم اين كشور به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند.
اكنون نهايت توان فناوري ADSL در كشورهاي اروپايي به كار گرفته شده و خدمات آنها به مناطق خاصي نظير مناطق شهري محدود نيست و نقاط مختلف كشورهاي اروپايي را تحت پوشش داده است.

ويندوزXPآفريقايي
000087.jpg
محمدتقي رسولي :مايكروسافت قصد دارد ويندوزXP خاصي را براي كشورهاي آفريقايي طراحي كند كه توانايي كار روي كامپيوترهاي ضعيف تر و قيمت كمتري داشته باشد. همچنين اين ويندوز، محافظ صفحه هاي مخصوص است و آيكون هايي مطابق با فرهنگ آفريقايي دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس از نيجريه، سخنگوي اين شركت اعلام كرد كه ويندوزXP جديد طبق علائق و خواسته هاي كشورهاي آفريقايي مي باشد.
مايكروسافت هدف خود را از چنين پروژه اي افزايش كاربران خود در كشورهاي فقير و كمك به كساني كه كامپيوترهاي ضعيف تري دارند و براي اولين بار است كه از كامپيوتر استفاده مي كنند، اعلام نموده است.
اكثر كشورهاي آفريقايي از جمله نيجريه داراي مردم فقيري مي باشد؛ به نحوي كه ۷۰درصد از مردم آنها روزانه كمتر از يك دلار درآمد دارند و مايكروسافت قصد دارد با اين كار، علاوه بر محبوبيت، مشتريان بيشتري را جذب نمايد. قرار است محصولات مشابهي براي ۸۳كشور آمريكاي لاتين و آسيا نيز آماده گردد.
در حال حاضر تعداد كمي از ۹۰۰ميليون آفريقايي از كامپيوتر استفاده مي نمايند و فقط ثروتمندان و مهاجران كشورهاي ديگر در آفريقا از كامپيوتر استفاده مي كنند. رهبران بسياري از كشورهاي فقير دنيا از شركت هاي بزرگ كامپيوتري و الكترونيكي درخواست كرده اند كه با ايجاد پروژه هاي جديد و كم هزينه، امكان گسترش تكنولوژي را در اين كشورها فراهم نمايند. از جمله اين كشورها مي توان به نيجريه و هند اشاره نمود.

نقاب سرخ آشكار شد
000012.jpg
نجوم- نسترن فاضلي:تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا به تازگي از يك جفت كهكشان تصويربرداري كرده است. اين تصوير فرو سرخ همانند دو چشم آبي يخزده مي ماند كه از پشت نقابي سرخ رنگ از جنس گردباد با طراحي هنرمندانه به ما خيره شده اند.
اين چشم ها در حقيقت مراكز دو كهكشان در حال تركيب هستند كه اخيرا يكديگر را ملاقات و شروع به گردش حول يكديگر كرده اند. اين نقاب از بازوهاي مارپيچي در هم تابيده اين دو كهكشان شكل گرفته است.
در امتداد بازوها خوشه هاي ستاره اي غبارآلودي متشكل از ستاره هاي تازه متولد شده ديده مي شود. اين ستاره ها همانند مرواريدهايي هستند كه پشت سرهم در يك ريسمان رديف شده اند.
اين اولين باري است كه اخترشناسان خوشه هايي ستاره اي از اين نوع موسوم به «مهره هاي در ريسمان» را مشاهده كرده اند.
طبق گفته محققان اين خوشه هاي مهره اي شكل بعد از اولين ملاقات اين زوج كهكشاني به وجود آمده اند.
كهكشانها يكديگر را به لرزش درآورده و باعث مي شوند گاز و غبار به اطراف حركت كنند و در بسته هايي جمع شوند در اين هنگام چگالي آنها به حدي مي رسد كه غبار جمع شده بر اثر گرانش دچار رمبش مي شود.
مواد به شكل ابرهاي مهره مانند منقبض مي شوند و ستاره هايي در اندازه هاي متفاوت در آنها پديد مي آيند. به سبب اين كه ابرهاي غبارآلود اطراف اين دو كهكشان در نور فرو سرخ مي درخشند دوربين فرو سرخ اسپيتزر اولين ابزاري است كه آنها را آشكار نموده است.
ستاره هاي داغ جواني كه درون اين سحابي ها لانه كرده اند غبار اطراف خود را گرم مي كنند و سبب تابش غبار در طول موج فروسرخ مي شوند. مي توانيد در تصوير اين غبار را به رنگ قرمز و ستاره هاي درون آن را به رنگ آبي ببينيد.
همچنين بر اساس داده هاي اسپيتزر نوري غير معمول از يك مهره درخشان سمت چپ نقاب به چشم مي خورد. اين گوي درخشان جذاب بسيار پر جرم است و۵درصد از تمام نور فرو سرخي كه از دو كهكشان ساطع مي شود را به خود اختصاص مي دهد.
به نظر مي رسد كه ستاره هاي مركزي درون اين خوشه چگال احتمالا در حال به هم پيوستن و تشكيل يك سياه چاله هستند. تصوير نور مرئي اين كهكشانها ستاره هايي را درون مهره ها نشان مي دهد ولي خود مهره ها مخفي هستند.
در آن تصاوير كهكشانها بيشتر شبيه به چشمان يك جغد با بالهايي از جنس ستاره ها هستند. اين دو كهكشان در فاصله۱۴۰ ميليون سال نوري از ما قرار دارند. آنها ۵۰۰ ميليون سال ديگر يكي مي شوند.

گوگل، ناموفق در كره جنوبي
محمدتقي رسولي: گوگل تاكنون موفق شده است در اكثر كشورهاي جهان موتور جستجوي خود را معرفي نموده و طرفداران بسياري را جلب نمايد ولي به نظر مي رسد اين شركت در كره جنوبي ناموفق بوده و نتوانسته راه خود را باز نمايد.
كره جنوبي به عنوان يكي از صنعتي ترين كشورهاي جهان از لحاظ مخابرات و ارتباطات نيز كشور پيشرفته اي محسوب مي شود و با ميليون ها كاربر اينترنت همواره مدنظر شركتهاي بزرگ كامپيوتري بوده تا به عنوان بازار مصرف از آن استفاده نمايند. همچنين كاربران اينترنت در كره جنوبي از روشهاي بي سيم و پيشرفته براي اتصال به اينترنت استفاده مي نمايند و اكثر آنها داراي وبلاگ هاي شخصي اند.
كاربران كره اي با وجود استفاده زياد از اينترنت به ندرت به استفاده از موتور جستجوي گوگل علاقه نشان داده اند.
تحقيقات انجام شده در كره نشان مي دهد تنها ۱۷ درصد از كاربران از اين سايت براي جستجو استفاده نموده اند. سايت كره اي Korean click با ۸/۱۰ درصد و سايت معروف NHN با ۴/۵۸ درصد بيشترين مراجعه كننده را داشته است.
اين تحقيقات حاكي از آن است كه ديگر موتورهاي جستجو نظير ياهو نيز چندان موفق نبوده اند.
كره اي ها به دليل زبان محلي خاص و مشكلي كه دارند معمولاً در مراجعه به سايتها و هنگام جستجو چنانچه زود به جواب مورد نظر نرسند پشيمان شده و به سوي موتورهاي كره اي مي روند. اين امر باعث گرديده ذهنيت كره اي ها نسبت به موتورهاي جستجوي خارجي تغيير يابد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |