با تشکیل کمیته مناسب‌سازی معابر از سال۱۳۹۵ در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران هرسال طرح‌های مناسب‌سازی با هدف پاسخگویی به نیازهای معلولان در همه مناطق تهران مشخص و اجرا می‌شود. کسب رتبه دوم در سال۱۳۹۸، رتبه اول در سال۱۳۹۹ و برخورداری از عملکرد مطلوب در سال۱۴۰۰ بهانه‌ای شد تا با «لیلا عقیلی‌مهر» دبیر کمیته مناسب‌سازی منطقه۱۹، همراه شویم.

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: «کمیته مناسب‌سازی با هدف استفاده برابر همه شهروندان از امکانات، معابر و فضاهای عمومی شکل گرفت و خوشبختانه منطقه ۱۹ در اجرای اهداف آن عملکرد مطلوبی داشته است اما هنوز معابر و ساختمان‌های زیادی در منطقه نیازمند مناسب‌سازی هستند و اقدامات اجرایی ادامه دارد.» این بخشی از صحبت های دبیر کمیته مناسب سازی منطقه ۱۹ است که با بیان آن، می‌گوید: «در سال جاری مناسب‌سازی کامل ساختمان سرای محله بهمنیار به‌عنوان سومین سرای محله منطقه انجام و مناسب‌سازی سرای محله شریعتی جنوبی آغاز شده است. فعالیت‌های مناسب‌سازی در بوستان‌های مطهری و جوانه نیز در حال اجراست.»

مناسب‌سازی ۹۹درصدی ۲ ایستگاه مترو آزادگان و عبدل‌آباد دیگر اقدامی است که «لیلا عقیلی مهر» به آن اشاره می‌کند:‌ «در سال جاری طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو شهرک شریعتی و زمزم هم در دستور کار قرار گرفته است.»


رفع موانع طرح مناسب‌سازی 

یکی از موانع مهم در اجرای طرح‌های مناسب‌سازی این است که برخی معابر براساس طرح تفصیلی پیش نرفته و فضاهای سبز برخی نقاط منطقه مانع اجرای طرح به‌طور کامل می‌شود. این توصیه مهم دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرداری منطقه است: «در چنین شرایطی که در معابری همچون یاس و ضلع شمال شرقی مطهری با آن درگیر بوده‌ایم امکان جابه‌جایی درختان وجود ندارد و مناسب‌سازی نیمه‌کاره می‌ماند.»

عقیلی مهر ادامه می‌دهد: ‌ «برای رفع چنین مشکلاتی نیاز است قبل از اجرای هر پروژه‌ای همه اقشار ساکن در محله‌ها با هر سطح از توانمندی را در نظر بگیریم و با توجه به محدودیت‌های آنها به اجرای طرح بپردازیم.»

روی پل پارک نکن بزرگوار!  

«مهرشاد چزانی» جوان ۲۱ساله روشندل و اهل موسیقی می‌گوید: «چندی پیش در مراسم بهره‌برداری از طرح مناسب‌سازی ساختمان سرای محله بهمنیار حضور داشتم و به ثمر رسیدن اقداماتی همچون تجهیز آسانسور به خط بریل، ایجاد رمپ، مناسب‌سازی سرویس بهداشتی و... جای قدردانی دارد.»

 اما چنین ادامه می‌دهد: «متأسفانه اقدام خاصی در محله ما اجرا نشده است. مسئولان وعده دادند که این طرح در محدوده‌های مختلف منطقه اجرا شود و راه‌اندازی بانک‌های گویا هم در دستور کار قرار بگیرد.» 

معابر جامانده را دریابید

«فریبا کاظمی» یکی دیگر از توان‌یابان ساکن محله خانی‌آباد شمالی است. این بانوی ۵۰ساله که در سال‌های ورزشی در رشته‌هایی همچون شنا را از آن خود کرده است، ضمن قدردانی از طرح‌های مناسب‌سازی که طی چند سال اخیر در منطقه به اجرا درآمده است، می‌گوید: «ضلع شرقی پیاده‌رو خیابان میعاد شمالی به خوبی مناسب‌سازی شده است، اما برخی معابر جا مانده‌اند.»

کاظمی در ادامه از اقدامات خوبی که برای مناسب‌سازی‌سراهای محله و برخی ساختمان انجام شده تشکر می‌کند و می‌گوید:‌ «فضای داخلی‌ سراهای محله مطلوب است، اما برای رساندن خود تا سرای محله باید از روی پل ماشین‌رو به سمت دیگر خیابان بروم که همین موضوع برای من مشکل بزرگی است.»