توئیتر در اعلامیه‌ای از ورود این شرکت به قاره آفریقا خبر داد و اولین دفتر خود را در کشور غنا راه انداخت؛ این اتفاق اما با واکنش مردم نیجریه مواجه شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، رقابت بی‌پایان نیجریه و غنا بار دیگر و با راه اندازی دفتر توئیتر در غنا شدت گرفت. این رقابت که در زبان عامیه آفریقا به جنگ‌های ژولوف معروف است به بحث‌های داغی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

بسیاری از کاربران اهل نیجریه معتقدند که این تصمیم توییتر سرزنشی برای بزرگترین اقتصاد این قاره که شاهد رشد سریع و سرمایه گذاری در صحنه فناوری است تلقی می‌شود.

بر اساس آمار، ۳۹.۶ میلیون از مردم نیجریه حساب توییتر دارند که این تعداد از کل جمعیت ۳۲ میلیون نفری غنا به مراتب بیشتر است.

جک دورسی، بنیانگذار توییتر، که مدیر اجرایی اسکوئار، یک شرکت پرداخت آنلاین، نیز هست در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد بخشی از هر سال را برای زندگی و کار در آفریقا سپری خواهد کرد. پس از آن و با برگزاری توری در این قاره از انتقال دفتر این شرکت به آفریقا خبر داد.

اکنون و با تحقق این وعده، توییتر در بیانیه‌ای غنا را «به عنوان قهرمان دمکراسی، حامی آزادی بیان، آزادی آنلاین و اینترنت باز» توصیف کرد.

این غول رسانه‌های اجتماعی همچنین میزبانی غنا از دبیرخانه منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) را دلیل دیگری برای انتقال به آنجا ذکر کرد.

این در حالیست که برخی از کاربران اهل نیجریه «فضای نامناسب تجاری» را علت انتخاب غنا به جای نیجریه دانستند. یکی از کابران با تایید این ضعف گفت: دریافت خط تلفن برای تروریست‌ها آسان‌تر از ساکنان قانونی نیجریه است. 

مسافران با ورود به فرودگاه کوتوکا در غنا به راحتی یک سیم کارت تهیه می‌کنند اما خرید یک خط موبایل در نیجریه مانند رد شدن یک شتر از ته یک سوزن  است؛ این را دستیار سابق رئیس جمهور گودلاک جاناتان، توئیت کرد.

در سال ۲۰۱۹ ، غنا  از نظر سهولت انجام تجارت جهانی ۱۳ شاخص بالاتر از نیجریه قرار گرفت؛ گوگل (GOOGL) ، مایکروسافت (MSFT) و هواوی از جمله غول‌های بین‌المللی فناوری هستند که فعالیت‌های خود را در غنا گسترش داده و توسعه دهندگان نرم افزار و جوانان خلاق این قاره را جذب کار کرده‌اند.

غنا همچنین در شاخص صلح جهانی ۲۰۲۰ ، رده چهل و سومین کشور صلح آمیز جهان را در اختیار و ۱۰۴ رتبه بالاتر از نیجریه که با آشوب‌های بوکو حرام و رواج دوره‌ای خشونت دست و پنجه نرم می‌کند قرار دارد.