استان قزوین به عنوان پایلوت اجرای طرح حسابرسی آب کشاورزی انتخاب شده که در آن وضعیت آب‌بری ۲ محصول گندم و ذرت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین دوشنبه دوازدهم خرداد در دوره آموزشی مدرسه در مزرعه که با حضور کارشناسان فنی آب و خاک برگزار شد، افزود: در همین راستا ۲ مزرعه خراوان و قوشچی از اراضی منطقه تحت پوشش شبکه آبرسانی استان قزوین؛ برای اجرای طرح حسابرسی به عنوان پایلوت انتخاب‌شده‌اند.

احمد مستخدمی اظهار کرد: استان قزوین به دلیل دارا بودن پتانسیل بالای سوابق مطالعاتی و اجرایی بخش کشاورزی، داده‌های موجود در حسابرسی آب و همچنین مواجه بودن با کمبود منابع آبی به ‌عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح حسابرسی آب انتخاب شده است.

مستخدمی افزود: همچنین منحصربه‌فرد بودن شبکه آبرسانی قزوین به‌عنوان اولین و مجهزترین شبکه آبرسانی در سطح کشور از دیگر دلایل انتخاب قزوین به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح است.

وی یادآور شد: شبکه آبرسانی قزوین بالاترین ضریب انشعابات را دارد و بزرگترین شبکه آبرسانی کشور محسوب می‌شود.

مستخدمی خاطرنشان کرد: منابع آبی که این اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهند تلفیقی از منابع آب‌های سطحی، رودخانه‌های فصلی، چشمه و استفاده از آب‌های عمیق و زیرسطحی است که در ارزیابی این طرح اهمیت دارد.

این مسئول تاکید کرد: قرار است نگاه بین‌المللی در این استان اجرا و تجربیات کسب شده در صورت موفقیت در این طرح تحقیقی به کل کشور تعمیم داده شود.

وی کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری آب از مهم‌ترین شاخصه‌های فائو برای اجرای این طرح در استان قزوین برشمرد.

مستخدمی یادآور شد: به همین منظور؛ کارگاه‌های آموزشی حسابرسی آب تا پایان فصل برداشت برای بهره‌برداران برگزار خواهد شد.

با توجه به بحران آب سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد یا فائو در نظر دارد طرحی را در هشت کشور به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اجرا کند که ایران نیز یکی از این کشورها است.