روز درختکاری، ۱۵ اسفند، سرآغاز هفته ملی منابع طبیعی و آغاز نهضت درختکاری در محله‌های تهران است. در این هفته معاونت خدمات شهری و فضای سبز منطقه۱۸ با برنامه‌ریزی ویژه به دنبال هرچه باشکوه برگزار کردن این برنامه است.

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : بیش از ۱۰۳ پارک بزرگ و کوچک در نواحی هفتگانه منطقه۱۸ به همراه جنگل‌های طبیعی، پارک‌های جنگلی‌، اراضی سبز میدان‌ها، حاشیه معابر، لچکی‌ها، بلوارها و اماکن عمومی فضای سبز این منطقه را پدید می‌آورند. اکنون سرانه فضای سبز شهروندان این منطقه حدود ۱۷متر و ۵۹ سانتی‌متر مربع است و برای عبور از این رقم که حاصل پشتکار مسئولان معاونت خدمات شهری و محیط زیست و کارکنان اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۸ و سیاستگذاری کلان مدیریت شهری پایتخت است، شهروندان نیز می‌توانند آستین بالا بزنند و در حیاط خانه‌هایشان و باغچه‌های کوچه و خیابان نزدیک منازلشان درخت میوه بکارند و این نهضت سبز را ادامه دهند.

«محمدرضا غلامیان»، مدیر اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۸، در این باره می‌گوید: «در روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، نهال درختان مثمر نظیر گیلاس، آلبالو، خرمالو، سیب، به، آلو، انجیر، زیتون، بادام، شلیل و... به اهالی ارائه می‌شود تا در باغچه‌های منازل غرس شوند و درختان غیرمثمر و سازگار با محیط‌زیست این منطقه مانند اقاقیا، چنار، زبان‌گنجشک و انواع سرو در معابر و اماکن عمومی کاشته می‌شوند. در روز ۱۵ اسفند برای توزیع نهال رایگان در هر ناحیه حداقل یک پایگاه در پارک‌های محوری و پرتردد مهیا می‌کنیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم در پی‌ دارد. در ناحیه یک بوستان صنوبر، ناحیه دو بوستان لواسانی، ناحیه ۳ بوستان شهدای یافت‌آباد و قائم، ناحیه ۴ بوستان گیاه‌شناسی، ناحیه ۵ بوستان انرژی، ناحیه ۶ بوستان جنگلی چوبیران و ناحیه ۷ بوستان انتظاری برای این کار در نظر گرفته شده است.»

غلامیان ادامه می‌دهد: «همه می‌دانیم که عوامل مختلفی نظیر آلودگی هوا، فقر آهن، کمبود آب و... در کاهش کیفیت و کمیت فضای سبز مؤثرند. به همین دلیل، در گام اول به بازکاشت گیاهان تخریب‌شده، می‌پردازیم. سپس آموزش جدی به اقشار مختلف به‌ویژه مادران خانه‌دار و محصلان را در دستور کار قرار می‌دهیم. این آموزش‌ها از طریق بخش‌های مختلف شهرداری منطقه و از جمله مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه انجام می‌شود و بازخورد مناسبی هم دارد. از سوی دیگر، انتظار داریم با افزایش تعهد شهروندان، مشارکت اقشار مختلف در حوزه بهبود فضای سبز شهری و حفظ و حراست را شاهد باشیم. البته این‌طور هم بوده؛ یک نمونه اینکه درخواست و مطالبه اهالی برای احداث فضای سبز و ساماندهی باغچه‌های حاشیه معابر یا لچکی‌های نزدیک محل سکونتشان افزایش یافته و این موضوع از افزایش توجه شهروندان به فواید و ضرورت‌های فضای سبز شهری حکایت دارد.»

دیواره‌های سبز

ایجاد دیواره‌های سبز یا همان فضای سبز عمودی راهکاری ابتکاری و نوین برای افزایش کمیت و کیفیت فضای سبز در کلانشهرهای شلوغ و متراکم است. شهرداری تهران نیز این شیوه سبزسازی را در دستور کار دارد و یک نمونه در منطقه ۱۸ احداث فضای سبز عمودی در ساختمان شماره ۲ شهرداری منطقه (بافان) است و به مرور زمان تعدادش در نواحی مختلف افزایش می‌یابد.

باغچه‌های علم و عمل

منطقه۱۸ میزبان ۳ مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه فعال در منطقه است که به کلینیک گل وگیاه معروفند. یکی از این مراکز در پارک قائم(عج) و دیگری در پارک ۱۵ خرداد محله تولیددارو و آن یکی در بوستان فاروق قرار دارد. فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و آموزش ساکنان محله‌ها درباره حفظ و ایجاد فضای سبز از اهداف راه‌اندازی مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه محسوب می‌شود. آموزش‌ها نیز از طریق برگزاری دوره‌های رایگان سبزی‌کاری، آشنایی با اصول پرورش گیاهان آپارتمانی، گیاهان فصلی و پیازی، عملیات زراعی و... صورت می‌گیرد.

برنامه‌ها این مرکز برای روز درختکاری امسال نیز به شرح زیر است:

ـ اجرای مراسم کاشت در بوستان‌ها با حضور شهردار و معاونان

ـ بازدید از مدارس و آموزش کاشت نهال به دانش‌آموزان

ـ اهدای نهال به مراکز بهزیستی رعد و شهید ذوالفقاری در ۱۶ اسفند

ـ اهدای نهال به بیمارستان شهدای یافت‌آباد و غیاثی در ۱۷ اسفند

ـ اهدای نهال به اعضای مرکز آموزش و مشاوره گل و گیاه قائم(عج) و آموزش نحوه کاشت طی۱۵ تا ۱۸ اسفند

ـ توزیع بروشور آموزش کاشت نهال به شهروندان

ـ برگزاری مسابقه بهترین جمله درباره درختکاری میان کارکنان شهرداری منطقه

ـ طراحی باغچه منازل توسط کارشناسان مرکز

ـ برگزاری مسابقه نقاشی ویژه دانش‌آموزان

اجرای طرح نهضت درختکاری در قطعه هجدهم

برنامه‌های متنوع شهرداری برای روز ۱۵ اسفند و هفته منابع طبیعی به تدریج این ایام را به فرصتی برای راه‌اندازی نهضت درختکاری در منطقه تبدیل می‌کند. این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلفی تدوین و اجرا می‌شود و تا حد امکان همه اقشار ساکنان را در برمی‌گیرد. خانه‌های سلامت و خانه‌های اسباب‌بازی زیر نظر اداره سلامت شهرداری منطقه به ارائه آموزش‌های متنوع در حوزه فضای سبز و درختکاری به مادران، بانوان و کودکان می‌پردازند و چنین برنامه‌هایی در ایام پایانی اسفند شدت می‌گیرد. در این میان ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان روشی مطلوب برای نهادینه‌سازی فرهنگ حفاظت از طبیعت است و مسئولان و کارشناسان شهرداری این ضرورت را به خوبی درک کرده‌اند. ویژه‌برنامه‌های اداره سلامت برای روز درختکاری امسال به شرح زیر هستند.

ـ اجرای برنامه کاشت نهال در یک مدرسه از هر ناحیه 

ـ نهال‌کاری در بوستان‌هایی که خانه‌های سلامت در آنها واقع شده‌اند

ـ اعزام بانوان علاقه‌مند به مراکز آموزش و مشاوره گل و گیاه 

ـ توزیع کتابچه‌ای با موضوع توصیه‌های دینی و سخنان ائمه‌اطهار(ع) درباره درختکاری

ـ ارسال بروشورهای آموزشی برای کارکنان شهرداری منطقه از طریق اتوماسیون اداری

-اداره فرهنگی شهرداری منطقه نیز امسال ویژه‌برنامه‌هایی در حوزه آموزش‌های مرتبط با فضای سبز، محیط‌زیست شهری و درختکاری را در تعدادی از مدارس دخترانه و پسرانه در دستور کار دارد و علاوه بر آن، هماهنگی‌هایی برای ساماندهی فضای سبز این مدارس صورت گرفته است.

برچسب‌ها