پنج هزار قطعه پرنده مهاجر به منظور استراحت و تغذیه در تالاب‌های شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی فرود آمدند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده یک‌شنبه چهارم آبان گفت: در این فصل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی نظیر، قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از مناطق شمال برای تغذیه و زمستان‌گذرانی به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند. با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی به تدریج پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شده و برخی از پرندگان زودتر و برخی تا اوایل زمیستان در تالاب‌های این شهرستان ماندگار خواهند بود.

اکبر محمدیان افزود: از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های نقده وجود منابع غذایی، امنیت کامل با احداث ۲ پاسگاه منابع طبیعی و احیای دریاچه ارومیه است. بیش از ۴۰ گونه پرنده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شدند و علاوه بر پرندگان مهاجر، بیش از ۱۳ هزار قطعه پرنده بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در آن زندگی می‌کنند.

نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.