معاون معدن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: مشکل توسعه معدنی استان، مربوط به حفاظت از منابع‌طبیعی بوده و محدودیت‌های آن بخش معدن را با رکود جدی مواجه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پریسا عابدپور، معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ناب در شمال، جنوب و مرکز استان به دلیل جلوگیری از نابودی گون(گیاه خودرو) صادر نمی شود.  

وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پهنه‌های معدنی شمال و جنوب آذربایجان‌غربی پوشیده از گون است و این امر اجرای طرح‌های معدنی را با مشکل مواجه می کند.  

عابدپور بیان کرد: با دستور معاون استاندار آذربایجان‌غربی، بررسی ویژه‌ای با همراهی کارشناسان صنعت، معدن و تجارت و منابع‌طبیعی از این امر انجام می‌شود که در صورت صحت این ادعا، روند ارائه مجوزها دوباره بررسی خواهد شد.  

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: ۶۳ کیلومترمربع پهنه معدنی در شمال و ۴۴۵ کیلومترمربع پهنه معدنی در جنوب استان قابل اکتشاف بوده که قریب به اتفاق آن مسکوت مانده است.  

عابدپور همچنین گفت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.  

وی افزود: در همین راستا صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی تسهیلات ویژه ای را در راستای اجرای طرح‌های فرآوری ارائه می دهد که در حال ارائه تسهیلات با سود ۶ درصد در این خصوص است.