اولین جلسه علنی بهارستان بعد از ۱۵ روز تعطیلی و البته اظهارنظرها و مواضع ضد دولتی برخی نمایندگان در روزهای گذشته، در حالی برگزار شد که این جلسه مصادف شده بود با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس برجام.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، رئیس جمهوری این رویداد را یک پیروزی سیاسی برای ایران می‌داند. اهمیت این رویداد در کنار رفع تحریم‌های چند ساله، تلاشی است که امریکایی‌ها از چند ماه پیش مانع‌تراشی بر سر آن را شروع کرده بودند. رهاورد ترامپ و پمپئو، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه دولت امریکا در جلسه ۲۴ مرداد شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تنها کسب یک رأی مثبت از «جمهوری دومینیکن» بود. بر همین اساس این اتفاق بی‌نظیر تاریخی را کارشناسان و صاحبنظران یک شکست بزرگ سیاسی و حقوقی برای کاخ سفید ارزیابی کردند. با این وصف انتظار می‌رفت فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی جلسه علنی دیروز مجلس تحت‌الشعاع این رویداد قرار گیرد و نمایندگان مجلسی که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان است نسبت به این موفقیت سیاسی روی خوش نشان دهند.

به‌نظر می‌رسد توئیت دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ناظر بر همین وضعیت در مجلس باشد: «در عجبم از جماعتی که دائماً از نبرد نظامی سخن می‌گویند، اما از شکسته شدن حصر تسلیحاتی و صنایع دفاعی ایران دم نمی‌زنند. وقت آن است که نیروهای مسلح و وزارت دفاع درباره اهمیت این موفقیت روشنگری کنند.»  

سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی در جلسه هیأت دولت درباره صلح امام حسن(ع) و اینکه در زمان صلح باید صلح کنیم و در زمان جنگ باید بجنگیم و البته این سخن که امام حسن مجتبی وقتی دیدند اکثریت جامعه صلح می‌خواهد، صلح کردند، با واکنش تند جبهه دلواپسان و مخالفان دولت روبه رو شد چرا که به‌زعم آنها رئیس جمهوری چه بسا در تدارک مذاکره یا اصطلاحاً صلحی جدید با امریکاست. مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم شدیدترین واکنش را نشان داد و نوشت که اگر بر اساس منطق روحانی بخواهد عمل شود رهبر انقلاب باید هزار بار فرمان اعدام روحانی را صادر کند.

مخالفان صلح اما در روزی که برجام برای حوزه نظامی و تسلیحاتی دستاورد داشت، نه تنها سخنی درباره آن نگفتند که اتفاقاً محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را عهده دار بود با طرح ۸ سؤال به مجلس احضار کردند!

علیرضا سلیمی نماینده محلات از نمایندگان مخالف برجام در مجالس نهم، دهم و یازدهم سه سؤال از ظریف دارد. درباره علت عدم اقدام قاطع در مقابل قطعنامه شورای حکام، علت عدم موضع مناسب در برابر زیاده‌خواهی‌های برخی کشورهای اروپایی و علت مذاکره با امریکا خارج از چارچوب برجام و در نهایت علت عدم اقدام متناسب با طرف‌های مقابل ایران در برجام.

محمد حسن آصفری از منتقدان دولت در مجلس نهم و یازدهم هم دو سؤال از ظریف مطرح کرده است. درباره علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش غلط به مردم و علت عدم اقدام وزارت خارجه برای فعال شدن سفارتخانه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

جواد کریمی قدوسی چهره شناخته شده مخالف برجام و ظریف هم از وزیر خارجه سؤال کرده درباره علت اعلام کد مذاکره با امریکا پس از شهادت سردار سلیمانی و درباره موضع مطرح شده در جلسه ۱۵ تیر و ایجاد تنش در صحن علنی.

زهره الهیان نماینده تهران و تعدادی از نمایندگان دیگر هم از وزیر خارجه درباره علت عدم اقدام جدی وزارت خارجه جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف طرح سؤال کرده‌اند.

فارغ ازشأن نزول این سؤالات که موضوع برخی از آنها به قبل از مجلس یازدهم هم برمی‌گردد، گویا نمایندگان مجلس با طرح این سؤالات در روزی که انتظار یک تشکر خشک و خالی از وزیر خارجه می‌شد، اینگونه به او پاداش دادند!

در جلسه دیروز از میان تذکرها و نطق‌های مجلسی‌ها نشانی از پایان تحریم‌های تسلیحاتی نبود جز اشاره‌ای کوتاه در نطق رئیس مجلس و البته علیرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس. قالیباف در بخشی از نطق خود پایان تحریم‌های تسلیحاتی را یک شکست قابل توجه برای دولت پرمدعا اما ناتوان و منزوی امریکا خواند و بدون اشاره به اینکه این شکست چگونه حاصل شده، گفت: «تبدیل این شکست امریکا به یک دستاورد راهبردی برای ملت ایران چیزی نیست که فقط با سخنرانی اتفاق بیفتد بلکه باید گام‌های مهمی در واکنش متناسب و بازدارنده در قبال فشارهای بیشتر امریکا و همچنین خرید و فروش سلاح انجام پذیرد.»

غلامرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی اما تنها نماینده‌ای بود که در تذکری گفت: «شکست دو باره امریکا در مجامع بین‌المللی مرهون برجام و در بستر توافق هسته‌ای رخ داده است. این که امروز تحریم تسلیحاتی کشور به پایان رسیده و می‌توانیم وارد بازار تسلیحات دفاعی شویم همه در بستر توافقنامه هسته‌ای انجام شده است.»