پژوهشگران روسی روز شنبه اعلام کردند یک کارآزمایی که اثربخشی «واکسیناسیون دوباره» با واکسن اسپوتنیک V برای محافظت در برابر گونه‌های جهش‌یافته را بررسی کرده است، نشان‌دهنده ایجاد پاسخ ایمنی قوی بوسیله این واکسن در برابر این گونه‌های جدید است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ماه پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور داد تا ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) درباره اثربخشی واکسن روسی اسپوتنیک V در برابر گونه‌های جدید جهش‌یافته در حال انتشار در بخش‌های متفاوت جهان بازبینی کاملی انجام شود.

دنیس لوگونوف، معاون رئیس مرکز گامالیای روسیه که سازنده واکسن اسپوتنیک V است، گفت: «یک بررسی اخیر در این مرکز نشان داد که واکسیناسیون دوباره با واکسن اسپوتنیک V در برابر جهش‌های جدید کروناویروس از جمله سویه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی کروناویروس بسیار موثر است.»

انتظار می‌رود نتایج این کارآزمایی بالینی به زودی منتشر شود، اما این نخستین اشاره به نتایج آزمایش‌هایی است که روسیه در این باره دارد انجام می‌دهد. هنوز جزئیات بیشتری در این باره اعلام نشده است.

واکسن‌های کرونا که از طریق ناقل یا وکتور ویروسی عمل می‌کنند- مانند واکسن اسپوتنیک V و واکسن ساخته‌شده بوسیله شرکت آسترازنکا از ویروس‌های بی‌زیان تغییریافته‌ (آدنوویروس بدون قابلیت تکثیر) به عنوان ناقل یا وکتور اطلاعات ژنتیکی کروناویروس عمل می‌کنند و به بدن کمک می‌کنند در برابر عفونت‌های آینده ایمنی ایجاد کند.

آشنایی با رویکردهای متفاوت برای ساختن واکسن کرونا

در این واکسیناسیون دوباره از واکسن اسپوتنیک V مشابهی استفاده شد که بر اساس همان ناقل‌های آدنوویروسی است. لوگونوف گفت که این کارآزمایی نشان داد که عفونت با ویروس‌های جهش‌یافته تاثیری بر اثربخشی این واکسن ندارد.

برخی دانشمندان درباره این خطر احتمالی ابراز نگرانی کرده‌اند که بدن نسبت به خود ناقل ویروسی هم پاسخ ایمنی ایجاد کند، آن را به عنوان عامل مهاجم بشناسد و نابود کند.

اما سازندگان اسپوتنیک V خطر ایجاد چنین مشکلات درازمدتی برای واکسنشان وجود ندارد.

لوگونوف گفت: «به باور ما واکسن‌های بر اساس ناقل ویروسی در واقع برای واکسیناسیون دوباره در آبنده نسبت به واکسن‌های بر اساس پلتفرم‌های دیگر بهتر هستند.»

 او گفت که پژوهشگران روسی دریافته اند که میزان آنتی‌بادی‌های یا پادتن‌های اختصاصی نسبت به ناقل ویروسی مورد استفاده در واکسن که می‌توانند واکنش ضد ناقل ایجاد کنند و اثربخشی واکسن را کاهش دهند- در مدتی در حد ۵۶ روز پس از واکسیناسیون افت می‌کنند.

این نتیجه‌گیری بر اساس کارآزمایی یک واکسن ساخته‌شده بوسیله انستیتو گامالیا برای مقابله با عفونت ویروس ابولا است که از همان روش ساخت واکسن اسپوتنیک ٰٰV در آن استفاده شده بود.

ایجاد پاسخ ایمنی بر ضد ناقل ویروسی مورد استفاده در واکسن موضوع جدیدی نیست و در حالیکه شرکت‌هایی مانند جانسون‌اندجانسون پیش‌بینی می‌کنند مردم نیاز به واکسیناسیون‌های مرتب برای محافظت دارند،‌انجام واکسیناسیون‌های سالانه کرونا مانند واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا برای مقابله با گونه‌های جدید کروناویروس ممکن است ضرورت پیدا کند.