همشهری‌آنلاین: در برنامه سوم، سیاست بر این بود که با اجرای همزمان اصلاحات ارضی و با انتقال سرمایه زمین‌داران، اولین هسته‌های سرمایه‌گذاری صنعتی شکل گیرد.

از آن جایی که سرمایه‌داران نوپا با مفاهیم مدیریت صنعتی آشنا نبودند، سازمان مدیریت دولتی برای جدا کردن مدیریت از مالکیت و بانک توسعه صنعتی برای کمک به منابع مالی و تقویت بنیان‌های تشکیل سرمایه ایجاد شدند.

در جریان اجرای برنامه سوم ضرورت وجود مؤسسه‌ای توانمند و فراگیر برای توسعه بخش صنعت و تسریع در صنعتی شدن مورد توجه قرار گرفت. لذا در تیرماه 1346 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تاسیس شد.

دهه اول (56-1346):

در طول این دوره 136 شرکت مختلف صنعتی - تولیدی و مهندسی با سرمایه‌گذاری تقریبی 127 میلیارد ریال ایجاد شده است که هدف آن تکمیل زنجیره صنعتی، با استراتژی جایگزینی واردات بوده است.

دهه دوم (67-1357):

اهم فعالیت‌های این دوره به شرح زیر بوده است:

اصلاح ساختار مدیریتی و جایگزینی مدیران شایسته برای تصدی مدیریت واحدها.
اجرای بند الف قانون توسعه و حفاظت صنایع که به موجب آن بخشی از صنایع سنگین و مادر، ملی اعلام شد و اداره آنها به سازمان گسترش واگذار گردید.
همکاری در ایفای نقش صنعت سنگین در پشتیبانی از جنگ تحمیلی و تولید وسیع کالاهای مورد نیاز جبهه‌ها با همکاری سازمانهای نظامی ذیربط. اجرای طرحهای مهم توسعه صنعت سنگین تحت نام طرح‌های مهم انقلاب به ارزش تقریبی 4/1 میلیارد دلار (با جمع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این دوره معادل 417670 میلیون ریال).

دهه سوم (77-1367):

همزمان با اجرای برنامه‌های توسعه اول و دوم فعالیت‌های زیر پیگیری شد:

تکمیل طرحهای نیمه تمام.
اجرای طرح‌های بزرگ صنعت سنگین به ارزش تقریبی 3629 میلیارد ریال.
همکاری در اجرای طرح‌های مهم ملی مثل پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و احداث نیروگاه‌ها.
شروع دوره خصوصی‌سازی صنایع و واگذاری تعدادی از سهام شرکت‌ها و دستیابی به بخش مهمی از اهداف جایگزینی واردات.

دهه چهارم (1377 تاکنون):

اهم فعالیت‌های این دوره برای دهه آینده به شرح زیر است:

مشارکت در برنامه‌ریزی و تنظیم خط‌مشی‌های (استراتژی) توسعه صنعتی.
توسعه ابعاد حضور در بازارهای جهانی. جذب همکاری‌های بین‌الملل در ابعاد سرمایه‌گذاری، اجرای طرح‌های صنعتی و تحقیقات تکنولوژی. سرمایه‌گذاری و ایجاد پایگاه‌های ساخت و تولید. توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز و نو. انجام پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی. توسعه کارآفرینی و تربیت مدیران کارآفرینی. توسعه پیمانکاری‌های عمومی. ارائه خدمات پشتیبانی (فنی، مالی، مدیریتی و بازاریابی) به واحدهای صنعتی و معدنی.

منبع: ایدرو

برچسب‌ها