معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: ۹۰ درصد املاک شهرداری تهران فاقد سند رسمی تک برگ هستند و از این جهت می‌توانند در معرض تهدید باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل فلاح در آیین رونمایی از سامانه املاک شهرداری تهران با بیان این مطلب افزود: با حضور زاکانی در شهرداری تهران چند عملیات مهم طراحی شد که از جمله آن مولدسازی دارایی‌ها بود. موضوع مولدسازی دارایی‌ها در مقابل انجماد دارایی‌ها مطرح است و غرض از دارایی صرفاً املاک نیست بلکه مقصود همه دارایی‌های مشهود و نامشهود است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران افزود: بخشی از این موضوع مولدسازی املاک و مستغلات است. پیش از این در تهاتر بدهی‌ها از املاک استفاده می‌شده است. متأسفانه در شهر تهران اینکه شهرداری چه تعداد ملک زمین دارد و در کجا واقع است، مورد غفلت قرار گرفته و آمار دقیقی وجود نداشته است که نقطه ضعفی عمده بود.

فلاح با تاکید بر اینکه نمی‌توان پیش از اشراف به دارایی‌ها آن‌ها را مولدسازی کرد، گفت: باید به سمتی رفت که همه املاک شهرداری در تهران شناسایی، تثبیت و مستندسازی شود و در سامانه جامع املاک ثبت و ضبط شود که این کار از چند ماه قبل شروع شد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم گزارشی در این خصوص ارائه دهیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به شکل‌گیری ستادهای ساماندهی گفت: این ستادها باید به شناسایی و مستندسازی املاک، اراضی و مستغلات کمک کند و مقرر شد تا پایان سال همه اسناد شهرداری تهران به نام شهرداری تهران منتقل شود.

او افزود: آنچه که بعد از مستندسازی در ادامه خواهیم داشت جریان مولدسازی دارایی‌هاست. یکی از ابهامات مطرح شده این بود که ممکن است بین کارشناس رسمی و افراد دیگر ارتباطی برقرار شود و کارشناسان خاصی برگزیده شوند. آنچه که الان وجود دارد، این است که تعیین کارشناس توسط هیأت انجام می‌شود و سامانه‌ای که رونمایی می‌شود و مورد استفاده است، به‌صورت راندوم کارشناس رسمی هر قسمتی را مشخص می‌کند و از دخالت افراد خارج می‌شود که اتفاق مهمی است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مقدمه‌ای فراهم خواهد شد که اگر بناست در منطقه‌ای کار بزرگی رخ دهد جریان تملک و خرید ملک به‌راحتی انجام شود. ۹۰ درصد از املاک، مستغلات و اراضی شهرداری تهران می‌توانند در معرض تهدید باشند چرا که فاقد سند رسمی تک برگ است.