همشهری آنلاین: هوگو چاوز، از ونزوئلایی‌ها خواست تا آواز خواندن زیر دوش را کنار بگذارند و در سه دقیقه خود را بشویند، زیرا این کشور با مشکل تامین آب و برق مواجه است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه ونزوئلا به علت رشد سریع تقاضا و کمبود سرمایه‌گذاری دچار چندین خاموشی برق عمده شده است، که با کاهش میزان آب در شد برق‌آبی که بیشتر انرژی را در کشور فراهم می‌کنند، تشدید شده است.

 چاوز اعلام کرد که اقدامات برای صرفه‌جویی انرژی را اعلام کرد و گفت وزارتی را برای پرداختن به کمبود برق ایجاد خواهد کرد، که تصویر انقلاب سوسیالیستی او را پیش از انتخابات مجلس در 2010 مخدوش کرده است.

چاوز که خواستار صرفه‌جویی در آب شده است، ‌گفت کاهش بارش باران به علت پدیده آب ‌وهوایی ال‌ نینو به معنای آن است که میزان آب به شکلی بحرانی در مخزن ال گوری، یکی از بزرگترین سدهای جهان، پایین خواهد رفت.

 او در یک اجلاس کابینه که از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: "برخی افراد زیر دوش آواز می‌خوانند، و نیم ساعتی را زیر دوش می‌مانند. در غیاب بچه‌ها، سه دقیقه دوش گرفتن کافی است."

 او در میان خنده وزرایش گفت: "اگر شما در حمام دراز بکشید، و جکوزی را روشن ‌کنید...،‌ این چه نوع کمونیسمی است؟ ما در دوران جکوزی نیستیم؟"

او به استفاده از هواپیما را برای وادار کردن ابرها به باریدن باران اشاره کرد و گفت دولت به زودی فرمانی را برای منع واردات وسائل برقی با کارآیی پایین صادر می‌کند. او وزیران و شرکت‌های دولتی را فراخواند تا مصرف انرژی را فورا تا 20 درصد کاهش دهند.