تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

حیدر شونجانی، پیشکسوت و اعجوبه شنای گیلان و ایران شامگاه یکشنبه ۱۸ آبان جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از دنیا رفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان گفت: مرحوم حیدر شونجانی پیشکسوت طلایی شنای گیلان و شهرستان بندرانزلی، اعجوبه شنای ایران در دهه ۵۰ بود که چند رکورد نیز در کشور به نام خود ثبت کرد.

مریم بخشی افزود: وی به عنوان ورزشکار در دو دوره رقابت های المپیک حضور یافته بود که در مسابقات المپیک ۱۹۶۴ توکیو به عنوان ورزشکار رشته شنا و در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به همراه تیم ملی واترپلو در رقابت های المپیک حضور یافت. این پیشکسوت ارزنده و با اخلاق طی سال‌ها کوشش در پرورش و تعالی ورزش استان نقشی انکار ناپذیر داشت و در فقدان خود جامعه ورزش شهرستان بندر انزلی و استان گیلان را داغدار کرد.

وی خاطرنشان کرد: شونجانی نخستین ایرانی بود که ۱۰۰ متر را زیر یک دقیقه و ۴۰۰ متر را زیر ۵ دقیقه شنا کرد و رکورد ۱۰۰ متر او (۵۷ ثانیه ) نیز ۲۶ سال باقی ماند و در چهار دوره بازیهای آسیایی حضور یافت و همچنین مدال طلای واترپلوی آسیا در سال ۱۹۷۴ تهران و حضور در جام جهانی شنا را در کارنامه ورزشی خود دارد.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: شونجانی در طول مدتی که به عنوان ورزشکار فعالیت می کرد، رکورددار شنای ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر کشور بود و در کسوت مربیگری نیز با نایب قهرمانی واترپلوی باشگاه های آسیا و حضور در بیش از ۳۰ تورنمنت شنای جهانی در عرصه‌های قهرمانی پر افتخارترین شناگر کشور محسوب می‌شود.