دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۴ - Mar 7, 2005
۶۴ هزار جوان تهراني امسال با كمك شهرداري وام ازدواج گرفتند
مهندس چمران:
وام ازدواج سال آينده هم پرداخت مي شود
گروه شهري: از تيرماه امسال تاكنون ۶۴ هزار جوان تهراني با مساعدت شهرداري و صندوق انصارالمجاهدين وام ازدواج دريافت كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصدو سي وسومين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: تاكنون ۱۵۰ هزار نفر فرم درخواست وام ازدواج دريافت كرده اند كه از اين تعداد ۱۲۰ هزار نفر فرم تقاضاي خود را تحويل داده اند.وي افزود: از تيرماه سال جاري تاكنون وام ۷۹ هزار نفر تصويب شده است و ۶۴ هزار نفر توانسته اند از تسهيلات اين وام بهره مند شوند و اميدواريم ۴۹ هزار متقاضي باقيمانده نيز تا ۲۰ اسفندماه جاري بتوانند از اين تسهيلات بهره مند شوند.
وي گفت: اعتبارات در نظرگرفته شده براي وام ازدواج زوج هاي تهراني ۴۰ ميليارد تومان بوده است كه نيمي از آن را شهرداري و نيم ديگر را صندوق قرض الحسنه انصار المجاهدين تقبل كرده اند كه براي سال آينده نيز اعتبارات از سوي شهرداري پيش بيني مي شود.
رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه وام ازدواج سال آينده نيز به زوج هاي تهراني پرداخت خواهد شد.
آغاز بررسي بودجه سال ۸۴ شهرداري تهران
از سوي ديگر مهندس چمران خاطرنشان كرد كه بررسي بودجه سال آينده شهرداري از فردا در جلسه علني شوراي شهر تهران آغاز مي شود.
وي گفت: بودجه سال ۸۴ شهرداري به لحاظ منابع درآمدي افزايش چنداني با بودجه امسال (۱۳۶۶ ميليارد تومان) ندارد و در حدود ۱۳۸۵ ميليارد تومان پيش  بيني شده است.
چمران افزود: لايحه بودجه پيشنهادي شهرداري در جلسات كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر بررسي شده است و كميسيون روز يكشنبه گزارشي از نحوه بررسي را به جلسه شورا ارايه داد.
رئيس شوراي شهر در عين حال با اشاره به عدم تحقق ۳۰۰ ميليارد تومان از بودجه سال جاري شهرداري دلايل عمده آن را عدم پرداخت مطالبات شهرداري از سوي دولت و عدم فروش برخي املاك شهرداري عنوان كرد و گفت: در بودجه سال جاري ۱۲۰ ميليارد تومان بابت بدهي دولت و ۱۲۰ ميليارد تومان نيز بابت فروش برخي املاك شهرداري در نظر گرفته شده بود.
چمران افزود: در بودجه سال آينده نيز ۶۰ميليارد تومان بابت بدهي دولت به شهرداري در نظر گرفته خواهد شد كه انتظار مي رود با توجه به اينكه دولت ۵۰ ميليارد تومان در بودجه سال ۸۴ كل كشور بابت بدهي خود به شهرداري هاي كل كشور در نظر گرفته است تاحدودي امكان تحقق بخشي از بدهي دولت به شهرداري فراهم آيد.
رئيس شوراي شهر افزود: در بودجه سال آينده شهرداري سياستگزاري ها به گونه اي پيش بيني شده است كه بخش عمده درآمد شهرداري به جاي عوارض ساختماني و فروش تراكم از محل سرمايه گذاري هاي مشاركتي تامين شود.
افزايش نرخ كرايه تاكسي غيرقانوني است
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر افزايش نرخ تاكسي را در برخي خطوط غير قانوني دانست و گفت: هنوز لايحه اي در اين رابطه از سوي شهرداري براي تصويب در اختيار شوراي شهر قرار نگرفته است گرچه پيشنهادهايي به طور غيررسمي به شورا ارايه گرديده است از اين رو هرگونه افزايش نرخ كرايه تاكسي قبل از تصويب شوراي شهر قانوني نيست.

شهردار در مراسم بهره برداري از پروژه توسعه ۷ هزار هكتاري كمربند سبز تهران
احياء قنوات تهران از سال آينده آ غاز مي شود
عكس: محمد كربلايي احمد
002007.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران پروژه توسعه ۷ هزار هكتاري جنگل كاري در قالب طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران در محل جاده اختصاصي آمادگاه نيروي انتظامي (بعد از كهريزك بعد از جاده دو تويه) مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گفته شهردار تهران در كاشت هر ۷ هزار هكتار جنگل كاري نيازمند همكاري ۷ هزار نفر نيروهاي مردمي بابت حفظ و نگهداري از آن هستيم.
وي افزود: طرحهايي در دست اجراست كه بر مبناي آن از سال آينده دستكم ۴۰۰ ميليون متر مكعب آب بلاستفاده سفره هاي زيرزميني تهران از طريق احياء و بازسازي قنوات در خدمت آبياري فضاهاي سبز تهران قرار گيرد.
وي خبر داد: تا پايان سال ۸۴ حداقل نيمي از ۴۰۰ قنات شهر تهران كه به دلايل مختلف مسيرشان دچار انحراف و يا حتي كور شده اند از طريق طرحهاي احياء وبازسازي مورد بهره برداري مجدد قرار گيرد.
وي كاركرد فضاهاي سبز و كاشت گونه هاي گياهي را صرفاً به عنوان ابزاري در جهت مبارزه با آلودگي  هوا ندانست و گفت: توسعه فضاي سبز چه در قالب طراحي و كاشت گونه هاي گياهي در درون و بيرون شهر و چه در محدوده فضاهاي خصوصي شهروندان اعم از منازل و سازمانها و ادارات از منظر زيبايي شناختي، شادابي و عاملي در آرامش و تمدد اعصاب همانند نان و آب براي انسان ضروري به نظر مي رسد.
وي اظهار اميدواري كرد، ظرف ۱۵ سال آينده كمربند سبز اطراف تهران به مساحت ۲۰۰ هزار هكتار كه تا جاجرود و بومهن را در برخواهد گرفت تكميل شود.
وي در اين راستا به احداث ۱۴ هزار هكتار توسعه جنگل كاري كمربند سبز اطراف تهران از سال گذشته تاكنون اشاره كرد و به عنوان يك پيشنهاد گفت: از آنجايي كه سالانه ۱۶۰ هزار مولود جديد و ۸۵ هزار تشكيل نهاد مقدس به نام خانواده در تهران داريم به ميمنت هر كدام از اين رخدادها چنانچه درختي در نقطه اي مناسب كاشته و حفظ و نگهداري شود چهره شهر تهران در عرض مدت كوتاهي دگرگون خواهد شد.
در اين مراسم معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز با اشاره به سياست هاي نادرست مديران سابق حوزه مديريت شهري مبني بر فروش بي رويه اضافه تراكم و گسيل نقدينگي هاي شهر به سمت ساخت و ساز گفت: براساس تحقيقات انجام شده يك درخت ۵۰ ساله ۳۱ هزار دلار اكسيژن توليد كرده ، معادل ۶۱ هزار دلار در كنترل آلودگي هوا نقش دارد و برابر ۲۷ هزار دلار در جلوگيري از فرسايش خاك مؤثر است .بنابراين تخريب هر درخت موجب ضرر و زيان فراوان به سرمايه هاي ملي و اقتصاد كشور است.

برترين هاي جشنواره روابط عمومي هاي
شهرداري تهران معرفي شدند
گروه شهري: برترين هاي دومين جشنواره روابط عمومي هاي شهرداري تهران عصر روز شنبه با حضور چند تن از معاونان شهردار تهران معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما، شركت كنندگان در اين جشنواره در ۱۱ رشته ارتباطات مردمي و افكارسنجي و پژوهش، تبليغات فرهنگي، مراسم و تشريفات، ارتباطات رسانه اي، ارتباط با مجامع و سازمانها، انتشارات، كار برنامه اي، نحوه همكاري با كميسيون نام گذاري معابر، انتخاب كاركنان و كارمندان نمونه و همشهري محله با يكديگر به رقابت پرداختند. امسال در اين جشنواره همچنين در بخش ويژه خبرنگاران نمونه و فعال در حوزه شهري مورد تقدير قرار گرفتند.

احمدي نژاد: منابع بلوكه شده در تهران را آزاد كنيم
تا هويت به پايتخت و همه استان ها بازگردد
گروه شهري: شهردار تهران گفت: بلوكه شدن ۸۰ درصد منابع اعتبارات و امكانات در تهران، نه تنها هويت را از ساير استان ها گرفته، بلكه پايتخت را با انبوهي از مشكلات مواجه كرده است.
دكتر محمود احمدي نژاد با انتقاد از گسترش مديريت پرهزينه و كم بازده در تهران تأكيد كرد: ۶۰ درصد گردش سرمايه كشور در تهران صورت مي گيرد كه بخش قابل توجهي از آن خارج از چرخه فعاليت هاي مثبت و توليدي است.
وي كه در مراسم گشايش نخستين همايش علمي كاربردي توسعه محله اي، چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران سخن مي گفت، خروج شركت ها،  سازمان ها و مؤسسات غيرضروري از تهران را راهكار اصلي كاهش تراكم جمعيتي پايتخت دانست و گفت: بسياري از ساختمان هاي بلند مرتبه و فضاهاي مفيد شهر تهران توسط مؤسسات و شركت هايي اشغال شده كه محل فعاليت آنها در ساير استان هاست و حضور آنها تراكم جمعيتي و مشكلات پايتخت را چند برابر كرده است.
احمدي نژاد افزود: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد اعتبارات عمراني، استاني و ۸۰ درصد آن ملي است كه تصميم گيري درباره آن در تهران صورت مي گيرد و اينها همه بايد به استان ها برگردد تا هم تهران نفس بكشد و هم استان ها احساس هويت كنند و جلوي مهاجرت خيل جمعيت به پايتخت گرفته شده و حتي معكوس شود.
شهردار تهران احياي هويت محله اي در شهر تهران و ساير كلان شهرها را منوط به انتقال اختيار تصميم گيري ها و برنامه ريزي ها و اجراي آن از دستگاه هاي دولتي به مردم كوي و برزن دانست و تصريح كرد: همه چيز متعلق به مردم است و ما نبايد حاكميت مردم به زندگي و سرنوشت خودشان را از آنان بگيريم، بلكه توليت اداره محل زندگي را بايد به خود مردم بازگردانيم.
وي توسعه محله اي و بازيابي هويت محله اي را عامل تحقق سازماندهي و انسجام اجتماعي، پيشرفت زندگي فردي و اجتماعي و بازيابي هويت تاريخي و فرهنگي مردم برشمرد و اظهار داشت: هويت واقعي شهر و محله با خيابان، ساختمان، فروشگاه و برج تعريف نمي شود، بلكه جوهره مدنيت حقيقي، روابط انساني بين آحاد شهروندان است كه حفظ و ارتقاي آن موجب تحقق آرمان ها، شكوفايي استعدادها و توانمندسازي شهروندان براي مشاركت در پيشرفت و آباداني محل زندگي،  شهر و در نهايت كشور مي شود.

امسال شهرداري بر مراسم چهارشنبه سوري نظارت مي كند
002001.jpg
خبرگزاري مهر:رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: اما امسال نظارت بر چگونگي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري از سوي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران دنبال مي شود.
بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران هدف از چنين مصوبه اي ، هماهنگي دستگاهها و سازمانهايي همچون اورژانس، آتش نشاني و نيروي انتظامي براي مواقع ضروري به ويژه آماده باش در سطح مناطق است. رسول خادم افزود: مصوبه سال گذشته شوراي شهر در خصوص ساماندهي جشن ها و مراسم سنتي با هدف نظارت بر اجراي مراسم و آيين هاي سنتي به تصويب رسيد.

ادامه تخريب جنگلهاي ماسال گيلان
002004.jpg
ايلنا:مديركل محيط زيست گيلان گفت:با وجود مداراهاي اهرم  هاي نظارتي و محيط زيست استان، شركت بهره  برداري جنگل شفارود همچنان به تخريب جنگل  هاي منطقه ماسال ادامه مي  دهد.دكتر شعبانعلي نظامي گفت:گاهي اوقات برداشت  هاي اين شركت در مناطقي با شيب بسيار بالا انجام مي  پذيرد كه نه تنها موجب از بين رفتن سيماي اكوسيستم اوليه مي  شود، بلكه امكان جايگزيني و پايدار كردن دوباره آن نيز وجود ندارد.وي افزود: شيب  هاي تند به دليل آسيب  پذيري بيشتر بافت خاك در صورت پاك  تراشي بيش از ساير مناطق در معرض فرسايش آبي قرار دارند كه عمدتا در شيب  هاي با ۴۵ درصد در سراسر دنيا آيتم قابل پيشنهاد، حفاظت مطلق است و اين در حالي است كه متاسفانه شركت مذكور مشغول پاك  تراشي اين شيب  ها ست.

درختكاري با حضور مدال آوران المپيك
002010.jpg
شهردار منطقه ۳ تهران اعلام كرد: بزرگترين جشنواره درختكاري به مناسبت هفته منابع طبيعي با حضور جمعي از ورزشكاران ملي پوش ومدال آوران المپيك آتن روز سه شنبه در مجموعه ورزشي انقلاب برگزار مي شود. دكتر علي اصغر تهراني با اشاره به ضرورت ايجاد و توسعه فضاي سبز گفت: شرايط آب و هوايي تهران به گونه اي است كه ترويج فرهنگ فضاي سبز وتشويق شهروندان و نهادها و سازمان ها به ايجاد و گسترش فضاي سبز خصوصي، موضوعي الزام آور و اجتناب ناپذير است و به نظر مي رسد با انجام اين مهم بتوان گامي مهم در كاهش منابع آلاينده هوا و سرسبز كردن سيماي عمومي شهر برداشت.

نگاه
001998.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |