علی ابراهیمی: تازه‌ترین خبرها از تشکیل کار‌گروه‌ ویژه کنترل بازار با عضویت 7 وزیر برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها حکایت دارد. در این‌باره 5 نکته حائز اهمیت است:

1- خروج دولت از بازار و واگذاری مسئولیت‌ها به تشکل‌های غیردولتی از جمله تکالیف پیش‌بینی شده و معوق قانون برنامه چهارم توسعه محسوب می‌شود،‌ اما اقدامات متناقض دولتمردان موجب شده تا طی سال‌های اخیر واگذاری امور به بخش دولتی شکلی نمایشی به‌خود بگیرد و سیاستگذاری‌ها در حد شعار باقی بماند.

2- واگذاری تنظیم بازار به بخش خصوصی تنها به انجام برخی اقدامات فصلی مانند ذخیره‌سازی میوه و‌مرکبات و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا منحصر شده است.

3- آزادسازی قیمت‌ها و شکل‌گیری بازار رقابتی از جمله زیر‌ ساخت‌های لازم برای پرداخت هدفمند یارانه‌هاست که با فلسفه نرخ‌گذاری و اعمال نظارت دولت بر بازار سازگاری چندانی ندارد.

در این شرایط بهتر نیست تا دولت به تکالیف معوق قانون برنامه چهارم گردن نهد  و زمینه حضور بیشتر تشکل‌های غیردولتی در عرصه تنظیم بازار را فراهم کند؟

4-تجربه ناموفق سال‌های اخیر تنظیم بازار بسیاری از کالاهای اساسی،  موادپروتئینی و میوه‌و‌مرکبات نشان داده است که حضور بخش خصوصی در عرصه تنظیم‌بازار در سایه سیاستگذاری‌های دولتی چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

5-  با جدی‌تر شدن پرداخت هدفمند یارانه‌ها و اجرای طرح تحول اقتصادی، اکنون به‌نظر می‌رسد بازنگری واقعی دولت در سیاستگذار‌ی‌ برای تنظیم‌بازار نیز ضرورتی انکار‌ناپذیر محسوب می‌شود.