تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱

منصور عباس، رهبر حزب «فهرست یکپارچه عربی» از احزاب عرب در کنست رژیم صهیونیستی چهارشنبه‌شب توافق برای شرکت در ائتلاف مخالف بنیامین نتانیاهو و حذف وی از قدرت را امضا کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: این حزب در کنست رژیم صهیونیستی موافقت کرده است که به یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید، برای تشکیل کابینه و حذف نتانیاهو از قدرت بیپوندد.

موافقت این حزب برای پیوستن به کابینه ضد نتانیاهو ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که روزنامه تایمز اسرائیل مدعی شده بود، حزب یش عتید به ریاست یائیر لاپید درخواست فهرست مشترک عربی برای پیوستن به ائتلاف تشکیل کابینه را رد کرده است.

نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای یمینا، نیز یک‌شنبه‌شب گفته بود قصد تشکیل دولت جدید برای کنار زدن نتانیاهو را دارد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: در حال مذاکره برای پیوستن به دولت تغییر هستیم که وظیفه آن پایان دادن به نخست‌وزیری نتانیاهو است.

بنت اعلام کرد: شانس تشکیل دولت راستگرا با نتانیاهو صفر است.

به دنبال شکست‌های بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، چند هفته پیش رییس رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید رهبری حزب میانه‌رو یش عتید [آینده‌ای وجود دارد] را مامور تشکیل دولت کرد.

بنیامین نتانیاهو که در سه پرونده قضایی به فساد، تقلب و سوء استفاده از اعتماد متهم شده، نتوانست نظر مثبت شمار نماینده‌های لازم در کنست را برای تشکیل دولت به خود جلب کند.

شبکه ۱۲ اسرائیل روز شنبه گزارش داده بود که بنت با لاپید به این توافق رسیده که بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست وزیر باشد و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را عهده‌دار شود.

لاپید تا این لحظه و تنها چند ساعت مانده به پایان مهلتش برای تشکیل کابینه هنوز موفق به تشکیل یک ائتلاف نشده است.

وی بامداد امروز، چهارشنبه، توانست با بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌-سفید، برای تشکیل کابینه به توافق برسد.

رهبر حزب یش عتید که از سوی رییس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شده تا ساعت ۲۳:۵۹ امشب به وقت قدس مهلت دارد اعلام کند قادر به تشکیل کابینه است؛ در غیر این صورت، مجوز اعطا شده به او به کنست بازخواهد گشت و هر یک از نمایندگان این مجلس، قادر به تشکیل کابینه ائتلافی به شرط برخورداری از حمایت ۶۱ نماینده خواهد بود.

پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه است.