گروه شهری - محسن احمدی: در راستای رسیدگی و تعیین تکلیف ساخت و ساز‌های غیرمجاز محدوده شهرداری منطقه یک که از سال‌ها پیش صورت گرفته

و سبب نارضایتی ساکنین و تضییع حقوق عمومی شهروندان شده، به پیشنهاد و دعوت محمد باقر قالیباف و با حضور اعضای شورای شهر تهران جلسه‌ای در این منطقه برگزار شد و چندین مورد از تخلفات عمده ساختمانی مورد بررسی و پیگیری ویژه قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و مهدی چمران، حسن بیادی، حمزه شکیب، محمد علی نجفی، مرتضی طلایی و علیرضا دبیر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، وضعیت ساخت و سازهای غیرمجازی که در سطح منطقه یک صورت گرفته، به‌طور کامل بررسی و بر برخورد جدی و سریع با متخلفان تاکید شد.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره گفت: متأسفانه از سالیان قبل ساخت و سازهایی غیرمجاز در شهر تهران صورت گرفته و اکنون این ساخت و سازها از مشکلات جدی شهر تهران محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی و پیگیری رفع تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز به‌طور جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، افزود: در جلسه‌ای با حضور دکتر قالیباف، شهردار تهران وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه یک مورد بررسی قرار گرفت و 3 حکم کمیسیون ماده 100 در مورد تخلفاتی که مهم بودند پیگیری و اجرا شد.

طلایی تصریح کرد: یکی از حکم‌های صادره از سوی کمیسیون ماده 100 مربوط به ساختمانی در خیابان بوکان بود که تخلف بسیار سنگینی دارد و همچنین ساختمانی در خیابان ولیعصر نبش خیابان پسیان نیز که هنگام ساخت و ساز عقب نشینی نکرده مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه برای رفع تخلف در این دو مورد با مالکان توافق لازم صورت گرفته ادامه داد: هم‌اکنون براساس حکم کمیسیون ماده 100 عملیات تخریب این دو ملک بدون نیاز به روش‌های قهری و توسط مالکان در حال انجام است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: شهرداری و شورای شهر بر مقابله با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در شهر تهران تاکید دارد و ضمن اجرای حکم ماده 100 در مورد تمام تخلفات صورت گرفته با متخلفان و انبوه سازان و عوامل درون شهرداری که عملکرد نادرست‌شان زمینه‌ساز چنین تخلفاتی می‌شود به‌شدت برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: از این پس هر هفته نسبت به رفع چندین مورد از تخلفات ساختمانی صورت گرفته اقدام خواهد شد.

احقاق حقوق شهر و شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع برخورد قاطع با تخلفات ساختمانی در نقاط مختلف با هدف احقاق حقوق شهر و شهروندان صورت می‌گیرد و در این راه شهرداری و شورا همدل و هم جهت کار را ادامه خواهند داد.

علیرضا دبیر با بیان این مطلب، افزود: به پیشنهاد شهردار تهران و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر جلسه‌ای در منطقه یک برگزار و چندین مورد از تخلفات عمده ساختمانی مورد بررسی و پیگیری ویژه قرار گرفت.

به گفته وی این جلسات و پیگیری تخلفات عمده ساختمانی از این پس به‌صورت منظم برگزار خواهد شد. دبیر ادامه داد: همه امکانات شهر فارغ از مکان قرارگیری آنها متعلق به تمامی شهروندان است و هیچ فردی اجازه ندارد با بی‌قانونی و تخلف به حقوق دیگران تجاوز کند.

ساخت و سازهای غیرمجاز باید تعیین تکلیف شوند

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: شورا و شهرداری تهران برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات صورت گرفته در این زمینه از سالیان قبل مصمم هستند و به‌طور جدی رسیدگی به وضعیت این تخلفات پیگیری می‌شود.

حمزه شکیب افزود: متأسفانه ساخت‌وسازهای غیرمجازی از سال‌ها پیش در شهر تهران صورت گرفته که باید تعیین تکلیف و رفع تخلفات آنها با جدیت پیگیری شود. وی تصریح کرد: همچنین شورای شهر و شهرداری برای جلوگیری از تخلفات جدید و ساخت و سازهای غیرمجاز اقدامات لازم را خواهند کرد و با متخلفان برخورد می‌شود.