دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۴ - Mar 7, 2005
هشدار پزشكان نسبت به مشكل ترين عمل زيبايي
داوطلبان جراحي بيني در معرض ابتلا
به اختلالات تنفسي هستند
احساس سرماخوردگي طولاني، خرخر و مشكلات تنفسي حين خواب،
از ديگر اختلالات عملكرد بيني است كه پزشكان نسبت به آن هشدار داده اند
001953.jpg
گروه اجتماعي: انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني، سر و گردن ايران در آستانه برپايي «اولين همايش سراسري راينوپلاستي پيشرفته با حفظ عملكرد طبيعي بيني» اعلام كرد: در صورت بي توجهي به حفظ عملكرد بيني، اختلالات تنفسي، شايع ترين عارضه عمل جراحي زيبايي بيني به شمار مي رود.
اين گزارش مي افزايد: مهم ترين عملكرد بيني، ايجاد راه هوايي براي تنفس طبيعي بوده و كوچك ترين تغييرات در مجراي تنفسي بيني مي تواند، موجب مقاومت قابل ملاحظه اي در برابر عبور هوا شود.
اين انجمن با اشاره به اين كه فردي كه تنفس از راه بيني را از دست بدهد، نه تنها در زندگي فردي بلكه در روابط اجتماعي نيز مشكلات زيادي را تجربه خواهد كرد، آمده است: بي حالي، خواب آلودگي، كسالت، بي حوصلگي، عصبي بودن و كاهش توان كاري از عوارض اختلالات تنفسي به شمار مي رود.
استفاده از راه دهان براي تنفس نه تنها جايگزين تنفس از راه بيني نمي شود، بلكه علاوه بر خشكي مخاط دهان و التهاب حلق، اختلالات مهمي در عملكرد ريه نيز ايجاد مي كند.
احساس سرماخوردگي طولاني، خرخر و مشكلات تنفسي حين خواب، از ديگر اختلالات عملكرد بيني است كه پزشكان نسبت به آن هشدار داده اند.
با توجه به اين كه جراحي پلاستيك بيني مشكل ترين جراحي ترميمي در بدن است، بيماران مي بايست، در انتخاب جراح دقت لازم را داشته باشند و جراح نيز حفظ سلامت عملكرد بيني را مورد توجه قرار دهد.بنابر گزارش انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني، سر و گردن ايران، بيشتر مراجعان به كلينيك هاي جراحي زيبايي بيني بي توجه به نقش و اهميت حفظ عملكرد بيني پس از عمل جراحي، تنها به زيبايي ظاهري آن توجه مي كنند، اين در حالي است كه جراح بيني لازم است، زيبايي و عملكرد بيني را همزمان حفظ نمايد.
گفتني است «اولين همايش سراسري راينوپلاستي پيشرفته با حفظ عملكرد طبيعي بيني» ۱۹ تا ۲۱ اسفندماه توسط انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني، سر و گردن ايران و با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور و بيمارستان ميلاد و نيز با حضور جراحان بيني ايران در بيمارستان ميلاد تهران برپا مي شود.

آمار هاي غير واقعي شمار دختران فراري
جامعه را دچار تشويش مي كند
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار - تعميم يافته هاي تحقيقي به كل جامعه آن هم موضوعاتي مانند فرار دختران، كاري بسيار خطرناك است كه به جز تشويش افكار عمومي پيامد ديگري دربرندارد.
دكتر حسن علم الهدي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين مطلب افزود: من ضمن اين كه كاهش سن فرار و رشد آمار اين دختران را انكار نمي كنم، اما معتقدم كه اين روند آنچنان كه به صورت آمارهاي جسته و گريخته و بدون منبع رسمي داده مي شود، نيست و كساني كه اطلاعاتي بدين شكل منتشر مي كنند، تنها منجر به تشويش و نگراني در افكار عمومي مي شوند.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه اخيراً صحبتهايي در ارتباط با قاچاق دختران در مرزهاي شرقي شنيده مي شود و اينكه آيا چنين موضوعي صحت دارد، يا خير؟ گفت: در مرزهاي كشور به خصوص مرزهاي شرقي قاچاق بسياري چيزها از جمله موادمخدر، مشروبات الكلي، اجناس خارجي و... اتفاق مي افتد و اين موضوع عليرغم خواسته داخلي كشور است و بسياري از اين اتفاقات براي كسب درآمد و حل مشكلات مالي است كه به طور مرتب نيروي انتظامي ما با آن درگير است، موضوع دختران را براساس اطلاعاتي كه به دست آمده مي توان اينگونه بيان كرد كه عده اي از مردم اين منطقه دختران را به عقد مردان سن و سال بالا درمي آورند و اين مردان پس از خارج كردن دختران از كشور آنها را به كشورهاي ديگر برده و اينكه چه اتفاقاتي در آنجا مي افتد، خارج از كنترل است.
وي همچنين افزود: مهمترين مشكلي كه در اين مناطق وجود دارد، مشكل فرهنگي و اقتصادي است كه متأسفانه در برخي موارد به زن نگاه جنس دوم دارند و به خود اجازه مي دهند كه هرگونه رفتاري داشته باشند. محروميت در اين مناطق از همه نوع است و لازمه پيشگيري از چنين اتفاقاتي گسترش مراكز مداخله در بحران و اورژانسهاي اجتماعي است و بيشتر از همه فرهنگ سازي در اين مناطق است كه به نظر مي رسد مهمترين رسانه فرهنگ ساز، صدا و سيما باشد به دليل اينكه ارتباط راحت تر و قابل دسترس تري مي تواند با مردم برقرار كند.
دكتر علم الهدي، آمار دختران فراري در سال ۸۲ را ۳ هزار مورد ذكر كرد و افزود: اين آمار، آماري است كه از طريق سازمان بهزيستي تهيه شده و بسياري از اين دختران به خانواده هاي خود بازگردانده شده اند و آمارهايي كه برخي مواقع از جاهاي مختلف ارائه داده مي شود از نظر ما صحت ندارد و جز دامن زدن به اين موضوع كه معضلي چندان خوشايند هم نيست، نتيجه اي دربرنخواهد داشت. اينكه از جايي شنيده مي شود كارشناسي رقم ۳۰۰ هزار نفري دختران فراري را اعلام مي كند و يا اينكه ۸ هزار مكان روسپي گري در كشور وجود دارد، از نظر ما به هيچ وجه قابل قبول نيست.

نرخ فني داروخانه ها در سال ۸۴ تعيين شد
فارس: نرخ فني داروخانه ها براي نسخه هاي دارو در سال آينده تعيين شد.
بر اساس درخواست مشترك وزارت بهداشت و سازمان مديريت كه به تاييد شوراي عالي بيمه خدمات درماني رسيده است، داروخانه ها در سال آينده براي نسخه هايي كه مبلغ كل داروهاي آن كمتر از ۱۰ هزار ريال باشد مبلغ يك هزار و ۷۵۰ريال به عنوان حق ارائه خدمات فني دريافت مي كنند.
همچنين حق ارائه خدمات فني براي نسخي كه مبلغ كل داروهاي آن بيش از ۲ هزار ريال باشد مبلغ ۲۵ هزار ريال و براي داروهاي بدون نسخه (C .T.O) پانزده درصد مبلغ كل دارو تا حداكثر ۲ هزار ريال تعيين شده است. در اين مصوبه كه از تاريخ ۱/۱/۱۳۸۴ لازم الاجرا است، براي داروخانه هاي شبانه روزي به ازاي پذيرش نسخه ها از ساعت ۲۲ تا ۸ صبح روز بعد، درصد اضافه بر مبالغ يادشده تعيين شده است.

وزير آموزش و پرورش:
هشت ساله شدن آموزش اجباري
و پوشش كامل تحصيلي تا سال ۲۰۱۵
ايسنا: آموزش عملي دانش آموزان در برخورد با حوادث، برگزاري مانور مقابله با حريق در كنار مانور زلزله و ايجاد پست كارشناس ايمني مدارس در تشكيلات مناطق، از برنامه هاي سال تحصيلي آينده است. مرتضي حاجي افزود: توجه به مقاوم سازي مدارس فرسوده جهت گيري اصلي آموزش و پرورش اما مشكل عمده در اين زمينه كمبود اعتبار است. وي با بيان اينكه مدارس تخريب شده در برف گيلان و زلزله زرند ساختمان هايي فرسوده داشته اند، گفت: در مناطق آسيب ديده زرند شرايط براي آموزش مهياست، ولي به دليل جو ايجاد شده پس از زلزله دانش آموزان از مكانهاي مسقف گريزانند و در اين كلاس ها حاضر نمي شوند. وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: تا ۷ روز آينده با تهيه حدود ۹۰ كانكس و صرف اعتباري معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان نياز فوري آموزش و پرورش اين مناطق برطرف مي شود ولي در تابستان بايد مدارس آسيب ديده بازسازي شوند. وي با بيان اين كه نيروي انساني آموزش و پرورش از سال آينده با روش هاي جديد جذب مي شود، گفت: بر اين اساس افراد داراي مدرك كارشناسي ارشد به كار گرفته خواهند شد. حاجي ادامه داد: تا سال ۲۰۱۵ ميلادي پوشش تحصيلي بايد كامل شود و آموزش اجباري از ۵ سال به ۸ سال افزايش يابد.

لايحه افزايش ۱۲ درصدي بودجه صندوق
رفاه دانشجويان تقديم مجلس شد
ايلنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم گفت: در صورت تصويب مجلس، بودجه صندوق رفاه دانشجويان، ۵/۱۲درصد افزايش خواهد يافت.
دكتر حميد خوش گفتار، رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، افزود: همچنين سقف وام  هاي دانشجويي نيز از سال آينده با تصويب هيات امنا، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزايش خواهد داشت.
وي، در خصوص اينكه كدام نوع وام دانشجويي افزايش خواهد داشت، گفت: اينكه ميزان كدام وام افزايش داشته باشد، بعد از تصويب هيات امناي صندوق، مشخص خواهد شد.
خوش گفتار، همچنين خبر از تنوع وام  هاي دانشجويي داد و گفت: از سال آينده، يك يا دو نوع وام دانشجويي از جمله وام كارآفريني به ليست وام  هاي قبلي دانشجويان، اضافه خواهد شد.

اختصاص ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان
براي ساماندهي مساجد كشور
مهر: معاون سازمان اوقاف و امور خيريه گفت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با يك چهارم بودجه پيشنهادي از سوي سازمان اوقاف براي بازسازي ، تعمير و احداث مساجد موافقت كردند.
مصطفي ميردامادي با بيان اين مطلب توضيح داد: سازمان اوقاف به منظور بازسازي تعمير و احداث مساجد روستايي و شهري موجود در كشور مبلغ ۱۰ ميليارد تومان اعتبار درخواست كرده بود كه در كميسيون تلفيق تنها يك چهارم اين رقم يعني مبلغي در حدود ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان تصويب شد و اميدواريم در صحن علني مجلس نيز به تصويب برسد.
وي با اشاره به اينكه اكثر مساجد كشور نياز به تعمير دارند، افزود: در حال حاضر بيشتر هزينه تعمير، بازسازي و تجهيز مساجد كشور از سوي مردم تأمين مي شود اما يك جاهايي نيز ناچاريم از كمك هاي دولتي استفاده كنيم.
وي خاطر نشان كرد: مساجدي كه در كشور باني خاصي ندارند نيازمند كمك براي تأمين هزينه هاي خود هستند و حتي اعتبارات پيش بيني شده پاسخگوي هزينه آب و برق آنها نيز نمي شود.
معاون اداري مالي و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خيريه در خصوص اعتبارات سازمان تأكيد كرد: اعتبارات جاري سازمان در ارتباط با تأمين حقوق پرسنل است كه رقم آن نيز بسيار محدود بوده و نسبت به سال گذشته رشد چنداني نداشته است.

ايجاد مناطق ويژه براي آموزش رانندگي
فارس: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرد براي  كنترل خودروهاي تعليم رانندگي و جلوگيري از ورود آنها به مناطق پرترافيك شهر مناطق ويژه اي براي اين خودروها مشخص مي شود.
سردار محسن انصاري با اعلام اين خبر افزود:  راهنمايي و رانندگي نسبت به عدم ورود خودروهاي تعليم رانندگي به خيابانهاي داراي بار ترافيك سنگين به آموزشگاههاي رانندگي تذكرات لازم را داده است و در اين راستا نيز سعي شده تا مكانهاي خاصي در نظر گرفته شود تا خودروهاي تعليم رانندگي با حضور در اين مكانها نسبت به آموزش كارآموزان اقدام كنند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بدون اشاره به اين مناطق خاص تاكيد كرد: معتقد هستيم كه يك هنرآموز بايد در صحنه هاي واقعي ترافيك رفت و آمد كند تا بتواند مهارت لازم را براي رانندگي را اخذ كند اما جهت حضور هنرآموزان در صحنه هاي ترافيك نقاطي مشخص مي شود كه اين خودروها فقط در اين محدوده ها تردد كنند.

توزيع قرص آهن بين دختران مدارس راهنمايي
ايلنا: بر اساس طرحي در دست اجرا، ۱۵ درصد دانش  آموزان دختر مدارس راهنمايي تهران، به مدت ۱۶ هفته قرص آهن مصرف مي  كنند.
سهيلا تبريزي، كارشناس بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش تهران، گفت: دانش  آموزان دختر مدارس راهنمايي، به مدت ۱۶ هفته، با رضايت و مشاركت اولياي خود هفته  اي يك قرص آهن مصرف مي  كنند.
وي، با اشاره به فقر آهن در دانش  آموزان، افزود: اين طرح، سال گذشته در سطح دبيرستان  هايي كه وابسته به دانشگاه شهيد بهشتي بودند، اجرا شد.
تبريزي تصريح كرد: در سال جاري، طرح توزيع قرص آهن در مدارس راهنمايي دخترانه با همكاري دانشگاه تهران، شهيد بهشتي و علوم پزشكي ايران انجام مي  شود.
به گفته وي، توسعه طرح توزيع آهن به كل دانش  آموزان مقطع راهنمايي وابسته به ميزان همكاري دانشگاه  هاي علوم پزشكي است كه در اجراي اين طرح، مشاركت دارند.

مجوز تازه براي مرخصي نوجوانان زنداني
فارس: با موافقت رئيس قوه قضائيه مديران كانون هاي اصلاح و تربيت مي توانند به صلاحديد خود ۲۵روز مرخصي به مددجويان ارائه كنند. مشاور مديركل و سرپرست روابط عمومي سازمان زندانها با بيان اين مطلب گفت: اعطاي اين مرخصي به صلاحديد مديران كانونهاي اصلاح و تربيت بوده و شامل محدوديت هاي زماني و فصلي نمي باشد. مظفر الوندي افزود: مجوز اين كار از هفته گذشته با موافقت رئيس قوه قضائيه صادر و به مديران كانونهاي اصلاح و تربيت سراسر كشور ابلاغ شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |