رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عمده‌ترین محل برای تامین اتوبوس تهران را مربوط به بودجه مصوب دولت دانست و گفت: باید فکر و ذکر معاونین شهرداری نقد کردن این پول باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری صحن علنی جلسه دویست و سی و سوم شورا در جمع خبرنگاران، سه پروژه اتوبان شهید بروجردی، طرح نیلوفری و داشتن حداقل ۳ تا ۴ کیلومتر مترو و چند ایستگاه را از جمله درخواست‌های نماینده شورایاری‌های منطقه ۱۸ و از جمله پروژه‌های حائز اهمیت این منطقه خواند.

وی درباره کلنگ‌زنی خط ۱۰ مترو و اینکه یکی از اعضای هیأت دولت قرار است کلنگ‌زنی کند، گفت: دولت بر اساس قانون ۵۰ درصد از هزینه‌ها می‌پردازد و این کلنگ‌زنی می‌تواند به تسهیل آن کمک کند.

هاشمی با اشاره به اینکه کلنگ مترو سال ۵۶ بر زمین خورد و هر دولتی هم بعد از انقلاب به توسعه مترو کمک کرده است، گفت: احداث مترو از سال ۶۵ و در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شروع شد که در دولت اصلاحات هم برای توسعه مترو ارز داده شد و هم هزینه‌های توسعه مترو وارد بودجه کشوری شد. در دولت دکتر روحانی هم بودجه و اوراق مشارکت‌هایی تصویب کردند که بخشی از آنها باز پرداختش بر عهده دولت است و برای نمونه باید نیمی از مبلغ این اوراق مشارکت را دولت بازپرداخت کند.

رئیس شورای شهر با اشاره به مصوبه دو میلیارد یورویی دولت برای خرید قطارهای درون شهری و اتوبوس، گفت: ما باید مصوبات مثبت دولت را تبدیل به نقد کنیم.

وی افزود: در بودجه از محل صرفه‌جویی سوخت ۱۶۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده است، در واقع دولت کمک می‌کند اما کمکش کم است و باید همانطور که سد و نیروگاه می‌سازد به پروژه‌های مترو هم نگاه کند. چون توسعه مترو باعث می‌شود مصرف سوخت پایین بیاید و این وسیله حمل و نقلی عدالت محور است و رضایت‌مندی در شهروندان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها معمولاً در سال‌های آخر دچار بحران نقدینگی شده و فعالیت‌شان کند می‌شود و کندکاری بوروکراتیک در سیستم‌ها ایجاد می‌شود، تذکر رهبری را هم برای جلوگیری از این مساله برشمرد و گفت: ما باید تا روز آخری که نشستیم فرض کنیم روز اول است و تمام وقتمان را بگذاریم و کارهایی را که شروع کردیم به نتیجه برسانیم.

رئیس شورای شهر با گلایه از توقف احداث بزرگراه بروجردی، گفت: ما در شهرداری زحمت این پروژه را کشیدم و اگر ۴ تا ملک را تملک نکنیم، افتتاح آن برای دوره بعدی مدیریت شهری می‌ماند.

وی عمده‌ترین محل برای تأمین اتوبوس تهران را مربوط به بودجه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت دانست و گفت: شهرداری برای نقد کردن این پول باید اقدام کند. باید فکر و ذکر معاونین شهرداری همین باشد، این مساله همیشه بوده است و ما هم خیلی پیگیری می‌کردیم تا به نتیجه برسیم.

هاشمی با اشاره به تصویب مصوبه ۶۳۰ واگن قراردادی فی‌مابین سازمان شهرداری‌ها، چینی‌ها و دولت، گفت: این مصوبه تأمین اعتبار و فایناس شده و به چین اعلام شده و هیأتی باید به چین برود و این را مؤثر کند، قطار ملی هم قرار شد تا پایان سال تکمیل شود؛ اگر مدیران شهرداری پیگیری کنند و بودجه‌ای بیاید.

منبع: مهر