علی ابراهیمی: کاهش تصدی و خروج دولت از بازار، از جمله اهداف و تکالیفی است که براساس اسناد بالا‌دستی مانند سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و قانون برنامه چهارم بر آن تاکید بسیار شده

 تا به این وسیله زمینه برای حضور هرچه پررنگ‌تر بخش غیردولتی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور فراهم شود. شاید بتوان گفت، براساس این رویکرد بوده که در سال‌های اخیر وزارت بازرگانی از احیا و ساماندهی اتحادیه و تشکل‌های صنفی برای ایفای نقش پررنگ‌تر در بازار خبر داده است.

گرچه این دیدگاه مسئولان بخش بازرگانی همواره با انتقادات متولیان صنوف کشور همراه بود و معتقدند هنوز ساز و کار اجرایی و مشخصی برای بهره‌گیری از توانمندی‌های بسیار بالای بخش غیردولتی در عرصه تجارت داخلی فراهم نشده و اقدامات انجام شده برای واگذاری تنظیم بازار فصلی برخی کالاها و اعمال نظارت بر بازار، حضور بخش غیردولتی در این عرصه را محقق نمی‌کند.

بر خلاف آنچه تا‌کنون وزارت بازرگانی در زمینه واگذاری تنظیم بازار میوه و مرکبات به بخش خصوصی از طریق اتحادیه‌ها و اصناف اعلام کرده است از چندی پیش مسئولان بخش‌های کشاورزی کشور از عرضه مستقیم میوه و مرکبات با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داده‌اند؛  تجربه‌ای که قبلا نیز تحت عناوین دیگری آزموده شده و راه‌اندازی میادین میوه و تره‌بار شهرداری نیز در این راستا و با هدف حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم میوه اجرایی شده است.

با این وجود و پس از دیدگاه‌هایی که از سوی مسئولان بخش کشاورزی در زمینه عرضه مستقیم میوه مطرح شد، از چند روز پیش در خبرها خواندیم که قرار است وزارت بازرگانی با سازمان مرکزی تعاون روستایی تنظیم بازار میوه را بر عهده بگیرند و با اجرای طرح عرضه مستقیم از تولید به مصرف، 100 تا 150درصد نرخ‌ها را کاهش دهند.

جدای از اهداف و دستاوردهای اجرای چنین طرحی برخی کارشناسان، این طرح را چندان کارآمد تلقی نمی‌کنند.یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه 30سال پیش همین طرح توسط وزارت کشاورزی وقت(سازمان‌ مرکزی) و شهرداری به اجرا گذاشته شده بود به ایسنا، گفت: زمانی‌که سازمان مرکزی تعاون روستایی با شهرداری طرح مذکور را اجرا کردند امکانات سازمان و قدرت شبکه تعاون روستایی بر اعضا به حدی بود که حرف و برنامه‌اش قابلیت اجرایی شدن داشت. عباس بنازاده، می‌گوید: مسئولان در حالی قصد اجرای طرح مذکور از طریق سازمان تعاون روستایی را دارند که شبکه مذکور قدرت و توان قبلی را ندارد.

نبود توان مالی و اعتباری جهت خرید سلف میوه و تره‌بار،  بسته‌بندی و سرعت و درجه‌بندی، حمل‌ونقل سریع،  سردخانه و نداشتن توان اجرایی از جمله دلایل  اجرایی‌نبودن طرح فعلی توسط سازمان تعاون روستایی است. وی تاکید می‌کند: این طرح به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و توقع مصرف‌کننده و تولیدکننده از دولت را پاسخ نخواهد داد. به همین دلیل بهتر است دولت فکری اساسی و طرحی رقابتی را تدوین کند و مطمئنا طرح‌های رقابتی تاثیر زیادی در کیفیت و کنترل قیمت خواهند داشت و به نتیجه مطلوب خواهد رسید.