اگر اتفاقی برای یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین بیفتد، در انگلیس چه تاثیری بر مردم خواهد داشت؟ این پرسشی است که انگلیسی‌ها این روزها به طور مرتب از خود و کارشناسان امر می‌پرسند.

این روزها نگرانی‌های بسیاری در خصوص وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین به وجود آمده است و این نگرانی‌ها بیشتر معطوف کشورهای همسایه و کل قاره اروپاست. اما انگلیسی‌ها به عنوان یکی از دورترین کشورها در اروپا به اوکراین، حساسیت‌های زیادی از خود نشان داده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، پروفسور «کلیر کورکهیل»، کارشناس مواد هسته‌ای در دانشگاه شفیلد در این باره می‌گوید: «ما واقعا آنقدر دور هستیم که در صورت وقوع حادثه، خطری از انتشار رادیواکتیو وجود نداشته باشد.»

او افزود: «اگر قرار بود حادثه‌ای رخ دهد، کاملا شبیه آنچه در چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ رخ داد، نخواهد بود. در آنجا، گرافیت موجود در هسته، آتش گرفت و چون به مدت ۱۰ روز می‌سوخت، دود رادیو اکتیو به اتمسفر بلند و به طور گسترده در سراسر اروپا پخش شد.»

این دانشمند هسته‌ای در پایان گفت: «رآکتورهای کنونی اوکراین حاوی گرافیت نیستند؛ بنابراین بعید است که آتش بگیرند یا رادیواکتیو را به طور گسترده پخش کنند.»

برچسب‌ها