تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵

همشهری آنلاین: طبق جدیدترین یافته‌های دانشمندان، همان‏‌طور که پوست انسان زیر نور شدید آفتاب قرمز می‏‌شود، سطح سیارک‏ها نیز در اثر بادهای خورشیدی به رنگ قرمز درمی‏آید.

 اگر مدت زمان زیادی زیر نور آفتاب بایستید، برنزه می‏شوید یا می‏سوزید. به علاوه پوستتان صدمه می‏بیند و علائم پیر شدن در آن ظاهر می‏شود. این عبارات ممکن است شبیه آگهی تبلیغاتی یک کرم ضد آفتاب باشد، اما همین موارد در مورد سنگ‏های کوچک سرگردان منظومه شمسی نیز صدق می‏کند. سطح یک سیارک جوان هم تحت تاثیر خورشید، فرسوده و پیر می‏شود اما این روند از تابش ماوراء بنفش ناشی نمی‏شود بلکه نتیجه تاثیر بادهای خورشیدی است.

در صورتی که سیارک‏ها در معرض بادهای خورشیدی قرار گیرند، طی 1 میلیون سال می‏توانند از رنگ خاکستری مثل ماه، به رنگ قرمز، مانند مریخ درآیند. 1 میلیون سال در مقیاس نجومی زمان بسیار اندکی است. اما چرا این موضوع مهم است؟ محققان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) بر این باورند که این یافته نه تنها به منجمان کمک می‏کند تا از روی ظاهر یک سیارک تاریخچه زندگی آن را شناسایی کنند، بلکه می تواند به عنوان معیاری از تاثیرات ثانویه برخورد با دیگر سیارک ها نیز به کار رود.

البته در این حوزه موضوعات بحث‏ برانگیز بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‏ترین این موضوعات تفاوت آشکار بخش درونی سیارک‏ها با شهاب‏ سنگ‏هایی است که در زمین یافت شده‏اند. سیارک‌ها نسبت به همتایان زمینی خود قرمزتر هستند. ولی علت این قرمزی چیست؟
به گزارش ماهنامه نجوم، «پی‌یره ورناتزا»، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید:"به نظر می‏رسد سیارک ‏ها خیلی زود "برنزه" می‌شوند. اما بر خلاف انسان‏ها که از شدت تابش فرابنفش خورشید برنزه می‏شوند، سیارک‏ها به دلیل تاثیر بادهای قوی خورشیدی دچار این عارضه می‏گردند".

اگرچه این یک کشف جالب به شمار می‏رود، سرعت "برنزه" شدن سیارک شگفت‌انگیز است. پس از برخورد بین دو سیارک، سیارک‏های جدیدی با سطوح تازه و دست‏ نخورده ایجاد می‏شوند. با گذشت 1 میلیون سال، این سطوح جدید در اثر اصابت ذرات باردار باد خورشیدی به رنگ قرمز تیره‏ در می‌آیند.

میزان قرمزی سطح سیارک به مقدار زیادی وابسته به نوع ترکیبات معدنی سطح آن است. اما در هر صورت بخش عمده روند "برنزه شدن" در همان 1 میلیون سال اول رخ می‏دهد. البته پس از آن نیز این روند ادامه می‏یابد، ولی آهسته‏تر.