دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۴ - Mar 7, 2005
كوچكترين ستاره تابان جهان شناسايي شد
ايرنا:  ستاره شناسان موفق به شناسايي ستاره تاباني شده اند كه تنها اندكي از سياره مشتري در منظومه شمسي بزرگتر است.
كشف اين ستاره براي نخستين بار نشان مي دهد رخ دادن واكنش هاي اتمي كه منجر به درخشش ستارگان مي شود، در اجرام آسماني كوچك نيز ممكن است.
ستاره مذكور با نام «اوگل-تي آر۱۲۲- بي» در صورت فلكي «زورق» (كارينا) واقع شده و دانشمندان از تلسكوپ «وي التي» در كشور شيلي براي شناسايي آن استفاده كرده اند.
ستاره شناسان هنوز به طور دقيق نمي دانند حداقل جرم يك ستاره چه ميزان بايد باشد تا بتواند از خود نور تابش كند.
ستارگان تابان در واقع اجرام گازي شكل بزرگي هستند كه نيروي جاذبه اي كه مواد آنها را به سوي مركز ستاره مي كشاند، سبب بروز واكنشهاي اتمي همجوشي يا گداخت هسته اي(فيوژن ) شده و در پي آن ستاره نور و گرما منتشر مي كند.
ستاره «اوگل-تي آر۱۲۲- بي» با آنكه۱۶ درصد از سياره مشتري بزرگتر است ، اما جرم آن حدود۹۶ برابر همين سياره است .
اين جرم زياد و در عين حال ابعاد كوچك ، سبب بالا رفتن چگالي ستاره شده به طوري كه چگالي آن حدود۵۰ برابر چگالي ستاره خورشيد تخمين زده مي شود.
دانشمندان اعلام كردند ستاره «اوگل-تي آر۱۲۲-» كه فقط كمي از «مشتري» بزرگتر است ، از بسياري از سياراتي كه در خارج از منظومه شمسي كشف شده اند كوچكتر بوده و كوچكترين ستاره شناسايي شده تا به امروز است .

دولت انگلستان به دنبال برگزاري الكترونيكي انتخابات
توهم يك واقعيت مجازي
001950.jpg
گروه انفورماتيك - ساراناز عبدالله زاده: وقتي «توني بلر» نخست وزير انگلستان اعلام كرد تا چند سال ديگر دولت بريتانيا به دولت الكترونيكي بريتانيا تغيير نام خواهد داد، هرگز تصور نمي كرد كه شهروندان بي انگيزه كشورش او را در اين راه حمايت نكنند. بعد از اين واكنش سرد، توني بلر نبود بستر فرهنگي مناسب را دليل اصلي شكست خود دانست و به آن اعتراف كرد.
لندن گرچه تبديل به پايتخت الكترونيكي نشد اما با نزديك شدن انتخابات عمومي و پارلماني كشور انگليس زمزمه هايي از اينترنتي شدن كامل اين رويداد مطرح است.نگراني دست اندركاران و تحليل گران بريتانيايي گذشته از استقبال مردم ميزان توجه جدي خود دولتمردان به فناوري اينترنتي است.
اين درحالي است كه پژوهشگران و تحليل گران اجتماعي از جمله فيليپ نوبل كه رياست مركز Politic online را برعهده دارد، شيوه برخورد زيركانه و صحيح حزب جمهوري خواه آمريكا با اينترنت و برخورد صحيح با آن را يكي از دلايل اصلي انتخاب مجدد جورج بوش به رياست جمهوري اين كشور مي دانند.
به گزارش بي.بي.سي، دولتمردان بريتانيايي اكنون براي استفاده هرچه گسترده از اينترنت به تكاپو افتاده اند. بسياري معتقدند كه اينترنت در انتخابات آينده كشور انگليس نقش بسيار حساسي ايفا خواهد كرد؛ نقشي كه شايد كمتر از تأثير مناظره هاي تلويزيوني و بندهاي تبليغاتي نخواهد بود.
به گفته بيل تامسون تحليل گر IT ، «اين بار در ايام انتخابات علاوه بر ظاهر شدن پوسترها و بروشورهاي تبليغاتي در سطح شهرهاي بزرگ انگليس، شاهد بروز اتاقهاي گفت وگوي انتخاباتي (chat room) و وبلاگ هاي جديدي خواهيم بود.»
در همين راستا قرار است روز دوشنبه(امروز) جلسه اي در وست مينستر انگليس درباره سياستگذاريهاي مبارزات انتخاباتي آنلاين برگزار شود كه در آن راجع به قواعد و قوانين تبليغات آنلاين براي انتخابات تصميم گيري خواهد شد.اما تامسون كه خود جزء اولين طراحان سايت هاي انتخاباتي براي نمايندگان پارلمان انگلستان در سال ۱۹۹۴ بود عقيده دارد كه صرف اعلام اينترنتي شدن انتخابات كافي نيست و اگر بريتانيا مايل به شكست مجدد در اين روياي خود نيست بايد زمينه هاي فرهنگي و فرهنگ سازي مناسب را براي رسيدن به اين هدف فراهم كند.

دايناسور روباتيك
001947.jpg
دو دايناسور روباتيك در يك نشست مطبوعاتي در شهر توكيوي ژاپن به نمايش گذاشته شده اند. اين دو ربات كه يكي به نام پاراسولوفوس و ديگري تيراناسوروس شناخته مي شوند مي توانند با سرعت يك كيلومتر در ساعت حركت كنند.
مؤسسه انرژي و فناوري صنعتي ژاپن كه از سرمايه گذاران اصلي اين روبات ها هستند مقدار نهايي اين سرمايه گذاري را حدود ۱۸۰ ميليون ين (معادل ۷/۱ ميليون دلار)،  اعلام كرد.
روبات نوع اول، يعني پاراسولوفوس ۵/۳ متر طول و ۶/۱ متر ارتفاع دارد و حدود ۸۵ كيلوگرم وزن اين روبات است كه اين مقدار از وزن يك دايناسور معمولي ۵/۴ تني بسيار سبكتر است.
قرار است دايناسورهاي مكانيكي در نمايشگاه جهاني Expo به نمايش درآيند. اين نمايشگاه از ۲۵ مارس تا ۲۵ سپتامبر در شهر آچي ژاپن برگزار مي شود و انتظار مي رود نزديك به ۱۵ ميليون بازديد كننده داشته باشد.

نرم افزار
WinFS «فايل سيستم» جديد XP
گروه انفورماتيك: شايد مايكروسافت از آينده «فايل سيستم» جديد خود براي لانگ هورن نگويد اما قدر مسلم اين است كه در حال كار روي اين «فايل سيستم» جديد است تا آن را براي ويندوز ايكس پي هم آماده كند همانگونه كه در مورد سيستم هاي پايه نمايشي و مخابراتي ويندوز خود انجام داده است.
به گزارش كام تو نت، WinFS «فايل سيستمي» است كه مايكروسافت براي ويندوز XP هم آماده مي كند. شواهد، حاكي از آن است كه مايكروسافت قصد ندارد تا جزئياتي از WinFS را ارئه دهد، زيرا در ماه آگوست تصميم گرفت تا اطلاعات پيرامون مشخصه هاي ضبط و بازيابي آن را همراه نمونه سرور و كلاينت لانگ هورن ارائه ندهد.
مايكروسافت وعده داده كه كلاينت لانگ هورن در ۲۰۰۶ و سرور لانگ هورن در ۲۰۰۷ عرضه خواهد شد. مقامات مايكروسافت بارها زمان و چگونگي عرضه WinFS را به توسعه دهندگان و مشتريان خود رد كرده است. اين مسأله باعث شده تا عده زيادي بر اين باور باشند كه WinFS هم به سرنوشت قاهره (Cairo) مايكروسافت دچار خواهد شد. فايل سيستمي كه قرار بود در ۱۹۹۰ عرضه شود اما هرگز به بازار نيامد.
سال گذشته بود كه WinFS به عنوان يكي از چهار پايه اصلي لانگ هورن معرفي شد. سه بخش ديگر كه هنوز جزوي از لانگ هورن محسوب مي شوند عبارتند از: اولون Avalon پايه سيستم نمايشي، اينديگو Indigo پايه سيستم مخابراتي، و نهايتاً تكنولوزي هاي اساسي Fundamentals كه كيفيت، امنيت و دوام ويندوز را بالا خواهند برد.

آف لاين
كشف روشي براي تقويت سيستم ايمني بدن
گروه دانش: پژوهشگران استراليايي اعلام كردند روشي براي تقويت سيستم دفاعي بدن در مقابله با ويروس هاي كشنده از جمله HIV پيدا كرده  اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اشتفان كنت محقق دانشگاه ملبورن اعلام كرد گروه علمي ابداع كننده اين روش از خون بعضي حيوانها در آزمايشگاه نمونه برداري كردند و آثار ويروس ايدز را كه سيستم ايمني بدن را فعال مي سازد در نمونه خون اين حيوان ها وارد كردند.
به گفته كنت زماني كه خون نمونه برداري شده آلوده دوباره به بدن حيوان تزريق شد واكنش ايمني بسيار زيادي در بدن حيوان ايجاد كرد.
او افزود: هفته هاي بعد مشاهده كرديم كه ايمني بدن آنها تا اندازه زيادي تقويت شده است؛  در واقع روشي كه ما آزمايش كرديم كاملاً شبيه واكسن عمل كرد در حالي كه ما هرگز انتظار چنين نتيجه اي نداشتيم . دانشمندان و محققان اين روش را با موفقيت بر روي حيواناتي از قبيل موش و ميمون انجام دادند. دانشمندان معتقدند اين روش را مي توان تا دو سال ديگر برروي انسان نيز آزمايش كرد.
يافته هاي جديد در تشخيص سرطان مثانه
گروه دانش: نوعي ماده جديد براي تشخيص آسان سرطان مثانه، بزودي به بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش IRIB، پژوهشگران دانشگاه پلي كلينيك لوزان سوييس اعلام كردند. اين ماده موثر جديد هگزا مينو لوولينات نام دارد.
به گفته پژوهشگران اين دارو با قرارگرفتن برروي ضايعات ، سلول  هاي سرطاني را به تركيب فلورسان تبديل مي  كند.
حدود نيم ساعت پس از آن پزشك با استفاده از دوربين سيستوسكوپ و نور آبي ضايعات سرطاني داخل مثانه را كه نور قرمز از خود ساطع مي كنند، مي بيند.
چنانچه سرطان مثانه زود تشخيص داده شود احتمال طولاني شدن عمر بيمار تا ۹۰ درصد افزايش مي يابد.

آن لاين
آغاز به كار دو مركز فرهنگي IT
در منطقه۲۱ شهرداري تهران
گروه انفورماتيك: مراكز فرهنگي فناوري اطلاعات بوستان لاله و شهرك آزادي به منظور گسترش فرهنگ صحيح كاربرد فناوري اطلاعات ، با حضور مسئولان شهرداري منطقه ۲۱ و مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ، در اين مراكز علاوه بر ارايه سرويس دسترسي به اينترنت ، خدماتي همچون آموزش دوره هاي مختلف كامپيوتر ، زبان انگليسي و بازي هاي كامپيوتري تحت شبكه براي شهروندان منطقه و در دو روز مجزاي ويژه آقايان و بانوان در نظر گرفته شده است.
هدف از راه اندازي مجموعه هاي فرهنگي فناوري اطلاعات ،ارايه خدمات فرهنگي هنري با محوريت فناوري اطلاعات ، گسترش فرهنگ صحيح كاربرد فناوري اطلاعات ، برگزاري مسابقات ، جشنواره ها و اجراي طرح هاي فرهنگي در فضاي مجازي ، آموزش فراگير كاربران و استفاده هدفمند از كامپيوتر و اينترنت عنوان شده است.

گزارش پيشرفت پروژه هاي IT كشور منتشر مي شود
معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني از انتشار گزارش پيشرفت پروژه هاي IT كشور خبر داد.خسرو سلجوقي در گفت وگو با سينا افزود: اين گزارش ها در قالب كتابي تحت همين عنوان منتشر خواهد شد كه در آن گزارش پروژه هاي تمامي دستگاه ها و سازمان هاي كشور ارائه خواهد شد.وي اظهار داشت: سازمان ها موظف شدند تا در راستاي اين كتاب، كارهاي خود در زمينه IT و نتايج آن ارائه كنند كه در آن موضوع، خلاصه، دلايل پيشرفت، نتايج و مشكلات پيش آمده در روند اجراي پروژه تشريح شده است.

انجماد تخمك در كشور عملي شد
براي اولين بار در كشور فريز (انجماد) تخمك در ايران انجام شد.
معرفت غفاري قائم مقام مركز فوق تخصصي ابن سينا، با اشاره به انجام انجماد تخمك در دو كشور ژاپن و آلمان به ايسنا  گفت: فريز تخمك به دليل حجم زياد سيتوپلاسم به راحتي امكانپذير نيست، در حالي كه اين عمل در ايران در حال انجام و روتين شده است.
به گفته وي بدين ترتيب زوجين مي توانند تخمك هاي اضافي را ذخيره كنند.

امنيت
بانك هاي ايمن
موج: گزارش ها نشان مي دهد، سازمان جديدي قصد دارد براي كمك به بانك ها و ممانعت از تخلفات اينترنتي خدماتي را به بانك ها ارائه دهد.
از آنجايي كه با گذشت زمان بر ميزان تخلف و تقلب در اينترنت به خصوص در زمينه بانك ها و حساب هاي آنلايني افزوده مي شود سازماني قصد دارد تا حدودي مانع از عملكرد متخلفين اينترنتي شوند و امنيت را براي كاربران به همراه آورد.گفتني است تعدادي سودجو با دسترسي به آدرس هاي ايميل كاربران و جستجو در آن مي توانند رمز و شناسه حساب هاي بانكي افراد را بدست آورند و پول هاي كلاني را از آن خود كنند عده اي هم با راه اندازي سايت هاي تقلبي تجاري نظر كاربران را به خود جلب كرده و از اين طريق هم مي توانند از اطمينان افراد سوءاستفاده كرده و مقدار پول زيادي را به جيب بزنند. بسياري از بانك ها هم اكنون خود با نصب برنامه هاي ضد هكرو ضد جاسوسي توانستند تا حدودي مانع از دسترسي متخلفين به اطلاعات ذخيره شده در كامپيوتر هاي خود شوند.
گزارش ها نشان مي دهد، تاكنون حدود ۹ هزار سازمان هاي اقتصادي ملي مورد حمله متقلبان قرار گرفته است و حدود ۱۵۰ سايت جعلي كه شباهت بسياري به سايت هاي مربوط به بانك ها دارد را راه اندازي كرده اند و تنها يك سوم از بانك ها از برنامه هاي امنيتي براي حفاظت از كامپيوتر خود استفاده كرده اند.

سخت افزار
نمايش سه بعدي با صفحه نمايش گنبدي
گروه انفورماتيك: يك شركت ژاپني موفق شد صفحه نمايش گنبدي شكل جديدي بسازد كه مي توان از آن براي نمايش تصاوير سه بعدي كامپيوتري در ابعاد و كيفيت بالا استفاده كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين صفحه نمايش از يك صفحه كروي شكل با قطر سه متر و پروژكتورهاي پخش تصاوير تشكيل شده است و مي تواند تصاوير گرافيكي را كه براي نمايش در صفحه نمايش هاي تخت مرسوم طراحي شده اند بدون نياز به ايجاد تغييرات در آنها، نمايش دهد.
شركت سازنده صفحه نمايش گنبدي شكل جديد اعلام كرد كه از آن مي توان براي نمايش تبليغات ، نمايش تصاوير سرگرم كننده و مواردي از اين قبيل كه كيفيت و واقع گرايي تصاوير اهميت دارند، استفاده كرد.
قيمت اين صفحه نمايش هنوز اعلام نشده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |