بافت تاریخی شهر ساری قرار است با راه‌اندازی یک شهرداری جدید به عنوان شهرداری بافت کهن بیشتر از گذشته مورد توجه شهرداری مرکز استان قرار بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، بافت تاریخی ساری در هسته مرکزی این شهر به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد و منحصربه‌فرد، یکی از بافت‌های با ارزش تاریخی شهری کشور محسوب می‌شود. بنابراین شهردار ساری تصمیم گرفته تا یک شهرداری مستقل برای این بافت تاسیس کند تا برنامه‌ریزی‌ها برای بهره‌برداری از این میراث ارزشمند فرهنگی و تاریخی بیشتر از گذشته در دستور کار قرار بگیرد.
بافت کهن ساری چندین خانه تاریخی به جا مانده از دوره قاجار و هچنین بناهای جذابی مانند آب‌انبار، مسجد و حمام قدیمی را در خود جای داده است که به جز خانه کلبادی که به عنوان موزه استفاده می‌شود، بقیه این بناها عملا بدون استفاده مانده‌اند. مجموعه عمارت کلبادی ۲، خانه صادقیان، عمارت سردارجلیل، خانه میرگتی، خانه روحانی، خانه نظری و چندین بنای تاریخی دیگر در هسته مرکزی ساری وجود دارند که هر کدام ظرفیتی مهم برای گردشگری هستند. بخشی از این بناها در مالکیت اشخاص حقیقی قرار دارد و بخشی دیگر نیز ملک نهادها و دستگاه‌های دولتی هستند.
بسیاری از این بناهای تاریخی با معماری منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند به عنوان یک ظرفیت جدی در گردشگری تاریخی شهری شمال کشور مطرح شوند. ضمن این که تمرکز این بناها در یک محدوده مشخص این قابلیت را برای ساری ایجاد می‌کند که در هسته مرکزی این شهر محدوده‌ای تاریخی را برای جذب گردشگران داشته باشد. اما تا کنون برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از این بافت باررزش و فرهنگی و تاریخی نشده است.
اخیرا سرپرست شهرداری ساری که کمتر از یک ماه پیش این مسئولیت را بر عهده گرفته در تصمیم گرفت، چهارمین شهرداری را در مرکز مازندران تأسیس کند. اما این شهرداری متفاوت از شهرداری‌های مناطق سه‌گانه ساری است و مدیریت و برنامه‌ریزی برای بافت بیش از ۱۳۰ هکتاری با ارزش و تاریخی ساری را در دستور کار دارد.
سرپرست شهرداری ساری معتقد است که شهر ساری ظرفیت بسیار زیادی برای رونق گردشگری شهری و جذب گردشگران خارجی دارد و بافت تاریخی و میراثی این شهر نیز یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های آن در مسیر تبدیل ساری به یکی از قطب‌های گردشگری شهری در شمال کشور است.
جواد طالبی در این باره به همشهری می‌گوید: شهر ما این بخت را پیدا کرده که عنوان بین‌المللی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ به آن الصاق شود. بنابراین باید از هر نوع ظرفیتی که در این شهر برای جذب گردشگران وجود دارد استفاده کنیم تا در این فرصت یک ساله، ساری به بهترین شکل ممکن به جامعه بین‌الملل معرفی شود. هدف ما این است که ساری را در نخستین دوره انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری این منطقه معرفی کنیم.

وی می‌افزاید: بخش بسیار مهمی از ظرفیت‌های گردشگری شهری ساری به استفاده درست از بافت تاریخی این شهر بستگی دارد. ما در ساری ۱۳۱ هکتار بافت کهن تاریخی داریم که با توجه به تمرکز و تعدد بناهای تاریخی در این محدوده می‌تواند یک قابلیت بسیار مهم گردشگری برای مازندران باشد.
سرپرست شهرداری ساری تأسیس شهرداری بافت کهن در شهر را نیز اقدامی برای بهره‌برداری درست از این ظرفیت تاریخی مهم و ارزشمند بیان می‌کند و می‌افزاید: تلاش می‌کنیم که با نگاهی به داشته‌های تاریخی و فرهنگی ساری در هسته مرکزی و بافت باارزش این شهر محدوده‌ای فرهنگی و زیبا ایجاد کنیم. این ظرفیت در ساری وجود دارد و باید از آن به درستی بهره گرفته شود. محور قدیمی خیابان جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه ابن‌شهرآشوب تا میدان ساعت، ظرفیت تاریخی بسیار مناسبی برای اجرای طرح‌های گردشگری شهری با محوریت معماری بومی و بناهای تاریخی و بافت باارزش کهن ساری محسوب می‌شود.
طالبی با اشاره به صدور حکم برای سید علی نورانی به عنوان مأمور راه‌اندازی شهرداری بافت کهن ساری، تأسیس این شهرداری را یک هدف جدی برای اسزمان بیان می‌کند و می‌گوید: با تحقق این هدف می‌توانیم گام‌های جدی‌تری برای رونق گردشگری شهری در ساری برداریم و از ظرفیت‌های تاریخی و معماری موجود در بافت باارزش ساری مانند بسیاری از شهرهای دارای این ظرفیت تاریخی برجسته، بهره‌مند شویم.
طی سال‌های آخر همواره یکی از انتقادهای وارد شده به مسئولان و مدیران حوزه میراث فرهنگی مازندران و به ویژه مدیران شهر و شهرستان ساری، بلاتکلیفی بناهای تاریخی قابل توجه این شهر بود. موضوعی که همواره در مقایسه با شهرهایی همچون اصفهان، کاشان، یزد، شیراز و برخی شهرهای دیگر مطرح می‌شد. با تأسیس شهرداری بافت کهن ساری شاید این رویای چندین ساله شهروندان ساری برای قدم زدن در یک بافت زیبا و احیا شده تاریخی محقق شود و وضعیت نامناسب بناهای تاریخی موجود در این محدوده پرتردد نیز به سرانجامی مناسب ختم شود.
بهره‌برداری از این محوطه و بهسازی بافت تاریخی ساری از دهه ۸۰ به عنوان مطالبه‌ای جدی مطرح شد و حتی برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق آن صورت گرفت. اما هیچ کدام از این اقدامات نتوانست خروجی مد نظر دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان ساری را داشته باشد.