کتاب پیشنهادی برای مطالعه در این هفته، مجموعه‌ داستان«فکرهای خصوصی» نوشته یاسمن خلیلی‌فرد است که از سوی انتشارات هیلا منتشر شده و درباره چالش‌های موجود در برخی زندگی‌های مشترک است.

همشهری آنلاین- علی الله سلیمی: کتاب پیشنهادی برای مطالعه در این هفته، مجموعه‌ داستان«فکرهای خصوصی» نوشته یاسمن خلیلی‌فرد است که از سوی انتشارات هیلا منتشر شده و درباره چالش‌های موجود در برخی زندگی‌های مشترک است. یاسمن خلیلی فرد، نویسنده جوانی که پیش از این با انتشار ۲ رمان به مخاطبان داستان فارسی معرفی شده است.  تجربه متفاوت او، این بار در حوزه داستان کوتاه است. یکی از مضامین مشترک در اغلب داستان‌های این مجموعه، افول رابطه‌ها در میان برخی زوج‌ها و دلتنگی برای روزهای شیرین پیش از آن سردی رابطه‌هاست.

بیشتر شخصیت‌ها ی داستانی نویسنده و اغلب قهرمانان زن، در سراشیبی رو به پایان عشق اول قرار می‌گیرند اما وقتی با خود خلوت می‌کنند می‌بینند همچنان دل در گرو همان عشق نخستین دارند و دور شدن از آن و فراموش کردن خاطرات شیرین آن دوره برایشان دشوار وگاه ناممکن است. بسیاری از آنها در پله آخر برمی‌گردند و اگر هم در مواردی، غرورشان اجازه ندهد به روی خودشان بیاورند، همواره از این موضوع رنج می برند.

در مواردی هم عملاً همه راه‌ها برای بازگشت بسته است. مانند داستان اول کتاب که عرف جامعه چنین اجازه‌ای به قهرمان زن داستان نمی‌دهد. در موضوع داستان‌های دوم و سوم کتاب که ادامه آنها به نوعی با موضوع داستان آخر مجموعه گره خورده است، این مسئله به شکل دیگری دیده می‌شود؛ رابطه‌های سرد زوج‌ها رو به افول می‌رود و موقعی که با مرگ یکی از زوج‌ها، دیگری زنده می‌ماند و بعد از مدتی قصد ایجاد رابطه‌ای جدید را دارد، یاد و خاطره رابطه پیشین مانع از شکل‌گیری رابطه جدید می‌شود.

این موضوع به  شکل‌های مختلف در بقیه داستان‌های کتاب هم دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، در داستان«نامادری» با آنکه مرد متوفی داستان، با وصیت دور از انتظار زن، او را عملاً از خانه و خاطرات مشترک‌شان محروم کرده، اما زن به داشتن شی ناچیزی که یاد مرد را برای او تداعی کند راضی و خشنود است.