همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: تاکنون سوختی از طرف سازمان انرژی اتمی برای این راکتور ساخته نشده و سوخت آن در دو نوبت به وسیله کشورهای خارجی تامین شده است.

به گزارش ایسنا، علی شیرزادیان در پی اظهار‌نظر برخی از مقامات پیشین سازمان انرژی اتمی ایران درباره مباحث مربوط به تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و عمر این راکتور گفت: بیان اطلاعات فنی نادرست در غوغای رسانه‌ای جهانی‌، تنها مصرف رسانه‌ای برای غرب داشته است و منجر به آسیب رسانی به افکار عمومی می‌شود.

وی گفت: از این رو برای روشن شدن اذهان عمومی به اطلاع می‌رساند بر اساس آمار منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر 248 راکتور تحقیقاتی در جهان فعال و در حال کار است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها عمری بیش از 35 تا 40 سال دارند. با توجه به این که راکتور تحقیقاتی تهران در گذشته با تمام ظرفیت خود فعالیت نکرده است، تاسیسات جانبی و تجهیزات آن دارای کارکرد قابل قبولی بوده و با آخرین سوخت‌گذاری که صورت گرفته می‌تواند تا پایان سال آینده با تمام توان فعالیت کند، اما برای ادامه کار احتیاج به تامین سوخت جدید دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هم‌چنین در بازدید و مذاکراتی که کارشناسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مسوولان و کارشناسان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای داشته‌اند، اعلام شد که این راکتور می‌تواند تا یکی دو دهه دیگر به کار خود ادامه دهد.

شیرزادیان درباره سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرد: تاکنون سوختی از طرف سازمان انرژی اتمی برای این راکتور ساخته نشده است و سوخت آن در دو نوبت به وسیله کشورهای خارجی (آمریکا و آرژانتین) تامین شده است. در حال حاضر این راکتور با قدرت حدود 5/4 مگاوات و پنج روز و نیم کار در هفته کلیه رادیوداروهای مورد نیاز کشور شامل رادیوداروهای تشخیصی و درمانی را تامین می‌کند و در مدت کوتاه گذشته موفقیت‌های زیادی در ارتباط با فعالیت راکتور حاصل شده است.

مدیر‌کل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی گفت: از دیگر اهداف مهم راکتور تهران علاوه بر تولید رادیوایزوتوپ‌ها (پزشکی، صنعتی و کشاورزی)، آنالیز مواد با حساسیت بسیار بالا و هم‌چنین پژوهش‌های بنیادی و آموزش کلیه دانشجویان رشته‌های علوم و فنون هسته‌ای دانشگاه‌های سراسر کشور است.

سخنگوی این سازمان افزود: در برخی مصاحبه‌ها مقدار کیک زرد وارداتی در سال‌های گذشته از کشور آفریقای جنوبی عددی نادرست اعلام شده است که مقدار صحیح آن 530 تن بوده و کلیه امور مربوط به آن تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام پذیرفته است.