شهردار منطقه ۱۶ درخصوص ضرورت ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان گفت: «در راستای احقاق حقوق شهروندان اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان یک ضرورت بود که باید به‌فوریت انجام می‌شد.»

به گزارش همشهری؛ از دیرباز محله شوش و بخشی از منطقه۱۶ مانند باغ آذری و ... به‌ دلیل کوره‌های آجرپزی، تقریبا محدوده صنعتی محسوب می‌شدند که خارج از بافت شهری قرار داشتند. محمد امین سالاری پور با بیان این مطلب عنوان کرد: سال۱۳۵۲ تصمیم گرفته می‌شود تا در راستای گستردگی شهر، این محدوده از خیابان فدائیان اسلام تا میدان بهمن شامل محلاتی چون تختی و ... به بافت شهری منطقه۱۶ اضافه شوند. در نتیجه این اقدام کوره‌پزخانه‌ها آزاد و پس از پهنه‌بندی به لحاظ محدوده جغرافیایی به بازار بلور و شیشه تبدیل شدند.

او ادامه داد: منطقه به‌ دلیل فعالیت باربری‌های متعدد و وجود برخی از باراندازها قابلیت تبدیل‌شدن به قطب تجاری پایتخت را دارد، چرا که بیش از ۷۰درصد انبار بازار تهران در محدوده شوش و خیابان‌های شهید رجایی و بعثت قرار دارد؛ همین امر تردد عابران و خودروسواران را به این منطقه و به ویژه‌ محدوده شوش افزایش داده که نتیجه آن ایجاد گره‌های ترافیکی است.

به گفته سالاری پور در محدوده شوش به‌ویژه خیابان صابونیان که از معبرهای مهم منطقه و البته از محورهای اصلی بازار بلور تهران محسوب می‌شود، علاوه بر ترافیک، معضلاتی چون سد معبر و بروز آسیب‌های اجتماعی و جرائمی چون سرقت و کیف‌قاپی بروز و ظهور یافته است.

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به این که در گذر زمان این بازار رونق گرفته و دامنه فعالیت دستفروشان هم گسترده‌تر شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که معضلات ۲۰ساله این خیابان گلایه‌مندی و نارضایتی شهروندان را در پی دارد، تاکید کرد: در راستای احقاق حقوق شهروندان اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان یک ضرورت بود که باید به‌فوریت انجام می‌شد. پس مطالعات اولیه و آسیب‌شناسی آغاز شد و شرکت‌های ساماندهی صنایع و مشاغل و شهربان و حریم‌بان پای‌ کار آمدند و مقرر گردید دستفروشان به بوستان میثاق منتقل شوند.

یک تیر و دو نشان برای دستفروشی

این بوستان در ضلع شمالی و حدود ۱۰۰متری خیابان صابونیان قرار گرفته و حدود ۸.۵هکتار مساحت دارد. سالاری پور این مطلب را بیان و عنوان کرد: سال‌ها این بوستان توسط معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و افراد آسیب دیده تصاحب شده بود و خانواده‌ها سهمی از این فضای عمومی نداشتند. بنابراین استقرار دستفروشان در آن یک تیر و دونشان بود، چرا که اولا با انتقال آنها از خیابان صابونیان، معبر برای تردد سهل و امن عابران و خانواده‌ها و خریداران و کسبه باز می‌شد، ثانیا بوستان میثاق برای حضور آسیب دیدگان ناامن می‌شد و خانواده‌ها بدون دغدغه می‌توانستند از امکانات رفاهی و فضای سبز بوستان استفاده کنند.

به گفته او اجرای این طرح نیاز به دستور مقام قضایی داشت که با همکاری و هماهنگی دادستان تهران این مجوز داده شد. آن طور که شهردار منطقه ۱۶ عنوان کرده: در موضوع دستفروشان قطعا مافیا مطرح می‌شود و می‌خواستیم طرح را به‌گونه‌ای اجرایی کنیم تا دستفروشان واقعی در بوستان میثاق صاحب غرفه شوند. ازاین‌رو شهرداری ناحیه۶ اطلاع‌رسانی کرد و دستفروشان مراجعه و ثبت‌نام کردند و به این منوال شناسایی شدند. مرحله بعد می‌بایست غرفه‌ها جانمایی و سازه‌ها نصب می‌شدند.

او در ادامه گفت: لازم بود این کار به‌ گونه‌ای انجام شود تا تردد خریداران سهل و روان باشد و از سوی دیگر مراجعه خانواده‌ها تحت‌الشعاع قرار نگیرد و استفاده از امکانات و تجهیزات بوستان مخدوش نشود. براساس رسالتی که در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان داشتیم، حدود ۱۹۰ غرفه در بوستان میثاق برای استقرار دستفروشان واقعی جانمایی شد و با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار گرفت. امروز شاهد هستیم که دستفروشان به این کار نه تنها اعتراضی ندارند بلکه ابراز رضایت می‌کنند و اگر صدای گلایه یا اعتراضی شنیده می‌شود مربوط به کسانی است که در سایه قرار داشتند و نقش مافیا را بازی می‌کردند.

سالاری پور در پایان تاکید کرد: مدیریت شهری در این دوره برای احقاق حقوق شهر و شهروندان اهتمام ویژه‌ای دارد و به افراد فرصت‌طلب و سودجو اجازه مداخله در امور شهر و جوسازی علیه مدیریت شهری داده نمی‌شود. بر آن هستیم تا با حفظ وضع موجود و تغییر سازه‌ها و تشدید نظارت بر حسن اجرای طرح بتوانیم فضایی عاری از هرگونه آسیب اجتماعی در ایام پایانی سال داشته باشیم. قطعا با وجود مافیا و دستفروشان غیربومی کار سهل و آسانی نخواهد بود، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت ‌گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله نیروهای فاتب، شهربان، حریم‌بان و ... می‌توان آن را محقق کرد.